eerste paard kopen met hoefkatrol 3 Wel of Niet???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:07

Als je er aan begint en je moet toch afscheid nemen omdat het slechter gaat dan ben je verder van huis. Koop liever een gezonde, dit is vragen om problemen en dierenartskosten!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:10

Arabesk schreef:
tita schreef:
@ Arabesk leuk die sites maar vind niet echt verstandige raad

Zoiets ga je doen als je paard bij jouw als eigenaar zijnde HKO krijgt maar zou je een paard al kopen die HKO-3 heeft met het oog op reinig.

recreatief reining is een rekbaar begrip ;-)

Met anders bekappen en huisvesten is heel veel te doen, sterker nog geen enkel paard dat volgens die methode aangepakt werd faalde in het weer op de been krijgen. Hier in NL niet, maar ook in de VS niet.

Maar dat is een andere discussie.

In redelijk opzicht ben ik het met je eens, maar dan moet je het wel kunnen betalen en willen om zoveel geld uit te geven een HKO heeft toch komende periode andere verzorging nodig.
Maar je hebt altijd kans dat het niet beter gaat en wel slechter

EsmeevtbJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:12

Wij hebben ooit de fout gemaakt om een pony te kopen die atactisch (als je dat zo schrijft) te kopen. dat was echt een grote fout. ze was ook ons eerste paardje, en we wilde niets liever dan die pony hebben. wel al gemerkt dat ze veel struikelde.. na 5 jaar met veel bloed, zweet, tranen en echt gevaarlijke situaties (ze viel gewoon plat op de grond tijdens een galopje met mij erop) hebben we besloten dat ze weg moest.
ondertussen 5 jaar geleden en omeerlijk te zijn doet dat nog steeds pijn. ookal staat ze nu als knuffelpony ergens.
we hebben ondertussen al een hele poos een 'gezond' paard en wat een verademing!
mijn advies.. lekker verder zoeken. niet een overhaaste beslissing maken, als het goed is heb je nog jaaaaarren plezier van een paard.. dan wil je er toch ook lekker van kunnen genieten en niet (altijd) met zorgen zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:12

Arabesk schreef:
tita schreef:
@ Arabesk leuk die sites maar vind niet echt verstandige raad

Zoiets ga je doen als je paard bij jouw als eigenaar zijnde HKO krijgt maar zou je een paard al kopen die HKO-3 heeft met het oog op reinig.

recreatief reining is een rekbaar begrip ;-)

Hoe ver je 't ook uitrekt, het blijft om galopwerk en cirkelen gaan als basis, met manoeuvres als slidingstops, spinns en rollbacks. Klinkt toch heel anders dan af en toe een stapritje rechtuit met een drafje op de betere dagen...

Reining met een paard met HKO is not done. Dan ben je echt alleen maar met je eigen plezier en belang bezig, en niet met dat van het dier.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:18

Laten staan

Je zegt dat hij gevoelig loopt en hij heeft al speciale ijzers onder.
Deze kan dus alleen nog maar de functie van grasmaaier vervullen.
En voor reining DUIDELIJK niet meer geschikt.
Je maakt toch geen slidingstop met een paard wat al pijn heeft !!!!

Maar ik denk dat je dat in je achterhoofd ook wel weet dat dit paardje niet meer geschikt is om op te rijden

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:27

marnavik schreef:
Paard is geruime tijd niet bereden en afgelopen voorjaar na buitenlaten een tijd erg stram geweest.
Het paard heeft hoefkatrol klasse 3, opgelopen op 9 jarige leeftijd, en toen ik hem bekeek nog steeds ietwat stram in de benen. Lijkt iets gevoelig/voorzichtig te lopen met de voorbenen, en heeft speciaal beslag omdat op onregelmatige ondergrond ( met steentjes) hoeven te gevoelig waren.

Een paard wat al zo loopt terwijl hij niet gereden wordt gaat heel waarschijnlijk erge klachten krijgen zodra je iets van hem vraagt. Speciaal beslag kost geld, hij heeft wss een zooltje oid eronder? Heb je zin om elke 6 weken 140 euro neer te leggen terwijl je ook met 40 klaar kunt zijn? En blijkbaar helpt het nog niet voldoende want hij loopt nog steeds gevoelig.

Een dergelijk paard op die leeftijd koop je niet, die bied je een goed tehuis voor pensioen en krijg je dus gratis.
Actief rijden moet je niet op rekenen met zo'n paard.

