Rechten als eigenaar stal niet betaald

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: Rechten als eigenaar stal niet betaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:57

TS heeft één groot probleem.
Ze heeft geen rechten, alleen maar de zorg plicht.

Aan het achterstallig pension geld zien te komen ??
Kan via een incasso bureau, maar die vragen een voorschot op de te maken kosten.
En van een kale kip valt niet te plukken.

Mijn oplossing,
Is het adres bekend ??
Aanbellen en persoonlijk, met vrienden als getuige, de brief overhandigen met de schuldenlast beschreven.
Adres niet bekend ??
Zet het paard neer bij een handelaar en wacht af wat hij ervoor vangt.
Opbrengst delen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 21:32

TripleStiple schreef:
om wat voor paard gaat het eigenlijk, als ik vragen mag? dit is gewoon nieuwschierigheid naar het paard.

Gaat om een Fjord.

TripleStiple schreef:
trouwens ik snap dat het heel vervelend is deze situatie.
dreigen met slacht kun je altijd proberen.
maar om dat daadwerkelijk te doen vind ik idd erg ver gaan,
doe het paard dan weg voor de slachtprijs aan mensen die er nog heel gelukkig mee zijn!

zo denk ik er over.

er zijn genoeg mensen die dat paard dan maar al te graag komen ophalen & er dan nog erg gelukkig mee zijn :)

Gezien de medische bemerking van het paard, vind ik het niet eerlijk om hem weg te geven. Je hoort te vaak slechte verhalen dat zo'n dier weer in de handel terecht komt. Hij is echt kreupel als je erop gata zitten, onbelast loopt hij best heel goed.

TripleStiple schreef:
Het gaat TS er om dat ze haar geld terugkrijgt. Stalgeld + extra kosten.
dat snap ik maar ze vraagt zich maak ik er op uit ook af wat ze met het paard moet doen

Beide klopt. We willen graag geld voor de kosten die wij maken. Hij eet voer, moet bekapt en ontwormd worden. Maar ik wil idd ook weten wat ik met hem aan moet. Op termijn is blijven ook geen optie.

brownhorse schreef:
Zet je het paard toch op de bokt markt en op marktplaats?

Niet zolang er geen gerechtelijk bewijs is dat wij eigenaar zijn.

Pentax schreef:
In de voortuin zetten, incassobureau.

Hebben wij ook aan gedacht. Staleigenaar wil dat wel, maar ik denk ook aan het dier zelf. Wie weet wat er dan gebeurt? Als mensen geen geld hebben voor onderhoud, waar komt zo'n dier terecht?

juval schreef:
elke dag dat het paard daar langer onbetaald staat is in feite diefstal. kan je geen aangifte bij de politie doen? lever het paard in als 'gevonden voorwerp' ?

Denk niet dat ze me erg serieus gaan nemen daar als ik dat doe. :D

juval schreef:
heeft TS een adres van de eigenaar?

Nee hebben we niet. Wel een telefoon nummer maar dat wordt niet beantwoord. Dit weekend gaan we alle papieren na of we een adres kunnen vinden en dan kunnen we kijken of ze daar nog wonen.
Aangetekende brief is leuk, maar als ze daar niet meer wonen, hefet het weining nut.

Ariebren schreef:
TS heeft één groot probleem.
Ze heeft geen rechten, alleen maar de zorg plicht.

Aan het achterstallig pension geld zien te komen ??
Kan via een incasso bureau, maar die vragen een voorschot op de te maken kosten.
En van een kale kip valt niet te plukken..

Dat is idd het probleem. Geld hebben ze niet, maar misschien kunnen ze wel een oplossing bedenken wat we met het paard gaan doen.

Ariebren schreef:
Mijn oplossing,
Is het adres bekend ?? zijn we mee bezig
Aanbellen en persoonlijk, met vrienden als getuige, de brief overhandigen met de schuldenlast beschreven. dat kan als we adres hebben
Adres niet bekend ??
Zet het paard neer bij een handelaar en wacht af wat hij ervoor vangt.
Opbrengst delen.
dat doe ik niet, voor het dier zelf. Hier heb ik er tenminste zicht op. DIer heeft hier ook niet om gevraagd. En verkoop kan niet tot we wettelijk eigenaar zijn.

Adres vinden is nu stap 1.
Contact proberen te zoeken.
Misschien willen ze afstand doen van het paard. Als ze dat doen, dan ga ik op zoek naar een permanente plek voor hem.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:54

Ik heb er geen verstand van, wil de TS wel alvast veel succes wensen :)
Wat ik me afvraag: als de eigenaar met de noorderzon vertrokken is, is het feitelijk een gevalletje "dump". Nu toevallig bij de TS, maar had net zo goed in het bos kunnen zijn, om maar iets te noemen.
Als TS de pony in het bos gevonden had, had ze 'm in kunnen leveren bij burgermeester (politie) en heeft de gemeente zorgplicht, in ieder geval bepaalde tijd. Kan de TS, als ze de eigenaar niet meer kan vinden, niet hetzelfde doen dan? (dus feitelijk idd bij de politie melden als "gevonden voorwerp" en daarmee de zorgplicht overdragen? Of mag dat niet, omdat er in de voorgeschiedenis sprake was van een overeenkomst?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 07:53

Is het een mobiel nummer of van een vaste aansluiting? Via omgekeerd zoeken kan e nog wel eens een adres achterhalen.
Is het geld in het begin contant of via de bank overgemaakt? Indien het via de bank is overgemaakt toch naar de politie stappen en aangifte doen. Met een aangifte formulier geeft de bank wel de adres gegevens vrij.
Welicht kan je hier wat mee om het adres te achterhalen.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:16

