Hoeveel € beginnersles

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Re: Hoeveel € beginnersles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:30

Ik sta er steeds weer van te kijken wat jonge mensen zich in hun hoofd halen... :? Vreselijk..
Toen ik 13 was reed ik ook al flink wat jaren, maar dit heb ik mij nou nooit bedacht om les te gaan geven.

Nu komen de kinderen van vrienden van ons wel eens bij mij en 'rijden' dan op de kleinste hier. Echter geef ik hun alleen maar tips, les zou ik niet durven. Dat laat ik over aan degene die hun daadwerkelijk les geeft. ;)

Ik geef hun tips met betrekking tot houding en het sluiten van knieën en dergelijk. Technisch echter helemaal niks, dit krijgen ze op de manege weer anders geleerd.. ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:32

Niet doen en niets vragen ;) Les geven is een hele verantwoordelijke taak, en als je zelf alleen maar een beetje bakhobbelt kan je onmogelijk goed les geven. Daarvoor is veel kennis, kunde en ervaring nodig. Dat jij goed kan rijden met één paard betekend niet dat je de nodige kennis paraat hebt wanneer een paard steigert, vol in de achteruit gaat, (opzettelijk) bokt, niet in aanleuning wil lopen, niet over de rug op de achterhand is, het hoofd kantelt, ga zo maar door. Daarnaast kan je een ander heel snel hele verkeerde dingen aanleren, door de (foutieve) informatie die je overdraagt, maar ook doordat je belangrijke fouten van de combinatie simpelweg mist omdat je niet weet waar je op moet letten. Juist les geven aan beginners die niet beter weten is een verantwoordelijke taak: jij staat aan de wieg van de educatie van de leerling. Doe je het fout, leert die persoon het ook fout aan. Iets fout aanleren is zo gedaan, een fout afleren kan maanden, soms zelfs jaren duren. Zeker als het paard door die fout een verkeerde manier van lopen aanleert. Ook aan de longeerlijn is een verantwoordelijke taak, je pony moet immers ontzettend goed aan de hulpen zijn en erg braaf zijn aan de lijn. Daar gaan ook de nodige trainingsuurtjes in, zeker omdat hij van jou en het ruitertje tegenstrijdige hulpen kan krijgen ;) dat is ook zo makkelijk niet :n

Kortom: even wachten. Ga je eerst eens inlezen in de takken van sport en volg zelf ook de nodige lessen. Doe zelf zoveel mogelijk ervaring op, bij voorkeur met meerdere paarden. Als je 16 of 18 bent kan je beginnen aan je instructeursdiploma. Dan heb je de (didactische) skills en ervaring om de verantwoordelijke taak van het opleiden van mensen op je te nemen.

Daarnaast, wanneer iemand tijdens jouw les valt en zijn nek breekt ben je hoe dan ook aansprakelijk. Jij verdient er immers aan, door jouw toedoen (slechte les) heeft die situatie kunnen ontstaan. Je kan dan nalatigheid ten laste worden gelegd.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 09-05-12 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:34

brittney98 schreef:
Joolien schreef:
Voordat je aan geld gaat denken, zijn de pony's waar je mee gaat werken van jou? Is het op het terrein van je ouders of waar anders? Heb je gedacht aan wie er verantwoordelijk is als er wat gebeurd?

Het is mijn pony
Het terrein huren we van mensen en hun kinderen wil ik graag les gaan geven.
Het is op eigen risico.

Dat op eigen risico is niet zo he. ;)
Je hebt geen diploma en ben je dus niet verzekerd.

Als er iets gebeurd kunnen de ouders van de kinderen je helemaal kaal plukken en niet alleen jij maar ook je ouders. Zodat jullie totaal blut zijn. En niks meer kunnen doen. ;)

Je geeft niet zomaar les.

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:35

Ik doe dit ook. echter ben ik 20 en had ik al kes grgeven op een manege. ben begonnen met het kindje van een hele goede kennis van mij. En toen kwamen er steeds meer. Nu ben ik ook een vrijwilliger op een stal en daar geef ik samen met iemand les.
ik vraag 20 euro per uur dit is priveles en daar zit poetsen opzadelen en afzadelen ook bij in. ik geef les met mijn eigen paard en 1 kindje op een pony van de manege.
echter mogen de kindjes die op mijn paard rijden meedoen aan onderlinge wedstrijdjes, doe ik sons leuke middagjes met de kindjes. dit is elke vakantie een keer en daarnaast soms nog een extra dagje.
waar je zeker goed over na moet denken is of he de kindjes ook verder kan helpen als ze de basis kennen. heb je daar de juiste kennis voor? want zoals er meerderen zeggen is het niet alleen leuk figuurtjes zeggen maar ook technisch leren rijden.

