Taboe op paard verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:08

sommige paarden zijn zeker beter af bij een andere eigenaar.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook moeite heb met het steeds,dus stelselmatig verkopen van paarden.
Dan bedoel ik niet 1x je paard verkopen.
Nee....vanwege zwangerschap,relatiebreuk,financieen moet hij weg....helemaal prima natuurlijk.
Maar mijn broek zakt enigzins af als er dan na drie weken weer 'een nieuwe aanwinst' staat.
Het is geen scooter....
Ik zie al dat ik dit met honden doe,dan is heel bokt te klein.

Inderdaad is het niet erg als het paard daarna goed verzorgt wordt....maar daar schort het weleens aan.
En zodanig dat het geen zeldzaamheid is dat de vorige eigenaar het paard terugkoopt....de relatie is inmiddels verandert,de baby is uitgepoept...en we schaffen er weer een aan...of we kopen de verwaarloosde terug

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:10

Als de klik er niet is, terwijl hier wel bijzonder hard aan is gewerkt, dan vind ik het een goede zaak dat een paard verkocht word.
Niemand word blij als de combinatie niet klopt, ruiter niet, maar het paard ook zeker niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:13

Lottie84 schreef:
Als de klik er niet is, terwijl hier wel bijzonder hard aan is gewerkt, dan vind ik het een goede zaak dat een paard verkocht word.
Niemand word blij als de combinatie niet klopt, ruiter niet, maar het paard ook zeker niet.

welk tijdsbestek heb je het dan over?Sommige mensen vinden na een maand er hard aan werken het al genoeg,sommige na jaren.
Het blijft een levend wezen een paard en ik denk dat veel mensen dat niet willen begrijpen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:17

Ik heb het ook met een paard gehad, daar heb ik zeker een jaar ingestoken, zeer veel lessen gehad en cursussen gedaan.
Daarnaast heb ik hem door diverse pro's na laten kijken om een lichamelijke oorzaak uit te sluiten. Na zo een periode is het
plaatje wel compleet en kun je een goed oordeel vellen.

Berdien

Re: Taboe op paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:28

Ik vind niet dat er een taboe rust op het verkopen an sich. Wel misschien de manier waarop of de reden waarom. Sommigen wisselen inderdaad net zo veel van paard als ik van onderbroek, dan vraag ik me wel af wat dan precies je doel is met een paard.
Maar iemand die z'n paard verkoopt omdat het niet aan de verwachtingen voldoet (op welke manier dan ook), er toch geen klik is of vanwege ingrijpende gebeurtenissen in het leven van die persoon.. zolang je zorg draagt voor een nieuwe goede baas zie ik het probleem niet.

En inderdaad, als niemand meer z'n paard verkoopt, hoe kom je dan zelf aan een nieuwe?

Mijn paarden zijn er wel voor het leven. Mijn merrie is ruim 20 en heeft een kapotte linkerknie. Zij blijft bij mij tot haar dood. Heb haar nu tien jaar en kan me geen leven zonder haar voorstellen. Daarnaast heb ik haar zoon en wil ik ze niet uit elkaar halen. Flynn is haar opvolger. Hij wordt ook niet verkocht. Ambities in welke richting dan ook heb ik niet, ik wil gewoon plezier hebben met m'n paard. Beetje gymnastiseren, beetje buiten rond hobbelen, beetje dit en beetje dat. Vind hij ook wel prima. Hij is mijn eerste en enige zelfgefokte paard, enige nakomeling van Jes die ik heb. Alleen daarom al gaat hij nooit meer weg :D

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 12:36

Maar kijk dat bedoel ik dus Berdien. Een paard verkopen om een goede reden vinden mensen niet erg. Maar een aantal paarden verkopen om een slechte reden wel.
Dan vraag ik me dus af, Je irriteert je gewoon aan die mensen? Of vind je het slecht voor de paarden?
Want het is allebei hetzelfde, verkopen is verkopen. En ik heb nog niemand gevonden die kon onderbouwen waarom dit slecht voor een paard zou zijn.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:38

Een paard hecht zich ook aan de eigenaar, om zomaar te blijven schuiven met paarden, dat vind ik ook niet zo een geweldig idee.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 12:41

Lottie84 schreef:
Een paard hecht zich ook aan de eigenaar, om zomaar te blijven schuiven met paarden, dat vind ik ook niet zo een geweldig idee.

