Betalingsbewijs stallingsgeld

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 17:26

jamiroquai schreef:
Ik betaal altijd contant zonder betaalbewijs, in goed vertrouwen. Ik weet niet of ze zwart of wit doen, is hun eigen risico, toch?

Of ben ik nou zo dom?

Heeft er ook iemand een poetsvrouw of een oppasmoeder of zo?

Die doe je ook op eigen risico. En in goed overleg en met vertrouwen.

Bij de TS heb ik het idee dat zij het niet zo vertrouwd. Dat maakt het verschil

jamiroquai

Re: Betalingsbewijs stallingsgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 17:50

Inderdaad bij ons in goed vertrouwen, daarom heb ik er ook nooit bij stilgestaan. Ben wel benieuwd hoe het bij anderen is.

Als je belastingcontrole hebt zou je zelf dat bedrag ook moeten kunnen verantwoorden toch? In theorie?

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:11

Belangrijker is dat jij geen poot om op te staan hebt als jouw pensionhouder in financiele moeilijkheden komt!
Want bewijs dan maar eens dat het paard waar jij eigenaar van bent en altijd alles voor betaald van jouw is want je hebt geen bewijs dat je stallingskosten betaald?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 20:50

jamiroquai schreef:
Inderdaad bij ons in goed vertrouwen, daarom heb ik er ook nooit bij stilgestaan. Ben wel benieuwd hoe het bij anderen is.

Als je belastingcontrole hebt zou je zelf dat bedrag ook moeten kunnen verantwoorden toch? In theorie?

Tja wie pint er nou niet elke maand geld. Dat is niet zo moeilijk te verantwoorden als persoon.
Voor de pensionhouder is dat een ander verhaal. Maar die zal dan ook niet vertellen dat hij een pension heeft. Maar als hij eerst wel op papier stond en door omstandigheden nu niet meer.

Ze zijn gekke loetje ook niet bij de BD

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 22:37

Een paard zwart stallen is een ding en kan ik nog wel inkomen. Maar wanneer een pensionhouder ineens naar zwart wil gaan (of van zwart naar minder duidelijk aantoonbaar zwart), moet er bijna meer aan de hand zijn en dan wordt het toch opletten geblazen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 22:45

Ik betaal ook altijd contant. Wij tekenen het altijd af per maand in een soort schriftje.
Zo is het voor iedereen duidelijk, ik weet welke maanden ik heb betaald en de staleigenaresse weet ook dat ik betaald heb.
Dit heeft niks met wantrouwen te maken, maar met duidelijkheid, zo voorkom je discussie.
Eerlijk gezegd zouden bij mij vraagtekens ontstaan als ze moeilijk doet over een betalingsbewijs.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 19:51

Iemand die professioneel een stal runt zou helemaal niet moeilijk moeten doen over het betalen per bank. Zo heeft de boekhouder een mooi overzicht en kan er in 1 oogopslag worden gezien wie er een betalingsachterstand heeft. Daarnaast heeft de betaler meteen een bewijs van betaling voor zijn eigen boekhouding. Wellicht probeert jouw stal op deze manier onder de nieuwe BTW regeling uit te komen die per 1 juli ingaat? Of er is meer aan de hand en ze proberen op deze manier de schade op te lossen. In jouw geval zou ik pas betalen als ik een betalingsbewijs ontvang, direct bij het overhandigen van het geld.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:15

Ik zou alleen per bank overmaken, als er problemen komen kan ik altijd bewijzen dat ik voor het paard en dus hun diensten betaald heb. Contant betalen zonder betalinsbewijs kunnen alleen problemen van komen, als de één zegt niets te hebben gekregen en de ander zegt wel te hebben betaald..... In goed vertrouwen iets doen daar kan ik niks mee. Mensen kunnen zomaar van gedachten veranderen en ineens heel anders blijken zeker als er geld mee is gemoeid....... Gewoon zakelijk en duidelijk houden.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:19

Is er al een oplossing gekomen TS?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:21

contant willen ze ivm belasting ;-) nu kunnen ze makkelijker een deel zwart doen :+

Ik zou gewoon vragen om bewijs van betaling, zo kun je ook nooit discussie krijgen over of je al wel of niet betaald hebt 8-)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 07:38

ik heb het alleen andersom meegemaakt gelukkig, die pensionhouder vond het niet verantwoordelijk meer om rond het begin van de maand heel veel contant geld in huis te hebben met het oog op inbraak en overval, immers het is snel bekend dat contant betaald wordt rond die periode. (misschien argument richting PH? :)* )

De pensionhouder zou toch ook ergens bij moeten houden dat je betaald hebt? Je zou het in dat kader voor kunnen stellen dat er een schrift komt waarin elke maand wordt bijgehouden wie er wel en niet betaald heeft compleet met handtekening, betaler krijgt ook een bewijsje van betaling en klaar. Je kan heel makkelijk via Word een formulier maken, per maand een bladzijde, stalnummers, namen paard en eigenaar, handtekening voor betaald en desnoods een afscheurbewijsje voor de klant. Klaar! PH weet wie er betaald heeft, klant heeft betaal bewijs.

