Ik ben ervan geschrokken!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:45

En dat bodemplaten echt verraderlijk zijn, hoorde ik op stal.
Kennis had trailer gekocht, na ritje: gat in de vloer en paard stond met de hoef op een buis van het ondergestel!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:49

Ik breng mijn trailer iederjaar voor onderhoud bij BK trailers in barneveld, die checken ook op kitwerk bodem ed.

Maar heb al gemerkt dat lang niet alle bedrijven dit doen.
Vriendin van mij had net een Bovagkeuring gehad (weet niet bij welk bedrijf), maar er bleek binnen 2 weken een gat van een vuistgrote te zijn ontstaan in de bodem.
Je zal je paard er maar op hebben staan!

Van mij mag de APK voor trailer, maar ook caravans verplicht worden gesteld.

vuurneon

Re: Ik ben ervan geschrokken!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:51

Wij laten ook altijd keurig elk jaar onze caravan nakijken; ding is wel 6 meter dus dat moet wel veilig zijn :) dus voordat wij ermee op vakantie zijn, weten wij zeker dat het ding goed onderhouden is.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:54

In Belgie is een jaarlijkse keuring voor je trailer al verplicht. Je krijgt een remtest, combinatie auto trailer onderzoek, banden worden nag elopen. En je wielen van de trailer worden even flink alle kanten op getrokken onder druk:) Wat je paard ook kan als hij op de trailer staat. Ik was mijn trailer aan het invoeren in Be hij is van 1994 en dacht hem keurig bij gehoduen te hebben. Maar..de remmen remde neit gelijk, een licht deed het maar vaag. Dus nieuwe lampen erop:) Bodem was nog steeds top in orde;) Koppeling werdt gecheckt of deze oke was enz;) Ben blij dat ik moest want nu na goed onderhoud is mijn trailer wel weer goed veilig en nu moet ik in BE verplicht jaarlijks naar de keuring en vind het niet slecht want dat maakt je ook bewuster van het onderhoud tte doen en checken.

Ook wordt de combinatie auto en trailer gewogen en de papieren gecontroleerd of de combinatie trailer auto kan op de weg en mag trekken. Oke je bent er niet met paarden maar weet dus wel wat je combinatie samen leeg weegt;) En je leert bij wat wel en niet kan en mag met je combinatie.

Toch belangerijk en volgend jaar zijn we gewoon weer aan de beurt. Vind het een goede zaak.

Verwacht eerlijk gezegd omdat trailers nu al een aantal jaren eigen platen heeft het in NL ook nog wel er aan komt dat je verplicht naar de keuring moet ermee.

En geen slechte ontwikkeling als ik soms zie wat er op de weg zit. En he..ik heb ook geen nieuwe trailer en staat ook altijd buiten. Maar probeer hem wel uptodate tehouden zodat mijn paard veilig staat en andere weggebruikers niet in gevaar kunnen komen door een manekement aan mijn trailer. Dat is al stap 1. MOet er niet aan denken dat dat ooit gebeurd;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:54

Soms zijn paarden slimmer dan de bazen, ken sowieso al twee gevallen waar het paard in één keer niet meerde trailer in wilde, na onderzoek bleken de bodems compleet verrot. Ze kwamen er achter omdat deze paarden zonder problemen wel op een andere trailer gingen dus meteen verder gezocht en ze schrokken behoorlijk.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:59

Wat een geweldig initiatief van jullie +:)+

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:08

Citaat:
Soms zijn paarden slimmer dan de bazen, ken sowieso al twee gevallen waar het paard in één keer niet meerde trailer in wilde, na onderzoek bleken de bodems compleet verrot. Ze kwamen er achter omdat deze paarden zonder problemen wel op een andere trailer gingen dus meteen verder gezocht en ze schrokken behoorlijk.

Dit had ik... paard wou er niet meer op weggebracht en paard kon er zo doorzakken dus ben heel blij dat hij er niet op wou! Inmiddels word elk jaar mijn trailer gekeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:13

Wat een ontzettend goed initiatief van jullie!
Paardeneigenaren vervoeren hun dierbaarste bezit regelmatig van wedstrijd naar wedstrijd in de trailer, maar er zijn maar heel weinig mensen die er bij stilstaan wat de staat van de trailer is.

