Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Daks schreef:alane maar voeren als ze er uiteindelijk wel instaan doe je dat ook niet.
Naar mijn mening beloon je ze dan voor goed gedrag omdat ze er in staan.
Die van mij krijgt pas eten als hij met 4 benen helemaal erin staat.

merrieveulen schreef:nou... ik heb er eens één gehad en die zag het echt niet zitten. paard had ook moeite met evenwicht en werd in de trailer alle kanten op geslingerd, dus goede ervaringen creëren was lastig. dit paard heb ik voor elke stap de klep op en de trailer in beloond. elk been apart aangetikt met een zweepje, uiteraard het juiste been en bij de juiste reactie een stukje wortel. paard was daarna stressloos te laden.
ik sluit eigenlijk nooit een manier uit, behalve grof geweld. een welgemikte tik (evt met een schep ja) kan soms gewoon het klusje klaren. een stukje wortel op z'n tijd kan dat dus ook. zeker bij paarden met oprechte angst of onzekerheid door ervaringen uit het verleden werkt de ultrazacht-aanpak vaak best.
achterwaarts lopen kan zooo verkeerd uitpakken... op zich is er met achterwaarts niks mis, maar mensen hebben er vaak de verkeerde houding bij. met hun lijf zeggen ze 'rot op', maar bedoelen 'kom hier'. een paard kijkt altijd naar lichaamstaal, en als er iemand zelfverzekerd met ze inloopt zijn er maar zelden problemen.
net als mensen die zich schrap zetten en aan het hoofd gaan hangen, negen van de tien keer hangt het paard domweg terug.
mijn pony is van 't jaar enorm geschrokken ergens van bij het traileren, nooit problemen gehad, nu wel en hij wilde niet meer op de klep lopen. met twee keer oefenen met een geparkeerde trailer loopt hij er zo weer op, ook voor me uit waarbij ik zelf voor de klep blijf staan, het touw over zijn rug gooi en hij in zijn eentje doorloopt. waar hij precies van geschrokken is weet ik niet, het was iig een klep die veel kabaal maakte en hij had al schrik door dode kippen, dus het zal een combi van van alles geweest zijn.
aanstellerij? aangezien hij het al járen probleemloos doet en het nu ineens vertikte? nee. hij had ergens schrik van gehad, HIJ zag het oprecht niet zitten. er is een fijn lijntje tussen aanstellerij en oprechte onzekerheid. sowieso is een paard altijd eerlijk, daarom is het zaak voor een trainer om een paard goed te kunnen lezen, zodat je het verschil kunt zien tussen koppigheid en angst, ruwweg genoemd.
Alane schreef:Voeren op de trailer is belonen voor niets.... Voor normaal gewenst gedrag. Ie het als rijden met een hengel met een wortel eraan, en telkens als het paard iets goed doet krijgt hij een wortel. Doe je toch ook niet?
Op de wasplaats of het in de weide staan wordt toch ook niet extra beloond?

Alane schreef:voor een paard is niets normaal van wat wij met het dier doen, het huisvesten rijden etc.
Alleen maken we van het trailerladen een heel groot iets... paarden die met de trailer gebracht zijn kunnen spontaan niet meer op de trailer vanwege weet ik wat voor trauma.... dat ze op stal of in de weide ergere dingen meemaken wordt aan de kant geschoven... immers als het paard geen trauma heeft is het de begeleider die verkeerd zit, en immers de eigenaren/rijders/begeleiders maken geen fouten.
In de rijere ligt het aan de afstamming, de vorige rijder/eigenaar etc
met de trailer ligt het aan god mag weten wie of wat... maar nooit aan de mens die het dier niet geladen krijgt...

Alane schreef:toen ik mijn E achter B heb gehaald lijkt mijn instructeur mij een stuk in de trailer staan, om te ervaren wat een paard ervaard mn op een hobbelige weg. Ik rijdt dusdanig dat ik met gemak een glas water wat 3/4 gevuld is op het dashboard kan laten staan tijdens mijn rit.
Mijn vorige trailer was een 1.5 paards voor een D-pony en later een klein paard. En nu een xxl 2 paards trailer, extra hoog en extra breed. Momenteel 2 paarden die meegaan, eentje van 1.74 m en 1 van 1.68 m.
ik heb veulens vervoerd en jonge paarden, en nooit geen problemen gehad met trailer laden.
Geen problemen onderweg en staan ook rustig te wachten als er eentje uit gehaald wordt voor les en later als er geruild wordt.
Een paard dat zijn evenwicht slecht kan bewaren zou ik na laten kijken.
oh en de binnenverlichting is eruit geknipt, dus in de winter lopen ze helemaal in een donker gat. En geheel probleemloos. Zonder hulp, touw over de hals en hups naar binnen, stang erachter en dan pas worden ze voor vast gezet.
Mijn dochter laadt en lost ze alleen, ook op vreemd terrein.
en als ik het heb over mbv een schep, dan wordt het dier er niet mee afgeranseld, maar krijgt een klap met het brede blad voor zijn achterste, is meestal genoeg om te overtuigen om door te lopen (en dan heb ik het over paarden die al eens op de trailer hebben gestaan)
en weet je wat pas een rot probleem is? een paard dat niet uit de trailer wil.... en nee ik laat ze niet omdraaien (uit eigen ervaring, veel te gevaarlijk)

Tot op de dag van vandaag nooit meer problemen gehad. Het was het geld dubbel en dwars waard! 
yape schreef:Probeer het is met de methode van pat parelli (:
merrieveulen schreef:er is een verschil tussen een echt moeilijke en een echt moeilijke. waar zit 'm de moeilijkheid in? is het angst, koppigheid? en kan het paard in kwestie met druk omgaan of niet? bij sommige paarden werkt fysieke druk goed, bij andere niet. en sommige paarden moet je absoluut niet onder emotionele druk proberen iets te laten doen wat ze niet zien zitten.
een zweep is mijns inziens een hulpmiddel waar je eigenlijk niet buiten kan. niet om te slaan, maar om je lichaamstaal af te maken. immers, een mens is verticaal gebouwd en beweegt dus ook zodanig, een paard is horizontaal gebouwd. met behulp van een zweep kan je niet alleen je reikwijdte vergroten maar ook een horizontaal lichaam nabootsen. bij een paard met angst voor de zweep (wat ook een aangeleerd gedrag is overigens), begin je dan mijns inziens bijna altijd ook met het werken met de zweep an sich als hulpmiddel, zodat je de zweep ook normaal kunt gebruiken.
maceooliver schreef:yape schreef:Probeer het is met de methode van pat parelli (:
Heeft bij mijn paard uitstekend gewerkt. Als je de dvd trailerladen van Pat Parelli bekijkt en als het lukt van iemand wat lessen grondwerken volgens de Parelli methode te volgen, dan gaat het vast lukken. Je paard loopt dan zelf de trailer in en jij blijft gewoon bij de klep staan. Het klinkt onwaarschijnlijk maar het werkt.