Flexibele overkapping en isolatiezeilen voor paardenbakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TLG

Re: Flexibele overkapping en isolatiezeilen voor paardenbakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 16:37

@josie, dat valt wel mee. Het materiaal wat we gebruiken is zo ligt dat het op zand geen problemen zal gaan geven. er zijn andere oplossingen voor waardoor je het niet hoeft aan te trekken en dus te begeleiden.

er vele mogelijkheden om tot een oplossing te komen en hierbij de kosten laag te houden...voor zover dat kan... ik denk ook dat je niet eens een oprolsysteem nodig bent. je moet een ruimte hebben, links of rechts van de bak, waar jet het materiaal tijdelijke kunt plaatsen waardoor je een stuk van 5 meter kwijt bent van de ruimte van je bak...

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:43

josie schreef:
@TLG, bij zwembaden glijd het over het water als je het afrold, dit zal in hobbelig zand niet zo eenvoudig zijn, of zelfs helemaal niet gaan.
Als je het aan zou moeten trekken/begeleiden over een afstand van 40 meter, dan wordt dat wel zwaar.........

Plus hoe doe je dat als er een pak sneeuw op ligt. En als je puur het doek op je bak hebt liggen waar gaat het water dan heen? Dan moet je dus een doek hebben uit 1 stuk die in het midden hoger ligt, alleen dan zal het water naast je bak de grond in verdwijnen, maar is dat een garantie voor een droge rijbaan, denk het nog niet echt.

TLG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 17:20

ik denk dat we dat kunnen takkelen alleen het water zal naar de buitenkanten gaan. Sneeuw is geen probleem ivm sterke lieren die we gebruiken en dus de sneeuw easy kan verplaatsen. ook moet je het zo zien.....nu in de winter 0% gebruik, met dergelijke een oplossing 80% gebruik.... Met brainstormen komen we wel tot een oplossing..eens?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:30

Ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat kosten. Is het ook voor de particulier straks betaalbaar?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:03

Dinopino schreef:
Ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat kosten. Is het ook voor de particulier straks betaalbaar?

Dat zou zeker wel fijn zijn. Grote stallen die alleen over een buiten baan beschikken kunnen makkelijker een allweater baan aan leggen dan de kleine stallen of mensen met paarden aan huis.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:06

Mist schreef:
Probleem is denk ik voornamelijk wind, wat je dus ook meer hebt in de wintermaanden. Mijn overkapping vd jacuzzi heb ik met 80cm diepe ankers verankert in de grond, deze is 9x4m want zeker in zeeland....wind kan rare dingen doen:-)

Als je een echte overkapping zou willen hebben zou je ook met een of ander systeem de overkapping tijdens een storm bv moeten kunnen opvouwen zodat de wind er niet onder kan. want een zeil of dak van 60x40...dat kan eindigen in Groningen :D

Dat lijkt mij wel wat, jij koopt en de wind brengt het bij mij!!!!!!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:14

Michellette schreef:
Mist schreef:
Probleem is denk ik voornamelijk wind, wat je dus ook meer hebt in de wintermaanden. Mijn overkapping vd jacuzzi heb ik met 80cm diepe ankers verankert in de grond, deze is 9x4m want zeker in zeeland....wind kan rare dingen doen:-)

Als je een echte overkapping zou willen hebben zou je ook met een of ander systeem de overkapping tijdens een storm bv moeten kunnen opvouwen zodat de wind er niet onder kan. want een zeil of dak van 60x40...dat kan eindigen in Groningen :D

Dat lijkt mij wel wat, jij koopt en de wind brengt het bij mij!!!!!!

Ja, dat dacht ik ook al, haha! :D

TLG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 11:56

wat is een prijs die in de markt ligt voor aankoop... Het is nogal een oppervlakte 40x20 dus ben je nogal wat m2 nodig....800!! 'Wat mag het kosten....serieus???

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:48

@TLG: zoek eens op blaasluchthal. Die kun je gewoon huren (met tijdelijke vergunning). Ik heb geen idee van de kosten, maar ben er vroeger wel eens in geweest.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:24

Volgens mij krijg je voor 800,00 echt geen zeil wat een bak van 20 x 40 overdekt en automatisch open en dicht gaat.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:35

Dinopino schreef:
Volgens mij krijg je voor 800,00 echt geen zeil wat een bak van 20 x 40 overdekt en automatisch open en dicht gaat.

