belachelijke prijs voor het overschrijven op naam van paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:59

Ja Ariege dat klopt dat ze binnenkort op naam moeten. Kunnen ze ook weer verder kijken hoeveel iedereen er heeft en dan voor de mestwet
Wij hadden al gezegd dat ze het I&R-systeem v.d. koeien moeten gaan kopieren, willen ze het waterdicht hebben. Dus als je een pony verkoopt meldt je hem af met het chipnummer en de nieuwe eigenaar meld hem bij het I&R-systeem aan met het chipnummer! Dan kost het ons niets tot haast niets (geloof dat het bij de koeien 2,50 euro kost) Maar hier willen de stamboeken niet aan natuurlijk! Wordt er een heleboel geld door hun neus geboord. Ik had laatst geinformeerd bij het shetlandponystamboek wat er op mijn naam stond geregistreerd........ 50 pony's !!!! (na 20 jaar fokken)
Daarvan zijn er nu nog 4 in het bezit. Maar als er nu meer tegen in bezwaar gaan misschien dat we dan een paarden I&R voor elkaar kunnen krijgen.
Ik heb nog een aantal pony's niet op mijn naam maar doe dit ook niet voorlopig! niet zolang het niet goedkoper wordt. En al die handelaren dan die pony's verhandelen? Die zullen hier ook niet blij mee zijn!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:07

Ariege schreef:
xXVeronaXx schreef:
Ariege, Maar dan is mijn vraag, kan je wel zonder toestemming van degene die in het paspoort staat zomaar overschrijven op jouw naam?
Mijne staat namelijk ook niet op mijn naam maar wilde hem eigenlijk gaan overschrijven als het niet zo belachelijk duur zou zijn.

Ik weet dat een aantal stamboeken met eigendomskaarten werken. Deze moet door de verkoper worden ingevuld met de gegevens van de nieuwe eigenaar en vervolgens opgestuurd naar het stamboek. Het zal er wellicht op neer gaan komen dat, in een hoop gevallen, degene die het paspoort heeft het paard ook op zijn naam kan zetten.

Voordat alle paarden op naam staan zal er nog veel water door de Rijn gaan, maar het is zeker dat het gaat gebeuren.

Ze mijne is een mixje dus staat ingeschreven bij de knhs.

Zal wel leuk worden als iedereen opeens oude eigenaren moeten gaan opsporen om het paspoort om te laten schrijven :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:10

Ik ben toch benieuwd hoe ze zo'n systeem willen gaan invoeren.
Want je kunt natuurlijk mensen die jaaaaaren geleden hun paard verkocht hebben niet verantwoordelijk houden voor het feit of de nieuwe eigenaren wel of niet over hebben geschreven.

En daar kun je meestal ook niet meer zelf achteraan. Tenminste, ik krijg van degene die mijn paard jaren geleden heeft gekocht geen verhuisberichtje ofzo, als zij zou gaan verhuizen. En ook mijn adres gegevens kloppen al lang niet meer (ben in de tussentijd al 4x verhuisd).
En zij heeft het paard nooit op haar naam over laten schrijven. En een stamboek heeft niet de wettelijke permissie om mijn huidige adres gegevens op te sporen.

Ik kan me wél voorstellen dat ze zo'n regel instellen voor iedere verkoop/aankoop van paarden vanaf het moment waarop hij van kracht zal zijn. Waarbij er dus ook een eigendomsoverdracht plaatsvindt, zoals bijv. bij auto's.

Op een andere wijze lijkt me zoiets gewoon niet te realiseren.

Anne_mieke88

Re: belachelijke prijs voor het overschrijven op naam van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:16

Ik heb mijn friesje ook op naam gezet, achteraf dom.
Ik betaalde eenmalig 159 euro en nu zit ik dus vast aan een lidmaatschap van 60 euro i.h. jaar wat onlosmakelijk verbonden is met een het blad fryso wat ik elke maand ontvang waar ik elk jaar 34 euro voor moet betalen.... Wat een afzetters zeg :(

Ik wil geen blad en wil geen lid zijn van de vereniging...maargoed wil wel een stamboom met mijn naam erop :(

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:18

Ach, 20 jaar geleden hadden ze het er al over dat de paarden net als de koeien op de "mina's" zouden komen.... Is voorlopig nog steeds niet gebeurt

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:19

wat is mina's ?

(of ben ik nu heel dom??)

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:21

Die van mij staat ook niet op mijn naam (-:

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:25

Tsja, t is duur maar dat is een paard sowieso :+ Mn vorige pony was iets goedkoper, dacht rond de 40 voor op naam zetten. Voor mn AV kost het me 135 euro. Doe shows en keuringen lopen en dan wil ik mn paard gewoon op naam hebben. Kost wat, maar t is maar 1x en dan staat ie netjes op naam en ben ik lid van het stamboek :)

Paarden zijn en blijven duur en die extra kosten reken ik maar gewoon bij de aanschafprijs gelijk mee :+

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 18:15

Ik weet dat paarden duur zijn maar dit zijn gewoon extreem hoge kosten voor zoiets simpels als een stickertje uit de pc draaien met nieuwe naam etc van eigenaar...

