stapmolen, hoe regelen met betaling voor gebruik pensionstal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 18:26

Op mijn vorige pensionstal moest je 28,50 euro per maand betalen voor vrij gebruik van de stapmolen. Dit werd op stal in de gaten gehouden maar er waren mensen die er gebruik van maakten zonder ervoor te betalen. De prijs vond ik zelf erg hoog.
Op mijn huidige pensionstal zit de stapmolen gebruik bij het stalgeld in wat ik zelf fijner vind omdat ik niet altijd van te voren weet of en hoevaak ik gebruik ging maken van de stapmolen en je hierdoor niet ineens een redelijk hoog bedrag hoeft te betalen terwijl je je paard er maar een paar keer in wilt hebben.

Lioony

Re: stapmolen, hoe regelen met betaling voor gebruik pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 18:39

Hier op stal kun je er voor kiezen of je wel of niet gebruik wilt maken van de trainingsmolen. Daarvoor betaal je dan een vast bedrag per maand om zelf onbeperkt gebruik te kunnen maken van de molen. Je krijgt dan een persoonlijke code, zonder code gaat de molen niet aan.
En dan is er ook nog de mogelijkheid om je paard sochtends in de molen te laten zetten. Hier betaal je per keer voor en daar krijg je dan iedere maand een aparte rekening van.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 18:54

Bij ons op stal zette je gewoon op de lijst als je je paard in de stapmolen had gezet. En per maand werd dat dan nagefactureerd. Was destijds NLG 3,-- per keer. Of je paard er nu alleen of met meerderen in stond. Gaf geen problemen bij ons op stal.
Ondertussen hebben we een andere stalhouder en geen stapmolen meer. Ik mis 'm niet...

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 21:18

bedankt voor al jullie reacties, echt heel fijn om te lezen hoe het geregeld is bij de verschillende pensionstallen. Ga al jullie reacties maandag op een rijtje zetten en voorleggen. Ben benieuwd wat er uit gaat komen.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:19

Marieke_K schreef:
Oplossing voor optie 2: alleen de staleigenaar zet paarden er in, en je betaald zo per keer.

Bij ons is de stapmolen 'gratis' zit gewoon in je stalgeld.
Bij ons ook, vind het echt een minpunt als je zelf je paard er niet in mag zetten.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:22

Als men een stapmolen gebruikt, gebruik je dit in mijn ogen stelselmatig, als 'training'. En dus zou een X bedrag per maand voldoen....

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 09:22

misschien een gebruikskaart (soort stempelsysteem)? maar wellicht niet waterdicht bij te houden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:01

Lioony schreef:
Hier op stal kun je er voor kiezen of je wel of niet gebruik wilt maken van de trainingsmolen. Daarvoor betaal je dan een vast bedrag per maand om zelf onbeperkt gebruik te kunnen maken van de molen. Je krijgt dan een persoonlijke code, zonder code gaat de molen niet aan.
En dan is er ook nog de mogelijkheid om je paard sochtends in de molen te laten zetten. Hier betaal je per keer voor en daar krijg je dan iedere maand een aparte rekening van.

Ik denk dat dit de enige en beste manier is als je de stapmolen apart bij wilt laten betalen.

Anders zou ik het stalgeld 10 euro p/m omhoog laten gaan voor de gehele stal. Alles gaan bijhouden word een enorme rompslomp en er gaat geheid misbruik van worden gemaakt.
Bij ons zit de stapmolen bij de prijs in. Nou ja voor de nieuwe stal dan. Ik betaal er niet voor en gebruik hem niet, mis hem ook niet.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:59

Wanneer niet iedereen er gebruik van gaat maken, zou ik het algehele stalgeld niet omhoog gooien. Bovendien is het wettelijk niet toegestaan om een faciliteit te plaatsen en daarná te zeggen: jullie hebben nu een stapmolen, dus het stalgeld moet omhoog.

Je kunt natuurlijk met code werken. Grinnik, die van ons is niet zo luxe hoor! _/-\o_

Verder is het toch een kwestie van samenwerken. Wij hebben bijvoorbeeld een kantine waar voorheen allemaal lekkers stond. Dit kon je pakken en dat moest je dan opschrijven en betalen. Toen was er een flink tekort, dus een dief! Dit was zo 'niet ons' dat iig de gehele oude garde diep geschokt was. Toen moest er noodgedwongen een automaat komen.
Tja, als je zo iemand heb (of meerdere iemanden) dan kun je in elk geval niet werken met een opschrijf-systeem. Maar wanneer je elkaar goed kent zou dat wel kunnen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:09

ik vind het niet werken als je je paard er zelf niet in mag zetten (dat dus alleen de staleigenaar het mag doen :n )

Bij ons was het gratis (stal van + 100 paarden) en ik mocht zelf bepalen, hoelang,hoevaak ik de stapmolen gebruikte. ook ging hij gerust aan voor 1 paard :j

Ik zou zeggen, doe het in je stalgeld. en laat iedereen er dus 'vrij' gebruik van maken.
Als ik ergens een bloedje hekel aan heb is het voor alles extra bij te betalen op een stal. Ik heb zelf liever een stal waarbij het gewoon in de prijs berekent is.

