Mag pensionhoudster bijrijdsters weigeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:07

wat balen zeg! ik zou (omdat je het hebt afgesproken) gewoon zeggen dat ze zich aan jouw regels moeten houden. Dus geen spullen laten rondslingeren enz. Ik zou ook echt een keer duidelijk zijn tegen die vrouw(ondanks dat dat heel moeilijk is) succes!

edit: lees nu je laatste post, en je bent imo niet ongeschikt als pensionhouder, het is wel een naar geval.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:15

Waarom heeft ze bijrijders, voor het geld of om het paard beweging te geven, als het laatste het geval is dan kun je voorstellen dat je het paard drie keer in de week longeert, eventueel tegen een kleine vergoeding( zeg maar menselijke stapmolen), krijgt ze geld van de bijrijders dan weet ik zo de oplossing niet, ja eigenlijk wel maar ook dan is het paard de dupe want dan schop je haar eruit.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:22

Kun je het niet gewoon eerlijk zeggen? Zo van: "Ik heb het even aangekeken maar ik heb gemerkt dat ik het niet prettig vind dat er bijrijders zijn. Ik wil iedereen persoonlijk kennen die hier komt. Daarom wil ik bijrijders vanaf nu gaan verbieden. Je bijrijders zijn dus niet meer welkom en als je ze wilt houden dan zul je naar een andere stal moeten uitkijken."

Geef ze wel een redelijke termijn om naar alternatieven te zoeken.

De regel geldt dan natuurlijk wel voor iedereen, maar begrijp ik goed dat de andere klanten geen bijrijders hebben?

In de toekomst kun je best wel weer een keer van deze regel afwijken, maar dan is het voor iedereen wel duidelijk dat je niet zomaar iedereen op je erf wilt hebben. Als mensen dan een bijrijder willen, dan zullen ze wel wat meer moeite doen om dat met jou te bespreken en ze netjes te introduceren etc.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:31

Uit je beginpost:
Citaat:
Voornaamste reden dat ik stallen ben gaan verhuren is omdat ik graag wil dat mensen en paarden hier genieten van het rijden en niet om er geld aan te verdienen of wat dan ook dus eigenlijk voor een stukje gezelligheid.

Als je dit nou eens in de stal ophangt, en daaronder - heel zakelijk - de gebruikelijk stalregels ophangt zoals alles netjes houden, en netjes met elkaars spullen en paarden moeten omgaan, dan heb je iets om over te beginnen bij dergelijke klanten. Ook erbij zetten dat degene die bij jou de stal huurt, er verantwoordelijk voor is dat diens bijrijders en/of bezoekers zich aan die regels houden en dat je te allen tijde het recht voorbehoudt om bijrijders/bezoekers die zich daar niet aan houden, van het erf weg te sturen, en dat de betreffende huurder daarvan schriftelijk op de hoogte wordt gesteld.
Helaas, bij zakelijke diensten horen zakelijke regels.

redsolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:56

LindyH schreef:
Ik vind het lastig. Jij doet het dan misschien niet voor het geld, maar de mensen moeten jou wel geld betalen. Ze zijn dus je klanten, en je hebt een zakelijke relatie met ze. Daarom vind ik dat je helemaal niemand zomaar weg kunt sturen, zolang er netjes betaald wordt. Hoe je het ook wendt of keert, het zijn huurders, en die genieten toch een soort van huurdersbescherming, ook al is dit nergens officiëel vastgelegd.

Ooooo dit is wel heel kort door de bocht!! Heb je wel eens gedacht aan de onkosten die er worden gemaakt?? Voorbeeld: hooi, sto, brokken en wat denk je van de tijd die er in gaat zitten: voeren/ mestten/ binnen/ buiten zetten?? De persoon moet dan wel geld betalen maar vaak is het niets/ net iets meer dan een onkostenvergoeding!! Reken maar uit wat je zelf aan kosten en tijd kwijt bent als je je paard op een stal hebt staan waar je alles, maar dan ook echt alles zelf moet regelen!! Buiten dat: een staleigenaar bied een box te huur aan...op elke moment kan de verhuurder dit intrekken (net zoals een huurder de stalhuur kan opzeggen). uiteraard is het wel netjes (van beide partijen) om rekening te houden met een opzegtermijn van een maand.