Hier op de manege is een soortgelijk geval.
Eigenaar jaren geleden spoorloos verdwenen. Stalgeld ook al jaren niet meer betaald,
Paard werd in de lessen gebruikt, maar kan dit nu niet meer door gebreken.
Verkopen kan idd niet, ze hebben ook geen paspoort trouwens.
Buiten dat is het ook verboden.
Zij kunnen er ook niets meer mee, paard staat daar maar, kost geld aan verzorging, dierenarts, etc.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:26

Hebben ze via tele bankieren betaald, dan is daar misschien nog iets te vinden.
Staat het fjordje ingeschreven in het stamboek op hun naam? Kan je dat ook nog proberen.
Dan weet ik niet of ze al eerder ergens anders hebben gestaan met de Fjord, zo ja, dan die mensen eens bellen ( mits je weet waar natuurlijk!)
Heel vervelende situatie, ik hoop dat je er uit komt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:28

Heb je al contact gehad met een wetswinkel o.i.d.? Heb je rechtsbijstand? Die kunnen je toch precies vertellen wat je rechten zijn?
Er staat mij vaag iets bij dat een paard eigendom is van degene die de kosten die voor onderhoud, etc. betaald. Of dit inderdaad zo is of was weet ik niet zeker, maar als jij rekeningen kan overleggen waaruit blijkt dat je een x- bedrag aan kosten hebt gemaakt voor het paard ( en waarschijnlijk daarmee al meer dan de waarde van het paard "betaald" hebt) heb je een heel sterk punt.
Maar ik zou niet te lang wachten om hier over eens de juiste informatie in te winnen.

Misschien kan je hier iets mee: http://www.paardenadvocaat.nl/

Overigens als het hier om een 3-jarige gaat met zware arthrose is naar de slacht brengen/inslapen i.mo. de enige optie. Dat zal alleen maar erger worden; gratis weggeven/ heel goedkoop verkopen is geen optie, alle waar naar zijn geld en de meeste mensen zullen voor een goedkoop/ gratis dier met gebreken geen honderden euro's gaan uitgeven aan DA's of onderhoud. Jammer maar waar, in dit geval is "de dood" het enige humane wat er nog voor zo'n dier te doen is ( of je moet genoeg weiland hebben om hem nog jaren te laten lopen ....)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 23:53

Ik zal wel heel slecht zijn, maar niet betalen mag ook niet. In een dergelijk geval als dat van de stalhouder van TS (het gaat niet om haarzelf) zou ik een eerlijke keuze naar de pony maken. En onder geen beding nog kosten maken aan een gerechtelijke procedure of incassobureau. En de eigenaar? Als die ooit weer te voorschijn komt, heb ik nog een rekening met achterstallige kosten.

De eigenaren hebben opdracht voor verzorging gegeven ofwel nemen een dienst af en betalen daarvoor al een half jaar niet! Ik ben benieuwd hoe de gemiddelde bokker zou reageren als zijzelf de kosten van andermans paard moet dragen. Mss is het eerlijk om de kosten van onderhoud en verzorging te verdelen over de stalhouder en alle pensionklanten. Pony blij en gedeelde smart is halve smart.

Een jaar of wat terug heb ik een soortgelijk gevalletje gehad. Geen adres, alleen een telefoonnummer en eigenaren waarvan ik het vermoeden had dat ze wel vaker rekeningen niet betalen. Gelukkig wel een gezond paard, maar wel een draver dus aan de straatstenen niet kwijt te raken. Alleen de slager, maar da's voor mij principieel geen optie. Ik heb een prachtige plek voor haar gevonden en van de eigenaar nooit meer wat gehoord.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 00:02

Deurwaarder inschakelen en ter incassso geven.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 07:31

inmiddels is er telefonisch contact geweest. Er wordt gezegd dat er geld gebracht gaat worden. Ook heeft de stal eigenaar gezegd dat ze het paard op moeten halen. We wachten af of dat echt gaat gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 07:56

Jij bent dus niet de stal eigenaar?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 09:23

ik ben niet stal eigenaar, ik heb de leiding over het stal gebeuren maar financiën gaan via eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:02

Ok, snappum

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:08

Ben benieuwd.
Mijn ervaring is dat het vaak loze beloftes zijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:28

Bah schandalig van hoe de eigenaar van het dier doet.

Jullie lieten het 6 maanden zo doorgaan, dat is veel te lang.

Gelijk aan de bel trekken bij 1 maand geen betaling.

Zodat het nog te betalen is voor de eigenaar en dan mag ie gelijk vertrekken met het dier.

Vroeger ook zoiets meegemaakt op de stallen van waar ik stond met mijn paard.

Vrouw had het dier al heel lang en was er helemaal gek van en altijd rijden en verzorgen en dan ineens niets meer en ook niet meer betalen enz. wel ging ie ondertussen paarden verzorgen van vrienden, zo raar.

Uiteindelijk is het dier weggedaan naar een zeer goed tehuis, want het was een volkomen gezond dier en heel braaf met alles.

Nooit meer van de eigenaar gehoord.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:29

Wat ik persoonlijk apart vind is dat jullie geen adres hebben van jullie pensionklant(en). Is er uberhaupt een contract getekend?

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:51

In de Bit van deze maand stond een stukje hierover. Daarbij stond aangegeven welke stappen je moest ondernemen voordat je het laat voorkomen.

Succes ermee!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:57

Heb dat verhaal ook gelezen.

Maar wat er ook in stond, was, dat elke vordering van een incasso bureau of deurwaarder voor geschoten moet worden.
Dat klopt, heb er ervaring mee.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 22:33

We hadden een adres, maar de mensen zijn inmiddels verhuisd en dat adres hadden wij niet.
Er is afgesproken dat de pony in elk geval wordt opgehaald.
Ik houd jullie op de hoogte.
Bedankt voor alle adviezen.