Stalling niet betaald en eigenaar spoorloos.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AliciaM

Re: Stalling niet betaald en eigenaar spoorloos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 20:10

Het is geen warmbloedpaard, dus bij het KWPN gaat het niet lukken vermoed ik. Maar kan je 'zomaar' een duplicaat paspoort aanvragen, ook al ben je geen eigenaar of staat het paard op je naam?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:11

Ik zou de instantie die het vorige paspoort heeft uitgegven bellen en vragen om een nieuw! Als je tenminste kan achterhalen waar dat vorige paspoort is uitgegeven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:19

Vala schreef:
Paspoort kan opnieuw aangevraagd worden, je kan het ook kwijtraken. De stalhouder moet even contact opnemen met zijn rechtsbijstandverzekering maar dit zal verder geen problemen meer geven denk ik. Als eigenaar spoorloos is en de stalhouder kan bewijzen alle kosten voor het dier betaald te hebben dan is hij nu eigenaar.

Fout. Eigendom vervalt nooit automatisch aan de stalhouder/verzorger/gene die de rekeningen betaald. (gelukkig maar meestal).

Voor paspoort zal je nu eerst DA moeten laten komen en die chip laten aflezen, daarna kan je in de rondte gaan bellen waar bijbehorende paspoort uitgegeven is.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:22

Nou ja, een stalgenoot had vorig jaar iets dergelijks aan de hand en heeft het antwoord wat ik kreeg gekregen van de rechtsbijstand en paard is nu officieel van haar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:18

Is de eigenaar echt spoorloos? Heb je er alles aan gedaan?
Aan huis geweest? Gebeld? Familie gezocht, buren?

Dan kun je ook de da laten komen onder het mom van 'ik heb hem gekocht en hij moet nog een paspoort hebben' Vraag of je da even checkt of hij geen paspoort heeft en laat hem anders gewoon chippen en enten, kun je hem verkopen.
Tenminste, als eigenaar echt zo spoorloos is als je nu zegt (en het paard onder valse voorwendselen heeft gebracht)

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:19

Jeetje wat een nare situatie zeg. :oo

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:22

Zou echt advies van jurist vragen ipv wat hier aangeraden wordt/logisch aanvoelt. Nederlandse wet is nl niet zo logisch.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 06:28

Zou inderdaad juridisch advies inwinnen en niet proberen iemand op een slinkse manier het paspaart van het paard in handen te krijgen. Hier kan diegene behoorlijk mee in de problemen komen.
Als de eigenaren daadwerkelijk spoorloos zijn, weet je de reden hier niet van.

Wij hebben ook eens zoiets mee gemaakt, en wij waren verplicht door middel van aangetekende brieven de eigenaren op de hoogte te stellen voordat wij ook maar in de buurt kwamen van aanspraak maken op het paard.
Omdat deze eigenaren naar verluid niet te vinden zijn zou ik toch echt eerst erkend juridisch advies in winnen!

Vind het eerlijk gezegt ook best schrikbarend dat mensen hier maar zo klakkeloos illegale manieren aandragen om het paard in bezit te krijgen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 06:45

Hoho, niet klakkeloos, ik geef aan dat de stalhouder contact op moet nemen met de rechtsbijstand, die zullen verder adviseren. Alleen verwacht ik verder dat het weinig problemen zal geven omdat ik van dichtbij het advies van de rechtsbijstand heb meegemaakt in een dergelijk geval. Deze eigenaar was niet spoorloos, paard stond nog op zijn naam maar degene die het paard al jaren geheel betaalde had recht op het paard.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 07:22

Vala, ik noem bewust geen namen dus diegene die weten dat ze het niet gezegd hebben hoeven zich dan ook niet aangesproken te voelen.

Echter zijn er wel mensen die illegale handelingen aandragen om het paard in bezit te krijgen.
Dit is simpelweg not done!

Wij kennen hier maar 1 kant van het verhaal en zonder dat je de tegenpartij hoord kan je geen eerlijk oordeel vellen. Dan nog zijn er de nodige vragen die van belang kunnen zijn.

Zoals waarom hebben ze een jaar gewacht? Bij ons is het zo, 2 maanden niet betalen is aangetekende brief van onze advocaat versturen en bij 4 maand komt er een deurwaarder op. Tevens worden er bij ons contracten ondertekend waarin zulk soort dergelijke problemen duidelijk staan omschreven hoe wij dit oplossen.

Dan de vraag wat hebben ze geprobeerd om in contact te komen met de eigenaren? langs gaan? (aangetekende) brieven gestuurd? telefonisch proberen te bereiken? Ga zo maar even door.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:21

Is het niet een vermist of gestolen paard?

