Zelf geen trailer.. wel op pad willen.. tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:50

Ik trek mij trailer ook met een golf ( nieuw model met 240pk) zonder E rijbewijs, met een 1,5 paard er achter met een gewicht van 1300 kilo (das met max inhoud) en de golf weegt 1303 kg en mag volgens de papieren 1400 kg max trekken.
Ik vind het prima rijden en hij trekt het makkelijk!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:18

Evelli schreef:
meggiemeg schreef:
De gemiddelde Starlet mag 900 kg geremd trekken. Hoe doe je dat dan Evelli?
Hoe zit jij dan met de gewichten van je trailer en paard/pony?

Heb een trailer van 540 kilo :) en een pony van 200 kilo :+ Dus zit nog prima de marges :D
En hij trekt hem zelfs met 2 vingers in zijn neus de tunnels (coen/wijker) uit :)
Heb trouwens mijn E rijbewijs :)

Dan heb je een lichte trailer en weinig lading.
Dat scheelt allemaal natuurlijk!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:23

Ik heb begrepen dat het hoe dan ook wel handig is om je BE te halen omdat je gewoon zoveel ervan leert. En je weet zeker dat je goed zit :)

Verder zou ik echt wel een niet al te duur trailertje ergens vandaan halen. Na een wedstrijd is het toch niet zo lekker om te moeten wachten op je taxi, en op termijn haal je het er echt wel uit denk ik. Ook lijkt het me een fijn idee dat als er iets is met je paard je direct naar de kliniek kan rijden zonder dat je eerst op iemand moet wachten.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:25

meggiemeg schreef:
Evelli schreef:

Heb een trailer van 540 kilo :) en een pony van 200 kilo :+ Dus zit nog prima de marges :D
En hij trekt hem zelfs met 2 vingers in zijn neus de tunnels (coen/wijker) uit :)

Dan heb je een lichte trailer en weinig lading.
Dat scheelt allemaal natuurlijk!

Ging mij er ook om wat nuance aan te brengen in het "dat kan een golf nooit trekken" verhaal.
Dat er zoveel factoren zijn of iets wel of niet kan, dat je niet gelijk moet roepen dat het niet kan.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:26

Ik zou opzoek gaan naar een niet te zwaar 1 of 1,5 paards trailer.

ik ben ook jaren afhankelijk geweest van anderen om wedstrijden te rijden enz, had geen auto, en geen trailer.... nou had ik gelukkig hele lieve mensen om mij heen die dat graag wouden doen, maar je voelt je toch bezwaard.
In febr dit jaar heb ik mijzelf een 1,5 paards trailer gekocht. auto hebben we nu ook hier (vw golf station).
Heb de trailer kwa laadvermogen iets terug laten keuren, zodat ik er net zonder E mee mag rijden, en mijn paard er nog wel in mag :)
Auto is oorspronkelijk ook nog iets zwaarder als op kenteken staat (heb de hele handel in alle mogelijke opties laten wegen zodat we precies wisten waar we aan toe waren :D) dus ding mag het ruimschoots trekken.
Ideaal, echt een verademing en moet zeggen dat ik nu 10x rustiger rij nu ik zelf rij dan dat een ander met mijn paard reed. :o

Dus ik zou persoonlijk liever mijn geld in een trailer(tje) steken dan in een E rijbewijs, mits je ambities hebt om tzt met 2 of meerdere paarden op pad te gaan en dus een 2 paards trailer nodig te hebben, dan is het wel zinvol want dat red je gewoon niet zonder E.

Maar zoals hierboven werd genoemd, ze willen idd in 2013 de regels gaan versoepelen, dus mede daarom heb ik sowieso ook gewacht met mijn E.
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 16-05-12 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:26

Heb trouwens mijn E rijbewijs :)[/quote]

Durf het bijna niet te vragen :o ben zo nieuwsgierig naar een foto :)

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 03:52

Ten eerste komt er als eerste in mij op dat je een levend dier vervoerd. Dus waarom niet extra investeren in je E?
Het is niet zomaar een vouwwagen dat je vooruitsleept, er zit een levend dier in de trailer.
Daarentegen denk ik ook niet dat een Golf-JE een trailer veilig kan trekken. Bij twijfel is het bij mij altijd nee, zeker niet als er een dier mee gemoeid is.

Je kunt het eens proberen met iemand die wel een E-heeft en evt. een trailer heeft danwel huren.