Daar doel ik dus op. Denk jij dat het een paard nadelig beinvloedt als hij of zei vaak van mens wisselt en op een nieuwe plek komt te staan? Waarom?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:41

Paarden schijnen echt wel lang nodig te hebben om echt te wennen aan nieuwe plek. Geloof iets van een jaar? Dus als jij aan de lopende band paarden koopt en weer verkoopt dan heeft het paard de tijd dus niet om te wennen en moet het binnen korte tijd weer naar een volgende plek. Daarom sta ik daar zelf niet achter.

Daarnaast vind ik ook dat je bij de aankoop van een paard ook garant staat voor het welzijn van het paard. In hoeverre kun jij dat welzijn garanderen als je ze aan de lopende band koopt en verkoopt of ze verkoopt vanwege 'slechte' redenen?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:43

Tja een paard vind ik koop je voor het leven toch?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 12:43

Berdien schreef:
Paarden schijnen echt wel lang nodig te hebben om echt te wennen aan nieuwe plek. Geloof iets van een jaar? Dus als jij aan de lopende band paarden koopt en weer verkoopt dan heeft het paard de tijd dus niet om te wennen en moet het binnen korte tijd weer naar een volgende plek. Daarom sta ik daar zelf niet achter.

Daarnaast vind ik ook dat je bij de aankoop van een paard ook garant staat voor het welzijn van het paard. In hoeverre kun jij dat welzijn garanderen als je ze aan de lopende band koopt en verkoopt of ze verkoopt vanwege 'slechte' redenen?

Dat vroeg ik me dus idd af. Of een paard daar echt last van heeft.
En nee, je kunt de garantie dat ze het goed krijgen niet garanderen, je kunt je verantwoordelijkheid nemen een goed huisje te zoeken, maar dat geld voor iedereen die een paard verkoopt toch, ongeacht de reden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:46

Nee ik bedoelde in hoeverre jij kunt garanderen dat je zorg draagt voor hun welzijn als je ze steeds maar korte periode hebt. Dus niet het verkopen zelf, maar de aankoop/aankopen van het/de paarden die je steeds doet. Welzijn bij een nieuwe eigenaar kun je nooit 100% garanderen. Nog een reden waarom die van mij niet verkocht gaan worden :P

Ayasha
Blogger

Elma_ schreef:
@ Pikeur & capopjekop daar ben ik het mee eens. Een paard met een blessure verkopen vind ik gewoon oplichterij. En als je het er eerlijk bij zegt is het nog problemen afschuiven. Maar dat hoeft ook niet altijd. Bijv een pony met een lichte blessure. Je wilt de sport in maar je paard kan dat niet meer. Er komt iemand die met het paard recreatief wil rijden en daar nog 20 jaar gelukkig mee is. Waarom mag je dan dat paard niet verkopen en een gezond paard terugkopen?

Ik vind het zelf ook vervelend om te zien dat er mensen zijn die altijd better bigger faster willen. Ik ken een aantal mensen die meer paarden kopen en verkopen dan ik onderbroeken koop, onder het mom van ''geen klik''. Ik denk ook niet dat die klik dan ooit komt omdat het toch nooit goed genoeg is, en dan wel de verkochte paarden zo erg missen >;)
Maar of dat slecht is voor die paarden. Is dat zo slecht zolang ze hun natje en droogje krijgen?

@piffje: Daar heb je een goed punt. Ik denk ook dat het een stukje vermenselijken is. Daarom vraag ik me ook af wat voor invloed het nu echt heeft op een paard.

Omdat het niet eerlijk is tov het beperkte paard omdat je nooit kan garanderen dat de eigenaren rekening blijven houden met de beperking. En kom nu niet af met contracten af sluiten want dat heeft geen zin. Neem je verantwoordelijkheid als jij je niet aan die beperkingen wil houden en laat het dier gaan ipv het risico te nemen dat ie toch uit gebuit wordt.
Oude dieren die verkocht worden vind ik jammer onder het mom van "een oude plant verpot men niet".

