Wie is er voor verantwoordelijk/aasprakelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:53

Heeft je stalbaas nu ondertussen wel zand besteld? Zo niet, dan zou ik nu gaan zoeken naar een andere stal met een stalbaas die nadenkt over de zorg voor paarden en zorgen dat je daar terecht kunt als je paard weer weg mag uit de kliniek.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:04

Daks schreef:
sassefras schreef:
wie zegt dat het stukje glas op dat pad heeft gelegen ???? bewijzen wordt moeilijk, ik denk dat je het niet kan verhalen .

waar anders. mijn paard is nooit ergens anders geweest

in het land kan ook natuurlijk :o

Daks

Re: Wie is er voor verantwoordelijk/aasprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 18:28

Helaas staat mijn paard nog steeds op utrecht. pensioneigenaar geeft mij geen mogelijkheid om eerder weg te gaan.
moet mij houden aan de maand opzegtermijn.

zijn er misschien juristen hier die mij een en ander duidelijk kunnen maken.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:30

Je zou gewoon eerder weg mogen gaan. Wel de maand opzegtermijn betalen, dat staat contractueel waarschijnlijk vast. Maar fysiek weggaan... daarin kan hij/mag hij je niet belemmeren.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 19:53

Stefenynia ja eet weet ik maar naast de aankomende rekening 2 maanden stalling in 1 keer op hoesten zit er echt niet in.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:56

Dan zit er niets anders op dan dit uit te zitten. Hoe banketstaaf het ook klinkt, je zal er niet onderuit kunnen komen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 20:16

StefenYnia schreef:
Dan zit er niets anders op dan dit uit te zitten. Hoe banketstaaf het ook klinkt, je zal er niet onderuit kunnen komen.

En dan mijn paard weer over dat pad laten lopen met eventuele gevolgen?

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:18

De andere optie is,daar weggaan maar dan de maand opzegtermijn betalen, ook al sta je daar dan niet meer.
Je hebt dan dubbele kosten,dat dan weer wel.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:26

komt op mij over alsof mensen in het andere topic je op een idee hebben gebracht en jij nu denkt een deel van de ziektekosten terug te krijgen op een makkelijke manier. :)

Mijn mening: ik zou het er niet eens op wagen...bewijslast is nul.
Bovendien was je er zelf bij en had je in kunnen grijpen (met dat pad).
hoogstwaarschijnlijk wordt het geseponeerd en kost het meer dan dat het oplevert.
Ik zou het ook echt vreemd vinden als hij zou betalen..ik zou dan nu zo tien andere gevallen kunnen verzinnen waarin je op deze manier de pensionhouder aansprakelijk kan stellen en dan zou niemand meer houder willen zijn, want dan ben je echt voor alles aansprakelijk.

Je hebt gewoon pech gehad..accepteer dat.
Een paard kost nu eenmaal geld. :) :)

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:32

Daks schreef:
StefenYnia schreef:

En dan mijn paard weer over dat pad laten lopen met eventuele gevolgen?

Maar je kent de gevolgen nu, als je dit blijft doen, is het toch echt in mijn ogen een zaak van: Eigen schuld, dikke bult. Er zijn andere opties geboden door Bokkers. Neem een andere weg. Doe zelf iets met de puinhoop. Nu weg en maar 1 maand dubbele kosten... Maar overal zeg je nee tegen. Sorry hoor, maar ik begin een beetje te twijfelen aan je prioriteiten... het geld/de moeite, of het welzijn van je paard...?

gekvanfleur schreef:
komt op mij over alsof mensen in het andere topic je op een idee hebben gebracht en jij nu denkt een deel van de ziektekosten terug te krijgen op een makkelijke manier. :)

Mijn mening: ik zou het er niet eens op wagen...bewijslast is nul.
Bovendien was je er zelf bij en had je in kunnen grijpen (met dat pad).
hoogstwaarschijnlijk wordt het geseponeerd en kost het meer dan dat het oplevert.
Ik zou het ook echt vreemd vinden als hij zou betalen..ik zou dan nu zo tien andere gevallen kunnen verzinnen waarin je op deze manier de pensionhouder aansprakelijk kan stellen en dan zou niemand meer houder willen zijn, want dan ben je echt voor alles aansprakelijk.