Echt top om wat meer bewustwording te creëren op deze manier!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:15

Leuke actie! van Hooff deed dat vroeger op HE, vond het altijd leuk als mijn trailer zo werd nagekeken.
Mijne ging elk jaar naar de concurent, sorry.....
Maar binnenkort hoop ik met een nieuwe rond te rijden. (spaart hard voor haar mentrailer)

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:16

Ik woon in Duitsland en daar is het verplicht om ook je trailer elke 2 jaar te laten keuren. Ik vind het toch een fijn gevoel om te weten dat ie in orde is!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:59

barbaras schreef:
Ik breng mijn trailer elk jaar weg maar nu heb ik een ander probleem.

Onze auto heeft een trekhaak die te laag gemonteerd is, dus de trailer hangt iets voorover met rijden.
Volgens de man die mijn trailer zijn beurten geeft vangt de vering dit wel op.
Is dit zo? Hebben de banden niet te veel te lijden en blijft de trailer tijdens het rijden goed aangekoppeld?
Ik heb er namelijk erg mijn twijfels over, het is niet zo dat de achterste banden de grond niet raken maar toch...

Wij hebben dit ook gehad toen ik mijn nieuwe leaseauto kreeg. De trailer hing dusdanig voorover dat hij continue neiging had te slingeren (het voelde alsof het heel hard waaide terwijl er praktisch geen wind stond). Doordat hij vrij breed is, ging hij zich bij ook maar iets van spoorvorming in de weg (waar hij dus niet netjes in paste ahw) onstabiel gedragen.We hebben een andere trekhaak gekregen (een paar cm hoger) en sindsdien neigt hij nog wel ietsje voorover, maar we hebben er met rijden geen last meer van. Als het verschil te groot is, kun je dus wel degelijk problemen met rijden krijgen, omdat er gewoon veel meer druk op de voorwielen van de trailer komt dan op de achterwielen.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:12

Goh je zou eens moeten kijken hoeveel mensen geen of te weinig onderhoud doen aan hun trailer. Menig boer of pensionstal heeft er een staan die zelden of nooit gebruikt wordt, maar ook nooit nagekeken wordt tenzij ze eens een keer een lekke band hebben ofzo.
Goede actie dit, ik denk dat het misschien wel heel verstandig is om een apk voor aanhangers te doen.

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:27

Mag ik vragen hoe die speciale kit heet, ik heb MS Polymear kit gebruikt is dit een goede?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:32

Jullie zouden dan ook de combinatie of het mag moeten controleren daar zitten ook een hoop gevaarlijke combinaties tussen.

Zoals een oude peugeot 206 met een 1.5 trailer er achter dit kan toch niet?.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:35

ik heb nue een peer keer een trailer geleend omdat we naar de DA moesten of lekker naar bos of wedstrijd, maar er is eigenlijk altijd wat.
laats reden we op de snelweg deed mijn vriend zijn knipperlicht aan werd zo alle vermogen uit de auto weggeslurpt.
reden we dan 40 met trailer op de snelweg, gelukkig was het maar heel kort want voor we de vluchtstrook op waren deed hij het alweer.
wij bedrading van de auto na laten meten, dat was allemaal goed.
bleek de stekker van de trailer kortsluiting te maken.
maar alleen als wij de rechter knipperlicht aan deden en alleen als hij reed.
dat zijn ook echt enge dingen.
wij hebben nu dan ook besloten om van de winter zelf een trailer te gaan kopen, en inderdaad ieder jaar te laten keuren.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:43

wij hebben 2 maanden geleden een trailer gekocht. Ik heb eerst alles op marktplaats afgesnuffeld, maar durfde het toch niet aan. Heb nu een keurige trailer, bij een trailerdealer vandaan met Bovag garantie. Het was misschien wat duurder maar daarvoor wel de zekerheid van een goede trailer, 4 nieuwe banden, technisch gedeelte en bodem alles in orde. We hebben in het verleden eens een ongeluk gehad met de caravan en zijn daarom ook extra alert op de combinatie auto-trailer.
Goede aktie dus! Mensen zouden zich ook meer moeten verdiepen in de combinatie, niet alleen op papier want er staat genoeg op papier dat de auto bv 1500 mag trekken terwijl de auto in het echt maar 1200 aankan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:46

Prisca schreef:
Jullie zouden dan ook de combinatie of het mag moeten controleren daar zitten ook een hoop gevaarlijke combinaties tussen.

