Mijn paard wil niet op de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: Mijn paard wil niet op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 17:42

Zet je paard op de trailer en breng hem maar naar mij toe.

Dan ga ik samen met jouw, Dafness, je paardje leren hoe jij hem er op moet zetten.

Ik reken er niks voor, ik verwacht een goede leerlinge.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 17:45

Eddy Modde heeft een erg fijne manier, daarmee kreeg ik mijn pony er goed op. Ik had zelf echter niet genoeg geduld om ze ook dat laatste zetje te leren, dus gisteren is Flo123 bij ons geweest en heeft geholpen om mijn pony's te laden. Erop gingen ze goed, ze vonden het alleen spannend als de stang en de klep dicht gingen. Daarna een stukje gereden met de trailer en de pony er weer op gezet en ze liep er heel rustig en relaxt in.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 17:48

xTammyy schreef:
Een paard dat de trailer niet op wilt, loopt er dus niet zomaar vrijwillig in. Als er dan een lijn achter zn kont zit zal daar toch druk op komen om hem de trailer in te 'trekken'.
Het gevaar is dan dat je paard er als het ware in gaat zitten.

De trailer wordt dan geassocieerd met druk en dwang, terwijl het gewoon een plek moet zijn waar hij zelf in wilt.

Nou ik heb dat bij mijn paard ook weleens zo gedaan :+ Die kan ik ook gewoon zelf laden tegenwoordig. Hij associeert een touwtje niet echt met druk en dwang blijkbaar.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 17:55

Zal eraan liggen waarom het paard om te beginnen heeft geweigerd om niet te willen. Als het echt angst/ongemak is en je gaat dwingen dan zal het niet positief werken. Is het gewoon geen zin hebben of om te zien hoe ver hij kan gaan dan zal het niet veel kwaad kunnen denk ik.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 17:56

Ik raad je 100% Erik Janssen aan. Hij heeft mij geholpen met mijn twee pony's. Zij waren echt een drama. Hij is twee keer geweest. (komt op locatie). Mijn dominante merrie had het snel door maar de ruin was wat problematischer. We hebben nooit meer een probleem gehad. Erik werkt met druk en beloning. Geen brok/snoepjes en zeker niet praten tegen het dier. Zoals hij altijd zei: paarden spreken geen nederlands". :D Alles ging met mega geduld, in volledige stilte en zonder enig geweld! Ik ben hem na al die jaren nog steeds dankbaar voor wat hij heeft betekent voor ons en de paardjes.
http://trailerladen.masc.nl/

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:00

Hé das een goeie.
"Paarden spreken geen Nederlands."

Paarden spreken paarden taal. :7

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:01

Tot afgelopen zaterdag was mijn ruintje ook niet door mij alleen te laden, de laatste keren moesten meerdere mensen helpen en kwam er zelfs een bezem aan te pas.

Zaterdag de trailer in de wei gezet en de methode van Eddy Modde toegepast met dit als resultaat:

Kostte me 20 minuutjes voor ie er voor de eerste keer op liep.
Daarna misschien nog wel 20 x geladen zonder problemen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:03

Ariebren schreef:
Hé das een goeie.
"Paarden spreken geen Nederlands."

Paarden spreken paarden taal. :7

Yep dat zou je niet geloven als je mensen hoort schreeuwen naar hun paard als iets niet goed gaat of als ze wat gedaan willen krijgen.

De cursus paardentaal geeft Piet Nibbelink ;)
http://www.depaardenmaat.nl/
Is ook goed in trailerladen overigens!
Komt alleen niet op locatie voor zover ik weet.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:07

Oh hier nog zo'n paard dat als en stijgerende eenhoorn over de klep heen springt en vervolgens na een ritje van een halfuur kletsnat de trailer uitkomt.
Die gaat er voor geen goud in!

Ik heb het boek van Emiel gekocht, en ben lekker wezen oefenen. Vandaag, geen probleem, ze liep er zo op en af. De klep was helemaal niet eng meer. :)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:56

Skygirl schreef:
xTammyy schreef:
Een paard dat de trailer niet op wilt, loopt er dus niet zomaar vrijwillig in. Als er dan een lijn achter zn kont zit zal daar toch druk op komen om hem de trailer in te 'trekken'.
Het gevaar is dan dat je paard er als het ware in gaat zitten.

De trailer wordt dan geassocieerd met druk en dwang, terwijl het gewoon een plek moet zijn waar hij zelf in wilt.

