Paard op de pont?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 16:19

arans schreef:
Met mijn twee pony's durf ik het zeker aan. maar ik sna= dat er risico's aanvast zitten. Met de trailer ben ik er ook al meerdere malen overheen geweest, geen probleem.

Met wat voor ponys was dat?
Met mn shetters zou ik het ook durven, die zijn iets makkelijker te houden dan mn haf :')

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:15

Op het moment dat je het gaat hebben over "kunnen houden", moet je er niet aan beginnen. Je paarden moeten wel een fatsoenlijke basisopvoeding hebben gehad en zich netjes naar jouw aanwijzingen voegen.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 12:25

Waratje schreef:
Op het moment dat je het gaat hebben over "kunnen houden", moet je er niet aan beginnen. Je paarden moeten wel een fatsoenlijke basisopvoeding hebben gehad en zich netjes naar jouw aanwijzingen voegen.

Snap ik , maar ik bedoelde eigenlijk een paard in paniek.
Een dier dat niet weet dat het een pont is, die snapt niet waarom de grond beweegt, en zal misschien bang worden, dan kun je haar wel gaan vragen om naar je te luisteren maar zal ze nooit met haar volle aandacht erbij zijn. en met dat ´houden´ bedoel ik dan gewoon het consuqent zijn. En als het dan shetjes zijn kun je die makkelijker inhouden dan een haflinger met zn volle gewicht.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:55

Ik mag toch aannemen dat je weet hoe je paard op vreemde dingen reageert? En met een paard dat in paniek alle kanten uit wil vliegen ga je dus niet op een pont, dat lijkt me toch voor de hand liggen.
Shetjes die echt willen gaan hou je ook niet, dat is een illusie ;)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:58

Een pond hadden we hier niet maar over de brug ben ik regelmatig gegaan (80 km)
De eerste keer is het even eng, vooral het holle geluid van het lopen en als er een vrachtwagen langs achteren kwam geraast de trillingen.
Of over de riggeltjes springen :+

Deze brug was het:
Afbeelding

Ging eigenlijk altijd heel goed, of we nu alleen waren of met meer, met hoofdstel of zonder zadel met touwhalstertje..
Alleen als hij net open had gestaan en het druk was en de belletjes rinkelden vond ze het wat spannend maar meer niet.

Chaos

Re: Paard op de pont?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:08

Wat een coole brug. :D

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 08:31

rowo schreef:
Waarom zou je zoiets willen??

Bij ons in het dorp hebben we de maas, en aan de overkant ligt het 'Zuid' van ons dorp.
Zuid bestaat uit alleen maar bos, en zou dus echt heerlijk zijn om daar lekkere bosritten te maken.

@Waratje, Lindey reageert over het algemeen goed op vreemde dingen, maar als de grond opeens beweegt en je paard die geen idee ervan heeft dat het een doodgewone pont is kan je niet inschatten lijkt mij?

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:53

Ik heb het jaren geleden ook een keer gedaan, mijn broer was met de boot bij de rijn en ik wilde er ook heen, pony ingespant en samen die kant op gegaan. Zijn rustig de pont op gelopen ik liep voor de zekerheid naast hem hij bleef rustig staan en op de terug weg ook geen probleem. Nu moet ik er wel bij zetten dat mijn pony mij ontzettend vertrouwd als ik zeg dat het kan dan doet hij het ook.

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 23:19

Mijn paard heeft ook op een eilandje op de wei gestaan. Alleen werd dat pontje ook altijd voor paarden gebruikt , dus was niet zo glad omdat er planken op lagen. Ik vond het doodeng,maar de eigenaresse zei "ach wij doen dit al jaren en nog nooit is het fout gegaan". En mijn paard was helemaal verstijfd en stond doodstil. Maarja op een normale pont staan natuurlijk wel andere mensen en auto s enz dus dat zou ik zelf niet doen. Alleen in een trailer dan wel he?

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 19:55

Ben vandaag na het rijden nog een klein buitenritje wezen maken, toen we bij de afslag ´pont´ kwamen bleek deze gewoon te varen.
Dus wij met lindey er naar toe, aan meneer de pontbaas gevraagd of we met lindey heen en weer de pont over mochten lopen. Dat mocht , het voordeel van geen hoefijzers.

Afbeelding

Het ging super goed! het is natuurlijk altijd vreemd als je op water staat maar ze deed het prima, liep er redelijk makkelijk op en toen ze er eenmaal opstond vond ze het wel leuk :D

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:00

Bubblee, toffe foto! Gewoon wat oefenen en je kan altijd eens vragen of hij de motor -in stilstand- wil laten draaien. Dan kent je paardje die trillingen al.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 21:12

Balada schreef:
Bubblee, toffe foto! Gewoon wat oefenen en je kan altijd eens vragen of hij de motor -in stilstand- wil laten draaien. Dan kent je paardje die trillingen al.

Dankjewel! :D Dankje voor de tip! Zal het zeker proberen!

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:13

Ja, gewoon doen. Eerst motor laten draaien, dan vragen of hij gas wil geven (motor uiteraard in vrij :) ).
Ik ben er zeker van dat die man dat wel wil doen voor jullie!

En als je dat hebt geoefend, dan moet je het gewoon eens proberen na een lange rit ofzo. Gewoon oversteken!

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 21:18

Balada schreef:
Ja, gewoon doen. Eerst motor laten draaien, dan vragen of hij gas wil geven (motor uiteraard in vrij :) ).
Ik ben er zeker van dat die man dat wel wil doen voor jullie!

En als je dat hebt geoefend, dan moet je het gewoon eens proberen na een lange rit ofzo. Gewoon oversteken!

Dankjewel voor de tip! Ja waren we ook wel van plan, als ze moe is en gewoon een schep brokjes mee voor afleiding.
:)