Zoals een oude peugeot 206 met een 1.5 trailer er achter dit kan toch niet?.

Zo zag ik een berlingo bestel met 2 paards trailer en 1 moddervette fjord erin en een al vrij groot veulen.
Toen had ik ook nog een berlingo en ik mocht er precies mee rijden, met afgetrainde fjord en 1 1/2 paards trailer
(lang leve de weeg brug) dus wist wel zeker dat die combi niet kon.
(en ja, vaak genoeg door de politie van de weg geplukt in fuik en weegbrug op, maar altijd oke bevonden)

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:50

Goed dat jullie controleren, mensen weten dan waar ze aan toe zijn

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:50

wij hebben een sangyung rexton dus hoeven gelukkig nooit na te denken of het mag of niet.
die mag 3500 kilo trekken *\o/*
wij gaan ook bij een garage kijken voor de trailer.
nu waren wij gister ook weer met een trailer op pad toen hadden wij het er over dat je met gewoon rijbewijs ook totaal niet mee krijgt hoe je een vee/paardenwagen moet paseren ofzo.
iets wat absoluut geen overbodige luxe zou zijn want je word gewoon van de weggedrukt of afgesneden.
nou is mijn vriend wel een dapper kereltje en laat hij dat allemaal niet gebeuren, maar het is allemaal maar net aan met die gasten.

boumanrsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:19

Wat een goede actie van jullie om dit te doen!

Ik kan me voorstellen dat de uitslag wel even schrikken was.

Gelukkig heb ik geen trailer :D (maar mij paardenvrachtautootje wordt gelukkig wel regelmatig nagekeken)

gap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 22:08

barbaras schreef:
Ik breng mijn trailer elk jaar weg maar nu heb ik een ander probleem.

Onze auto heeft een trekhaak die te laag gemonteerd is, dus de trailer hangt iets voorover met rijden.
Volgens de man die mijn trailer zijn beurten geeft vangt de vering dit wel op.
Is dit zo? Hebben de banden niet te veel te lijden en blijft de trailer tijdens het rijden goed aangekoppeld?
Ik heb er namelijk erg mijn twijfels over, het is niet zo dat de achterste banden de grond niet raken maar toch...

Dit `probleem`hebben we vaker aan de hand gehad, het is inderdaad zo dat hierdoor je voorste banden sneller slijten, want de meeste druk zit op de vooras omdat hij iets voorover hangt.
De trailer hoort op alle twee de assen evenveel druk te hebben. Een optie zou kunnen zijn hulpveren onder je auto, dan komt de achterkant van de auto een paar centimeter omhoog, dit hebben we al bij een aantal klanten gedaan ( je bent echt de enige niet ;) ) we hebben namelijk naast ons paardentrailer bedrijf ook een universeel autobedrijf, dus als je er een prijsopgave voor wilt mag je me altijd pben.

gap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 22:15

BelRosa schreef:
Mag ik vragen hoe die speciale kit heet, ik heb MS Polymear kit gebruikt is dit een goede?

Ik duik morgen even het magazijn in voor je, hier kom ik nog op terug ;)

gap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 22:24

plientjedres schreef:
ik heb nue een peer keer een trailer geleend omdat we naar de DA moesten of lekker naar bos of wedstrijd, maar er is eigenlijk altijd wat.
laats reden we op de snelweg deed mijn vriend zijn knipperlicht aan werd zo alle vermogen uit de auto weggeslurpt.
reden we dan 40 met trailer op de snelweg, gelukkig was het maar heel kort want voor we de vluchtstrook op waren deed hij het alweer.
wij bedrading van de auto na laten meten, dat was allemaal goed.
bleek de stekker van de trailer kortsluiting te maken.
maar alleen als wij de rechter knipperlicht aan deden en alleen als hij reed.
dat zijn ook echt enge dingen.
wij hebben nu dan ook besloten om van de winter zelf een trailer te gaan kopen, en inderdaad ieder jaar te laten keuren.