Nou ik heb dat bij mijn paard ook weleens zo gedaan :+ Die kan ik ook gewoon zelf laden tegenwoordig. Hij associeert een touwtje niet echt met druk en dwang blijkbaar.

Dan ligt het er aan of het echt angst is ja of nee.
Die van mij raakte op den duur zo over de zeik en werd zo gevaarlijk (lees; gericht uithalen naar mensen, naar alles en iedereen slaan) dat we m hebben moeten plat spuiten met sedelin.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 07:34

Ariebren: Wel grappig dit citaat: Zet hem op de trailer dan help ik je ''
Geloof dat het topic is geopend omdat het paard niet de trailer op wil ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:14

Jouw paard is zeker niet dwars, het is ook geen angst, eigenlijk is het gewoon verkeerd aangeleerd gedrag.
Dus anders aanpakken en het paard zal er uiteindelijk, (en ik bedoel al bij de eerste training) er zelf oplopen dus zonder touwen erachter zonder mensen die eraan trekken, gewoon zelf er laten ingaan, uiteraard moet dit een paar keer ingetraind worden maar das na die eerste keer echt kinderspel, en het probleem is dan echt voor het leven opgelost, als je er gewoon consequent in blijft.

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:53

irma is ook bij ons geweest ! laad hem nu ook in mijn eentje :)

Doubtless schreef:
Ook hier een 'fan' van de cursisten van Eddy Modde :) Vorig jaar is Irma van der Pol langs geweest, voor 55 euro (2 uur) als ik me niet vergis. Paard is nu heel gemakkelijk te laden & dat lukt me in m'n eentje +:)+

Dafness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 15:29

Sorry voor mijn late reactie op jullie!
In ieder geval alvast bedankt voor alle tips, ga er meteen mee beginnen!

daisyhot123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 00:07

ik ben op Curcus geweest Trailer laden! en uiteindelijk ging het paard in draf de trailer in :P

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 00:50

Eerst lukte het trailerladen bij ons ook niet al te best. Maar uiteindelijk wel onder andere door:

- Het telkens opnieuw belonen van het paard met biks als het volledig in de trailer staat, dan staat er altijd voer klaar in haar bak.

- Thuis vaak geoefend, paard erop 5 minuutjes wachten en belonen, erna er weer af, enz. .. zonder echt te vertrekken.

- Wanneer ze zijdelings naast stapte: vaak kleine porren ( geen geweldadige/pijnlijke ) in haar zij geven. Dit heb ik geleerd van mijn instructeur. Je doet dit zolang het dier geen kick vertoont of achteruit gaat. Bij het vooruitstappen van het paard beloon je met het stoppen van het porren. Enz. ..

- Wat ook helpt is werkelijk voor haar neus tonen dat het voer in de bak in de trailer werd gedaan.

=> Bij ons gaat ze er nu lekker en rustig op de trailer, blijft heel ontspannen staan, geniet een beetje van haar biks en zit dan lekker te nietsen tot we vertrekken :)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 11:05

Er is maar 1 manier om het paard op de trailer te krijgen en dat is op de manier van het paard, op zijn snelheid. Overhaast niets, en stop al zeker met hem erop sleuren. Zoek goede begeleiding.
Als je niet te ver woont wil ik gerust wel eens langskomen.

ellenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 12:27

eddy mode is heel goed maar je moet wel veel geduld hebben en het goed kunnen :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:03

Netam89 schreef:
Ariebren: Wel grappig dit citaat: Zet hem op de trailer dan help ik je ''
Geloof dat het topic is geopend omdat het paard niet de trailer op wil ;)

Dit is een standaard grapje van mij bij topics over trailer laad problemen.

Ik vergelijk trailer laad problemen altijd met het kleine veulentje wat voor het eerst met mams de stal uitgaat om buiten gezet te worden.

Veulentje moet van mij zelf uitvinden dat mams buiten de stal staat en dat zij die grens van de opendeur voorbij kan lopen om weer bij mams te komen.
Dit kost bij het ene veulen, een minuut, een ander veulen moet toch echt wel vijf minuten of meer nadenken of ze die grens kan passeren.
En dan de volgende stap, de buitendeur.
Heb zelfs meegemaakt dat een ouder veulen niet vanaf de weg de berm in durfde te lopen.

Gelukkig loopt mams erbij en die roept naar het veulen.

