Oude paard terugkopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:56

Als je het kan veroorloven, en alleen buiten rijden het probleem is. Volg dan je gevoel.
Bedenk wel dat er een grote kans is dat dit een "binnen" rij pony is.
Eigenlijk zijn alle opties en gedachtegangen al gegeven. Het enige wat ik nog kan verzinnen is terugkopen en kijken of een manege dit dier wil hebben. Buitenrijden gebeurt daar meestal niet zo vaak en anders in een groep waar het dier zich aan kan optrekken.

Sommige dieren vluchten gewoon mega voor ze eens gaan kijken waarvan ze schrikken. En ja die graskant kabouters zitten helaas overal.

Het schrik probleem buiten van een pony is voor mij heel herkenbaar. Ik heb me erbij neer gelegd dat buiten een onrustig iets is (ik rij niet met hem) mennen met deze pony is dus geen optie door zijn gedrag buiten.

Maar ik krijg veel liefde terug, heb veel plezier met dingen op de grond doen. Daarnaast heb ik nu een kanjer van 3 jaar die erg koel is. Dus heb ik straks wel een buiten dier. Als je gaat voor dit dier ga er dan aub van uit dat je alleen dingen binnen doet. Mocht het ooit goed komen buiten heb je gewoon mega veel massel.

Sterkte met je moeilijke beslissing.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:03

pmarena schreef:
In jouw plaats zou ik me heel erg verantwoordelijk voelen voor het lot van het dier.

Je zegt dat het een jaar lang een prima paardje is geweest toen je hem had gekocht, en dat daarna de problemen BIJ JOU zijn ontstaan, waarna je hem verkocht hebt.

De kans is groot dat het dier door diezelfde problemen (die dus bij jou zijn ontstaan...) nu nergens een blijvend plekje lijkt te kunnen vinden... :(:)

Het is niet ondenkbaar dat niemand zo'n paardje wil kopen (houden) en het dier uiteindelijk bij de slager terechtkomt.

Ik zou mij daar HEEL erg schuldig over voelen dat het dier voor het in mijn bezit kwam goed functioneerde en dus een goed toekomst-perspectief had, en nu richting de slager lijkt te gaan :=

In jouw situatie zou ik mijn verantwoordelijkheid nemen en het beestje niet laten stikken, maar er voor zorgen dat het goed terecht komt. Bij jou werkte het blijkbaar niet, dus er zal het 1 en ander moeten veranderen en jouw insteek zal ook anders moeten worden om het deze keer wèl te laten slagen. Een beter passende stal, goede training en veel doorzettingsvermogen kunnen enorm veel verschil maken.

Als het dier voorheen wel gewoon braaf was dan is de kans groot dat dat nu ook weer kan, als het dier (en zijn baasje) op de juiste manier begeleid wordt.

Je kunt altijd proberen om hem voor een kleine prijs over te kopen, te investeren in een goede training op een fijne plek, en dan vervolgens te kijken of je het dier zelf wilt houden of er een fijn baasje voor zoekt waarbij hij dan een veel betere kans heeft omdat het dier inmiddels weer gewoon met vertrouwen de weg op kan zonder ongelukken :)

Klinkt allemaal niet zo heel leuk misschien, maar zo denk ik er over: ik wil me niet schuldig hoeven te voelen over het noodlot van een dier dat door mijn schuld in de problemen is gekomen :(:)

Ja, met bovenstaand post ben ik het eens.

Je had moeten kijken waarom hij dat doet als hij eerst 1 jaar lang zo braaf was, ipv daarvan verkocht je hem, makkelijk.

Dat is eigenlijk wat zoveel mensen doen, niet verder kijken maar wegdoen, met als resultaat dit ellende (almaar te koop gezet worden) en is het probleem niet opgelost.

Ik zou hem niet terugkopen aangezien jij m erom weg had gedaan, of koop m terug en kijk hoe t gaat en laat m onderzoeken, vaak is er een medische reden voor.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:13

Met verkopen is niks mis hoor, soms klikt het nou eenmaal niet. Ik heb mijn vorige ook verkocht, ook nog aan een handelstal ook! Met haar hele bagage er bij, rot bok eerste klas. Hij heeft haar doorverkocht en daar kon ze wel normaal doen. Wij waren gewoon geen match (haar dominante gedrag maakte mij onzeker waar zij mij weer op pakte en me echt smerig tegen de grond werkte). Ik heb er geen dag spijt van gehad :) Mijn huidige paard is anders, die gaat niet meer weg :o