Dat is inderdaad ook een punt die we van onze klanten horen,verhuurtrailers die niet veilig zijn........ we hebben hier een klant gehad die huurde eerst bij iemand anders ( ook een bedrijf) een paardentrailer, die 2 meiden kwamen aan de kant van de weg te staan omdat een wiel blokkeerde, na een telefoontje naar het bedrijf kregen ze te horen zoek maar een hamer op en sla op het wiel -:(- hier kan ik ECHT furieus om worden!!
Onze mening is dat je dubbel zo verantwoordelijk bent als je je spullen verhuurt, we kunnen niet meer dan we doen in het bewustmaken van de mensen wat hun eigen paardentrailer betreft, maar de trailers die bij ons in de verhuur lopen, worden werkelijk iedere maand even beetgepakt en gesmeerd en gecontroleerd,ik moet er niet aan denken dat er ook maar iets zou gebeuren wat door bv nalatigheid komt, daarbij .......ik moet er niet aan denken 2 van die jonge meiden op een polderweg in paniek omdat ze niet verder kunnen, neeee zo moet je gewoon niet met elkaar om willen gaan, maarja praktijk blijkt vaak anders >;)
Dan maken wij maar verschil, ergens moet een begin komen toch? Al kun je niet alle bedrijven over een kam gooien want er zijn er meer die wel voor jullie welzijn en dat van de paarden gaat, gelukkig *D

gap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 22:29

smileydees schreef:
wij hebben 2 maanden geleden een trailer gekocht. Ik heb eerst alles op marktplaats afgesnuffeld, maar durfde het toch niet aan. Heb nu een keurige trailer, bij een trailerdealer vandaan met Bovag garantie. Het was misschien wat duurder maar daarvoor wel de zekerheid van een goede trailer, 4 nieuwe banden, technisch gedeelte en bodem alles in orde. We hebben in het verleden eens een ongeluk gehad met de caravan en zijn daarom ook extra alert op de combinatie auto-trailer.
Goede aktie dus! Mensen zouden zich ook meer moeten verdiepen in de combinatie, niet alleen op papier want er staat genoeg op papier dat de auto bv 1500 mag trekken terwijl de auto in het echt maar 1200 aankan.

Super want dan is je begin al goed, niet iedereen kan zich dat op deze manier veroorloven ;) , wijs is dan wel om je onderhoud ECHT bij te houden, gewoon ieder jaar terug gaan, dit voorkomt achterstallig onderhoud en beschermt tegen vochtinwerking, en de kosten zullen dan altijd meevallen, wij rekenen dan € 100 incl maar er zullen er vast meer zijn die niet heel duur zijn, al moet je dat wel goed navragen voordat je hem wegbrengt en daarbij even checken wat er nu precies gedaan word, kan je een hoop geld schelen ;)
Trouwens als je nieuw gekocht hebt , zal de dealer je ook verteld hebben dat je over een maand een gratis check krijgt? ;)
Veel rijplezer :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:30

gap schreef:
Bij ons kost de Bovag onderhoudsbeurt € 100,- inclusief Btw ;) bewust een laag bedrag zodat mensen sneller besluiten dit onderhoud te laten doen, het voorkomt gewoon zoveel, ik kan er nu al een boek van volschrijven :(

Allereerst; goed initiatief van jullie! +:)+
Helaas nog zelf geen eigen trailer (staat wel echt op de planning!), wel een klein oud veetrailertje maar daar past m'n Welsh A niet zo goed in, de Shetten wel.

Maareh, zo'n Bovag onderhoudsbeurt van €100,= dat is dan toch gewoon een keuring toch? Dan controleren jullie alles en dan krijg je daar een rapport met bevindingen van? Ik bedoel, reparaties en het werkelijke onderhoud zélf zit daar toch niet bij?