Tinker11, ik vind je en hele goede pensioneigenaresse!! Het feit dat je het lot van je (pension)paarden zo aantrekt, laat zien dat je om de dieren (op je erf) geeft!

Logisch dat jij je erf/ stal netjes wenst te houden en dat de dieren naar behoren verzorgd dienen te worden! Ik weet niet wat je hebt afgesproken met je pensiongasten...maar de basis kun jij doen: paarden voeren, binnen/ buiten zetten en mestten. Als de paarden het gehele jaaar buiten komen zou ik persoonlijk liever niemand naar het paard zien omkijken dan dat snelle/ rommelige verzorgsters het paard even snel ''doen''.

Zoals andere ook al aangeven: Het is jouw erf!! Op jouw erf bied jij een box te huur aan...als er gewoon geen klick is met de persoon die een box bij je huurt, kun je dit maar beter aangeven en de huurovereenkomst beeindigen. Hou hierbij wel rekening met 1 maand opzegtermijn, zodat die persoon ook een nieuwe stal kan vinden voor haar paard. En in tegenstelling tot hetgeen ik hierboven Quote: Je kunt weldegelijk iemand wegsturen die netjes stalgeld betaald!! Als jouw stalregels niet worden nageleeft, als jij niet meer met een fijn gevoel over je erf heen kunt lopen of als een bepaald persoon jou meer energie kost dan je lief is of om wat voor reden dan ook..dan kun jij de overeenkomst met je huurder ontbinden! Zeker op een kleine pensionstal moet de sfeer goed zijn en jij als eigenaresse kunt ervoor waken dat die sfeer goed blijft!

Hoe grote de pensionstal, hoe soepeler de regels... Vaak is het op een grote stal niet eens nodig om te zeggen dat er een verzorgster komt. Vaak is het ook zo dat op een grote pensionstal aanzienlijk minder oog (vanuit staleigenaaar) voor de penionpaarden is. Zo zien veel staleigenaren niet een s hoe lomp sommige mensen met hun paarden omgaan. Wellicht dat een grotere stal voor jouw pensiongast een oplossing is?

Wat ik zo lees...je bent een echt paardenliefhebster....indien je je stoort aan mensen op je erf die dat niet zijn; dan kun je ze beter wegsturen. Voor jezelf en voor die persoon is dat op den duur echt beter! Uiteraard kun je belangrijke stalregels alvast op schrift zetten, zodat iedereen er weet van heeft/ eraan herinnerd word. Uiteindelijk ben jij degene die beslist als je je na ''intake'' nog goed voelt bij/ met een persoon/paard.

Heel veel succes!!!

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 21:59

Ja, hoor. Het is jouw erf en als je geen ruk en trekwerk op je erf wilt en ook geen wisselende mensen ( je hebt niet voor iets oud bekenden genomen omdat je weet wie hoe en wat ) kan je dit gewoon zeggen. Is misschien vervelend om dit te doen, want ik begrijp dat je hier mee zit, maar je bent dan wel duidelijk naar die eigenaresse: Geen wisselende bijrijders, geen troep op je erf en paardvriendelijk gedrag.

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 22:01

Nogmaals bedankt voor de duidelijk antwoorden. Fijn om te lezen hoe andere hierover denken. De belangrijke stalregels hangen hier in de stal en er staat ook onder dat als iedereen zich hieraan houdt we een leuke en gezellige sfeer houden. Ik vraag idd zoveel stalgeld dat ik rond kom met stro en hooikosten. In de zomer is de afspraak dat ze 24 uur buiten komen zodat het mij werk en stro etc bespaard. Maar goed dan moet het land, de paddock en de bak regelmatig gesleept worden. Kunstmest op het land en bak gesproeid dus qua kosten maakt mekaar dat niet zoveel.