Ik heb zelf geen E en ga ook geen risico lopen met het gewicht etc van de auto en een paard. Dus ik heb ook geregeld dat er iemand rijdt die er behalve bevoegd, ook nog eens bekwaam voor is.
Veiligheid boven alles.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:15

Jess_vH schreef:
Ten eerste komt er als eerste in mij op dat je een levend dier vervoerd. Dus waarom niet extra investeren in je E?
Het is niet zomaar een vouwwagen dat je vooruitsleept, er zit een levend dier in de trailer.
Daarentegen denk ik ook niet dat een Golf-JE een trailer veilig kan trekken. Bij twijfel is het bij mij altijd nee, zeker niet als er een dier mee gemoeid is.

Je kunt het eens proberen met iemand die wel een E-heeft en evt. een trailer heeft danwel huren.

Ik heb zelf geen E en ga ook geen risico lopen met het gewicht etc van de auto en een paard. Dus ik heb ook geregeld dat er iemand rijdt die er behalve bevoegd, ook nog eens bekwaam voor is.
Veiligheid boven alles.

Helemaal mee eens!
Je kunt het maar 1x verprutsen dat je paard er niet meer in wil, dat zou toch enorm jammer zijn.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:20

Ik heb eigenlijk altijd wel een vaste chauffeur die graag met zijn Chevrolet Pickup de trailer wilt rijden. Vind hij leuk. Daarnaast heeft mijn vriend ook net zijn E rijbewijs gehaald voor zijn werk. Hij wil wel rijden als de nood aan de man is. Daarnaast woon ik naast een ruitersportzaak die ook trailers verhuren. Ik heb dan (als ik op tijd reserveer) eigenlijk altijd wel een 1,5 paards trailer. Ik gebruik maar 2x per jaar een trailer (hoef er niet zonodig eentje zelf te hebben), dus dit is echt een ideale oplossing voor mij. Is er niemand in jouw buurt die trailers verhuurt?

meggiemeg

Re: Zelf geen trailer.. wel op pad willen.. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:32

Vind de trailer ideaal, we gebruiken m voor veel dingen buiten het vervoeren van onze paarden om!
Hij heeft al heel wat spullen over verhuisd, ontelbaar veel balen hooi gehaald enzovoorts

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:08

Zou het sowiezo niet handig zijn als je je rijwbewijs haalt? Dan ben je lekker onafhankelijk en dan kan je je E er meteen erachteraan halen. Ik ben het met iedereen eens dat je een levend dier vervoerd en het een heel goed idee is als je die lessen hebt gehad.

Verder die Golf een goede trekauto? :+

Wat weegt ie? Welk bouwjaar?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 13:40

vwb de golf, die van mij mag 1500 kg trekken, dus dat is geen probleem als je het juiste model hebt.

verder, haal gewoon je BE rijbewijs, veel mensen hebben echt moeite met aanhangwagen rijden, zeker als ereen stukje achteruit gestoken moet worden. Verder kan je een makkelijker een trailer lenen of huren zonder al teveel gedoe. Als je dan wat vaker op pad gaat kan je zelf een trailer kopen.

Jessy2004Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:21

volgens mij was het als de auto zwaarder is als de trailer dan mag je hem zonder E rijden,
weet niet helemaal zeker maar moet je ff bij anwb ofzo kijken of op google staat goed antwoord

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:43

Ik lees even mee... heb een minibusje van 732 kilo, paardje weegt 350, is er een mogelijkheid (met of zonder E achter B, maakt niet uit) met een kleine trailer te rijden. Ik denk het niet, maar als ik het zeker weet kan ik het naast me neerleggen :o

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:13

_Jorien_ schreef:
Hier kun je heel eenvoudig zien of je wel of niet zonder E rijbewijs met trailer mag rijden:

[ Afbeelding ]

dit plaatje is heel duidelijk! voorbeeld van hier uit de praktijk:

ledig gewicht auto: 1335
gewicht trailer: 550 kg
maximum te laden gewicht: 650 kg
(dus trailer kan max 1200 wegen incl lading)

maximum gewicht auto incl lading 1950 kg

dus; het ledig gewicht van de auto ligt boven het maximum gewicht van de trailer,en het max gewicht van de auto+max gewicht trailer zit onder de 3500 kg,dus deze combi mag met B alleen gereden worden.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 01:34

Volgens de regels ja. Het is al gezegd maar ga dan toch je E achter B halen. Het is een levend wezen en je hebt er maar 1 van. Bij je e examen leer je zoveel vaardigheden. Als je daar al niet meer hoef na te denken en het vanzelf gaat dan komt ook je gevoel en inzicht nog kijken omdat je je allerliefste dier vervoert.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 01:43

Evelli schreef:

Maar wat is de maximum massa van je trailer? Want het ledig gewicht + je pony kan wel minder zijn dan dat van je auto maar dat is niet waar naar gekeken wordt. Er wordt altijd uit gegaan van de maximum massa dus ledig gewicht én totaal laadvermogen.
Denk dat jij dan ook niet meer mag trekken met je starlet.