De vraag van Ariege vind ik een erg goede.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:17

je hebt een Fjord dus ik neem aan dat je bij de WRAN gaat starten, dan mag je ook op een manegepaard meedoen dus je paard hoeft volgens mij helemaal niet op naam te staan.
Heb het althans nog niet gevonden in het regelboek, als het anders is wil ik het ook graag weten.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:41

Mijn paard en pony staan wel op mijn naam omdat ik ze zelf heb laten chippen.
Maar ze staan niet in mijn achtertuin, hoe kan 'men' dan weten waar ze wonen in geval van bijvoorbeeld uitbraak van een ziekte?
Sterker nog, ze wonen helemaal niet in Nederland..
Zitten dus nogal wat haken en ogen aan, aan het registratiesysteem.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:53

Dat registratie systeem is dus bij de koe, geit en schaap geregeld.
Ga je een dier verplaatsen, dan moet je een formuliertje invullen van, enz.

Maar zoals nu, dat het de bedoeling is dat de stamboeken de eigenaars registratie en locatie moeten gaan bijhouden van paarden ??

Arme vrijwilligers, ze hebben niets anders te doen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:56

mijn moeder is lid en we hebben nu 2 op onze naam laten overschrijven, na lange tijd. Kwam omdat ik met mijn 4-jarige eigenlijk mee wilde doen aan een wedstrijd oid voor 4-jarigen van het KWPN. Gaat uiteindelijk niet door.
kostte voor ons 15 euro per paard.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 21:59

cissy schreef:
je hebt een Fjord dus ik neem aan dat je bij de WRAN gaat starten, dan mag je ook op een manegepaard meedoen dus je paard hoeft volgens mij helemaal niet op naam te staan.
Heb het althans nog niet gevonden in het regelboek, als het anders is wil ik het ook graag weten.

Ik dacht dat je bij de wran toch echt L1 moest starten met een paard dat niet op je naam of dat van ouders oid staat? Of je moest een leasecontract hebben? Dit was tenminste toen der tijd toen ik 15 was en ik starte met het paard van mijn instructrice..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:08

Eerlijk gezegd vind ik dat het paspoort van een paard misbruikt wordt om een eigenaar er aan te hangen.
Registratie van een eigenaar in het paarden paspoort geeft geen rechten van eigenaarsschap.
Maar waarom diverse wedstrijd organisaties daar wel om vragen ??
Is de wran er zo eentje ??

In mijn paspoort staat ook niet wie de eigenaar is van mijn persoontje.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:26

Ik denk dat dat komt vanuit de Amerikaanse regelgeving mbt amateur status etc

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:38

Blon_D schreef:
cissy schreef:

Ik dacht dat je bij de wran toch echt L1 moest starten met een paard dat niet op je naam of dat van ouders oid staat? Of je moest een leasecontract hebben? Dit was tenminste toen der tijd toen ik 15 was en ik starte met het paard van mijn instructrice..

daar staat niks van in het regelboek bij de WRAN, ik denk ook dat je in de war bent met de AQHA? Wat voor paard reed je toen van je instructrice?
Volgens mij is het veranderd toen de levels werden ingevoerd. Bij de AQHA is het wel het geval dat je op een eigen paard moet starten, maar daar zijn ook weer uitzonderingen op en regels voor. Ben niet meer zo thuis in de regelgeving.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:46

Ik heb het nog ff nagekeken in het Wran regel boek.
Je mag nu starten met een paard van een ander.
Maar je moet nog wel steeds de eigenaar invullen van het paard.

Maar hoe controleert de wran het eigenaarsschap van het paard. ??
Willen ze een koopovereenkomst zien ??

Nee, het is een vraag die nergens op slaat.

Want ik kan ook niet bewijzen dat menig paard hier op stal van mij is.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 10:02

cissy schreef:
daar staat niks van in het regelboek bij de WRAN, ik denk ook dat je in de war bent met de AQHA? Wat voor paard reed je toen van je instructrice?
Volgens mij is het veranderd toen de levels werden ingevoerd. Bij de AQHA is het wel het geval dat je op een eigen paard moet starten, maar daar zijn ook weer uitzonderingen op en regels voor. Ben niet meer zo thuis in de regelgeving.

dat was een appie idd. Maar mogelijk dat het idd met de amateur status destijds te maken had. Ag dan laat ik het voorlopig mooi zo. Ze kijken bij de wran ook alleen maar naar de inentingen

colthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:21

gezien de hoge kosten van het omzetten, staat mijn paard in paspoort ook nog op naam van de fokker, en dat laat ik ook zo. Heb geen zin om de knhs verder te spekken. Vind die alleen politiek van hen toch al heel storend.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:25

ik heb mijn paard in december om laten zetten, ik hoefde voor de rest van het jaar alleen een lidmaatschap van 20/30 euro te betalen en dan was het overzetten gratis. Ik heb me meteen daarna weer uit geschreven. Misschien dus even wachten tot het eind van het jaar?
was bij het KWPN

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 12:28

colthof schreef:
gezien de hoge kosten van het omzetten, staat mijn paard in paspoort ook nog op naam van de fokker, en dat laat ik ook zo. Heb geen zin om de knhs verder te spekken. Vind die alleen politiek van hen toch al heel storend.

Zo ervaar ik het ook ja -O-

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:49

Inderdaad belachelijk duur!
Daarom heb ik mijn paard (NRPS) ook nooit op mijn naam laten zetten.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:34

Er staat wel een eigenaar in het paspoort van mijn draver, maar dat zijn niet de mensen waar ik haar van heb gekocht. Ook is het niet de fokker of de trainer waar ze gestaan heeft. Wie het wel is weet ik niet.

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:44

Dit houd in mijn geval in dat ze nog op naam van de fokker staat.. Ik
Heb het toen we haar kochten ook in overweging genomen, voor de leuk. Maar het bleek rond de €80,- te zijn. Ik heb het ook gelaten. Raar dat ze het je verplichten terwijl je er weinig aan hebt eigenlijk(als je het sier op recreatieve basis hebt iig)