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:41

Sorry drukte perongeluk op verzenden.
maar de aansprakelijkheid zou ik sowieso goed met je ouders over hebben. dat stel een kind valt en die voor de rest van zijn/haar leven verlamd is jij(toen je 21 bent je ouders) je hele leven flink geld voor moet dokken volgens mij.
en waar je ook aan moet denken is dat je met kinderen werkt dus er ook wel eens dingen verongeluk uit hun handen vallen. zo heb ik laatst gehad dat een kindje mijn zadel liet vallen. ja daar was ik best vanbinnen even boos over want het gaat niet om een zadel van honderd euro. ja maar dat kind doet dat niet expres. Dus hou daar ook rekening mee. verder duurt het nog een antal jaar voordat je een diploma kan halen. ik ga dit hoogstwaarschijnlijk binnenkort mee beginnen. Dus denk goed na voordat je eraan begint en overleg het allemaal heel goed met je ouders!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:56

montiej schreef:
Ik doe dit ook. echter ben ik 20 en had ik al kes grgeven op een manege. ben begonnen met het kindje van een hele goede kennis van mij. En toen kwamen er steeds meer. Nu ben ik ook een vrijwilliger op een stal en daar geef ik samen met iemand les.
ik vraag 20 euro per uur dit is priveles en daar zit poetsen opzadelen en afzadelen ook bij in. ik geef les met mijn eigen paard en 1 kindje op een pony van de manege.
echter mogen de kindjes die op mijn paard rijden meedoen aan onderlinge wedstrijdjes, doe ik sons leuke middagjes met de kindjes. dit is elke vakantie een keer en daarnaast soms nog een extra dagje.
waar je zeker goed over na moet denken is of he de kindjes ook verder kan helpen als ze de basis kennen. heb je daar de juiste kennis voor? want zoals er meerderen zeggen is het niet alleen leuk figuurtjes zeggen maar ook technisch leren rijden.

Groot verschil zit hem wel in de leeftijd: jij bent 20, de TS is 13. Ze zegt dan wel dat ze jaren ervaring heeft en vanaf haar vierde rijdt, maar ik denk dat jij net zo goed als ik weet dat het échte leren rijden, écht paardrijden pas later begint. Dus zeg in het optimistische geval dat ze 4 jaar heeft gebakhobbelt en 5 jaar heeft paardgereden op een manegepaard en misschien een half jaar getraind met een eigen paard. Gezien haar post over waar ze lest (klinkt mij in de oren als een manege) en het feit dat ze nog geen eens een jaar een eigen pony heeft, dat roept bij mij echt vraagtekens op. Kan iemand die nog géén jaar ervaring heeft met een eigen paard en alleen maar manegelessen heeft gehad een pony zo goed aan de longe krijgen dat de pony 100% betrouwbaar aan de hulpen van de longeur is, zelfs al geeft de ruiter andere hulpen? :n denk ik niet. Kan iemand die alleen maar manegelessen heeft gehad verantwoord les geven? :n denk ik niet. Kan iemand die 13 is überhaubt voldoende geduld en een consequente eerlijke houding opbrengen om verwantwoord les te geven? :n nee, echt niet. Heeft een 13-jarige voldoende inzicht in de consequenties van het handelen? :n jarenlang psychologisch onderzoek bewijst het tegendeel. Heeft een 13-jarige voldoende didactische skills om les te geven aan jonge kinderen? :n lijkt me niet. Ga zo maar door. Ik vind het echt geen strak plan.

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:19

Ik laat toch ook uit mijn verhaal blijken dat het noet heel verstandig is. maar ik wil niet meteen met een oordeel klaar staan. zo zit ik niet in elkaar. en over de pony heb je zeker gelijk. ik heb mijn paard al 9 jaar en kan ermee lezen en schrijven anders had ik zeker de kinderen niet op hem laten rijden.
en naar mijn mening helpt het niet om alleen maar te zeggen je moet het niet doen, maar laat haar er eens goed met haar ouders over hebben. dan komt ze erachter dat het niet alleen maar leuk en geld ontvangen is. zo moet je de tijd erin stoppen en ook je afspraak nakomen. en noet als je een lea hebt afgesproken en je vriendin belt een uur ervoor op en vraagt je mee iets leuks te doen. tja dan moet je dat leuke maar laten schieten eb toch nog goed en leuk leageven. ook moet.je met je eigen training van je paard er rekening mee houden.