Jess; zo moeilijk is het niet met en trailer te rijden. Een beetje tactisch zijn en gevoel is niet iets wat ze je op je tijdens lessen leren, rijden met een levend dier zul je jezelf moeten aanleren.
En het lijkt me toch logisch dat je eerst een paar keer een blokje om gaat met een lege trailer.

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 05:09

Toch blijf ik bij mijn eigen mening.

Vindt het subjectief of iets moeilijk is of niet. En op gevoel leer je er wel na maar dat kan pas als je de techiek al beheerst. Heb velen op wegen zien rijden met trailers die dat naar mijn mening echt dat niet kunnen.

Objectief en subjectief hou ik hier dus duidelijk gescheiden.
Blijft een dier wat je vervoerd.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 06:44

Jess_vH schreef:
Volgens de regels ja. Het is al gezegd maar ga dan toch je E achter B halen. Het is een levend wezen en je hebt er maar 1 van. Bij je e examen leer je zoveel vaardigheden. Als je daar al niet meer hoef na te denken en het vanzelf gaat dan komt ook je gevoel en inzicht nog kijken omdat je je allerliefste dier vervoert.

ik heb t ook puur over de regels,niet of het verstandig is of niet. dat ga ik niet voor een ander beslissen ;)

trouwens,naar mijn mening is het hele examen gewoon een toneelstukje. maar wie ben ik.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 07:34

Het examen mag dan een toneelstukje zijn, tijdens het lessen met een goede instructeur leer je wel hoe je goed met een aanhanger achter je auto om moet gaan en wat er kan gebeuren en hoe je dit op kunt lossen. Ik vind het prettiger dat ik op pad ben met de kennis op zak zodat ik wel een bocht achteruit kan draaien, hoeveel mensen kunnen dit niet, kunnen niet eens recht achteruit rijden....
Voor je eigen gevoel ben je dan niet meer aan het stuntelen en dat is die paar honderd € toch wel waard lijkt me. Je paard heeft er ook alleen maar baat bij, die wordt dan ook comfortabeler vervoert omdat de bestuurder weet hoe of wat.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 07:36

is ook zo hoor,maar het wordt zo verheerlijkt,het is heus nou niet dat je op je examen zoveel leert. je hebt meer aan de lessen.

je E rijbewijs garandeerd nog geen prettige bestuurder voor je paard trouwens,heb ik onlangs in de praktijk meegemaakt,en diegene heeft gewoon lessen gehad en een examen behaald.

Het is het verstandigst om je E te behalen,maar het betekend niet ineens dat je alle wijsheid in pacht hebt,dat wil ik er alleen mee zeggen.

(voor de duidelijkheid,ik ben wel een voorstander van het E rijbewijs he ;) )

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 08:54

Klopt, je moet wel na blijven denken als je een paard er achter in hebt staan, stuk voorzichtiger rijden dan zonder iets in de trailer.
Mijn man wil dat nog wel eens vergeten, ja maar die van ons hebben er al zo vaak in gestaan zegt hij dan.
Dat mag zo wezen maar 1 verkeerde ervaring voor het paard kan er wel voor zorgen dat die er nooit meer in wil gaan als je pech hebt.
Hoe was dat ook al weer? Je moet eens een rondje gaan rijden met de trailer achter je auto met een gevuld glas water op de grond, als je glas nog staat en je hebt niet gemorst dan heb je netjes gereden??

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 08:57

Met meggiemeg eens! Het geld is belachelijkde inhoud ervan niet

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:03

Jess_vH schreef:

Ik ga m'n E ook niet halen hoor, heb genoeg ervaring met alleen B. Zoveel anders vind ik B + trailer niet rijden hoor, alleen het achteruit steken van de trailer kost me nu nog wat (on)handigheid, maar dat is een kwestie van oefenen. Ik zou niet weten wat ik bij mijn E rijbewijs extra leer. Vader en schoonvader raden het verder ook af tenzij je met een zwaardere combinatie wil gaan rijden

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 09:14

Mijn man wil niet trailer rijden met alleen z'n B.. Dus dat word soieso zelf mijn rijbewijs halen.. En wie weet dan de E gelijk.

Ik heb een C-pony tinkertje. En zou dan voor een 1 paards trailer gaan..
Maar goed. Ik ga verder speuren. aangezien rijbewijs er kwa kosten binnenkort niet in zit voor mij