MontyRulezz

mltex schreef:
Misschien speelt de gemiddelde leeftijd op bokt een rol :+

Precies! Als ik mijn paard zou willen verkopen, om wat voor reden ook, dan doe ik dat en ga ik dat ten eerste al helemaal niet hier op bokt vermelden want dat gaat niemand iets aan en ten tweede als mensen daar commentaar op hebben moeten ze dat vooral doen, daar zou ik me dus ook helemaal niks van aantrekken.
Al verkoop ik hem omdat ik zijn staart te kort vind... dat moet ik dan toch helemaal zelf weten?!!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:47

Elma_ schreef:
Lottie84 schreef:

Daar doel ik dus op. Denk jij dat het een paard nadelig beinvloedt als hij of zei vaak van mens wisselt en op een nieuwe plek komt te staan? Waarom?

Ja dat denk ik wel, een verhuizing heeft een hele impact. Als je dan je eigen baasje nog hebt, is er nog vastigheid. Maar en een nieuwe baas en een nieuwe plek, nieuwe paarden om je heen etc is heel wat. Als dat met grote regelmaat gebeurt dan lijkt me dat wel problematisch voor een paard.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:48

Ik heb een ruin gehad en de eerste maanden bij je maakt hij tot een hel, zodra met hem wil rijden of longeren zette hij het op een lopen, en de kudde uit vond hij ook echt niet leuk. Echter als hij je kende en zijn omgeving stabiel was was het een wereldpaard en deed hij alles voor je. Ja, paarden heb wel degelijk last als je met ze blijft slepen, ook van stal wisselen hoort daar in mijn ogen bij. Niet elk paard zal dat zo uiten als die ruin, anderen klappen dicht of vallen letterlijk in.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 12:49

Berdien schreef:
Nee ik bedoelde in hoeverre jij kunt garanderen dat je zorg draagt voor hun welzijn als je ze steeds maar korte periode hebt. Dus niet het verkopen zelf, maar de aankoop/aankopen van het/de paarden die je steeds doet. Welzijn bij een nieuwe eigenaar kun je nooit 100% garanderen. Nog een reden waarom die van mij niet verkocht gaan worden :P

Uit eigen ervaring weet ik dat het zeker niet zo hoeft te zijn dat het paard niet goed verzorgd wordt. Qua huisvesting, voer en medische zorg was alles tiptop in orde, alleen de ''klik'' kon niet worden gevonden. Maar er kan overal minder goed voor een dier worden gezorgd natuurlijk.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:50

Als het gaat om oude paarden en of geen gezonde paarden, dan vind ik dat echt afdanken en vind ik dat je dat niet kan maken, want men koopt gelijk ervoor in de plaats een nieuwe paard. Je wéét toch dat paarden oud worden met de jaren en of ziek kan worden en of kreupel kan raken.

Gezonde dieren vind ik wel ok, zeker als je geen tijd meer hebt en of geld om te kunnen onderhouden of om andere redenen en of omdat je verder wilt gaan in de sport of wegens niet klikken. Als je maar wel een goed tehuis ervoor zoekt.

Ik heb nu een 15 jarige arabier staan en die ga ik nooit wegdoen, want hij is afgekeurd, dan doe ik echt geen dier erom weg. Ga ik gewoon plezier ermee maken en mag hij blijven tot aan zijn overlijden bij me, hij heeft me zoveel plezier gegeven en liefde en dat doet hij nog steeds.

Ik had hem vroeger toen hij 8 jaar werd, verkocht toen was hij helemaal goed en gezond en nu 4 jaren later is hij weer terug bij mij.

Ik verkoop alleen als het onder de 10 jaar is én gezond is.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 17-04-12 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:52

Ik schrik hoeveel paarden en pony,s te koop staan lijkt wel elke dag meer te worden zie bijv marktplaats

Zelf als voor paard of pony kiest blijft geheel leven lang bij me

Veulen verkoop ik soms wel maar hou met elke koper contact

Hou van me dieren en wil dat ze goed terecht komen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:10

Ja het is erg sneu en soms wordt er ook gelogen om de redenen van de verkoop.

Geen geld meer en ineens gelijk een nieuwe paard als de vorige verkocht is.