(laat bijv bij de klanten die er NU staan de prijs zoals het is. en bij nieuwe klanten die komen (bijv) 20 euro omhoog :) )

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:14

Als er nu toch al veel geregeld wordt met lijstjes en vertrouwen dat iedereen z'n verbruik aangeeft, zou ik dat voor de stapmolen ook zo doen. Dus ofwel per keer betalen, ofwel per maand betalen voor gebruik. Die 2 mensen die er af en toe stiekem gebruik van maken wegen m.i. niet op tegen iedereen flink laten bijbetalen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:52

Ik vind dat het gewoon een extra service is.... Een pensionstal wil uiteindelijk meer aan accomodatie en service bieden, daar komen ook weer nieuwe mensen op af. ( en oude gaan weg vanwege de kosten). En de accomodatie verbeteren kost geld....En natuurlijk gaat het stalgeld dan een paar procent omhoog.
Nu is het een molen, daarna een nieuwe bodem in de rijbanen, nieuw springmateriaal, een spuitplaats met warm water.. of andere zaken.
Soms gaat het stalgeld ieder jaar omhoog, net als de barprijzen in de kantine....

Verder betaal je bij ons naast het stalgeld apart voor de molen je kunt een enkele molen betalen wanneer je zelden er gebruik van maakt.
Er is een 3 daags abonnement ( ma, woe, vrij) en een 6 daags abonnement.
Af en toe gaat deze prijs ook omhoog....

ik was het er nooit mee eens....het af en toe verhogen wel uiteraard, de kosten van electra, water, stro etc gaan ook omhoog . Maar ik reed alleen in het bos! mijn paard ging nooit in de molen, werd nooit door hen losgegooid etc etc...dan wil ik ook niet betalen voor de nieuwe molen, hindernissen of bodem...uiteindelijk ook weggegaan daar omdat het me gewoon te duur werd.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:53

Ik betaal 35 euro per maand voor een molenabonnement. Dat houdt in dat mijn paard 5 dagen per week in de molen wordt gezet, zo'n 30 minuten per keer. Daarbuiten mag ik vrij gebruik maken van de molen.

Mensen die geen molenabonnement hebben mogen er ook geen gebruik van maken.

Simpel :)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 19:21

Pantykous schreef:
Ik betaal 35 euro per maand voor een molenabonnement. Dat houdt in dat mijn paard 5 dagen per week in de molen wordt gezet, zo'n 30 minuten per keer. Daarbuiten mag ik vrij gebruik maken van de molen.

Mensen die geen molenabonnement hebben mogen er ook geen gebruik van maken.

Simpel :)

Dit vind ik een zeer redelijke prijs, zeker ook als het allemaal voor je gedaan wordt.

Als het stalgeld voor iedereen met 10,- per maand omhoog zou gaan, maar ze wel vrij gebruik kunnen maken van de stapmolen dan zou ik daar als pensiongast niet om gaan miepen.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:09

Ik betaal 25 euro per maand voor 5/6 keer per week in de stapmolen.

lauratje90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:21

Op mijn stal zit het in je stalprijs en je stallings geld wordt ook niet omlaag gedaan als je er geen gebruik van maakt.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:35

Bo_Cassey schreef:
Wanneer niet iedereen er gebruik van gaat maken, zou ik het algehele stalgeld niet omhoog gooien. Bovendien is het wettelijk niet toegestaan om een faciliteit te plaatsen en daarná te zeggen: jullie hebben nu een stapmolen, dus het stalgeld moet omhoog.
Je kunt natuurlijk met code werken. Grinnik, die van ons is niet zo luxe hoor! _/-\o_

*knip*

Misschien niet maar als een stalhouder slim is en hij plaatst de molen nu, dan laat ie iedereen er 'gratis' gebruik van maken en kondigt een verhoging per januari van het nieuwe jaar aan als zijnde 'jaarlijkse verhoging'. Zo betaald iedereen hetzelfde maandbedrag, zowel nieuwe als oude klanten en kan hij op die manier de investering terug verdienen. Probleem opgelost.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:56

Tja, als hij dat op zo'n achterbakse manier wil aanpakken moet hij dat lekker doen. Zo zijn er wel meer mensen in de wereld.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:44

Bo_Cassey schreef:
Tja, als hij dat op zo'n achterbakse manier wil aanpakken moet hij dat lekker doen. Zo zijn er wel meer mensen in de wereld.

