Ariebren schreef:De beste opfok voor een veulen, jaarling is een plek waar ze regelmatig even aan het touwtje meegenomen worden voor een borstel en hoef krabben gebeuren.
Een paard opvoeden doe je zelf, niet die ouwe ruin of lieve merrie.
opvoeden in de omgang met mensen moet je zelf doen, maar door ze in een groep te houden worden ze sociaal egr handig en netjes opgevoed in het snappen van eigen ruimte en grenzen etc, daar heb je als mens erg veel aan , zonder die opvoeding kun je als mens willen wat je wilt, maar krijg je een sociaal niet handig paard wat je ook in de omgang met mensen merkt.
het meelopen etc, dat is maar zeer beperkt nodig om dat goed te houden, controles DA< hoefsmid, ontwormen, tandarts etc, dan komen ze ion de hand , moeten even stilstaan, moeten aanrakingen ondergaan etc, bij voeren en standaard controle van de stalhouder komen ze ook in contact met. Mijn ervaring is dat dieren hier veel beter bij blijven kwa respect etc dna als ze om de haverklap gezellig gepoetst worden, snoeppies krijgen en bemutst worden . Feit is gewoon dat er meer mensen met paarden zijn dan paardenmensen en die eerste zulklen al snel net even verkeerd timen kwa belonen of corrigeren, te lief zijn, beetje verwennen etc waardoor je irritante knollen krijgt
het advies ga er lekker mee tutten zal ik ook nooit geven aan de gemiddelde paarden eigenaar , de mensen die het wel snappen en kunnen hebben het advies opfok of thuis veelal niet nodig en weten wat ze doen
een opfokadres hoeft de opvoeding van mijn paard richting mens ook echt niet te doen...
het meelopen, stilstaan, vast staan, voeten tillen, bekappen, en ga zo maar door hebben ze bij mij geleerd voor ze de opfok in gaan, en is bij minimaal onderhoud zo weer op te pakken als ze met 4 a 5 jaar er uit komen ... heb inmiddels al voldoende jong spul in de vingers gehad om ook vrij snel door te hebben wanneer een paard in de achtertuin is opgegroeid of in de kudde met weinig in de hand komen...geef mij die laatste maar daar hoef je ook niet bakken vol irritant gedrag bij af te leren want dat hebben ze niet aangeleerd gekregen .
nu weet ik ook dat je een opfok adres bedoelt waar kennis van zaken en kunde aanwezig is, maar dan moet dat adres ook maar aansluiten bij hoe je er als eigenaar mee om gaat.