GoGoNut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:53

Paisano schreef:
Er komt veel meer bij les geven kijken dan je zou denken! Het is meer dan alleen iemand rondjes op je pony laten hobbelen en aangeven welke figuren ze moeten rijden. Ik denk dat die meisjes beter op een manege kunnen lessen, omdat ze daar veel meer ervaring hebben met lesgeven. Misschien mag je op je manege helpen met de lessen? Zo krijg jij zelf ook ervaring en kun je later misschien wel echte lessen gaan geven :)

Daarnaast heb je op dit moment ook inderdaad het verzekerings-probleem. Je pony is vast heel lief, maar áls er iets gebeurt heb je een probleem...

Hier sluit ik mij helemaal bij aan.
Daarnaast zou wachten tot je oud genoeg bent en bijvoorbeeld een Orun-cursus kan gaan volgen, dan
kan je geld vragen en is alles veel beter in orde.
Mij lijkt het verstandiger als de kinderen eerst gaan leren rijden op een manege en als ze wat ervaringen
hebben opgedaan kan je ze best een keer helpen op jou pony maar echt les geven zou ik op dit moment afraden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:57

Ach, vroeger gaven vriendinnen hier elkaar ook onderling les. Ik kreeg les van A, en gaf weer les aan B etc..

Hier weer typische bokt reacties...

TS: Je kan gerust 2 meisjes helpen een beetje rond te hobbelen op je pony, zou er niks voor vragen, of laat ze als bedankje een keer je tuig poetsen of je stal doen :j

Kirsie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:00

Ik zou echt nog geen les gaan geven. Je kunt beginners helemaal het verkeerde aanleren. Dit kan schadelijk zijn voor ruiter en paard. Als je een diploma hebt dan heb je hier een getraind oog voor en kun je veel beter les geven:)

xLunalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:53

ik zou nog niet echt les gaan geven (ivm verzekering enz)
ik zou misschien voor begginende ruiters poets en opzadel cursus doen !
(vind je pony wss ook fijn ! *\o/* ) en dan aan het einde een paar rondjes stappen.
dat lijkt mij persoonlijk een beter idee, hoop dat je er wat aan hebt.

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 10:17

xLunalove schreef:
ik zou nog niet echt les gaan geven (ivm verzekering enz)
ik zou misschien voor begginende ruiters poets en opzadel cursus doen !
(vind je pony wss ook fijn ! *\o/* ) en dan aan het einde een paar rondjes stappen.
dat lijkt mij persoonlijk een beter idee, hoop dat je er wat aan hebt.

Ik had al gezegd dat ik toch maar geen les ging geven qua verzekering enz :Y)
Maar dat is wel een goed idee poets en opzadel cursus *\o/*

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:27

De wereld is zo veranderd..helaas en mensen lijken steeds meer verbitterd te raken als er wat misgaat..waar je vroegah nog iemand lekker op je pony kon laten rijden, moet je tegenwoordig voorzichtig mee zijn..want stel er gebeurd wat, dan kun je zo een claim aan je broek hebben hangen.

Nu bestaat er een verzekering, die op jouw pony zit..dus iedereen die je op je pony laat rijden en er gebeurd wat, dan ben je verzekerd, voor t geval de ouders toch geld opeisen etc.
Die verzekering kost gelukkig niet het geld van de wereld, hooguit 20 euro pj..

Kijk hier maar eens en laat je ouders er eens goed naar kijken. Je zou dit desnoods nog kunnen doen (overleg dit met je ouders en vraag de verzekering wat er exact onder de dekking valt) en dan kun jij met een gerust hart lesjes geven aan die meiden ;) (en laat de ouders een formulier onder tekenen, die jouw ouders hebben gemaakt dat alles geheel op eigen risico is).
Lekker genieten en de meisjes alle verantwoording leren rondom het houden van een pony. Veel plezier!

Kijk hier maar eens:

http://www.hippozorg.nl/Verzekeringen/A ... fault.aspx

loverosalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:13

Als je aan alle verantwoordelijkheden hebt gedacht, zou ik mensen op de hoogte stellen dat je niet gediplomeerd bent. Ik persoonlijk zou 7€ vragen in jouw situatie.