Afspraak is idd dat ik ze buiten doe en binnen zet en elke dag de stallen mest in de periode dat ze snachts op stal komen. Ze moeten zelf brok kopen omdat iedereen ander voer wil geven, ik geef ze brok als ze binnen komen en geef dan even een seintje als het bijna op is. In de zomer staan ze op de wei en voer ik ze bij in een grote ruif voor de structuur zeg maar. Niet alleen maar gras maar ook hooi waar ze op moeten kauwen.
Afspraak is een maand opzegtermijn van beide kanten maar zou haar wel iets langer de tijd willen geven zodat ze weer iets kan vinden waar ze het echt naar dr zin heeft.

Ariebren

Re: Mag pensionhoudster bijrijdsters weigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:07

Ik ben ook zo'n kleine pension stal houder.
Ik accepteer een hoop.
Maar wanneer het uit de hand loopt.
En de pensionklant, bijrijder, enz, blijft doorgaan met wat ik niet acceptabel vind.
Daar heb ik maar één antwoord op.

Daar is de uitgang, wegwezen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:08

Ik vind het dubbel,
Enerzijds is het jou terrein en dus jou regels.
Maar bij mij zou het erg tegen de haren in strijken als de staleigenaar zich mag gaan bemoeien met de manier hoe ik rijd.
Zolang er geen sprake is van echte mishandeling vind ik niet dat de staleigenaar zich mag bemoeien met de manier van rijden. Want waar leg je de grens? Dat is op dat moment wat de staleigenaar vind, maar dat hoef lang niet altijd te zijn wat de eigenaar vind.
Zo kan ik bijvoorbeeld alle niet simpele bitten al te ver gaan, maar kan iemand anders moeite hebben met sporen of ga zo maar door.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:15

De grens van omgaan met de paarden op een stal wordt bepaald door inzicht en kunde van de stal eigenaar.
Heb al diverse paarden eigenaren weggestuurd omdat ze totaal geen inzicht hadden hoe om te gaan en te rijden met een paard.
En wisten jullie dat je uiteindelijk een clubje paarden mensen overhoud die het heel goed naar hun zin hebben ??

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:17

Om haar meteen de deur te wijzen vind ik wat rigoreus maar het is jouw terrein/stal dus jij bepaalt.
Ik zou iig de bijrijdsters aanspreken op de zooi én op het feit dat ze het paard zo ruw rijd, dan wel op het moment supreme, dus echt de bak in lopen en haar bij je roepen 'vind je het nodig hem zo aan te pakken?' gaat ze er tegenin dan kort door de bocht 'ik wil het hier niet zien'.
De eigenaresse zelf zou ik aanspreken op het feit dat ze zelf weinig komt en dat ze meerdere bijrijders heeft.
Iets in de geest van 'ik snap wel dat je 't druk hebt maar je komt tegenwoordig wel heel weinig, daardoor mis je ook dat je bijrijders je paard zo ruw rijden. Je moet verder zelf weten hoe vaak je komt en wie je op je paard laat rijden maar ik wil niet steeds nieuwe bijrijders op mijn terrein. Dus ik zou het erg op prijs stellen als je het bij één houd en die ook even komt voorstellen voor ze aan de slag gaat'

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:24

Ariebren schreef:
De grens van omgaan met de paarden op een stal wordt bepaald door inzicht en kunde van de stal eigenaar.
Heb al diverse paarden eigenaren weggestuurd omdat ze totaal geen inzicht hadden hoe om te gaan en te rijden met een paard.
En wisten jullie dat je uiteindelijk een clubje paarden mensen overhoud die het heel goed naar hun zin hebben ??

Amen. Helemaal met je eens. En of ze dan keurig betalen, een week van tevoren of helemaal niet, zal me de **** roesten. Dat is het nadeel van een stalhouder die niet alleen aan geld denkt, maar aan het welzijn van zelfs andermans paarden. Hoe was die ook al weer? Elk nadeel hebt z'n voordeel.
Het voordeel voor mij is dat ik nu al jaren geweldige pensionpaarden en dito klanten heb.

