Bij niet dragen cap niet verzekerd??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:38

ikke schreef:
Angela schreef:
Hierboven wordt aangegeven dat ziektenkosten altijd onder de ziektenkosten verzekering vallen, en nooit onder de WA. Nu vraag ik me af of dat wel helemaal correct is. Het kan namelijk zijn dat ik ziektenkosten moet maken die buiten mijn eigen verzekering vallen. En die kosten moet ik maken doordat een ander een fout heeft gemaakt (bijvoorbeeld eigenaar stal start een tractor, daardoor schrikt een paard, en rent over me heen). Ik moet daarvoor fysiotherapie die niet vergoed wordt door mijn eigen verzekering. Ik neem aan dat het dan wel voor de WA van de stalhouder komt? En wat als ik nou op mijn paard zat, mijn paard schrok, ik daarom viel, en (omdat een cap niet verplicht was ik zonder cap op mijn paard zat) daarom ziektenkosten heb die niet vergoed worden?

Kortom: wat als je ziektenkosten moet maken die niet door je eigen verzekering vergoed worden? Is het dan nog steeds geen WA zaak?

Jij hebt ziektekosten en die worden door jouw ziektekostenverzekeraar vergoed, ALTIJD!
Of jouw verzekeraar die kosten vervolgens op nalatigheid van je stalhouder gaat verhalen, daar merk jij helemaal niks van.

Toen ik eens van mijn paard storte en mijn enkel brak, heeft mijn verzekeraar ook gevraagd of dat een gevolg was van acties door derden (waarop ze die kosten dan zouden kunnen verhalen). Helaas voor hen was dat niet het geval.

Nou...
Als mijn verzekering erachter komt dat IKZELF de hand in letsel gehad heb ben ik de sjaak hoor.
Ik heb ooit mijn kniegewricht uit zn verband getrokken toen ik dronken was.
Ziekenhuis, 6 maanden revalideren, prikken, medicijnen, gips, fysio.

De arts had dit gewoon kenbaar gemaakt en ik kon mijzelf gaan verantwoorden.
Dat zijn grapjes die je niet te vaak moet flikken.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:38

De stal waar mijn paard staat heeft een veiligheidscertificaat. Hiervoor wordt ook geeist dat er ten alle tijde met cap wordt gereden. Daarnaast staat het ook expliciet in de polisvoorwaarde van de verzekering. Het gaat hierin niet zozeer over de vergoeding van ziektekosten (opname ziekenhuis/ behandeling e.d.) maar de vergoeding van andere zaken. Stel iemand stort van zijn paard af zonder cap en loopt daarbij hersenletsel op, hierdoor kan deze persoon een maand niet werken. De inkomsten die iemand gehad zou hebben voor die maand kunnen dan worden verhaald op de verantwoordelijke (in dit geval de pensionhouder).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:40

Lieffiefi schreef:
Nou...
Als mijn verzekering erachter komt dat IKZELF de hand in letsel gehad heb ben ik de sjaak hoor.

Ehm, drankmisbruik is ALTIJD foute boel!!! En terecht, daar zouden ze nog veel harder in mogen zijn!

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:42

ikke schreef:
Lieffiefi schreef:
Nou...

Ehm, drankmisbruik is ALTIJD foute boel!!! En terecht, daar zouden ze nog veel harder in mogen zijn!

Zo hallo?! Ben jij gefrustreerd ofzo :| Jeez..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:43

Dat is ethiek ikke ;)
IN NL is het echt niet zo dat comazuipers hun eigen ziektekosten mogen betalen. Of rokers hun longkankeroperatie. Die discussie laait wel af en toe op, maar voorlopig wenst niemand z'n vingers aan die ethische discussie te branden. Hoe veel kosten ze daarmee ook zou kunnen besparen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:44