Je hebt gewoon pech gehad..accepteer dat.
Een paard kost nu eenmaal geld. :) :)

Helemaal mee eens!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 20:44

Stefanynia sorry hoor mat de zin dat je gaat twijfelen aan mijn prioriteiten of het welzijn van mijn paard of mijn geldkwestie vind ik erg kwetsend. mijn paard is mijn alles ik zou daar dan ook door het vuur voor gaan. ik zelf week niet zo veel eisen maar ik heb nu op dit moment echt niet de financiële middelen om dubbele straling te maken boven op mijn aankomende rekening. hoe graag ik het ook zou willen. en nee ik hoef geen luxe stal met binnenmaas ik wil alleen dat mijn paard het goed heeft en het goed blijft hebben. Ja het doet mij echt zeer dat jij zo snel oordeelt over iemand zijn prioriteiten welzijn voor haar paard of financiële plaats.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:49

Ho, wacht eens, ik heb het niet alleen over het financiele gedeelte, en ben er ook echt niet op uit om te kwetsen, MAAR! Er zijn al meerdere opties geboden, opties die NIET financieel gebonden zijn, zoals het opruimen van het pad. En ook daar stond je niet voor open, want, zoals je zelf aangaf, was het de verantwoordelijkheid van de staleigenaar, in jouw ogen.

Meerdere mensen hebben hierop gezegd, dat het ook jouw verantwoordelijkheid als paardeneigenaar is, om de veiligheid voorop te stellen.

Ik ben er van overtuigd dat je veel om je paardje geeft, maar ik hoop dat jij je ook kan voorstellen, dat als er zo veel verschillende opties geboden zijn, en jij op alles 'nee' roept, dat er dan dit soort gedachtes komen.

Ik heb alleen een twijfel gesteld, geen feit. Daar zit een groot verschil in.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 22:31

Ik sta wel open voor het verwijderden van het pad maar dat kost geld wat ik op dit moment niet heb. het pad is ongeveer 200 meter lang.

nogmaals sta open voor alle ideen maar ik en andere hebben niet de financiële middelen km het zelf te doen. de eigenaar van de stal heeft mij vorige week zondag belooft om afgelopen week iemand te laten komen om het pad te verharden maar er is tot nu toe niemand geweest.

en echt ik wil alles doen maar kan me nu in mijn financiële situatie niks. Extra's op de hals halen. en ja ik weet het een paard kost geld maar dit had niet nodig hoeven zijn. zowel door mij niet als door de pensioneigenaar

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:50

Maar kunnen jullie niet bijvoorbeeld (En ik geloof dat dit ook al wel eens geopperd is?) met z'n allen een middagje in het weekend vrijmaken, om de puinzooi dan maar zelf weg te scheppen en op de mesthoop te gooien? Als de eigenaar elke keer maar verstek laat gaan, moet je echt zelf in actie komen. Het hoeft niet altijd geld te kosten, de handen ineen slaan en het zelf opknappen is ook een optie.

Tevens, was er niet een mogelijkheid het pad te omzeilen, via een andere route? Ik meen me te herinneren dat dat mogelijk was, maar er was iets met eventueel verkeer? Nu moet je me niet verkeerd begrijpen, maar uit de fotos op je profiel begrijp ik dat je aan schriktraining doet/hebt gedaan? Dan zou er toch een mogelijkheid moeten zijn het paard veilig langs wat verkeer te loodsen? Mensen remmen meestal (Niet altijd!) af als ze een paard aan de kant van de weg zien lopen.

Nogmaals, meid, het hoeft echt niet allemaal op geld aan te komen.
Echter, met betrekking tot geld, is er geen familie lid dat eventueel kan helpen 1 maand stal te financieren? Is misschien een optie, weet ik niet? Ik probeer ook alleen maar mee te helpen, ik vind het ook hardstikke rot voor je. Maar hetgeen je wil, de stal eigenaar aanklagen en schade op hem verhalen, is echt niet haalbaar, in mijn mening.
Weggaan zonder stalgeld voor die maand te betalen is ook geen optie.
En jij zelf geeft aan dat daar blijven geen optie is.

Tja, dan zijn de opties zo goed als op, hoe rottig ik het voor je vind.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:28

Als de staleigenaar je een stal met weidegang verhuurt, is het ook zijn verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat dat veilig kan gebeuren. Als dat niet zo blijkt te zijn, is hij tekortgeschoten in zijn verplichtingen jegens jou om stalling met weidegang te bieden.