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:58

Knert schreef:
maybe2 schreef:
jeetje hoe kun je nou al een jaar lang geen stallingsgeld ontvangen daar kan ik niet bij.
ik heb zelf een stalling,en elke 1e van de maand wordt er gewoon betaald,dat kan een keer de 2e of de 3e worden,maar na een week vraag ik diegene toch even waar de stalling blijft,en ik heb nog nooit problemen gehad.
ik vind het wel stom dat zo'n staleigenaar het zolang goed heeft gevonden,beetje vreemd dit.

makkelijk als je mensen op stal hebt staan die willen betalen. Jij houdt vol... maar een wanbetaler kan dat zeker ook. Sterker nog, in deze tijden hoor je het vaker.
Paard eventjes op straat gooien is er niet bij.

oh maar ik heb ook weleens mensen op stal gehad die niet/of te laat betaalden,dan nam ik gewoon iets achter van haar.en als het te erg werd kwam er een slot op de stal deur als zij kwam. ik zou ook nooit een paard op straat zetten maar iets achter houden van de eigenaar of een slot op de staldeur heeft bij mij toen geholpen,en toen ik mijn achterstallige geld had ging het slot er af maar kon ze ook op zoek gaan naar andere stalling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:02

Gewoon 2x een aangetekende brief sturen naar het door de eigenaar laatst opgegeven adres.
Met daarin een uiterlijke termijn + de gevolgen (incasso procedure).

Geen reactie binnen die termijn?
Incassobureau inschakelen. Dat kan uiteindelijk uitlopen op een bezoek van de deurwaarder, en die mag gegevens bij de gemeente opvragen over waar de eigenaar nu woont.
En dan kan het op die manier uiteindelijk ook via de rechter worden opgelost op de juist manier (beslag op het paard, etc.).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:04

Maar als hun vermoedens kloppen, en dat is dat hij een valse naam heeft opgegeven.
Dan kan een deurwaarder ze dus ook niet vinden en moeten zij uiteindelijk zelf opdraaien voor de kosten van de deurwaarder en incassobureau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:06

Dan zijn er 2 opties:
Toch een incassobureau inschakelen, maar dan kiezen voor eentje die op no-cure-no-pay basis werkt.

En aangifte doen bij de politie.
Want contract voor stalling afsluiten onder een valse naam mag wettelijk gezien gewoon niet.
Politie moet er dan achteraan gaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:10

Dat is uiteindelijk wel de meest legale manier en dan maar hopen dat ze nog ergens wat geld vandaan kunnen halen :=
Want een jaar stalling kost je meer dan dat paard je gaat opleveren.

AliciaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 14:12

Kennis heeft meerdere malen geprobeerd in contact te komen met de eigenaren en zijn geduld is nu gewoon op. Incassobureau enzo gaat hij echt niet aan beginnen als de eigenaren verdwenen zijn. Paard zal van de week naar een handelaar gaan, dan mag die de rest regelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:17

Niet erg verstandig... Met een beetje pech kan je kennis daardoor zelf in nog grotere problemen komen.
Er zijn helaas nou eenmaal bepaalde stappen in zo'n traject die je moet doorlopen voordat je andere maatregelen kunt nemen.
Dat is het "ondernemers risico" van een pensionhouder helaas nou eenmaal...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:20

Ik zou idd als pensionstalhouder de rechtsbijstandverzekering als eerste raadplegen, die kunnen je vertellen wat te doen. Zo meegeven aan een handelaar lijkt me ook niet wijs..

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:21

en daarmee wordt het diefstal. Leuk voor degene die het paard uiteindelijk koopt...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:24

zomaar weg doen lijkt mij geen oplossing, je moet innd de officiele weg wel bewandelen lijkt mij

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:29

het eerste wat in mij opkomt is waarom zou iemand een paard/pony/veulen kopen en een valse naam door geven?? Ik denk dat je gewoon eens met juridische mensen moet gaan praten over hoe en wat,( nou ja de kennis dan he) en niks zomaar doen, want meestal ben jij dan verder van huis dan hun. maar ik vind wel dat als er 2 maand niet betaald is voor een paard je kan zeggen oke,.. en nu toch eens navragen hoe en wat.. En niet een jaar wachten, want nu zit die kennis te betalen vor een paard wat niet van haar is. En mss willeen die mensen wel betalen kunnen ze het niet durven ze het niet te vertellen dus komen ze niet meer? En is er wel een gewone oplossing voor te vinden ik weet het niet, maar altijd via juridische wegen doen hoor! Niks klakkeloos doen!

lovelady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:04

ik ben het met de rest eens , maar misschien als je het adres heb van ze oude wonig dan bij de buren vragen waar hij naar toe is gegaan

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:07

AliciaM schreef:
Kennis heeft meerdere malen geprobeerd in contact te komen met de eigenaren en zijn geduld is nu gewoon op. Incassobureau enzo gaat hij echt niet aan beginnen als de eigenaren verdwenen zijn. Paard zal van de week naar een handelaar gaan, dan mag die de rest regelen.

Ben erg benieuwd welke handelaar aan zulke wan praktijken deelneemt!
Ronduit schandalig en kan er geen goed woord voor over hebben. Ben erg benieuwd over welke stal dit gaat!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:19

Onverstandig van je kennis om dat zo te doen, dit is diefstal en de handelaar doet dan aan heling. Eerste vereiste om met paarden te kunnen werken is geduld, dus als je kennis verstandig is trekt hij nog een blikje geduld open en neemt heel vlot contact op met zijn rechtsbijstand.