Hier is dit wel het geval. Als ik zou vallen zonder cap ben ik verzekerd tot en met mijn nek. Maar alles wat onder hoofdletsel valt moet ik zelf betalen. Val ik mét cap ben ik volledig verzekerd. Ik heb een speciale clausule paarden, lichamelijk letsel en tanden. (als ik bv. een paard me de tanden uit de mond zou slaan ben ik hier volledig voor verzekerd)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:45

ikke schreef:
Angela schreef:
Hierboven wordt aangegeven dat ziektenkosten altijd onder de ziektenkosten verzekering vallen, en nooit onder de WA. Nu vraag ik me af of dat wel helemaal correct is. Het kan namelijk zijn dat ik ziektenkosten moet maken die buiten mijn eigen verzekering vallen. En die kosten moet ik maken doordat een ander een fout heeft gemaakt (bijvoorbeeld eigenaar stal start een tractor, daardoor schrikt een paard, en rent over me heen). Ik moet daarvoor fysiotherapie die niet vergoed wordt door mijn eigen verzekering. Ik neem aan dat het dan wel voor de WA van de stalhouder komt? En wat als ik nou op mijn paard zat, mijn paard schrok, ik daarom viel, en (omdat een cap niet verplicht was ik zonder cap op mijn paard zat) daarom ziektenkosten heb die niet vergoed worden?

Kortom: wat als je ziektenkosten moet maken die niet door je eigen verzekering vergoed worden? Is het dan nog steeds geen WA zaak?

Jij hebt ziektekosten en die worden door jouw ziektekostenverzekeraar vergoed, ALTIJD!
Of jouw verzekeraar die kosten vervolgens op nalatigheid van je stalhouder gaat verhalen, daar merk jij helemaal niks van.

Nee hoor, Angela heeft gelijk. Er zijn ziektekosten waar je niet altijd voor verzekerd bent, en dan zou je onder bepaalde omstandigheden kunnen terugvallen op de WA van iemand die aansprakelijk is. Zo ben ik door het paard van iemand anders in mijn gezicht getrapt en heb behoorlijke schade aan mijn tanden. Vanwege een gezond gebit was ik niet aanvullend verzekerd voor kroon- en brugwerk, dus dat moet ik zelf lappen of via de WA van de eigenaar van het paard.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:46

misschien kan je hier de vraag stellen? http://horses.nl/tag/schelstraete-advocaten/ vind het wel interessant! Ben ook wel benieuwd wat het antwoord is.

Ik denk zelf dat het ook met de regels te maken heeft die jij hebt vastgelegd met diegene die bij je rijd. Als je op papier hebt staan dat iedereen met cap moet rijden en iemand doet het niet in jou bijzijn en die valt eraf, dan ben jij aansprakelijk.

Ik weet dat het niet de discussie is maar waarom voer je het niet gewoon in dat iedereen met cap moet rijden. Heb je altijd duidelijkheid en iedereen heeft zich aan hetzelfde te houden.

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:49

Ik ga mee met rytir, wij hebben ook ons certificaat en daar gelden deze regels.
Hetzelfde als lessen bij iemand die geen diploma s heeft, niet verzekerd als er iets gebeurt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:52

MarjanB schreef:
Als je op papier hebt staan dat iedereen met cap moet rijden en iemand doet het niet in jou bijzijn en die valt eraf, dan ben jij aansprakelijk.

Juist niet, lijkt me, want iemand houdt zich niet aan jouw voorwaarde. Daarmee is jouw aansprakelijkheid juist 'afgekocht', want jij hebt die eis gesteld en iemand legt die naast zich neer.
Maar leg eens uit, welke WA-schade zou dan volgens jou vergoed moeten worden aan wie, door de verzekeraar van de stalhouder? Een hersenschudding met bijbehorende ziektekosten valt niet onder WA.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:52

Ibbel schreef:
Dat is ethiek ikke ;)
IN NL is het echt niet zo dat comazuipers hun eigen ziektekosten mogen betalen. Of rokers hun longkankeroperatie. Die discussie laait wel af en toe op, maar voorlopig wenst niemand z'n vingers aan die ethische discussie te branden. Hoe veel kosten ze daarmee ook zou kunnen besparen.

Rijdt eens een fietser aan met te veel drank op, moet je opletten wat er gebeurt......
Vooralsnog zullen comazuipers hun ziektekosten niet hoeven betalen, maar of dat echt zo blijft.....
Kijk naar Amerika, waar rokers met enige regelmaat sigarettenfabrikanten voor de rechter dagen. We hebben hier in NL de laatste jaren de nogal onhebbelijke gewoonte om vanalles van die Yanken te kopieren.......