Er zijn genoeg stallen waar ze standaard het stalgeld in januari omhoog gooien zonder dat er faciliteiten bij zijn gekomen. Als het stalgeld omhoog gaat en je hebt er wel mooi een stapmolen (=faciliteit) bij gekregen dan zou ik daar als klant meer vrede mee hebben als 'gewoon zomaar het stalgeld omhoog wordt gedaan'.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:28

Dressuurgek schreef:
Bo_Cassey schreef:

Er zijn genoeg stallen waar ze standaard het stalgeld in januari omhoog gooien zonder dat er faciliteiten bij zijn gekomen. Als het stalgeld omhoog gaat en je hebt er wel mooi een stapmolen (=faciliteit) bij gekregen dan zou ik daar als klant meer vrede mee hebben als 'gewoon zomaar het stalgeld omhoog wordt gedaan'.

Als het echt over een gewone stalverhoging gaat is het natuurlijk anders dan wanneer iemand een verhoging invoert onder het mom van jaarlijkse verhoging, terwijl het voor de stapmolen is.
Een aantal jaren geleden was de oogst zo slecht dat de stroprijs flink steeg. Wij moesten toen meer betalen (+20,-), en omdat het wel wat duur werd voor onze simpele pensionstal ging de boer onze paarden in de ochtend en avond voeren en kregen we een stapmolen. Had hij niet hoeven doen, want die verhoging moest toch, maar ik vond het wel attent.

Pmall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 01:04

Dit is zo lastig!

Ik zou gewoon de stalling een x bedrag omhoog doen zodat iedereen er gebruik van kan maken, anders is het niet te controleren.

En bijv. als je dagelijks wil dat de staleigenaar je paard een drie kwartier in de molen laat lopen dan nog een x bedrag per maand erbij.

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:50

Bij ons betaal je €11 per maand als je gebruik wilt maken van de stapmolen, en dan maakt het niet uit of je paard er 1 of 10 keer in staat.
(mochten ze er wegens koliek o.i.d. eenmalig instaan betaal je dat niet)
Vind het een nette prijs, gebruik hem alleen zelf niet omdat het niet nodig is.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:49

Je kunt het ook voorleggen aan de pensiongasten, een vergadering houden. Misschien vindt iedereen de molen wel een goed idee, en willen ze allemaal 10 euro extra betalen.
Wanneer er mensen zijn die er echt geen gebruik van willen maken en ook niet ervoor willen betalen (voor de andere mensen), zou ik niet de stalling van iedereen omhoog gooien. Zeker de mensen met paarden die niet meer kunnen werken zullen niet willen betalen. En dat zijn ook klanten. Hun belangen zijn niet ondergeschikt, want hun argument kan ook zijn: "Ik ga niet extra betalen, het gaat nu ook prima zonder molen."

Ik hoor hier: een tientje moet je niet over zeuren. Toen ik heel krap zat had ik ongeveer 300 euro per maand om uit te geven aan boodschappen voor vier personen, inclusief luiers, wc papier, alles. Eind van de maand was echt euro's schrapen, laatste dag voor 4 euro boodschappen halen en dan was het geld op (of het was eerder op en dan moest ik lenen). Dus nee, niet voor iedereen is een tientje kleingeld.

Als ik dat naar mijn hoofd geslingerd zou krijgen door iemand die een stapmolen wil en wil dat ík daarvoor ga betalen, zou ik zeggen: "Betaal jij mijn tientje dan maar als het zo weinig is."

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:10

Ik vind een tientje per maand voor vrij gebruik niet duur. Als je paard er in en uit wordt gedaan een bepaald aantal keer per week zou het redelijk zijn als het duurder is, bijvoorbeeld €25,- a €30,- per maand voor 5 tot 7 x per week. Voor mensen die weinig tijd hebben is dat ideaal, in el kgeval in de wintermaanden wanneer de paarden minder buiten komen.

Als de paarden in de winter alleen in de paddock of alleen in de stapmolen kunnen, dan zou ik er voor kiezen om het inclusief het stalgeld te doen en dat mensen kunnen kiezen wat ze het liefste willen. Of dat het allebei kan (bijvoorbeeld 's ochtends in de molen en 's middags in de paddock of andersom)

Het naar buiten kunnen vind ik namelijk horen bij de basisverzorging van een paard en bij een volpension stal zou dat er bij moeten horen. Bij een "Doe het zelf" stal zou je dat apart kunnen rekenen, die mensen moeten vaak elke dag komen om uit te mesten en evt. een keer te voeren, dus dan zetten ze hun paard eventueel zelf nog wel buiten of in een molen. Maar bij volpension heb je eerder dat mensen een dagje overslaan (of meer dagen) Op mijn vorige stal waren er mensen die bijna nooit kwamen en dan stonden die paarden of pony's gewoon dag en nacht op stal als de stalhouder niet zo lief was ze met het uitmesten van de box even in de bak te laten of in de longeercirkel. Dat vond ik echt paardonwaardig!

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:21

Dat mag ook geen vol pension heten! Bij ons gaat je paard met vol pension de hele dag buiten.