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 22:24

Ja ik vind het dus ook zo moeilijk, anderzijds als iemand miij ging vertellen over wie ik wel niet op mn paard liet dan pikte ik dat vast ook niet zomaar. Maar dat zou er ook weer aan liggen wie dat zei natuurlijk. Het was wel eens zo erg dat ze dat paard zo strak vast knoopte met rijden aan touw en m dan zo voorwaarts over zn tempo reed dat ie uiteindelijk gewoon ging liggen en letterlijk niks meer deed, nadat ie dan eerst een poos kreupelde omdat ie zn schouder er niet eens meer uit kreeg. Het is echt niet zomaar iets waar ik over begin en ik begrijp ook best dat niet iedereen op dezelfde manier met paarden omgaat en ik wil ook niet verwachten dat iedereen op mijn manier met paarden omgaat. Ik denk dat ik van de week eerst eens met iedereen de afspraak maak dat we geen bijrijdsters meer vragen. Ik zal mn gevoel daarover uitspreken en ook dat ik aan haar de stal graag verhuur maar dat ik moeite heb met de mensen die ze meeneemt. Als ze zelf komt vind ik best, echt geen last van. En als ze dat niet wil dan is het beter als ze gaat en dan kan ze best een maand of 3 de tijd krijgen om iets anders te zoeken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:35

Marion71 schreef:
Amen. Helemaal met je eens. En of ze dan keurig betalen, een week van tevoren of helemaal niet, zal me de **** roesten. Dat is het nadeel van een stalhouder die niet alleen aan geld denkt, maar aan het welzijn van zelfs andermans paarden. Hoe was die ook al weer? Elk nadeel hebt z'n voordeel.
Het voordeel voor mij is dat ik nu al jaren geweldige pensionpaarden en dito klanten heb.

Die allemaal gratis staan bij jou?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:38

Tinker11 schreef:
Het was wel eens zo erg dat ze dat paard zo strak vast knoopte met rijden aan touw en m dan zo voorwaarts over zn tempo reed dat ie uiteindelijk gewoon ging liggen en letterlijk niks meer deed, nadat ie dan eerst een poos kreupelde omdat ie zn schouder er niet eens meer uit kreeg.

Jeetje en jij staat erbij en kijkt ernaar?
Dat je haar niet direkt wilt aanspreken als ze alleen ruw rijd maar een paard wat van narigheid gaat liggen???
Ik sleurde dat kind eraf, zette haar op een stoel in de keuken, belde de eigenaar dat ie direkt moest komen; weet je dat ze zo rijd? Ga je er wat aan doen anders doe ik het.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:12

Ariebren schreef:

En ook de staleigenaar kan het niet altijd bij het rechter eind hebben heb ik zelf ondervonden.
Maar dat hoeft niet allemaal openbaar op het internet.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:36

anneliesdj schreef:
Marion71 schreef:

Die allemaal gratis staan bij jou?

Nee, natuurlijk niet. Schrijf ik toch ook nergens. Voor mij is het stalgeld niet de drijfveer. Sommige stalhouders verkopen hun ziel, zaligheid of principes voor een paar rotcenten en daar pas ik voor.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:41

Maak een filmpje en stuur het naar de eigenares. Zal vast wel niet mogen maar als ze dan nog kan zeggen dat ze zo goed rijden... Nee hoor, dan was bij mij de weg naar het hek erg kort geweest...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:49

hm die laatste vind ik wel een goede, al zou ik als ik op verbetering aandring en dat niet te zien krijg na twee keer ook zeggen van doeeei

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:25

Tinker11 schreef:
Marion71 dat gevoel herken ik idd! En ik vind t dus nu ook sneu voor dat paard omdat die zo leuk in die groep past en vrolijk is en waar ze hiervoor stond moest ie alleen staan en dan vind ik dat weer sneu als dat nu weer zo gaat.