Enne, wat drankgebruik betreft Lieffiefi, als je aan de voorkant een grote mond hebt, moet je dat aan de achterkant ook hebben..........

veerledec schreef:
ikke schreef:

Nee hoor, Angela heeft gelijk. Er zijn ziektekosten waar je niet altijd voor verzekerd bent, en dan zou je onder bepaalde omstandigheden kunnen terugvallen op de WA van iemand die aansprakelijk is. Zo ben ik door het paard van iemand anders in mijn gezicht getrapt en heb behoorlijke schade aan mijn tanden. Vanwege een gezond gebit was ik niet aanvullend verzekerd voor kroon- en brugwerk, dus dat moet ik zelf lappen of via de WA van de eigenaar van het paard.

Jouw verzekeraar zal die kosten van je gebit vergoeden en die kosten vervolgens doodleuk op de eigenaar van het paard verhalen. Zo zitten de regels in elkaar en als jij een fatsoenlijke verzekeraar hebt, zal die daaraan medewerking verlenen, ook zonder jouw aanvullende verzekering........
Laatst bijgewerkt door ikke op 25-07-12 09:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:56

Een bordje met de kreet dat een stalhouder niet aansprakelijk is voor ongevallen is inderdaad niet rechtsgeldig. Dit omdat dit veel te algemeen is en in principe alle aansprakelijkheid uitsluit en dit kan niet volgens de Nederlandse wet.

Een specifiek contract waarin staat dat de stalhouder niet aansprakelijk is voor de schade wanneer een pensionklant zonder cap rijdt is indien ondertekend door de stalhouder en de pensionklant naar mijn mening gewoon rechtsgeldig. Hierbij wordt namelijk in een zeer specifiek en duidelijk geval aansprakelijkheid uitgesloten nl. bij het niet dragen van een cap door de pensionklant.

Dat wil niet zeggen dat wanneer de stalhouder dan iets ongelooflijks doms (iets waarvan hij als professional had moeten weten dat het niet handig is om in bijzijn van een paard te doen vanwege grote kans op schrikreactie) doet waardoor het paard schrikt hij helemaal niet aansprakelijk is als de pensionklant geen cap op heeft, dan hebben namelijk en de pensionklant en de stalhouder beiden schuld en is sprake van gedeelde aansprakelijkheid.

Tijdens (manege)lessen is het weer anders. Er staat dan immers een professional in de bak en die moet de ruiter er op wijzen dat er een cap gedragen moet worden. Wat er contractueel ook afgesproken is.

De zorgverzekering zal altijd uitkeren of iemand nu een cap draagt of niet. Het gaat om schade door bijvoorbeeld verlies van inkomen als iemand door de valpartij minder of helemaal niet meer in staat is om te werken of de kosten die moeten worden gemaakt als iemand invalide wordt door een valpartij en dan natuurlijk de schade aan goederen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:57

@ Ikke: Dat staat er, kroon- en brugwerk. Overigens alle tandartskosten, inclusief de spoedbehandeling. Alleen de kosten van de Eerste Hulp zijn vergoed. Ik heb een heleboel documentatie als bewijs hoor, ik ben nu al 2 jaar met deze zaak bezig :D.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:58

Esplendido schreef:
Een bordje met de kreet dat een stalhouder niet aansprakelijk is voor ongevallen is inderdaad niet rechtsgeldig. Dit omdat dit veel te algemeen is en in principe alle aansprakelijkheid uitsluit en dit kan niet volgens de Nederlandse wet.

Een specifiek contract waarin staat dat de stalhouder niet aansprakelijk is voor de schade wanneer een pensionklant zonder cap rijdt is indien ondertekend door de stalhouder en de pensionklant naar mijn mening gewoon rechtsgeldig. Hierbij wordt namelijk in een zeer specifiek en duidelijk geval aansprakelijkheid uitgesloten nl. bij het niet dragen van een cap door de pensionklant.

De rechter heeft geen boodschap aan jouw mening!!!

