Slachtprijzen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Slachtprijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:49

Daarom heb ik getemd. Maar ik kan er gewoon niet tegen dat mensen zo'n fout (penny)beeld van de slacht hebben dus dan ga ik er toch maar weer op in... :(

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:52

ik ben zelf ook voor de slacht. maar niet tegen inslapen. slacht is geen boeman en mensen moeten ook eten. dus waarom geen paardenvlees?

paarden hebben over t algemeen een beter leven gehad dan andere dieren hoor

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:55

Snackie, helemaal mee eens!!!
Vorig jaar een groot paard 185 stkmaat zwaar postuur!!! Hebben we met alle kosten er van af ( keuringskosten, uitbenen, afval) €245,- gekregen!
Let wel.... zonder geldig Medisch inlegvel in het paspoort wordt het paard niet aangenomen voor de slacht!!!!!!!!!!

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:58

paulinebes schreef:
Volgens mij kan je die discussie niet vaak genoeg voeren..dus daar hoef je niet zo overstuur van te raken, Amaris.

Het argument over het geld, zou ik nog kunnen begrijpen (iets anders dan het ermee eens zijn) als iemand paarden puur als handel ziet of als je geen geld hebt om een dierenarts te betalen. Maar het argument " het is beter voor sommige dieren om geslacht te worden dan in te laten slapen" die vind ik wel heel bijzonder.
"Respectvol geslacht worden", werkt voor mij op een of andere manier ook niet.

Misschien moet je eens stil staan bij het moment dat een paard of dier bij de slacht aankomt, na al een spannende reis in de trailer. Bij een slachthuis worden dag in dag uit dieren dood gemaakt, er vloeit bloed en er is angst. Een dier en in het bijzonder een paard voelt en ruikt dit. Het gaat mij met name om de weg naar en het moment voor zijn dood (want het daadwerkelijk doden zal ongetwijfeld snel gaan); dat is iets wat ik mijn paard niet zou willen aandoen.

dit is dus ook wat ik bedoel, ik zie gewoon een concentratiekamp voor me, en geloof me, die paarden ruiken de dood! heb altijd moeite gehad om mijn pony`s en paarden met een ritje door t dorp langs de slager te krijgen... ik kon maar de straat oversteken en zo voorbij komen... met geen zweep voor de deur langs te krijgen... dus neem aan dat dat genoeg zegt... een dierenarts vinden ze vaak al spannend, maar een spuitje geven voor eerst narcose, en dan in de narcose in laten slapen lijkt me toch veel minder stressvol dan de rit er naar toe, met lotgenoten en dan van de wagen af, die lucht ruiken en geluiden horen die niet kloppen... maar ieder zijn mening daar over, en die resprecteer ik, maar dit is mijn mening...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:05

paulinebes schreef:
Volgens mij kan je die discussie niet vaak genoeg voeren..dus daar hoef je niet zo overstuur van te raken, Amaris.

Het argument over het geld, zou ik nog kunnen begrijpen (iets anders dan het ermee eens zijn) als iemand paarden puur als handel ziet of als je geen geld hebt om een dierenarts te betalen. Maar het argument " het is beter voor sommige dieren om geslacht te worden dan in te laten slapen" die vind ik wel heel bijzonder.
"Respectvol geslacht worden", werkt voor mij op een of andere manier ook niet.

Misschien moet je eens stil staan bij het moment dat een paard of dier bij de slacht aankomt, na al een spannende reis in de trailer. Bij een slachthuis worden dag in dag uit dieren dood gemaakt, er vloeit bloed en er is angst. Een dier en in het bijzonder een paard voelt en ruikt dit. Het gaat mij met name om de weg naar en het moment voor zijn dood (want het daadwerkelijk doden zal ongetwijfeld snel gaan); dat is iets wat ik mijn paard niet zou willen aandoen.

Wat kraam jij een onzin uit! Paard merkt er helemaal niets van. Mijn pony heeft daar nog lekker in de bak gestaan.in de zon ze vond het maar wat mooi en je ruikt er helemaal niets.

