Ervaringen met paard naar de slacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CarinaR

Re: Ervaringen met paard naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:17

Slachtprijs is 90cnt.
Heb gister binnen gekregen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:30

Dankje voor die info!
Hij ligt nog steeds laag dus de slachtprijs. En het verschilt dan ook nog per slager... :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 16:01

farahmunda schreef:
Mijn paard was een eerste klas vechter, ik weet zeker dat hij heel erg zou gaan vechten tegen het inslapen, daarom was deze keuze naar mijn idee beter. Niet elk paard is natuurlijk zo!

Mijn paard was ook een eersteklas vechter en nog erg eenkennig bovendien. Tegen de pin of de T61 verzetten ze zich niet. Dat doen ze tegen het narcosemiddel dat vaak als eerste wordt gegeven. Dat dwingt een paard om te gaan liggen en daartegen kan een paard zich verzetten. Mijn paard kreeg slechts een versuffing (domosedan) zoals die gebruikt wordt om bijvoorbeeld rontgenfoto's te maken.
Toen ze gespoten werd met het dodelijke middel stond zij dus ook nog gewoon. Zodra de T61 de hersenen bereikt, zijn ze hersendood en klappen ze van de benen. Ze zijn dan dood, maar er zijn nog wel lichamelijke functies intact. Dat kan er net als het vallen heftig uitzien, maar het paard is dan al echt weg. Mijn paard heeft er echt helemaal niks van meegekregen. En dat was ook wat wij wilden.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 16:32

Tja voor mijn paard vond ik dit een betere keuze, ook met alles er omheen.
We hebben mijn pony in haar hok laten inslapen (kon niet meer staan), dat ging prima. Maar toch
dat moment dat je met de trekker haar uit dat hok moet trekken? En dan ligt ze daar langs de weg,
te wachten op Rendac. Ik zag dat niet zitten met mijn voor het oog gezonde paard.

Nogmaals iedere situatie en ieder paard is anders, iedereen weet wel wat het beste voor zijn of haar paard is.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 16:37

interessant topic!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:22

Daar heb je gelijk in hoor, Farahmunda. De manier waarop moet bij het paard en de eigenaar passen. Op Bokt lees ik vaak negatieve verhalen over euthaniseren en dan voornamelijk over het zogenaamde vechten tegen 'de spuit'. Ik wilde mijn verhaal doen, omdat het ook anders kan.

Veel da's hebben kennelijk niet in de gaten dat veel eigenaren het verzet van het paard tegen het moeten gaan liggen als heel naar ervaren. Voor hun is het ook gesneden koek, want een paard reageert bij narcose voor een operatie niet anders. Gek genoeg vinden da's het plotsklaps van de benen vallen een akelig gezicht voor de eigenaren. Dat ziet er ook niet fraai uit, maar met de wetenschap dat ze er helemaal niks meer van voelen, had ik daar vrede mee.

Omdat wij nog de keuze hadden, hebben wij haar ook idd buiten de dodelijke injectie laten geven. Ons paard was ook erg groot en grof. Echt een kast van een paard. Om dan te moeten martelen haar uit de stal te slepen wilden we voor onszelf niet. Wel moesten we haar toen ze dood was nog een klein stukje naar de verharding slepen. Dat hebben we zelf gedaan, hoewel manlief daar aanvankelijk veel moeite mee had. Ik ging van het idee uit dat we altijd zelf voor haar gezorgd hadden, ze niet van vreemde mensen hield en we dit dus ook voor haar moesten doen. Mijn paard is van ons erf afgehaald. We wilden niet dat ze aan de openbare weg lag. Ze lag gewoon thuis in haar eigen weiland en daar is ze ook vandaan opgehaald. Zolang de vrachtwagen op een verhard stuk kan staan, is dat mogelijk. Het is alleen wat duurder (hoeveel weet ik niet, ik heb de rekening nog niet).

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:32

Vanavond is bij ons op stal een paard opgehaald door Van Veen.
Dat ging heel rustig, in een mooie ruime trailer, hij pakte wel even door, ze stond zo op de trailer, de klep werd gesloten en heel rustig liet hij het zeiltje zakken terwijl hij het paard rustig toe sprak en weg waren ze.
Geen tijd voor drama's en met respect voor paard en eigenaar.

