Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Daarna nog een paar keer vervoerd en onder andere door mijn inadequate reactie op zijn weigeren, die ik niet herkende als angst, is het erger geworden.
Dus het kan wel, voorheen was ik ook wel eens 2 uur bezig, paard brak door longeerlijnen heen, sloopte touwen en een kaptoom en heeft ook eens mijn stalbaas letterlijk over het erf gesleurd. Ik heb dus goed m'n best gedaan om van een klein probleem een drama te maken
spatter schreef:tja
mijn oplossing bij zo'n varken?
ik had hem in de bak gezet en hem rond gejaagd met zweep net zolang dat hij aangeeft dat hij toch wel bereid is mee te werken
proberen weer te laden en zo niet weer aan het werk, lopen met die hap en rap ook en na 10 minuten weer eens kijken wat hij er van vindt
ze hebben heel snel door dat niet op de trailer lopen betekent heel hard werken en geen lieve woordjes en op de trailer lopen betekent rustig staan, hooi eten en wat lekkers krijgen

Mellis86 schreef:@ Dana, nee dat nog nooit geprobeerd. Ken helaas ook niemand die dat heeft.
@ Maresie, hij toont dit gedrag ook bij andere mensen. Het is dus zeker niet alleen dominantie richting mij, maar ook tegenover anderen.
spatter schreef:je kunt hem aan de longeerlijn rond laten galoperen, kan ook op wedstrijd![]()
in ieder geval geen rust gunnen, geen seconde
pas als je weer richting trailer gaat en laden, krijgt hij rust
daar niet te lang prullen, hij moet er gelijk op lopen, zo niet , niet weer proberen maar gelijk terug en weer galoperen aan de longeerlijn of roundpenn , longeerbak, net wat er aanwezig is
ga niet in de een grote rijbak los aan de gang want dan moet of jij enorm veel meerennen of je moet met nog iemand zijn, want anders krijgt hij teveel tijd om aan de andere kant stil te staan

Moet ze dan prikkeldraad om zn neus binden? Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook echt niet van het *ahhhh kom maar paaardje als je in de trailer gaat heb ik een lekker worteltje voor je!!* maar dit soort loze kreten van bind er maar een ketting om gaan TS net zo min helpen als een wortel voor zn neus binden
Angela schreef:Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je samen met je paard op trailerlaad les gaat. Het is duidelijk niet voldoende dat je paard geleerd wordt hoe het de trailer op kan (moet), maar vooral dat jij weet wat je precies met je lichaam doet, en hoe je je paard kunt helpen het vertrouwen te hebben om wel de trailer op te gaan. De training moet dus vooral op jou als eigenaar gericht zijn, en minder op je paard. Je bent blijkbaar niet zeker genoeg van je zaak (je twijfelt waarschijnlijk iedere keer of je paard de trailer wel op gaat), waardoor je paard ook denkt "als zei al twijfelt, waarom zo ik er dan op gaan". Als je paard dan ook nog eens een beloning (niet op de trailer gaan) krijgt voor het weigeren, dan is de cirkel rond. Jij bent niet duidelijk genoeg dat het paard echt de trailer op MOET, en weigeren geen optie is. Waar dat precies in zit, dat weet ik niet, maar de oplossing moet je zoeken bij je eigen handelen, het paard is immers een tijd wel goed de trailer op gegaan.
edit: 15 minuten is al veel te lang. Een paard moet zonder twijfel volgen, en dus met 5 seconden op de trailer staan. Pas dan is het "bevestigd". Zolang er twijfel is, zal je altijd weer richting problemen gaan.
Mellis86 schreef:Deze ervaring heb ik overigens opgedaan toen ik nog wel 3 uur lang vol goede moed stond en me niet liet kennen. Het feit dat ik nu diep van binnen negatief wordt na 15 / 20 minuten is dus gebaseerd op ervaring.
Citaat:Uiteindelijk is het namelijk ook belangrijk dat ik iets onderneem waar ik voor de volle 100% achtersta, anders voelt het paard dat ook en wordt het alsnog niets.