Inslapen daar in tegen heb ik veel meer stress bij gezien van paarden die vechten tegen de spuit. Bij slacht zijn ze temniste gelijk dood op een respectvolle manier.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:13

Amaris schreef:
paulinebes schreef:
Als je er toch een drol voor krijgt, waarom dan de keuze voor slachten en niet voor in laten slapen?

Voor mij geldt overigens, dat ook al zou ik 2000,-- krijgen voor mijn paard, dat ik nooit zou kiezen voor de slacht. Al onze dieren krijgen een zo respectvol mogelijk einde en dat is in mijn ogen niet bij de slager..

Sjeezus ja laten we dié discussie weer eens opstarten :roll:

Slacht is niet alleen voor het geld. Voor sommige dieren is het gewoon beter.

Lees de honderttachtigduizend topics hierover maar eens, hoeven we de discussie hier niet (weer) te voeren.

EDIT: ik heb getemd op die reaktie(s)

Laat maar gaan. Blijkbaar mensen die zich totaal niet ingelezen hebben over slachten en het fijner vinden om sommige paarden een doodstrijd aan te laten gaan. Een paard die in een fractie van een seconde dood is en geen pijn meer heeft is natuurlijk veel zieliger. Ik ga er vanuit dat een ieder kiest wat het beste voor zijn paard is. Schieten kan overigens ook thuis

Ik vind de bedragen wel schrikbarend laag! had toch wel iets meer verwacht. Naar schatting had ik verwacht dat je 300 a 400 over zou houden

Bambi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:18

Ik heb vorig jaar december mijn paard helaas weg gebracht.
Heb er 132 euro voor gekregen. Het was een groot paard van 1,75

Had eerlijk gezegd ook wel iets meer geld gedacht, maar het dier was in ieder geval snel uit zijn lijden verlost en daar ging het om.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:20

Vind het stiekem wel erg grappig om te lezen dat zodra TS vraagt om slachtprijzen het hier meteen gaat over hoe gruwelijk slachten is en of TS het wel of niet moet doen.

Wie weet vraagt ze het op voor een werkstuk / vriend / manege. Speculeren en het menselijk brein, het is een wonder :')

Maargoed @TS: prijzen varieren dus wel eens, maar meer dan ogneveer een euro de kilo moet je niet op rekenen. En daar gaan dan nog kosten vanaf.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:21

Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan we weer!

De slachtprijzen liggen erg laag ja :)
Dit komt omdat ik Nederland men geen paardenvlees wil eten.
In België en Frankrijk levert het bijvoorbeeld al een paar 100 euro meer op. :)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:22

Ach... dat vechten tegen de dood bij inslapen is alleen aan de orde wanneer de dierenarts zijn werk niet goed doet en is altijd lekker om mee te slaan wanneer voorstander slacht zijn statement doet. Wanneer voorstander inslapen van leer gaat trekken, ruikt het paard de dood en spat het bloed tegen de trailer aan tijdens het schieten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:24

Ellie_F schreef:
Ach... dat vechten tegen de dood bij inslapen is alleen aan de orde wanneer de dierenarts zijn werk niet goed doet en is altijd lekker om mee te slaan wanneer voorstander slacht zijn statement doet. Wanneer voorstander inslapen van leer gaat trekken, ruikt het paard de dood en spat het bloed tegen de trailer aan tijdens het schieten.

Jij weet waar je over praat!
Amen!

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:24

nee we kunnen niet in gesprek, klopt. Ik kan het alleen maar als mens beredeneren met zoveel mogelijk respect voor/inlevingsvermogen in de aard van het dier. Je kent het dier natuurlijk wel en je weet wanneer het paard stress of angst ervaart of juist wanneer het ontspannen is. Maar als je het niet zeker weet, kies je toch voor de optie waarvan je vermoed dat dat voor het paard de beste oplossing is? En dat het bij het leven hoort, natuurlijk. Dat is iets wat wij mensen inderdaad kunnen beredeneren. Een paard kan dat niet. Ik weet niet of het paard voelt dat het 't eindstation is; maakt me niet uit; ik wil gewoon dat mijn paard zo min mogelijk stress en angst heeft (of het risico daarop zo klein mogelijk is) zeker aan het einde van zijn/haar leven; dat is het minste wat ik voor hem/haar kan doen. Wij zullen de beste optie voor het dier moeten kiezen, het paard kan dat niet zelf. En dan kies je voor de minst slechte optie, in mijn ogen. En als geld/handel daarin geen rol speelt, dan begrijp ik de keuze voor de slacht al helemaal niet. Dan kies je, als dat enigszins mogelijk is, voor inslapen "thuis/pensionstal", in de eigen omgeving, op de plek waar de minste stress is.