Esplendido

Re: Bij niet dragen cap niet verzekerd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:59

Nee, maar als jurist ben ik niet helemaal gek. In principe is een contract dat niet in strijd is met de wet en de goede zeden gewoon rechtsgeldig.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:00

Lara_Silver schreef:
Hier is dit wel het geval. Als ik zou vallen zonder cap ben ik verzekerd tot en met mijn nek. Maar alles wat onder hoofdletsel valt moet ik zelf betalen. Val ik mét cap ben ik volledig verzekerd. Ik heb een speciale clausule paarden, lichamelijk letsel en tanden. (als ik bv. een paard me de tanden uit de mond zou slaan ben ik hier volledig voor verzekerd)

Dat zou een mooie voor hier geweest zijn.

Mijn vorige merrie trapte me 3 jaar geleden in m'n gezicht, kaak en een paar tanden gebroken.
Ik kreeg niet meer uitgekeerd dan waarvoor ik verzekerd was en kon nog 1500,- bijlappen en dat was alleen voor het hoognodige.
Laat ik het afmaken, ben ik zeker nog eens 3000.- kwijt.

Het vreemde hier in NL is dat wanneer dit een paard van een ander was geweest, waar ik met toestemming van diegene bij in de buurt was en daarvan die klap had gekregen, dan was alles vergoed via de WA van de eigenaar.
Maar omdat het hier mijn eigen paard betrof, had ik alleen m'n ziektekostenverzekering.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:00

Iemand aanrijden onder invloed, dan bega je een strafbaar feit. Maar bij mijn weten hoef jij níet de ziektekosten van de aangereden fietser te betalen. Het zou wel eens zo kunnen zijn dat je auto-WA niet uitkeert en je zelf de fiets mag vergoeden. En als je wel claimt gaat iedere geval je premie omhoog/no-claim omlaag.
Maar het ging hier over dat je zélf dronken iets stoms doet. waardoor jij letsel oploopt. En dat wordt gewoon vergoed door je zorgverzekering.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:04

LBLGypsyCobs schreef:
Lara_Silver schreef:

Dat zou een mooie voor hier geweest zijn.

Mijn vorige merrie trapte me 3 jaar geleden in m'n gezicht, kaak en een paar tanden gebroken.
Ik kreeg niet meer uitgekeerd dan waarvoor ik verzekerd was en kon nog 1500,- bijlappen en dat was alleen voor het hoognodige.
Laat ik het afmaken, ben ik zeker nog eens 3000.- kwijt.

Het vreemde hier in NL is dat wanneer dit een paard van een ander was geweest, waar ik met toestemming van diegene bij in de buurt was en daarvan die klap had gekregen, dan was alles vergoed via de WA van de eigenaar.
Maar omdat het hier mijn eigen paard betrof, had ik alleen m'n ziektekostenverzekering.

Mijn casus dus, helaas is het dus nog niet zomaar dat alles dan via de WA van de eigenaar gaat. Ze vinden namelijk dat er per definitie sprake is van een 'eigen schuld' van 50% zodra je vrijwillig in de buurt van een paard komt..

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:04

Mijn vader heeft het voor mij nagevraagd bij de verzekering en per e-mail het antwoord gekregen dat het niets uitmaakt of je een cap draagt of niet. Ik ben gewoon voor de volle 100% verzekerd als ik van mijn paard val met een hoofdletsel met of zonder cap. Nu is bij ons een cap verplicht, dus ja... ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:07

Ibbel schreef:
Iemand aanrijden onder invloed, dan bega je een strafbaar feit. Maar bij mijn weten hoef jij níet de ziektekosten van de aangereden fietser te betalen. Het zou wel eens zo kunnen zijn dat je auto-WA niet uitkeert en je zelf de fiets mag vergoeden. En als je wel claimt gaat iedere geval je premie omhoog/no-claim omlaag.
Maar het ging hier over dat je zélf dronken iets stoms doet. waardoor jij letsel oploopt. En dat wordt gewoon vergoed door je zorgverzekering.

Ehm, jawel. Sterker nog, wanneer iemand blijvende schade overhoudt, kun je de rest van je leven dokken! Eerste lijns info, mijn neef is dit overkomen.

