Wat voor auto moet ik voor mijn tweepaards trailer zetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:53

Loetie84

Re: Wat voor auto moet ik voor mijn tweepaards trailer zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:55

Das dan weer een beetje uit de richting, Limburg. Maar bij reguliere verhuurbedrijven is een weekendje huren echt geen leuke hobby!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:56

volgens mij geeft ts aan niet te willen huren. Als je paard op zondag met koliek staat en je wil naar de kliniek kun je geen kant op.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 09:59

daffodil schreef:
Ik heb een Henra Buffalo 1 3/4 trailer met een binnenhoogte van 232 en die heeft een eigen gewicht van 540 kilo en 810 kilo laadvermogen, totaal 1350. Ideaal voor mijn joekel van 1.84 en makkelijk te trekken voor heel veel auto's. Nou hou ik zelf niet van krap gedoe dus ik heb een auto ervoor die ook een tweepaards mag trekken maar hiervoor heb ik bijvoorbeeld gereden met de peugeot 406 station, heerlijk ding, niet al te duur en heel makkelijk trekken.

Zoiets trekt mij dus wel!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:17

Ja daarom plaatste ik het ook. Ik had hiervoor een Henra Amazone, zelfde trailer maar goed die had op een grasondergrond gestaan dus de bodem was aangetast en ik heb m heel vriendelijk in kunnen ruilen voor een nieuwe Buffalo. Echt hele fijne trailers, lekker hoog en ruim ook. En qua trekken dus niet zo idioot zwaar.

Een beetje auto kan al snel 1500 kg trekken dus met die 1350 zit je redelijk safe!

Andere auto's waar ik m mee getrokken heb zijn de Kia Magentis, Jeep cherokee, Isuzu trooper, Hyundai Santa Fe en nu dus de Hyundai IX35.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:32

Loetie84 schreef:
Das dan weer een beetje uit de richting, Limburg. Maar bij reguliere verhuurbedrijven is een weekendje huren echt geen leuke hobby!

Elke goede VW-dealer heeft een verhuurafdeling en daar huur je voor een hele nette prijs een dikke VW transporter T5. Per abuis proefondervindelijk vastgesteld dat zo'n ding niet eens met de ogen knippert om met 2 ton aan de haak 130km/h te rijden :o Don't try this at home, maar power heeft zo'n ding dus genoeg en met een gemiddeld verbruik van 1:14 a 1:15 hoor je mij niet klagen.........

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:34

Voor de trailer heb ik een Peugeot 308. Niet zo'n grote auto maar hij mag wel 1500 trekken. Is ook een erg fijne auto om 'gewoon' mee te rijden.
Hiervoor had ik er een Renault Laguna voor, die mocht hetzelfde gewicht trekken, was wat groter maar ik merk eigenlijk geen verschil.

Heb een tweepaardstrailer (Heja) met 1 paard erin. Dat gaat heel prima, kom alleen in de problemen op een drassig grasland. Op concours gaan als het nat is en dan in het gras parkeren is geen feest dus, want dan laat zo'n auto je relatief snel in de steek.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 10:36

Mijn busje scheurt ook heerlijk met trailer!

Dat doet mijn busje ook..m hihi die is zo zwaar dat hij in drassige ondergrond zakt hihi

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:41

Beetje concours heeft de helpmeikzitvast-trekker al kant en klaar paraat staan!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:43

Klopt, maar ik rijd toch liever zelf het terrein af :)
Maar goed daar ga ik geen 4WD voor aanschaffen!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:54

Rhys schreef:

Zelfs 4WD heb ik wel een van het terrein af gesleept zien worden hoor :P En tis toch niks om je voor te schamen? Wij zij laats ook gewoon van de parkeerplaats af getrokken, nadat we 10 uur op een sompig grasveld hadden gestaan. Daar kan maar weinig tegen op. We hebben het niet eens geprobeerd :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:59

daffodil schreef:

Waarna je voor enkele 1000-en euri's schade kunt laten herstellen.........
Meerdermalen gezien dat lomp gedrag van die trekkerchauffeurs tot behoorlijke schade leidde.

Loetie84 schreef:
Rhys schreef:

Zelfs 4WD heb ik wel een van het terrein af gesleept zien worden hoor :P En tis toch niks om je voor te schamen? Wij zij laats ook gewoon van de parkeerplaats af getrokken, nadat we 10 uur op een sompig grasveld hadden gestaan. Daar kan maar weinig tegen op. We hebben het niet eens geprobeerd :o

4x4 is geen garantie op altijd weg kunnen rijden. Je moet wel weten waar je mee bezig bent en het juiste rubber erop hebben.......

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:02

ikke schreef:
daffodil schreef:

Waarna je voor enkele 1000-en euri's schade kunt laten herstellen.........
Meerdermalen gezien dat lomp gedrag van die trekkerchauffeurs tot behoorlijke schade leidde.

Nou dat valt wel mee hoor, ik heb mezelf echt al meerdere malen eruit laten sleuren en er is nog nooit iets gebeurd! Zelfs niet die keer in Wassenaar toen de wielen zowat niet meer te zien waren en we ook het sleep oog niet konden vinden en we er achteruit aan de trailer uitgetrokken werden!

Vorige maand nog in Bodegraven, donderdag ging nog maar vrijdag en zaterdag was het helemaal feest. De één na de ander werd er keurig uitgetrokken.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 11:10

Ik heb er ook nog nooit schade van gehad.... Wel veel trekkerchauffeurs die denken heb je weer zon meisje die niet snapt hoe ze eruit moet rijden....