Je kunt dus niet altijd de ellende bij een dier weghouden, maar als het in je macht ligt, waarom zou je het dan laten.

En Amaris...zucht.....die excursies naar Jan van Veen (ik neem aan dat het een slachthuis is): als jij zou kunnen kiezen, zou jij (je al dan niet inlevend in de belevingswereld van een paard..) daar en op die wijze dood willen gaan? Het gebeurt in ieder geval wel hygienisch..:).

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:26

Jolliegirl schreef:
Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan we weer!

De slachtprijzen liggen erg laag ja :)
Dit komt omdat ik Nederland men geen paardenvlees wil eten.
In België en Frankrijk levert het bijvoorbeeld al een paar 100 euro meer op. :)

Ditto dat...heet marktwerking voor de mensen die er nog niet in kunnen komen. Heel weinig vraag naar paardenvlees, word geexporteerd of alsnog afgevoerd.
Momenteel is paard net zo veel waard als legbatterijkip, misschien ietsje meer...

Enneh Paulinebes: je hakt jezelf onderuit in je eigen post.
Iedereen kiest ZELF waar hij of zij zich het beste bij voelt. En dan durven zeggen dat iedereen zich het beste moet voelen bij zijn of haar eigen plek? Discussieren mag, ergens voorstander van zijn helemaal. En als jij je het beste volet bij inslapen best. Maar er vanuit gaan dat iedereen voelt wat jij voelt, dat is een beetje dom.
Ik zou mijn paard zelf zonder nare gevoelens aan meneer van Veen durven geven ja.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:30

Iedereen moet zelf de keus maken.
Ik weet dat ik mijn paard prima naar de slacht zou kunnen brengen. Heb er al 100derden zien gaan in het slachthuis.
Maar inslapen vind ik ook prima. Zal aan de omstandigheden liggen. :)

En zo moet iedereen zelf een keus maken. :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:38

uryanne schreef:
trysteffy schreef:
Gaan de paarden met zoon jong leeftijd naar de slagt?

Paar jaar geleden stond de gemiddelde leeftijd van een rijpaard op 4.
Dus ja, er is zeer veel uitval door blessures en vervolgens eigenaren die hun verantwoording nemen en kiezen voor hun dier ipv hun eigen emoties.

O zo wordt dat tegenwoordig genoemd als je eerst je paard naar de klote rijdt en hem vervolgens wegbrengt..?
En je verantwoording nemen houdt altijd in: inslapen of slachten?

Komop zeg, je verantwoording nemen kan ook inhouden dat je de dierenartsrekening maar voor lief neemt om je maatje op te knappen. Bij dieren komen nu eenmaal emoties kijken, omdat het levende wezens zijn. Zou niet gezond zijn als emoties er niet waren..
En wie zegt dat een traject van een paar weken om een blessure op te knappen niet in het niets valt met de goede jaren die daarop volgen?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:40

Martine: Een paard op 4 jarige leeftijd atactisch..
Of een nekhernia waardoor hij nooit meer met z'n hoofd naar beneden kan staan om te grazen
Kanteling van het hoefbeentje..

Ik ben het allemaal tegengekomen.
Dan is afmaken de ENIGE verantwoordelijkheid als er geen oplossingen meer zijn!

Denk eens verder dan je neus lang is...
Alsof al die jankende eigenaren hun paard met plezier wegbrengen, nee!
Vaak hebben zij al maanden, al dan niet jaren, eringestoken om hun dier beter te krijgen...

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:44

Martine_R schreef:
uryanne schreef:
Paar jaar geleden stond de gemiddelde leeftijd van een rijpaard op 4.
Dus ja, er is zeer veel uitval door blessures en vervolgens eigenaren die hun verantwoording nemen en kiezen voor hun dier ipv hun eigen emoties.