TLG heeft het niet over 800 euro maar over 800 vierkante meter... ;)

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:44

Ik ga dit topic ook volgen of hier iets uitkomt want ik ben ook al lange tijd opzoek naar een betaalbare oplossing.
Eerlijk gezegd denk ik zelf toch in een simpele maar betrouwbare overkapping.
Zou je niet van die rollen aan een soort dakconstructie kunnen plaatsen dat zodra het gaat regenen of sneeuwen je de rollen uitdraait als een soort dak en bij storm of wind juist niet??

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 11:54

Zijn er nog mensen met (betaalbare) ideeen?

Zonde als dit topic inkakt... :=

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:25

Betaalbaar idee in Duitsland is je dak "verhuren". Misschien komt er in Nederland ook subsidie voor zonnedaken. Hier zoeken ze dakruimte te huur om zonnecellen op te plaatsen.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:13

Dinopino schreef:
Betaalbaar idee in Duitsland is je dak "verhuren". Misschien komt er in Nederland ook subsidie voor zonnedaken. Hier zoeken ze dakruimte te huur om zonnecellen op te plaatsen.

Oke, maar dan moet je natuurlijk wel eerst een dak hebben (met vergunning) :D

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:01

Een geïsoleerd afdekzeil op de grond zou al heel fijn zijn.....zeker met het natte klimaat wat we hier hebben... :j

Een systeem waarmee je het makkelijk oprolt als je wilt rijden en als je klaar bent weer afrolt. Aan de langezijde wel goed verankeren in de grond zodat het niet opwaait...hmmm als dat er eens zou zijn en dan ook nog voor een particulier betaalbaar, dat zou toch wel een uitkomst zijn!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:33

als de bak dan ook nog op afschot ligt zodat het water direct van het zeil afloopt, dan zou het nog wat zijn...

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 09:05

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 07:39

Die zijn behoorlijk prijzig :$ Dan kun je net zo goed meteen een Agterberg bodem erin mikken, heb je ook geen last meer dat je bak te nat wordt :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 08:06

Denk dat je langer en meer plezier hebt van een rij tent. Als je die tenminste mag neerzetten van de gemeente... Ik zou maar wat graag droog willen kunnen rijden zonder weg te hoeven met weer zoals de afgelopen tijd... Een agterberg bodem heeft ook zijn nadelen en zo.n bodem moet je ook goed onderhouden en wordt door slijtage na een paar jaar toch minder. Wat zou de levensduur van zo.n tent zijn?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 09:49

Elke bodem moet je onderhouden :o Agterberg heeft echt niet meer onderhoud nodig dan een andere bodem!

Zo'n tent is leuk, maar ik denk dat de gemeente daar geen vergunning voor geeft...tenminste hier niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:32

Ageterberg is kwetsbaarder door de verschillende lagen. Geen paarden ern in longeren of er in loslaten, goed sproeien bij droogte en alleen voorzichtig los kunnen trekken vanwege die lagen en het doek.

Een gewone zandbodem kun je rustig eens omploegen, diep cultiveren omdat de drainage diep ligt, en sproeien kan, maar heb je een stabiele bodem dan hoeft dat niet altijd. GEwoon simpel slepen of vlakken na het longeren of loslaten en hij is weer vlak, en met wat sproeien ook weer stabiel
Het is misschien een iets mindere sportbodem, maar kan vele malen goedkoper zijn en toch ook het grootste deel van het jaar bruikbaar. Een dak is dan een grotere plus in mijn ogen,al zou het maar kleiner gedeelte zijn (in 20 bij 30 kun je ook prima rijden). Maar inderdaad. Vergunning is waarschijnlijk het grootste probleem.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:42

Bij mij lopen de paarden sowieso niet los in mijn rijbak, daar zijn paddocks voor! Maar een agterberg is financieel gewoon nu niet haalbaar, anders zou ik het wel weten! En elke bodem heeft voor- en nadelen, maar voor mij is het grootste nadeel van een "gewone" zandbodem dat die op een gegeven moment verzadigd is van het water en dan geen water meer doorlaat, resultaat plassen in de bak en ze "dragen" niet meer, je zakt er te ver in weg en daardoor is de bodem onberijdbaar.

Volgend voorjaar wordt onze bak aangepakt, de drainage wordt weer blootgemaakt, er komen nog wat buizen bij, dan een laag schelpen, doek erover, zandlaag en dan een toplaag gemengd met polyvlokken of snippers.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 23:17

En TS?

Weet je al meer?