In NL worden die kosten inderdaad vergoedt, maar komt de bewuste persoon wel uit NL? Gezien andere zaken die geschreven worden en de gebruikte schrijfstijl, vraag ik mij dat af.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:08

Als je van je paard valt en er moet een ambulance bijkomen, dan is het eerste wat ze vragen als dit niet duidelijk zichtbaar is: Had hij/zij een cap op?
Als dit niet het geval is, dan loop je grote kans, dat je een groot bedrag zelf moet betalen. Net als met het niet dragen van een gordel in de auto, het niet dragen van scheenbeschermers tijdens de voetbal enz.
Je moet hiervoor alleen wel goed de algemene voorwaarden doorlezen. Je bent namelijk verplicht een aantal bij de sport behorende veiligheidsmaatregelen in acht te nemen.
Ik hoefde hier niemand voor te bellen omdat we hier zelf ervaring mee hebben, ondanks dat we meerdere sterren verzekerd zijn.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 25-07-12 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:08

Ibbel schreef:
MarjanB schreef:
Als je op papier hebt staan dat iedereen met cap moet rijden en iemand doet het niet in jou bijzijn en die valt eraf, dan ben jij aansprakelijk.

Juist niet, lijkt me, want iemand houdt zich niet aan jouw voorwaarde. Daarmee is jouw aansprakelijkheid juist 'afgekocht', want jij hebt die eis gesteld en iemand legt die naast zich neer.
Maar leg eens uit, welke WA-schade zou dan volgens jou vergoed moeten worden aan wie, door de verzekeraar van de stalhouder? Een hersenschudding met bijbehorende ziektekosten valt niet onder WA.

Juist wel, jij moet diegene verplichten dat die zijn cap draagt doen ze dat niet mogen ze niet rijden

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:09

Citaat:
Enne, wat drankgebruik betreft Lieffiefi, als je aan de voorkant een grote mond hebt, moet je dat aan de achterkant ook hebben..........

Ik geloof dat ik eerlijk aangegeven heb een fles drank op te hebben die avond. Daarnaast moet je sowieso verantwoordelijkheden voor je daden nemen.
Wat ik duidelijk probeerde te maken is dat een zorgverzekering er echt wel bovenop kan duiken als je dit soort dingen vaak doet.

*Verzint iets..*
Stel je gaat voor de grap op een motorkap van een auto liggen, die auto gaat rijden en remt, gewoon just for fun.
Jij breekt je arm.
8 weken daarna, je arm is genezen.

Je gaat duiken in een gebied waar het niet mag, je breekt een ruggenwervel.
9 maanden later is het genezen.

Je gaat dronken fietsen en breekt je tanden op de stoep.

Dan heb je echt de ziektekosten wel aan de deur staan....
Dat was mijn punt.

En waar je vandaan haalt dat ik geen verantwoordelijkheid voor mijn daden neem... *Als je aan de voorkant een grote mond hebt, moet je dat aan de achterkant ook hebben....*
dat is voor mij een raadsel.
Ik heb vermeldt een fles drank op te hebben. Ik heb mijn schriftelijke waarschuwing gehad.
En daarnaast, ik was diegene die 6 maanden van mijn lies tot mijn enkel in het gips zat en hier tegenover niemand over heb geklaagd.
Maar dat staat los hiervan.
Verder ga ik toch ook niet meer op je in. Ik vraag of je die polisvoorwaarden wilt, en welke je wilt zien, geen enkele reactie. Waarschijnlijk omdat die gewoon zo zijn zoals ik dat vermeldt en dus niet staven met jouw uitspraken.

Ontopic;
TS, ik heb expliciet alle voorwaarden besproken met mijn verzekering. Aansprakelijkheidsverzekering heb ik.
Dit is ook allemaal zwart op wit gezet.
Omdat ik er qua polis gewoon op vastliep en bij veel verzekeringen dieren uitgesloten worden.
Toen heb ik telefonisch een hele vragenlijst opgenoemd, haha, en ik heb netjes antwoord gekregen overal op.
Soms is het beter toch te bellen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:19

Maar als een paard van een pensionklant is en de eigenaar valt er vanaf dan is het toch voor zijn eigen rekening. Want de eigenaar van het paard is ten alle tijden aansprakelijk voor het paard. Tenzij kan worden aangetoond dat er opzet in het spel is.

Wat heeft de pensionhouder er dan mee te maken?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:56

ikke schreef:
Ehm, jawel. Sterker nog, wanneer iemand blijvende schade overhoudt, kun je de rest van je leven dokken! Eerste lijns info, mijn neef is dit overkomen.

Ja, ho, dat is letselschade. Dát valt niet onder ziektekosten.