Gelukkig is t ze zelf ook nog nooit gelukt....

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 15:10

Inmiddels ben ik eruit dat het inderdaad onnodig duur wordt om mijn eigen trailer aan te houden...

Het plan is om hem om te ruiken naar een 1,5 paards trailer, deze heeft een eigen gewicht van 570... Mijn paard daarbij zou in theorie betekenen dat ik genoeg heb aan 1300 kg... Dit is wel erg krap, en ik wil graag Iers ruimer, maar dit lijkt me een prima oplossing...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:27

__PSM__ schreef:
Inmiddels ben ik eruit dat het inderdaad onnodig duur wordt om mijn eigen trailer aan te houden...

Het plan is om hem om te ruiken naar een 1,5 paards trailer, deze heeft een eigen gewicht van 570... Mijn paard daarbij zou in theorie betekenen dat ik genoeg heb aan 1300 kg... Dit is wel erg krap, en ik wil graag Iers ruimer, maar dit lijkt me een prima oplossing...

Daar ga je spijt van krijgen!!! Niet zozeer die lichtere trailer, maar vooral de kleinere auto die je jezelf nu hebt belooft. Neem van mij aan, je wil echt geen Ford Focus voor een 1,5-paards trailer! Dat is gewoon een maat te licht, vooral als je eens in een wat vervelende situatie terecht komt, dan ontbreekt je de power om je met trailer en al uit de voeten te maken! Been there, done that.
Ik zie de volgende wanna-bee-combi alweer op de weg verschijnen...........

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 17:48

Ikke, kan het ook met iets minder minachting?

Qua auto hebben we nog tijd zat, daaris nog tijd zat voor... Wie weet word t nog wel iets anders...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:57

__PSM__ schreef:
Ikke, kan het ook met iets minder minachting?

Qua auto hebben we nog tijd zat, daaris nog tijd zat voor... Wie weet word t nog wel iets anders...

Sorry, niet minachtend bedoeld; is persoonlijk vastgestelde ervaring.
Ik heb met dergelijke combi's rondgereden, ik weet dat het wel kan, maar ik weet ook wat voor mentale belasting het is om constant op je hoede te moeten zijn om niet in de hoek gedrukt te worden door het overige verkeer. Niet alleen wordt je serieuzer genomen door de andere weggebruikers met een grotere auto; je hebt zelf ook meer in te brengen en kunt progessieve oplossingen gebruiken, waar je met een compacte middenklasser alleen defensieve oplossingen hebt, waardoor de ellende ALTIJD voor je komt, in plaats van dat je het achter je kunt laten.

Daarnaast moet je heel goed opletten dat die kleine middenklasse vaak te weinig toegestane kogeldruk heeft. 75kg toegestane kogeldruk is een goed streven; in de praktijk zal 65kg ook nog wel voldoen, maar aan 50kg heb je veelal te weinig.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:04

Ik heb toevallig net een zoektocht achter de rug naar een geschikte auto voor de trailer, dus verschillende auto's bekeken. En het viel me op dat veel mensen denken dat een stationwagon makkelijk voor een trailer moet kunnen, terwijl ze vaak minder mogen trekken dan veel gewone personenauto's.
En ook de bestelauto's als de vw caddy valt aardig tegen wat ze mogen trekken.

Heb zelf een peugeot 307 voor een anderhalf paards trailer met een kleine pony erin gehad. Ja, dan moet je je rijstijl een beetje aanpassen, maar als je je bewust bent van je combinatie is dat zeker te doen. Zeker omdat het een noodsituatie was.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 18:08

Ik pas voor die paar x per jaar dat de boel op de weg staat mijn rijgedrag wel aan...dit zou ik anders benaderen als ik inderdaad ieder weekend op pad wil...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:21

__PSM__ schreef:
Ik pas voor die paar x per jaar dat de boel op de weg staat mijn rijgedrag wel aan...dit zou ik anders benaderen als ik inderdaad ieder weekend op pad wil...

Zorg in ieder geval voor ongelimiteerde hoeveelheden motorprestaties. Je hebt nooit te veel motorvermogen en al helemaal niet te veel koppel! Koop dus altijd de grootste, sterkste motor die geleverd is in het model van je keuze.......

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 18:29

Dat was de planning ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:32

__PSM__ schreef:
Dat was de planning ;)

Er zit wel een addertje onder het gras: sommige auto's met sterkere motoren mogen toch minder trekken. Dit heeft vaak te maken met ontwerp en bijvoorbeeld koelvermogen.
Check dus terdege de papieren voor aanschaf. Verkopers roepen altijd dat het kan, daar moet je dus niet op afgaan.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 18:34

Dar addertje ken ik! Het zal vast goedkomen met mijn af en toe combinatie!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 22:58

ikke schreef:
Daar ga je spijt van krijgen!!! Niet zozeer die lichtere trailer, maar vooral de kleinere auto die je jezelf nu hebt belooft. Neem van mij aan, je wil echt geen Ford Focus voor een 1,5-paards trailer! Dat is gewoon een maat te licht, vooral als je eens in een wat vervelende situatie terecht komt, dan ontbreekt je de power om je met trailer en al uit de voeten te maken! Been there, done that.
Ik zie de volgende wanna-bee-combi alweer op de weg verschijnen...........

Ik zat eigenlijk al een beetje op deze reactie te wachten na mijn verhaal over de 308 voor de tweepaards... :')
Maar ik ben niet anders gewend en heb me nog nooit onveilig gevoeld.