Dus mijn advies als je ook wilt rijden: zoek een paard wat zeker 4 jaar jonger is en geen gebreken heeft. Bij je eerste aankoop is het verstandig iemand in te schakelen die er meer verstand van heeft en je voor miskopen behoed.
Heb je zo iemand? Via bokt kun je genoeg vinden, hoeft echt niet veel te kosten en is een schijntje vergeleken met de kosten die het je kan besparen.
Dat je deze vraag stelt op bokt zegt eigenlijk al genoeg.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:28

De kenmerken van reining, ook de recreatieve variant, zijn (grote) snelheidsswisselingen en vlugge korte wendingen (roll-back/spins). Ik ben geen HKO expert maar volgens mij is dat nu juist het meest schadelijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:34

Lang niet elk paard met slechte foto's ontwikkeld hko, vroeger een paard gekocht die hko 1 op de foto's had, kerngezond denk je dan. Na dvier jaar en vele duizenden guldens armer alsnog in laten slapen. Foto's zegt eigenlijk bij deze aandoening niet zoveel. een paard kan afgekeurd worden op de foto maar nooit ergens last van krijgen.
Jouw paard heeft dus geen hko maar gewoon op basis van de foto misschien meer aanleg. Het paard dat ts wil kopen toont nu, in ruste, al de verschijnselen van hko.
Ts, nooit aan beginnen, kwartier rijden en hij staat weer een maand kreupel. Ik neem aan dat je meer dan 12 keer per jaar erop wilt.

smulletje schreef:
Mijn paardje heeft ook hoefkatrol, dit kwam tijdens de keuring (waarna ik hem dus eigenlijk wilde kopen) naar boven. Klinisch was hij helemaal top, niks aan te merken maar helaas op de rontgen was er dus iets te zien. Ik heb er heel lang over nagedacht maar omdat hij verder nooit kreupel geweest was en ook met de klinische keuring helemaal goed was heb ik het risico genomen en hem toch gekocht. Nu 3 jaar later rij ik dressuurwedstrijden met hem, ik rij hem iedere dag en hij heeft nooit ergens last van. Maar als ik het zo lees in jou geval zou ik het toch niet doen. Hij heeft een poos rust gehad en toch kun je aan hem zien dat het niet lekker zit in zijn benen.

Alenteja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:51

Niet doen. Ook ik heb ooit een paard met HKO (straalbeenartrose klasse 4) gekocht. Alleen wist ik dat niet. Het heeft me veel geld en verdriet gekost. Inmiddels is hij 20 jaar oud en gepensioneerd. Af en toe maken we een stapritje in het bos. Een paard met artrose heeft een beperkte bruikbaarheid, maar heeft wel veel zorg nodig. Dat moet je leuk vinden. Beweging (paddock of wei) is veel beter dan op stal staan. Deze paarden hebben juist veel (onbelaste) beweging nodig anders worden ze stijf. Voor recreatief western (reining) is een HKO paard ongeschikt, mogelijk kunnen andere disciplines (pleasure) wel, hoewel je ook bij pleasure korte wendingen hebt. Ik zou een HKO paard zoveel mogelijk gewoon rechtuit rijden, in het bos bijvoorbeeld. Ook springen zou ik niet doen met een HKO paard. Ook moet je van dag tot dag bekijken hoe het paard zich voelt en hoe belastbaar het die dag is.

Kortom: hoge kosten, veel zorg en veel aanpassingsvermogen van de ruiter als het gaat om het inzetten van het paard. Ongeschikt voor western, ongeschikt voor springen. Dat is mijn ervaring, hoewel daar per individueel paard natuurlijk wel nuances op mogelijk zijn.

Mocht je toch besluiten tot aanschaf dan zou ik in ieder geval slechts een symbolisch bedrag betalen voor het paard. Het bespaarde geld zul je extra nodig hebben voor de zorg van het paard.

Mayflower_

Re: eerste paard kopen met hoefkatrol 3 Wel of Niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:54

Ik zou het ook niet doen. Je kunt je geld maar 1x uitgeven en zou (als ik in jouw schoenen stond) op zoek gaan naar een gezond paard.

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:55

als gezelschaps paard zou wel kunnen maar om er zelf op te rijden NEE dat niet denk ik

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:29

Niet aan beginnen. Een eigen paard is al duur genoeg, en je wilt niet aan iets beginnen waarvan je eigenlijk zeker weet dat je er straks problemen mee gaat krijgen. Bij iedere stap niet goed zal je je afvragen "is het nu voor altijd einde rijden"??? Als je paard het krijgt, dan deal je daarmee, dan blijf je zoeken naar mogelijke oplossingen... maar om nou zo'n probleem aan te kopen?? Nee, echt, niet doen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:15

Niet doen. Lekker op zoek gaan naar een paardje zonder problemen..(die ontstaan vanzelf wel)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:13

Rust roest..en net wat Arabesk zegt, er is nog een hoop mogelijk voor een paard met een 3tje..maar dat wordt een hele investering en geduld, met tevens het risico dat het níet goedkomt en dan zit je daar, intens verdrietig, hele kosten gemaakt etcetc.

Ik zou dus lekker verder kijken..klinkt gek uit de mond van iemand die zelf een aantal kneusjes heeft staan..maar het geeft enorme kopzorgen en financiele zorgen en dat moet je gewoon niet willen..al helemaal niet als je beginnend eigenaar bent en dat bedoel ik niet rot, maar je wilt plezier maken, leuke ritten maken ed..en een paard wat al stil heeft gestaan en gevoelig loopt, nee, daar gaat heel veel inzitten wil dat verbeteren, áls dat al lukt..

Dus lekker je zoektocht verder uitbreiden en er komt vast een kanjer voor je die wel gewoon gezond is..

