Proefrijden ging niet goed. Toch paard kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 11:51

enomis123... dat vind ik meer een fout van je instructrice... dat ze niet kan verplaatsen in wat jij wil. Ik hoop toch dat de meeste instructeurs goed kunnen inschatten wat hun klanten kunnen en willen met het paard.
Je geeft aan dat merrie haar eerst ook uitprobeerde... maar dier is pas 6 jaar... dus hoelang heeft ze het dier. Ik vind dat als je echt een lieve makke zoekt dat dit dier bij de huidige eigenaar na het voorrijden gewoon braaf moet zijn onder nieuw persoon. Als je een wat dominante of eenkennige zoekt... dan mag het best beetje moeilijk doen (liever geen boksessies) maar het ligt er ook aan wat je zoekt.

Je hebt uitproberen en uitproberen... als je op die van mij stapt en je bent een beetje afwachtend... tja dan zal hij echt niet zoveel doen... dan loopt hij gewoon braaf zijn rondjes.
Anderen paarden proberen hun nieuwe ruiter uit door op twee benen te gaan dansen... tja... dan is het wat mij betreft lekker verder zoeken.

Pisa22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 11:55

Paard is verkeersmak. Dit heb ik zelf natuurlijk (nog) niet ervaren.

Dit vind ik ook het lastige. Ik was/ben op zoek naar een bom proef paard. En natuurlijk ligt dit ook aan de ruiter/amazone die er op zit. Bij de een kan een paard bomproof zijn en bij een ander totaal niet.

Ik dit een geweldig paard en ga als ik weer ga rijden er met een ander gevoel en andere houding op. Meer voorbereid dus. Dat voorzichtig rijden op andermans paard is heel herkenbaar voor mij en inderdaad eigenlijk niet zoals je het zou moeten doen met proefrijden.
De eigenaresse vertelde ook dat deze merrie echt een paard is voor 1 ruiter/amazone.

Ik wil absoluut gaan voor een braaf paard. Maar na 1 keer opgeven terwijl de klik op de grond zo groot is vind ik ook zonde.

En inderdaad. Wat is braaf? Voor de 1 betekent dit wat anders dan voor de ander. De eigenaresse blijft erbij dat dit een heel braaf en betrouwbaar paard is, als je de baas bent. Af em toe wel pubergedrag, maar zonder dat daar kwaad in zit.

Vinden jullie een paard dat een nieuwe berijder gelijk uitprobeerd per definitie niet braaf?

Evelijn

Re: Proefrijden ging niet goed. Toch paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:03

Ja.. ik vind een paard dat gelijk een nieuwe berijder uitprobeerd niet braaf.

Let op de eigenaresse geeft aan dat het dier eenkennig is, dominant en grenzen opzoekt. Dat is namelijk gewoon de vertaling van geschikt voor één baasje, de baas zijn en pubergedrag.

Wat heeft de merrie trouwens gedaan bij het uitproberen?

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:05

je hebt altijd duffe dodo's die hun rondje lopen ongeacht ruiter/amazone.
je hebt ook sufkoppies die lief ''uitproberen'', dus ergens paar passen opzij voor doen of stil staan en kijken en dat soort fratsen.
Maar je hebt ook frisse koppies erbij die je uit gaan dagen en die tot het uiterste willen gaan.

De eerste 2 horen bij mij wel bij categorie braaf, er mag wel íets inzitten toch.. ?

(en ja dit is erg globaal bekeken maar hoop dat jullie het snappen wat ik bedoel ;) )

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:09

Pisa22: Bij hoeveel paarden ben je al wezen kijken? En hoeveel rij ervaring heb je?
Bij de aankoop van een paard kijk ik naar de zogenoemde "klik" en moet je geen twijfel hebben.
Ook zou ik bij de verkopende partij vragen waarom ze het paard verkopen en bij koop het paard goed
laten keuren door een dierenarts.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:19

Er zijn zo veel paarden die in de omgang braaf zijn.
Je hebt er ook genoeg die braaf zijn op de grond en onder het zadel. :j
Als je echt een bomproof paard zoekt,zou ik er als ik jou was nog maar goed over na denken.
Je lag er bij de eerste rit al af!Ik vind dat ook niet getuigen van een superbraaf paard.
Maargoed, dat is mijn mening.Ik zou niet nog eens gaan kijken.
Sommige verkopers zijn goed in praatjes verkopen ja. :+

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:20

laten we vergeten dat een paard ook een persoonlijkheid heeft,
en ook af en toe in een melige bui kan zijn,
of dat ie eens een pannekoekdag heeft...
het is geen robot...
ieder super braaf paard kan wel eens een uitschieter hebben,
ook een zogenaamde trapezel wil nog wel eens vrolijk of stout zijn...