O zo wordt dat tegenwoordig genoemd als je eerst je paard naar de klote rijdt en hem vervolgens wegbrengt..?
En je verantwoording nemen houdt altijd in: inslapen of slachten?

Komop zeg, je verantwoording nemen kan ook inhouden dat je de dierenartsrekening maar voor lief neemt om je maatje op te knappen. Bij dieren komen nu eenmaal emoties kijken, omdat het levende wezens zijn. Zou niet gezond zijn als emoties er niet waren..
En wie zegt dat een traject van een paar weken om een blessure op te knappen niet in het niets valt met de goede jaren die daarop volgen?

Ik mag aannemen dat jij wel snapt dat een paard wat kreupel loopt niet direct afgemaakt wordt ;)
Het gaat om paarden waarbij de hoop is opgegeven.
Ik heb meegemaakt dat een paard chronische mok had. Jarenlang mee gedokterd en uiteindelijk gekozen om het paard weg te brengen. Inmiddels was het dier zo ziek dat ze erg mager en lusteloos geworden was. Heeft veel verdriet gedaan maar het paard was dankbaar. Daar ben ik 100% zeker van!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:45

paulinebes schreef:
nee we kunnen niet in gesprek, klopt. Ik kan het alleen maar als mens beredeneren met zoveel mogelijk respect voor/inlevingsvermogen in de aard van het dier. Je kent het dier natuurlijk wel en je weet wanneer het paard stress of angst ervaart of juist wanneer het ontspannen is. Maar als je het niet zeker weet, kies je toch voor de optie waarvan je vermoed dat dat voor het paard de beste oplossing is? En dat het bij het leven hoort, natuurlijk. Dat is iets wat wij mensen inderdaad kunnen beredeneren. Een paard kan dat niet. Ik weet niet of het paard voelt dat het 't eindstation is; maakt me niet uit; ik wil gewoon dat mijn paard zo min mogelijk stress en angst heeft (of het risico daarop zo klein mogelijk is) zeker aan het einde van zijn/haar leven; dat is het minste wat ik voor hem/haar kan doen. Wij zullen de beste optie voor het dier moeten kiezen, het paard kan dat niet zelf. En dan kies je voor de minst slechte optie, in mijn ogen. En als geld/handel daarin geen rol speelt, dan begrijp ik de keuze voor de slacht al helemaal niet. Dan kies je, als dat enigszins mogelijk is, voor inslapen "thuis/pensionstal", in de eigen omgeving, op de plek waar de minste stress is.

Je kunt dus niet altijd de ellende bij een dier weghouden, maar als het in je macht ligt, waarom zou je het dan laten.

En Amaris...zucht.....die excursies naar Jan van Veen (ik neem aan dat het een slachthuis is): als jij zou kunnen kiezen, zou jij (je al dan niet inlevend in de belevingswereld van een paard..) daar en op die wijze dood willen gaan? Het gebeurt in ieder geval wel hygienisch..:).

Ik noemde het net ook al. je kan je paard ook THUIS laten schieten. Dan komt de slager met een schiet masker aan huis. Dat kost inderdaad enkel geld en ik geloof dat ze dan ook niet meer voor consumptie gebruikt worden. Feit is wel dat het vele maler sneller gaat. Voor een jong paard met een gebroken been die nog wel vol vechtlust zit, kan schieten zeker een betere optie zijn dan inslapen omdat ze (kunnen) gaan vechten.

Het ideaal plaatje? Ik wil mijn paard als 40 jarige dood in het land vinden op een mooie dag en dat hij rustig zelf ingeslapen is.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:47

enneh lolleke,
ik hak helemaal niets onderuit.. ik spreek alleen vanuit mezelf (lees mijn reacties maar eens goed): hoe ik erover denk en hoe ik het ervaar. Het enige wat ik doe is mijn mening verdedigen en ik hoop anderen te overtuigen. That's it, niet meer en niet minder. Dat mijn mening, die ik probeer te onderbouwen, kennelijk een gevoelige snaar raakt....jammer dan.
Ik betitel echter niemand als " dom" en ook niet dat anderen " onzin uitkramen (yvank)"; daarmee sla je iedere discussie namelijk dood (om maar in de termen te blijven). Het zou fijn zijn als andere forumleden ook dat respect kunnen opbrengen naar mij toe. Probeer uit te leggen waarom ik ongelijk heb of zeg niets.
En ik snap dat deze hele discussie eigenlijk off topic is...