Zoniet, het ukkie kan je nog even bijsturen door de staart over de kont te buigen en wat druk te geven.

Dit is een vrij brutaal veulen.
En was vrij snel mee te nemen.
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZA4MV87H

Dit veulen is geheel op haar eigen de stal uitgekomen.
http://www.mijnalbum.nl/Album=UMNBXH7N

Maar wat doen wij met de paarden ??

We zetten de trailer midden op het erf.
Het paard moet dan ineens een vreemd donker gat in.

En zijn mams is er niet bij die hem met zacht gehinnik roept.
Maar er staat een zenuwachtige eigenaar die gestrest probeert het paard op de trailer te krijgen.
Liefst met hulp van allemaal "beste stuurlui aan de wal personen".

Weet je wat die trailer laad "goeroes" doen ???
Hekken plaatsen, een beschermende inloop maken naar de trailer.

Het werkt, maar hekken heb je niet staan thuis.
Wat ik doe ?
Zo wie zo de trailer tegen de muur zetten, met de zon van achteren, trailer is dan niet zo'n donker gat.
Lukt dit ook niet, trailer met zijn achterkant de stalgang in.
En soms even de staart buigen en wat dwang geven.

En het allerbelangrijkste is.
Zorg dat je een goede twee paards trailer hebt, schot opzij, en niet zo'n kleine één paards die al half verrot is.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 23:23

Uhm TS heeft een haflinger zie ik heb je wel eens een hooinetje overwogen deze in de trailer te hangen voor je je paard er in zet? Mijn 3 jarige was toen ik hem ophaalde ook niet echt fijn te laden maar sinds er een hooinetje met wat te eten in hangt is dit geen enkel probleem meer.

geheimpje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:17

Een aantal tips:
-Zorg dat je naast je paard staat (met halstertouw).
-Wanneer je paard naar achter/opzij deinst trek je stevig aan het halster touw.
-Steeds wanneer jouw paard recht voor de trailer staat, beloon je hem/haar.
-Zorg dat jij als eerste de trailer ingaat, maar blijf naast je paard staan..

Ik had zelf erg lang last van hetzelfde probleem, nu gaat het al veel beter...
Het belangrijkste is dat je je paard echt overdreven beloont als hij/zij in de trailer zit. Alsof ze iets briljants heeft gedaan...

Veel succes!

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:14

Gewoon afspraak maken met xxxxxxxxx, leert je de methode om zonder strijd te laden.
Inmiddels een bekend gezicht bij omroep Gelderland, heeft voor elk probleem een fijne oplossing.
Mijn haflinger loopt als een mak schaap de trailer nu in, en dat is echt wel anders geweest :P

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:12

Bij het Balingehof hebben ze ook een cursus trailer training. Op dvd. Je kan er ook heen om een cursus te doen.

NicoleBritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:07

Mijn haflinger wilde ook nooit de trailer in, voor geen goud! Geweld maakte de afkeer alleen maar erger, dus daar zijn we meteen met gestopt. We hebben toen gewoon de trailer af en toe (niet te lang natuurlijk) in de weide gezet en mijn paarden erbij. (mijn haflinger heeft overigens ook verlatingsangst, dus dat maakt het nog wat moeilijker) Zelf ben ik gewoon steeds om de trailer gaan lopen, afentoe erin gaan zitten en alle deurtjes opengezet. Na verloop van tijd kwam ze steeds dichterbij en uiteindelijk liep ze er zonder aarzelen in, zonder enkele druk of aanmoediging!
Nu loopt ze rustig met me mee, zelfs zonder halster of hoofdstel en blijft rustig staan wachten tot ze er weer uit mag. :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:57

Eerlijk gezegd is dat de beste manier bij oudere paarden.

Alleen maak niet de fout die ik heel lang geleden maakte.

Paard en trailer in de bak.
Beetje hooi in de trailer, zoek het maar uit.
Maar ik vergeet het halster af te doen van het paard.
En wat doet dat lieve paardje, blijft met zijn halster hangen achter de haak, aan de trailer, van de laadklep.
Dus dat was weer paniek.

Maar uiteindelijk werkt dit het beste.
Gewoon de trailer in de wei of bak.
Wat hooi erin en laat het paard het zelf uitzoeken.

Had ik ook niet zo'n vergelijkbaar verhaal over het kleine ukke pukkie wat voor het eerst zijn stal uitmoet ??