Soms kan het hun niets schelen waar het terechtkomt, als het maar weg/verkocht is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:16

Mensen zouden weer moeten leven en laten leven, als iemand zijn paard om wat voor reden dan ook wil verkopen, hoeft deze persoon geen verantwoording af te leggen aan de bokkers. Een ieder moet zélf weten wat ze doen, en een "anonieme" buitenstaander heeft daar IMO geen flikker mee te maken.
Al hakken ze hun paard en in stukjes en gooien ze het op de bbq... Hun paard, hun feestje.

Ik vind dat er omtrend dit onderwerp véél te veel bemoeienis is van bokkers.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:23

Gooiden ze'm maar op de bbs als ie iets medisch heeft.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:37

sporten schreef:
Ik schrik hoeveel paarden en pony,s te koop staan lijkt wel elke dag meer te worden zie bijv marktplaats

Zelf als voor paard of pony kiest blijft geheel leven lang bij me

Veulen verkoop ik soms wel maar hou met elke koper contact

Hou van me dieren en wil dat ze goed terecht komen

Dit is ook mijn insteek. Een paard of pony koop ik voor het leven. Eventuele aanfok wordt soms wel verkocht en met de koper hou ik ook contact. Emotioneel sta je ook anders tegenover een paard kopen voor je leven of een veulen fokken voor even.

En toch, momenteel ben ik heel hard aan het dubben of 1 van mijn paarden voor het leven, niet toch beter af is op een ander plekje. We spiegelen elkaar zo sterk dat het averechts werkt. Haar onzekerheid en hang naar een sterke en stabiele leider pik ik op. Gevolg is dat ik ook onzeker wordt en we ons samen af staan te vragen "en wat nu?" 85% van de tijd dat ik wat met haar doe eindigt min of meer in een teleurstelling (en dan kun je je afvragen of ik de lat te hoog leg, maar volgens mij valt dat erg mee. We kunnen bijv. wel heerlijk werken aan de dubbele lange lijnen, maar loswerken kan ik compleet schudden terwijl dat in theorie veel simpeler is dan de dll en ik dat ook beter beheers). De andere 15% van de tijd is ze zo ontzettend leuk dat ik me afvraag of dat niet genoeg is.
De een roept doe haar weg en de ander roept je kunt zoveel van haar leren. Dat laatste is zeker waar, maar dan zou ik de andere 2 paarden weg moeten doen om voldoende tijd op haar te kunnen richten. In mijn hoofd ben ik er eigenlijk wel uit, maar mijn gevoel (en de mening van mijn omgeving := ) zorgt ervoor dat ik nog niet en misschien wel nooit zover ben om de stap te nemen.

Zodoende denk ik ook dat de mening van menig bokker veel te gemakkelijk op internet wordt geknald. Veel mensen zijn gek met hun dieren en het zal ze dan ook erg veel moeite kosten om dit soort moeilijke beslissingen te maken. Ben je er echter ingestapt met het idee, het paard gaat ooit weer weg, dan behoud je een bepaalde afstand. Je zorgt ervoor, bent er gek mee, maar je weet dat je afscheid gaat nemen op een moment dat het jou schikt.
Laatst bijgewerkt door fjordnina op 17-04-12 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Het blijft toch altijd lastig, want iedereen reageert vanuit zijn eigen referentiekader. Wat voor mij een goede reden is om een paard te verkopen, is een slechte reden voor een ander. Net zoals verzorging, wat een ander goed vind, hoef ik nog niet goed te vinden.
Tuurlijk, je kunt er een mening over hebben, maar wat Stef zegt, de verkopende partij hoeft toch zeker geen verantwoording af te leggen aan wie dan ook over de reden van verkoop?
Het is alleen voor sommige mensen (of hun paarden) te hopen dat ze er zelf achter komen dat ze niet heel handig bezig zijn en er niet meer aan beginnen of hun paard houden.

LadyMadonna

Ayasha schreef:
Gooiden ze'm maar op de bbs als ie iets medisch heeft.

Als ie iets medisch heeft is het nog steeds het goed recht van de eigenaar om het paard te verkopen, niet jou paard, niet jou zaak