Dat weerhoud mij inderdaad ook wel eens om iemand weg te sturen!
Dat maakt je wel een paardenmens en geen mens met een paard.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:02

Ik denk dat je 2 keuzes hebt.
Of je blijft je er lekker aan irriteren en tobt zo door, waar je niets blijer van gaat worden,
of je vraagt haar op gesprek te komen deze week (en niet wanneer ze zin heeft) en verteld haar dat je geen bijrijders meer toestaat en dat als zij zichzelf niet vaker laat zien, dat je liever hebt dat ze vertrekt.
Onthoud goed, zij wilde een paard, niet jij.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:38

Pittig..
Iedereen gaat anders met zn dieren om en toen ik nog klanten had, heb ik mn adem ook weleens in moeten houden en tot 10 moeten tellen..1 ding stond bij ons vast, bijrijders worden voorgesteld en net als met de eigenaren, als het niet klikt, houd het op, zowel tussen mens als dier. Wellicht een wat vreemde regel, maar we komen allemaal voor ons plezier en dat wilde ik zo houden, net als het diervriendelijk met alle dieren omgaan zowel die van jezelf als die van anderen..omdat wij klein waren, konden deze regels ook, was vrij amicaal allemaal en veel doe het zelf.
Zo eb ik helaas iemand moeten wegsturen destijds. Die kwam met dr paard van een andere stal, gooide hem bij ons los en bijrijder reed op land. Meerdere malen verzocht dit niet te doen..en toch gebeurde het op de dag dat ze dachten dat ik op vakantie was..niet dus..dus bijrijdster kon spullen pakken en vetrekken. Uiteraard in overleg met eigenaresse..niet leuk voor haar, maar had al meerdere malen gewaarschuwd en zij is degene die haar erop aan had moeten spreken en waarschuwen, ipv ik 3 keer.
dit heeft wel een scheve verstandshouding gezorgd destijds..ben geen jeugdherberg hoor.

Oja, bijrijders kregen ook het reglement en moesten dit ondertekenen..wellicht ook een idee voor jou? Tis zo zakelijk en niet leuk om te doen, maar het maakt het wat makkelijker en duidelijk dat jij degene bent die de boel runt..soms moet je dingen gescheiden houden.
Jij bent degene die de dingen regelt en verzorgd, dus jij bent ook degene die de regels bepaald en als na meerdere malen iets verzocht is en toch van de regels afgezien wordt, dan houd het op..je moet er wle plezier in hebben hoor..of je er nou wel of niet op verdient.

Succes,

Rijssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:05

Heb dit topic meegelezen en het is allemaal heel herkenbaar.
Ik wens de TS heel veel wijsheid toe, maar laat je eigen gezondheid er niet onder lijden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:39

holly schreef:
Onthoud goed, zij wilde een paard, niet jij.

:j

Ik vind alle bijrijders verbieden ook weer rigoreus maar je kunt toch wel eisen dat ze ze iig voorstelt en er niet meer dan 1 heeft.
En ik snap dat je een iets hogere tolerantiegrens moet hebben als pensionhouder en je hoeft ook niet bij elke ruk of trek meteen met commentaar te komen maar als het echt zo erg is dat ze hem vastknoopt en het paard van narigheid gaat liggen dan mag je toch weleens je mond opentrekken.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:59

Ik heb ooit een verhaal gelezen over een stalhouder in Duitsland die niet toestond dat mensen met een slofteugel reden en ook eiste dat ze op een medisch verantwoorde wijze met hun paard omgingen (dus eerst warming-up en niet helemaal heet en bezweet op stal terugzetten enz). Hij zei dat hij vele malen gelukkiger was sinds hij gewoon eiste van zijn klanten dat ze op "zijn" manier met hun paard omgingen en de sfeer op stal was beter dan hij ooit geweest was. Die klanten die zich niet wilden aanpassen toen hij ermee begon heeft hij de tijd gegeven om iets anders te zoeken.

Gewoon niet over je eigen grenzen laten lopen, dat geeft alleen maar ergernis. Weten wat je wilt en dat gewoon zo meedelen. Je klanten hoeven het er niet mee eens te zijn, als jij achter je eigen regels staat is het voor iedereen duidelijk. Het gesprek zou bijv. zo kunnen gaan. Ik heb gemerkt dat ik helemaal niet gelukkig ben met de bijrijdsters die hier komen. Het past niet in de opzet die ik voor ogen had met mijn stal. Daarom heb ik besloten om het niet meer toe te staan vanaf ....

Sterkte ermee!