Andere kant van de medaille: je ziet dat er puin ligt, je realiseert je dat dat een enorm risico voor de gezondheid en het welbevinden van je paard inhoudt, maar je beslist desalniettemin je paard daaroverheen naar de wei te laten gaan, fingeren crossed dat dat goed gaat. En dan gaat het mis en dan kijk jij naar de verhuurder. Er waren oplossingen genoeg, bijvoorbeeld het juridisch aanspreken van de stalhouder en in rechte vorderen dat hij dit probleem zou tackelen. je kan - als je dan toch bij een advocaat zit - ook aankaarten dat je meent dat je - nu je niet veilig van de wei gebruik kan maken - tot het moment dat het geregeld is, een deel van het stalgeld achter houdt. Ik weet eigenlijk niet wat hoefschoenen doen, maar je had kunnen overwegen die aan te doen als het paard over het pad loopt en die er dan in de wei er weer af te halen. En inderdaad, zoals al eerder gezegd: 'het kan niet anders' is niet echt het leveren van bewijs zoals de rechter dat ziet. Het is aan jou om aan te tonen dat jij niet, maar de verhuurder wel had kunnen en moeten zien aankomen dat hier problemen van zouden komen. Dat jij het niet hebt zien aankomen, wordt moeilijk bewijsbaar, omdat je het wel hebt zien aankomen.

Dus sec op de wet zou je wellicht een punt kunnen hebben, maar ik zou je afraden hierover met de stalhouder in de clinch te gaan.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 08:41

Over het stalgeld gedurende de opzegtermijn zou je misschien kunnen overleggen dat je alleen de kale stalhuur hoeft te betalen en niet voor het voer en het hooi en het stro.

zand over het puinpad heen gooien biedt naar mijn idee geen oplossing, stenen en glas hebben namelijk de rare eigenschap om zich in zand naar boven te werken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 09:57

StefenYnia: zonder mij verder in de zaak te mengen want daar weet ik te weinig vanaf, ik vind het best wel sterk dat je TS "verplicht" om het puin en dergelijke zelf aan te pakken.
Sinds wanneer moeten pensionklanten het terrein onderhouden omdat de pensionhouder te laks is? Ik denk dat onderhoud van terrein, weides en stallen nog altijd de taak is van de pensionhouder.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:02

Daks schreef:
het gals hebben we niet gezien .
We hebben daar al een keer geharkt voor de grootste brokken.

Dus je wist wel dat er glas lag of heeft gelegen?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 10:19

cayenne nee van het glas wisten we niet van grote brokken puin wel.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:54

Gini schreef:
StefenYnia: zonder mij verder in de zaak te mengen want daar weet ik te weinig vanaf, ik vind het best wel sterk dat je TS "verplicht" om het puin en dergelijke zelf aan te pakken.
Sinds wanneer moeten pensionklanten het terrein onderhouden omdat de pensionhouder te laks is? Ik denk dat onderhoud van terrein, weides en stallen nog altijd de taak is van de pensionhouder.

'Verplicht' vind ik een erg sterk woord. Ik verplicht niemand iets, dus zou je dan ook graag willen vragen mij geen woorden in de spreekwoordelijke mond te leggen. Ik geef alleen aan dat met het welzijn van het paard in gedachte, en een beduidend lakse stal eigenaar, je een keuze zal moeten maken. Als de stand van zaken zo ligt, dat je geen kant op kan, moet je het heft in eigen handen nemen. Niet leuk, maar er zit in dit geval weinig anders op, denk ik.

Het was ook maar een voorstel, geen verplichting. Ik krijg ook de indruk, dat je niet het gehele voorafgaande topic, en dit gehele topic hebt gelezen - maar verbeter me maar als ik het fout heb.
Uiteindelijk vraagt de TS om advies. Dat wordt hier gegeven. Als je het daar niet mee eens bent, of betere oplossingen voor het PAARD (daar gaat het uiteindelijk om, lijkt me...) weet die ook haalbaar zijn voor TS, voel je vrij die voorstellen te doen. Mensen afkatten omdat ze zogenaamd iets 'verplichten' is niet iets wat zoden aan de dijk zet.