Ik ben ook huiverig voor contante betaling hoor, niet dat ik mijn PH niet vertrouw, integendeel, maar als het fout gaat heb je geen poot om op te staan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:08

Waarschijnlijk idd willen ze het zwart gaan doen ivm de btw, of ze mogen uberhaupt geen pensionstal hebben.

Bij de rekening hoort ook het kvk nummer, dus wellicht zit daar gewoon een luchtje aan.
Kijk een hobbyboer met 3 pensionstallen zal het idd zwart willen.
Maar een pensionstalhouder die als pension ingeschreven staat, zal het liever wit doen .

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 09:46

Ik zal nog maar eens reageren.
Nog geen oplossing, gisteren voor de zekerheid overlegt met me ouders voor advies en het doorlezen van nieuw contract.

Ga het vanavond proberen wat ze er van vinden als ik een kwitantieboekje koop en daarin hun handtekening zetten voor de maand die ik betaal.
Maar ik heb twijfels van het contract. Zijn hun zelf helemaal aan het dekken tegen schade.

Het is geen echte pensionstal( denk ik, ben ik bijna zeker van), staan 6 paarden/pony's in totaal.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:48

Hoe dekken ze zich in dan?

Het is wel zo dat als zij wettelijk gezien aansprakelijk zijn ze 100x een contract kunnen hebben, maar dat ze dat niet vrijwaard van aansprakelijkheid.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:49

En wat nou als het op niets uitdraait, ga je dan een andere stal zoeken?
Als zij zich helemaal willen indekken zou je denken dat het toch juist niet zwart moet.
En is een contract wel geldig als een ''stal'' misschien helemaal niet bestaat?

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 10:04

Heb het digitaal, namen en bedragen heb ik weg gehaald.

1. Dat de eigenaar zijn hierboven omschreven paard/pony zal stallen in een door de
pensionstal aangewezen stal met gebruikmaking van weidegang. De pensionstal houdt
zich het recht voor de weidegang te beperken ten gunste van het kwaliteit van de
weide.

2. Dat deze overeenkomst wederzijds kan worden opgezegd d.m.v. een getekende
brief, mits een opzegtermijn van 1 ( een) maand in acht wordt genomen, behoudens in
geval van overmacht; in het laatste geval zal de opzegtermijn komen te vervallen.

3. Dat de eigenaar zich verplicht aan de pensionstal het pensiongeld maandelijks
contant vooruit te betalen; uiterlijk op de 1 e dag van de maand. Bij niet tijdige
betaling zijn de rente- (1% per maand) en incassokosten voor rekening van de eigenaar.

4. Dat de pensionstal het recht heeft; indien hij -de eigenaar- met betrekking tot het
onder artikel 3 gestelde in gebreke zal blijven, op zijn paard/pony het retentierecht
uit te oefenen en dat gedurende de uitoefening van bedoeld recht de kosten geheel
voor de eigenaar zijn.

5. Dat de eigenaar zich verplicht het paard/pony jaarlijks tegen influenza en rhino
pneumonie en tegen tetanus te laten enten en regelmatig te ontwormen.

6. Dat de pensionstal het recht heeft om in geval van ziekte van het paard/pony
zonder voorkennis van de eigenaar de hulp van de veearts in te roepen; de pensionstal
heeft de verplichting om ziekte en blessures, het paard/pony overkomen, zo spoedig
mogelijk aan de eigenaar te melden.

8. Dat de eigenaar verklaart een WA-verzekering afgesloten te hebben waarin schade
welke het paard/pony aan derden toebrengt is meeverzekerd (inclusief aan stalling en
de mensen die daar zijn).

9. Dat de eigenaar verantwoordelijk en aansprakelijk is voor alle schade veroorzaakt
door hem/haar of het paard/pony aan derden. Ook is de eigenaar verantwoordelijk en
aansprakelijk voor alle schade aan de inrichting van de stalling.

10. Dat de pensionstal nimmer aansprakelijk is voor schade van het paard/pony
overkomen; tenzij opzet of grove nalatigheid van de zijde van de pensionstal kan
worden aangetoond

11. Dat de pensionstal evenmin aansprakelijk kan worden gesteld voor schade door het
paard/pony aan derden toegebracht, tenzij opzet of grove nalatigheid van de zijde van
de pensionstal kan worden aangetoond.