Zo fijn dat het ophalen zo rustig ging, het gaat om een 2-jarige, van een oude boer, het dier was nog nooit van het erf geweest.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:36

Die zal morgen ook wel even een zetje nodig hebben om de schietruimte in te lopen als die nog nooit van t erf is geweest.
Maar gelukkig zijn ze kundig genoeg om dat te regelen :)

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:51

Ik ben een paar maanden terug bij van Veen en mijn complimenten. Paarden staan heel rustig te wachten tot ze aan de beurt zijn. Er stond één zenuwpees bij maar eigenlijk stond die ook vrij rustig zolang ze hem maar met rust lieten.
Heb ook het schieten gezien en ging super rustig. Paard word neergezet, krijgt een aai en hup pin zit er al in.
Ik vond het echt super netjes gaan. Voordat wij er waren, was er al 1 geslacht en bij deze wouden de eigenaren er zelf bij zijn. De rest was via de verzekering aangeleverd.
Als ik, als het zover is, de keus heb zal ik er echt over nadenken om mijn paard daarheen te laten gaan.
De prijs van het vlees was niet veel zei hij toen ook.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:55

Jolliegirl schreef:
Die zal morgen ook wel even een zetje nodig hebben om de schietruimte in te lopen als die nog nooit van t erf is geweest.

Het is een zwarte met een gipsbeen i.v.m. een kapotte pees. Geef d'r maar een lief zetje. :j

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:00

Ik heb er goede ervaringen mee, beide paarden vroeg gebracht. Een aai over hun bol en voordat ze wisten waar ze waren lagen ze al. Slachtruimte was schoon en degene die schoot waren vriendelijk voor de paarden. De prijs weet ik niet meer. (wat je eraan over hield en wat het kostte weet ik niet meer)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:01

tiwi1969 schreef:
Jolliegirl schreef:

Het is een zwarte met een gipsbeen i.v.m. een kapotte pees. Geef d'r maar een lief zetje. :j

Ik kom niet meer in Nijkerk ;)
Maar ben ervan overtuigd dat het morgen wel goed zal gaan.

Hopelijk keurt de dierenarts haar goed ivm het gips. Maar daar weten ze wel raad mee denk ik.
Vervelend trouwens een kapotte pees.. :( Zonde!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:07

ik heb ook goede ervaringen met slachten, inslapen vind ik maar niks!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:03

over slachtprijs gesproken, ik neem aan dat dit niet echt van belang is voor de eigenaar die van zn paard houd of wel?
Voor de prijs hoef je het iig niet te doen!

meerju

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:29

rapido schreef:
over slachtprijs gesproken, ik neem aan dat dit niet echt van belang is voor de eigenaar die van zn paard houd of wel?
Voor de prijs hoef je het iig niet te doen!

Als je zo weinig krijgt als hier steeds vermeld wordt is dat inderdaad geen punt. Maar ik kreeg toch bijna € 400,- voor mijn paard en ik weet niet hoe dat voor jullie is, maar voor mij is dat toch best veel geld. Als je dan de keus moet maken tussen een paar honderd betalen voor inslapen, ophalen etc. of nog een paar honderd krijgen.. tja.. dan gaat dat toch écht wel mee in de overweging. En ik hield niet minder van mijn paard hoor!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 18:31

Heb jij je paard dood gezien? En wanneer is deze geslacht? (spreek je over recent of tijden terug?)
400 is namelijk gemiddelde slachtprijs als je paard levend naar Belgie gaat en daar geslacht zal worden.

gewoon even een vraag.

meerju

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 20:17

Jazeker heb ik hem dood gezien. En hij is op 23 augustus 2012 geslacht. Ik heb de afrekening hier voor me liggen, 382 kilo vlees à € 1,20. En slechts € 85,- aan slachtkosten i.p.v. de € 165,- die hier een paar keer genoemd is. Dus het verschilt nogal per slager.