Fijne dag nog.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 11:07

meiden ik denk dat geen van jullie het naar bedoelen naar elkaar toe dus houd het aub netjes

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:11

Daks schreef:
meiden ik denk dat geen van jullie het naar bedoelen naar elkaar toe dus houd het aub netjes

Precies, daarom leg ik even de redenering achter mijn posts uit. :-) Ik krijg de indruk dat ze niet helemaal begreep wat ik eerder bedoelde, dat kan nu eenmaal. :-)

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:24

Ik vrees dat je niets op de pensionhouder kan terughalen. Jij stalt je paard daar en jij liet hem daar overheen lopen. Hij verplichte niemand of niets om daar overheen te gaan.
Maar wat ook voor een heel groot deel telt is je contract. Gezien je het hebt over een maand opzegtermijn veronderstel ik dat er ook een contract is. Staat er op dat contract een plaatsbeschrijving en als die er staat staat er ook iets over het pad op? En staat er in een evt. contract iets over onderhoud? Daar zou je eventueel iets mee kunnen.

Daks schreef:
en over het zand storten moet daar ruim een jaar over heen gaan ,ja hij wil meewerken maar duurt nu al meer dan een jaar

Als er al een jaar puin op het pad ligt en jullie er al een jaar overheen lopen vind ik het ook enigszins laks van jullie zelf, sorry. Zou ik dagelijks al een jaar lang over een pad moeten wat ik zelf niet geschikt vind zou ik niet blijven wachten tot het eindelijk een keer mis gaat.
Je schrijft zelf al dat het al eerder is voorgekomen dat paarden hoefzweren hadden door dat pad... imo zou je dan ook al veel eerder conclusies hebben moeten trekken.
Voorkomen is altijd beter dan genezen, imo is niet enkel de boer laks geweest door niets er verder aan te doen maar ook jullie.jij daar het al een jaar stilzwijgend goed te keuren dat de boer het zo laat.

Ik vrees dat en zaak er van maken niets gaat opleveren. Ik zou als ik in jou positie zou zitten voor en tegenpunten opschrijven en eens met de boer aan tafel gaan zitten en kijken of jullie er samen uit gaan komen. (misschien is hij bereid die maand opzeg te laten vallen of een deel DA-kosten te betalen.) Hou dat gesprek in ieder geval rustig en waarschijnlijk krijg je een nee maar proberen kan altijd.
Mocht je niet willen verhuizen zorg dat er iets aan gedaan gaat worden en dat je niet meer over het puin hoeft te gaan... Ruim het met de andere stalgenoten op, leg met de andere stalgenoten een deel geld bij elkaar zodat jullie de boer kunnen helpen bij de aankoop van het zand, schep met z'n alle het pad leeg. Stel de boer voor om te helpen bij het bestellen van het zand maar zet hem niet voor verdrongen feiten...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:20

StefenYnia schreef:
Gini schreef:

'Verplicht' vind ik een erg sterk woord. Ik verplicht niemand iets, dus zou je dan ook graag willen vragen mij geen woorden in de spreekwoordelijke mond te leggen. Ik geef alleen aan dat met het welzijn van het paard in gedachte, en een beduidend lakse stal eigenaar, je een keuze zal moeten maken. Als de stand van zaken zo ligt, dat je geen kant op kan, moet je het heft in eigen handen nemen. Niet leuk, maar er zit in dit geval weinig anders op, denk ik.

Het was ook maar een voorstel, geen verplichting. Ik krijg ook de indruk, dat je niet het gehele voorafgaande topic, en dit gehele topic hebt gelezen - maar verbeter me maar als ik het fout heb.
Uiteindelijk vraagt de TS om advies. Dat wordt hier gegeven. Als je het daar niet mee eens bent, of betere oplossingen voor het PAARD (daar gaat het uiteindelijk om, lijkt me...) weet die ook haalbaar zijn voor TS, voel je vrij die voorstellen te doen. Mensen afkatten omdat ze zogenaamd iets 'verplichten' is niet iets wat zoden aan de dijk zet.

Fijne dag nog.

Wow wow wow, dan zeg je dat ik kattig ben. De pot verwijt de ketel....
Verplicht heb ik tussen dubbele aanhalingstekens gezet, dus ik dacht dat het wel duidelijk was dat het niet te letterlijk bedoeld was.
Weet je wat, laat al maar, op bokt mag je blijkbaar niet meer een kleine noot toevoegen of een mening/gedachte delen.

TS, veel succes ermee!!

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:49

@ Gini - Graag via PB verder. Als dingen verkeerd opgevat worden, hoeft TS hier niet mee geconfronteerd te worden.