12. Dat dit contract wordt beëindigd door:
a. opzegging van de overeenkomst
b. bij overmacht met onmiddellijke ingang
c. ontbinding wegens het (herhaaldelijk) schenden van de huisregels. In dat geval heeft
de pensionstal het recht de overeenkomst met onmiddellijke ingang ontbonden te
achten door schriftelijke mededeling aan de eigenaar in welk geval de overeenkomst
automatisch en zonder rechterlijke tussenkomst ontbonden zal zijn.

13. Dat tevens het volgende van toepassing is:
a. de pensionprijs maandelijks bedraagt *****
b. de betaling vooruit geschiedt met als uiterlijke datum de 1 e dag van de maand contant.
c. de pensionprijs is voor de stalling met weidegang
d. er wordt *** betaald als borg voor de sleutel van de stal. Bij inleveren van de
sleutel na opzegging, wordt dit bedrag terugbetaald.
e. de pony’s of paarden worden in de stalling op stro gezet door de eigenaar.

14. Dat op deze overeenkomst tevens de huisregels van toepassing zijn welke
afzonderlijk door de pensionstal aan de eigenaar zijn verstrekt.

En ja, ik was voor de zekerheid al aan het rondkijken voor iets anders, als het maar tijdelijk.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:26

Mijn paard staat in een fok- en pensionstal die mij maandelijks een factuur stuurt. Ik kan dan het bedrag per bank overmaken. Nou heb ik al heel lang paarden en dit is de eerste keer dat het zo geregeld is, maar ik moet zeggen dat ik dit wel prettig vind.

Als jouw pensionhouder maar 6 paarden op stal heeft, kan dat gezien worden als hobby.
In dat geval kan ik me voorstellen dat de eigenaar liever cash geld ontvangt, want dan hoeven ze geen BTW af te dragen. Het nadeel is dat jij geen betaalbewijs meer hebt, als ze daar niet aan mee willen werken. Maar misschien is het geen enkel probleem om een handgeschreven nota te krijgen.

Het contract ziet er professioneel uit, zelfs incassokosten er in opgenomen. Daarbij zou je ook een gewone factuur verwachten.

Wat ik wel vreemd vind in het contract is dat je Rhino moet enten. Dat de stalhouder wil dat het paard gewoon geent en ontwormd is lijkt me redelijk. Maar enten tegen Rhino is controversieel en enten tegen Tetanus hoeft niet elk jaar, dat mag ook om het jaar.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:29

Het klinkt mij niet als heel onredelijk in de oren.....

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:15

Punt nummero 1 zou ik het al niet mee eens zijn haha. Ze adverteerde steeds als stalling met veel weidegang en nu het tegenvalt kan het ineens beperkt worden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:17

Stalgeld betaal ik altijd via overschrijving.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:27

hier maken ze het ook over per bank.
Ik zou zeker betalingsbewijs willen hebben. Paar punten zou ik het al niet mee eens zijn, raar dat ze ineens heel ander contract wil, zak niet zomaar zijn

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 09:42

Ik heb een kwitantie boekje gekocht en gevraagd dat een handtekening willen zetten.
Ze moesten er over na denken, Dat na denken duurt al bijna een week... -O-
Ze zijn bang dat ik ze aan de belasting aan geef en me stalgeld terug eis of zoiets.

@Desa, Als hun grasjes iets over komt := , maar op stal willen ze ook niet. Willen geen mest.

Deze mensen hebben zich gewoon vergist in het beginnen van stalling.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:46

Zeg gewoon dat je het wilt voor je eigen administratie, daar heb je overigens ook recht op en ik vind het heel raar dat hun er moeilijk over doen. Waarom moet jij hun in principe wel vertrouwen om zo contant te geven terwijl ze dus kennen zeggen je hebt niet betaald want is geen bewijs, maar andersom vertrouwen ze je niet? Ik zou gewoon voorleggen dat je het voor je eigen administratie wilt en om zo te voorkomen dat er vergeten word om te betalen of dergelijke. Ik vind dat jij er recht op hebt om het bevestigd te krijgen op papier. Als je de datum en voor welke maand betaald is en handtekening hebt en evt naam dan is het al geldig als ik het goed zeg.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:50

Je kan toch gewoon een factuurtje vragen.
Wij ondertekenen de factuur altijd als er contant betaald is.
Hoe hun het boekhoudtechnisch oplossen moeten ze zelf weten,
zolang je maar niet steeds factuurnummer 001 ontvangt :Y)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:53

Heb je al een keuze gemaakt met wat je gaat doen? Blijven staan of verder zoeken naar een andere stal?