Nou was mijn paard 1.80 hoor, dus niet bepaald gemiddeld te noemen..

wigke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 23:24

Bij Henk Worst in Nijkerk worden ook wekelijks paarden geslacht.

o.a op maandag/woensdag en donderdag.

er wordt hier ook met respect voor zowel mens en dier omgegaan.
Henk worst beschikt over ruime stallen indien de dieren een nachtje overstaan. staan ze lekker in het stro met voer en water.

er wordt netjes met de dieren omgegaan, en het schieten gebeurt door proffesionele mensen die in het dagelijks leven ook met paarden omgaan.

(zoals geregeld gezegt wordt, is J. v/d veen niet de enigste in nijkerk die paarden slacht)

voor meer informatie staat mijn pb open. Ik werk dagelijks samen met mijn man bij Henk worst.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:04

Het is de enige specifieke paardenslachterij ;) Die ook de naam paardenslachterij draagt :)

Henk worst ben ik ook geweest, super slachterij! :)

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 12:36

Bedankt voor alle informatie. Ik zal eens contact opnemen met van Veen. Ik wil namelijk graag dat ze opgehaald wordt. Ik krijg haar namelijk niet op de trailer, en ze raakt zo ongelofelijk gestrest van alleen al mijn aanwezigheid dat het me voor haar niet rustgevend lijkt als ik er tot het laatste moment bij blijf. In tegendeel zelfs.

Ik ga haar zeker geen spuitje geven. Is een jong sterk paard wat niet zo maar plat gaat. Ik wil in ieder geval geen kosten meer maken aan dit paard.

Van Veen in Nijkerk is dus degene die ophaalt als ik het goed begrepen heb?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 15-09-12 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 13:26

Ik weet dat hij paarden ophaalt in de regio, maar of hij ook naar Noord Holland (daar woon je toch?) gaat, dat weet ik niet. Ook niet of er nog kosten aan het ophalen verbonden zijn, kan met niet voorstellen dat hij dat gratis doet.
Bellen voor overleg kan altijd.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 14:54

Jan haalt je paard op als je hem belt :)

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 15:23

In Beverwijk is ook een paardenslager die zelf slacht. Hij doet dat alleen voor in zijn eigen winkel en niet voor derde. Zijn naam is De Graaf. Hele nette en vriendelijke man.

Bij ons heeft hij om 6 uur in de ochtend een pony opgehaald, wij zijn er achter aan gereden naar zijn slachtplaats. Paardje heeft nog rustig op de trailer gestaan tot dat er nog een paard kwam en de keurmeester er was. Nadat de papieren goed gekeurd waren werd eerst het grote paard geschoten. Na het uit bloeden boven een grote bak werd alles schoon gespoten en was onze pony aan de beurt. Pony kwam dus in een schone ruimte, aai over zijn bol, pin er in, klaar. De beestjes hebben er niets van meegemaakt!

Er waren ook schapen die geslacht werden. Die krijgen ook eerst de pin vóór dat ze hun keel voor het verbloeden opensnijden. Ook deze dieren zijn dus al hersendood.

Mijn man en ik mochten er bij blijven hebben álles gezien, van begin tot het eind.

Ik heb respect voor de paardenslager! Hoeveel werk het is om een mooi stuk vlees in je winkel te krijgen moet die man veel (lichamelijk en emotioneel) werk verrichten!

We hebben nog twee paarden, maar als voor hun de tijd gekomen is gaan ze ook naar Meneer de Graaf in Beverwijk.

Ps. ik zou niet weten wat je voor bedrag per kilo zou kunnen krijgen bij deze slager.. Wij wilde niets voor de pony hebben.

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 15:34

Vriend van mij heeft zelf een slachthuis in Oostgraftdijk. Dat is op een half uurtje rijden van jou vandaan. Hij slacht op maandag en donderdag en komt het paard halen. Verder gaat alles zeer netjes.
Voor meer info of zijn telefoonnummer kun je even pben.

wigke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 18:22

Henk Worst kan indien gewenst ook het paard halen hoor.

ze worden gehaald door iemand die in het dagelijks leven niks anders doet dan alleen maar met paarden transporten etc dus ruime ervaring in het laden en reizen met paarden