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:22

Evelijn schreef:
Ja.. ik vind een paard dat gelijk een nieuwe berijder uitprobeerd niet braaf.

Let op de eigenaresse geeft aan dat het dier eenkennig is, dominant en grenzen opzoekt. Dat is namelijk gewoon de vertaling van geschikt voor één baasje, de baas zijn en pubergedrag.

Wat heeft de merrie trouwens gedaan bij het uitproberen?

sorry maar hier ben ik het niet mee eens. op het moment dat ik een heel onzeker iemand op mijn paard zet die, logisch, heel erg zenuwachtig is, gaat mijn puber ook uit proberen. hij zal dingen doen als niet aan willen springen in galop, te snel draven, de hoefslag niet willen volgen, hoeken afsnijden, in zijn achteruit gaan ipv stil staan etc etc etc. toch is cas wel degelijk een braaf paard. hij zal je er niet af willen gooien mits je hem geen pijn doet en ook niet stijgeren of hoog bokken. hij wil wel weten wat hij aan je heeft. logisch want paarden zijn kudde dieren en over het algemeen liever volger als leider. de ruiter moet duidelijk de leiding nemen. daarbij ook nog eens vluchtdieren en moeten zich dus veilig en bescherm voelen. hoe kan je over een wt eenkennig paard, wat dus blijkbaar niet iedereen direct vertrouwd, als niet braaf neer zetten. dat kun je dus pas zeggen na een aantal keer gereden te hebben. met dit soort paard moet je een band opbouwen eer je echt een oordeel kan vellen.

ts, ga er nog een aantal keer heen, leer het paard kennen en andersom en kijk of je de klik voelt. is de klik er niet houd alles op, heel simpel. in dat geval, next. is de klik er wel van jou kant observeer dan ook goed haar gedrag naar jou. trekt ze naar je toe. merk je dat ze dat meer gaat doen als je haar een aantal keer gezien hebt. hoe is ze onder het zadel als jij je houden aangepast hebt. hoe reageert het paard als je rijd zoals de eigenaar dat doet en het paard dus minder verward raakt. neem voor het rijden uitgebreid de tijd voor het paard en begin met gewoon bij haar zijn zonder iets te willen of doen. daarna lekker poetsen en kriebelen en dan pas opzadelen en erop. ook al is een paard super braaf, ze kan best even wat tijd nodig hebben om aan je te wennen voor ze dat laat zien. aan jou of je genoeg klik op dit moment voelt om er iets meer moeite en tijd in te stoppen dan alleen een keer proef rijden

Pisa22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 12:24

De merrie probeerde uit door eigen tempo te bepalen. Door hard te gaan in galop (bij eigenaresse rustig galopje) en door op een gegeven moment stil te gaan staan, hoofd wat omhoog te doen. Weigeren dus. ook sprong ze een keer opzij van iets. Ik ben overigens niet gevallen van het paard.

Ik heb hiervoor 2 andere paarden proefgereden wat zonder problemen ging. Ik rijd al langere tijd 15+ jaar. Ben er wel een tijdje tussenuit geweest.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:28

wilde al net gaan vragen waar staat dat ts er naast lag?!

pisa, wat je nu omschrijft is in mijn ogen uitproberen van een paard wat wel degelijk heel erg braaf kan zijn

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:30

Nog een keer proef rijden, toen ik mijn bij rijd paard voor het eerst ging rijden heb k alle hoeken van de bak gezien, 2 de keer ook, 3de keer ook en nu kan ik lezen en schrijven met hem. Oké het was dan een heel jong paard en een tijd niet gereden maar vond het erg nodig om mij te testen blijkbaar. Heb hem ook goed aangepakt? Gewoon nog een kans geven, komt goed

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:37

Probeer door verkooppraat heen te kijken en luister goed naar je eigen gevoel. Succes !

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:38

ik zou dan als ik jou was nog een keer proefrijden. Indien je dan nog twijfelt zeker niet kopen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:41

Tja... nadat meerdere stalgenoten "brave" paarden hebben aangeschaft en die stuk voor stuk weer binnen het jaar verkocht moesten worden vanwege "geen klik" heb ik mijn standaard voor braaf hoog opgeschroefd.. zelfs mijn 20 jarige... zal ik niet als braaf paard voordoen... ondanks dat hij als ik in de buurt ben hij met heel veel ruiters prima lief door de bak loopt. Ik weet dat meneer zijn voorkeuren heeft en sommige dingen niet pikt.
Corella's indeling snap ik ook wel... maar ik klasseer dus alleen haar "duffe dodo's" als echt braaf... voor die anderen staan er al gebruiksaanwijzingen op papier.