zal ik dan ook nog wat over de slachtprijzen zeggen?...ze zijn laag :). Laat je paard naar Italië transporteren...levert het veel meer op. Daar zijn ze dol op paardenvlees.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:49

Voor de mensen die denken dat paarden als grof vuil bij de slacht gebracht worden :

Bekijk de topics maar eens over de excursies die ik georganiseerd heb altijd..
Je schrikt wat je tegenkomt aan foto's van blesures...
paarden onder de mok, kapotte pezen, onder de kankerbulten, ouderdom enz. enz.
En geloof me.. Ik heb er geen problemen mee dat een 45 jarig shetje naar de slacht gaat, dat was gewoon einde leven,mooi leven gehad, klaar. En nee dat leverde niéts op. t ging de eigenaar erom dat het snel gebeurt was.

En oordeel dan nog eens een keer :)

[BM] Verslag Excursie Nijkerk 2011
Het paard met allemaal tumoren.
En een 1.5!!! jarige ruim met een volledig ontstoken been waar blijvende schade aan was.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 05-10-12 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:49

vorig jaar kreeg ik in Nijkerk €75,- voor mijn merrie.
ze was 1.68m en had wat extra kilo's bij zich.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:50

Marcella_e schreef:
paulinebes schreef:

Ik noemde het net ook al. je kan je paard ook THUIS laten schieten. Dan komt de slager met een schiet masker aan huis. Dat kost inderdaad enkel geld en ik geloof dat ze dan ook niet meer voor consumptie gebruikt worden. Feit is wel dat het vele maler sneller gaat. Voor een jong paard met een gebroken been die nog wel vol vechtlust zit, kan schieten zeker een betere optie zijn dan inslapen omdat ze (kunnen) gaan vechten.

Het ideaal plaatje? Ik wil mijn paard als 40 jarige dood in het land vinden op een mooie dag en dat hij rustig zelf ingeslapen is.

helemaal mee eens...daar gaan we voor..:)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:52

Thuis schieten word helaas niet veel gedaan ivm regeltjes, milieu e.d...

Heel zonde, het zou de oplossing zijn voor zoveel mensen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:54

Martine: ik vind je reactie wel erg kortzichtig. Vaak genoeg worden jonge paarden, welke zo uit de wei komen en nog onbeleerd zijn, op de röntgenfoto's niet geaccepteerd. Naar mijn menig ligt daar een groot probleem waar wel eens kritischer naar gekeken mag worden. Ook veulens die voor 'het plezier' gefokt worden verdienen het om uit gezonde ouders te komen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:55

paulinebes schreef:
enneh lolleke,
ik hak helemaal niets onderuit.. ik spreek alleen vanuit mezelf (lees mijn reacties maar eens goed): hoe ik erover denk en hoe ik het ervaar. Het enige wat ik doe is mijn mening verdedigen en ik hoop anderen te overtuigen. That's it, niet meer en niet minder. Dat mijn mening, die ik probeer te onderbouwen, kennelijk een gevoelige snaar raakt....jammer dan.
Ik betitel echter niemand als " dom" en ook niet dat anderen " onzin uitkramen (yvank)"; daarmee sla je iedere discussie namelijk dood (om maar in de termen te blijven). Het zou fijn zijn als andere forumleden ook dat respect kunnen opbrengen naar mij toe. Probeer uit te leggen waarom ik ongelijk heb of zeg niets.
En ik snap dat deze hele discussie eigenlijk off topic is...

zal ik dan ook nog wat over de slachtprijzen zeggen?...ze zijn laag :). Laat je paard naar Italië transporteren...levert het veel meer op. Daar zijn ze dol op paardenvlees.

tja paulinebes, ik ga toch liever uit van de ervaringen van jolliegirl die al honderden paarden bij de slacht heeft gezien, dan jij die duidelijk niet weet waar ze het over heeft.