Succes en voorgenietse met je zoektocht..(als je idd overgaat tot verder zoeken ;) )

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:54

Ik hink bij dit soort situaties altijd op 2 gedachten.
De eerste is niet doen want de kans is groot dat dit paard je geld en kopzorgen gaat kosten en ik weet uit ervaring hoe vervelend dat kan zijn.
Aan de andere kant, HKO 3 hoeft absoluut niet het einde van de wereld te betekenen. En misschien is het paard nu wel stram doordat hij lang niks gedaan heeft? En als niemand meer een paard met een beperking meer een kans wil geven belanden er straks heel veel onterecht bij de slager.
Kun je niet je eigen DA naar dit paardje laten kijken en opnieuw laten beoordelen? Bij HKO is vooral het klinisch beeld(of eigenlijk alleen maar) belangrijk.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:58

Hoe lastig het misschien ook is. Ik zou verder gaan zoeken naar een gezond paard.
Je eerste paard is toch iets speciaals, vind ik.

Ik denk dat als je hem toch wil hebben die mensen er ontzettend blij mee moeten zijn dat ze een fijn tehuis hebben gevonden voor hem. Dus dat je er niet voor hoeft te betalen of weinig (€400,-) er gaan nl. nog genoeg kosten komen voor een wat ouder paard met hoefkatrol.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:58

Laten staan die paard.

Je krijgt er alleen maar een hoop verdriet van en een hoop geld kwijt.

Ik vind HKO 3 een reden om het niet te kopen. Tenzij je een grasmaaier zoekt.

Ik vind het nogal wat hoor van wat ie allemaal mankeert en het is ook 16 jaar dus, maar..............jouw geld, jouw keuze toch.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:00

HKO 3 betekend natuurlijk niet per definitie grasmaaier.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:04

Vala schreef:
HKO 3 betekend natuurlijk niet per definitie grasmaaier.

Wel hoor als ie nog allemaal wat mankeert en stijf is en op speciaal beslag staat, dan is ie voor mij een grasmaaier en let maar op als ze ermee gaat rijden, is er binnen 1 maand niks meer van over en is het een hoopje zielige ellende.

Ik zou er gewoon slachtgeld voor betalen, om het een kans te geven op een fijn leven als grasmaaier/wandelpaardje voor aan de hand.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:06

Nou ja, ik vind zelf niet dat ik dat vanachter de computer kan beoordelen, het zou goed kunnen dat het zo gaat maar ik zou meer geinteresseerd zijn in wat een onafhankelijke DA ervan vindt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:12

Als je had gelezen wat het dier verder nog meer mankeert, zou ik het hem echt niet willen aandoen om hem binnen een maand verder de vernieling in de helpen, door ermee te gaan rijden en reining te gaan doen.

Het dier is gewoon enkel geschikt als grasmaaier, daar is hij beter af en met lekkere wandelingen aan de hand, want hij heeft een lange tijd rust gehad en dan zou ie wel opgeknapt moeten zijn, maar dat is ie niet en dan al met 16 jaar en met 9 jaar had ie dat al, dus ik zie hem gewoon als een oud paard (vroeg oud).

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:17

@Ragdollcat, ik heb gelezen wat de TS schrijft, zij vindt hem gevoelig lopen en linksachter zet hij opzij. Speciaal beslag raak ik niet van van streek, dat is vrij normaal bij HKO en kan soms afdoende helpen. Ik heb het paardje niet gezien, de stijfheid kan komen van lang stilstaan. Ik zou dan eerder een klinische keuring door een onafhankelijke DA laten doen. Wij zijn hier allemaal geen DA en de TS is dat ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:26

Vala schreef:
@Ragdollcat, ik heb gelezen wat de TS schrijft, zij vindt hem gevoelig lopen en linksachter zet hij opzij. Speciaal beslag raak ik niet van van streek, dat is vrij normaal bij HKO en kan soms afdoende helpen. Ik heb het paardje niet gezien, de stijfheid kan komen van lang stilstaan. Ik zou dan eerder een klinische keuring door een onafhankelijke DA laten doen. Wij zijn hier allemaal geen DA en de TS is dat ook niet.

Dat klopt, maar we weten wel wat voor belasting reining is voor de benen van een paard -O-

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe TS er inmiddels in staat...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:32

Daar heb je zeker gelijk in Sonja, ik weet niet tot in hoeverre reining ook recreatief kan. Mijn reactie komt voort uit het feit dat er in mijn ogen zo stellig wordt beweerd dat een paard met HKO3 niet meer dan een grasmaaier zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:39

Hoe recreatief je het ook doet, reining draait altijd om veel galopwerk met speedcontrols, stops, spinns en rollbacks. Anders is het geen reining meer.

Een paard met HKO3 KAN in gunstige gevallen idd nog best meer zijn dan een aibare grasmaaier. Maar dan moet je wel geld, de juiste inzichten/capaciteiten/ondersteuning, én een portie mazzel hebben.
Over het algemeen geldt toch dat je ze hooguit nog licht recreatief in kunt zetten, dus voor rustige buitenritjes op hun goede dagen.
Ik vraag me echt altijd af waarom mensen zich die ellende op de hals halen.