Pisa22 als je bij 2 anderen het proefrijden prima ging... dan zoek je toch lekker verder naar een paard waarmee het zowel aan de hand als in het zadel mee klikt? Het uitproberen klinkt niet heel ernstig... maar als jij daar alleen maar onzeker van wordt ipv dan meteen door te pakken... dan is er vast wel een die niet meteen misbruik neemt van de situatie.

angieHH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:51

Voordat een ruiter en een paard een beetje een combinatie vormen, ben je maanden verder. Dan zou het toch ook gek zijn als je zó kon opstappen en wegrijden.
Maar een paard wat niet goed genoeg op de hulpen reageert (want dát lees ik uit wat TS eigenlijk schrijft), dat is iets wat bij je moet passen. De ene ruiter is de andere niet: de een heeft liever een paard wat hij zelf kan kneden en naar zijn hand kan zetten, de ander is daarin onzeker en wil een paard waar "de knopjes goed op geinstalleerd zijn".
Volgens mij moet je dus vooral bij jezelf te rade gaan wát je eigenlijk zoekt. Ik zou mij daarbij eerder laten adviseren door mijn eigen instructeur (en die dus evt. ook meenemen de volgende keer) dan door de verkoopster.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:11

Sorry ,ik dacht gelezen te hebben dat je eraf gevallen was.(zelf verzonnen zeker) :+

Tja,ik kreeg mijn brave paard op haar 6e.Ze heeft nooit een stap verkeerd gezet in zes jaar tijd,en ik heb er nooit naastgelegen.Nooit ervandoorgegaan ed.Ze bestaan dus echt wel.

Het geeft ook niet dat er paarden zijn die wel eens stout zijn,en als je er om kan lachen,en je bent zelf heel driest,maakt het ook niet uit dat ze eens wat uitvreten.

Maar toen ik na jaren niet rijden ivm kinderen krijgen,geen tijd en ruimte,wel weer een paard kon kopen,vond ik het fijn een paard te hebben waar ik me vertrouwd op voelde.
Ik was echt niet meer zo heldhaftig als toen ik een jaar of 14 was hoor!Een bomproof buitenritten paard was wat ik zocht,en wat ik kreeg.Gelukkig was de verkoopster eerlijk :D

Bij mijn paard was het;ophalen,en de volgende dag heerlijk ongecompliceerd rustig buitenrijden,heerlijk.

TS volg je gevoel,maar ook niet helemaal je verstand verliezen hoor!Ik zou wel een paard kopen die echt voldoet aan je eisen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:15

Als ik mijn vals (heb ik niet) paard verkoop zeg ik ook dat hij lief is. Zou ook zeggen dat hij braaf is. Ervoor flink moe rijden en dan braaf weer op stal zetten totdat de mensen kwamen...

Je moet zelf oordelen niet lekker gereden is dus niet het paard staan er nog veeeel meer te koop en zeker niet van de verhalen van de eigenaar uitgaan maar je eigen gevoel enw at je ziet. Straks heb een paard watniet bij je past.

Ene een klik krijg je pas na een aantal jaren/maanden.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:29

Heel goed idee, je instructrice meenemen. Zij kent jou en je rijvaardigheid, en kan mee helpen inschatten of jullie een goede combi kunnen gaan worden.

De vraag is ook hoeveel je ervoor over hebt. Vind je het verder echt een heel leuk paard en ben je bereid er wat tijd in te stoppen en te lessen om tot een goede combi te komen? Of wil je liever een paard waar je meteen zo op wegrijdt zonder al te veel inspanningen verder?

Voor de echte klik er is, ben je wel een tijdje verder. Vaak moet je ook een beetje naar elkaar toe groeien.

Is er een mogelijkheid om het paard bijvoorbeeld twee weken op proef te krijgen? Zodat je in je eigen omgeving aan de slag kan en kan kijken of er wel een vertrouwensbasis is?

angieHH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:40

Op proef is vaak een lastig verhaal. Ik zou dat ook niet zomaar doen als ik verkoper was, immers je weet niet wat er met je paard gebeurd. Maar een aantal keren gaan proefrijden (ook een keer onaangekondigd!) zou ik zeker wel doen.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 13:48

als dit paard zo in je hoofd blijft zitten zou ik er inderdaad vaker heengaan voordat je besluit, er zal iets aan het beestje zijn waardoor juist die wel blijft hangen en die andere 2 schijnbaar niet zo.
ga er ook mee naar buiten e.d, probeer echt alles uit wat jij van het paard wil als hij bij je thuis staat.
een keer een sprongetje opzij moet je niet doen afknappen, wellicht gaf jij hem een hulp die hij niet begreep, zijn eigenaresse kent hem door en door dus logisch dat hij daar vlekkeloos bij loopt.

ga er inderdaad een keer heen met je instructice, en zet die er ook een rondje op, hoe is hij dan? probeerthij die ook uit? dan is hij wellicht niet braaf genoeg ( naar jouw verwachting)en kun je beter verder zoeken, angst voor je eigen paard opbouwen is het ergste wat er is.

wat anderen al aangeven, ga niet op verkoopspraatjes af. zij wil haar paard graag verkopen, en dingen als "dat doet hij bij mij nou noooooit" trap daar niet in. hij moet aan al jouw verwachtingen voldoen, niet aan laten praten dat dat heus wel goedkomt zodra hij bij jou is, juist dan zal het misschien erger worden daar hij naar een nieuwe omgeving gaat/nieuwe ruiter/ nieuwe paarden, alles anders...

Ellen_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:17

Ik zou sowieso nog een keer langs gaan om proef te rijden.
Weet je het dan nog niet zeker, ga je nog een keer.

Tot je zeker weet of het wat zou worden of niet...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:32

in mijn ogen is dit paard geen braaf paard en ik betwijffel of het wat zou worden tussen dit paard en TS
als een paard al gelijk de eerste de beste keer een ruiter uiprobeerd en de ruiter dat niet gelijk kan oplossen is dat het begin van een reis
zo te lezen zoekt TS die reis niet maar wil ze een betrouwbaar braaf paard

bestaan zulke paarden, jazeker, heb er zelf nu één
paard is nu 6 jaar maar is vanaf het begin een gemakkelijk paard, beetje lomp maar verder simpel van karakter
het is een paard met gemiddelde intelligentie, vlot in beweging maar geen renner
als de pony van mijn dochter weer eens lastig is , wisselen we gewoon om en al zit mijn dochter zelden op de mijne, ze kan er zo de buitenrit mee afmaken en lekker draven en galoperen
dat is een braaf paard!

zo heb ik ook een paard gehad wat iedere ruiter uitprobeerde maar ieder jonger kind kon er zo mee rijden
dan was hij de braafheid zelf, daar had hij en zwak voor, net als veulentjes trouwens

paarden zat en aan een braaf paard wat alleen braaf is aan de hand heb je niks, dan vraag je meestal ook niet veel

oja, nog één ding, kijk eens naar de geboorte datum van dat paard
na tig paarden is mijn ervaring dat mei paarden(stier-sterrebeeld) de gemakkelijkste paarden zijn
niet de mooiste, meestal wat lomp van bouw, maar betrouwbaar en lief van karakter
tweelingen zijn zeker niet de makkelijkste paarden, hebben bijna altijd 2 kanten die te pas en te onpas boven komen

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:39

kunnen karakters vanpaarden echt af te lezen zijn aan hun sterren beeld? wist ik niet, de mijne is van 3 juli dus wat voor sterren beeld?

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:40

Ik heb onlangs mijn paard moeten verkopen
en dus ook aardig wat verkopers over de vloer gehad.
Ook ik had het zelfde idee als jou. Mijn paard is qua omgang echt zo mak als een lammetje
en met rijden, als hij jou eenmaal kent en je hem op de goede manier rijdt, kun je ook zo veel meer uit hem halen en is hij veel braver.
Ik merkte dat hij bij proefrijders zich veel anders ging gedragen, veel meer uitproberen,
dat is jammer, maar je moet ook begrijpen dat het een paard blijft, ze vertrouwen niet direct jan alleman en je moet ook een band met ze krijgen. voordat je er vaak uit kunt halen wat jij wilt.
Als jij een nieuw persoon ontmoet, legt die ook niet direct het hele vertrouwen in jou handen.
en een als jij op een kind gaat passen, de eerste keren zou dat kind jou ook gaan uitproberen, om te zoeken waar de grenzen zijn. DIt is denk ik wel belangrijk om in je achterhoofd te houden...

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:45

enomis123 schreef:
de instructrice mee nemen vind ik zelf minder,
want jij zoekt een paard en niet zij,

Ik snap dat jou ervaringen anders zijn, en dat is erg vervelend! Maar het voordeel van een ander (bv je instructrice, omdat zij weet hoe je rijdt en weet wat je aan kan) meenemen en op het paard laten rijden, is dat zij dingen ziet die jij niet ziet. Bijvoorbeeld omdat jij al 'verliefd' bent of omdat je er niet bij stil staat.
Zo ben ik gaan kijken bij een super leuk paard en het dier was voor mij erg vlot aan het been. Maar ik was een echte trap-zak gewend! Dinnetje stapt er op en merkt dat dit beestje ook een trap-zak is, maar omdat mijn referentiekader anders was, heb ik dat niet gemerkt! Achteraf ben ik er dus heel blij mee, want een van de eisen was dat ik geen trap-zak wilde!

Aan de andere kant, mijn eerste paard heb ik gekocht ondanks dat ik er met proefrijden af was gevallen :+ En mijn huidige paard heeft ook niemand anders gereden dan ikzelf. Maar dat was een 3-jarige, misschien dat het dan ook wat anders ligt dan bij een reeds ingereden paard.