Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Cassidy schreef:Voor de zweep kun je je paard desensibiliseren, zodat hij er niet meer bang voor is.
Je moet alleen wel weten hoe je dat aan moet pakken.
Er bestaan geen afkortingen voor, en het beste werkt het als je via grondwerk het vertrouwen van je paard hebt gewonnen.
Paarden zijn van nature bang voor objecten die bewegen en geluid maken.
Wat is een zweep die jij in handen hebt? Juist, een object dat beweegt en geluid maakt.
En dan hoeft er nog nieteens iets echt engst met de zweep gebeurt te zijn om bang of hysterisch te reageren.
Veel paarden doen dat van nature, maar krijgen dan snel de stempel "mishandelt", en "met de zweep geslagen".
Dus desensibliseren is idd de oplossing.
Maar dan moet je wel weten wanneer je moet doorgaan als je paard wel reageert, en wanneer je kunt stoppen.
Als je paard bang is voor de zweep, neem hem aan een touw en ga met hem lopen, terwijl jij de zweep vasthoudt en hem laat bewegen. Niet wegleggen als het paard spastisch doet. Als je paard dat accepteerd, ga je proberen hem er voorzichtig mee te raken. Weer niet stoppen als het paard schrikt, maar doorgaan tot hij stilstaat en iig zijn lippen likt en nadenkt.
Vervolgens kun je hem met de zweep proberen aan te raken. Ook hier niet stoppen als hij wegrent, pas stoppen als hij stilstaat, en ontspant of nadenkt. Dat kun je zien doordat hij zijn lippen likt, of een keer heel diep zucht.
Zie hier een voorbeeld: meneer in het filmpje heeft een stokje met een plastic zakje vast. Dit zakje kun je wegdenken, probeer het alleen met een stokje. En besef wanneer je door MOET gaan en wanneer je KUNT stoppen.
Als je op het verkeerde moment stopt, maak je de angst namelijk alleen maar erger. Want dan desensibiliseer je het paard. En die leert: ik schrik, eng ding gaat weg, dus in het vervolg hoef ik alleen maar te schrikken en dat enge ding gaat weg.
Nee, dat enge ding, die zweep die blijft. En die blijft tot ik ontspan en stil blijf staan.
En voordat je met de stokjes of met de zweep kunt gaan werken, moet je echt voorbereidend werk gaan doen om respect en vertrouwen vanaf de grond te krijgen. Afkortingen gaan niet werken.
Maar goed, zie hier de filmpjes....
http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M
http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts
http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... eguCqS4YiY
http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA
En op de filmpjes van dag 1 tm 4 zie je het voorbereidende grondwerk. Links te vinden via het youtube kanaal van Second Chance Equine Association...
vuurneon schreef:zijn ex mochten wij als contactpersoon houden, dus ook via haar verzekering het proberen te verhalen.
Anyway, bijna een jaar verder zijn wij daar nog mee bezig; eerst via die man gespeeld (tot hij van de aardbodem verdween want zijn telefoon werd afgesloten), vervolgens via de verzekering van haar (maar die wou niets zonder proces verbaal als bewijs... Maar ja die moest ik wel eerst lospeuteren bij de politie dus duurde ook even) en nu is alles nog steeds in behandeling.
)
Ik zal vandaag wel eventjes een foto maken
Majolen schreef:irritant he die honden die niet luisteren. Helaas ligt het niet aan de honden maar aan het baasje daarom weiger ik ook om een hond te slaan met een zweep.
Wat bij mij altijd werkt is mijn paard omdraaien en juist naar de hond toelopen, dit is bedreigend voor de hond en heeft eigenlijk altijd gewerkt.
één keer werkte dit niet, een agressieve herder bleef aanvallen (heeft zelfs mijn dekje kapot gebeten) Gelukkig is mijn merrie niet flauw en heeft de hond een rotschop gegeven. Toen was hij wel weg.
De rest van de vele keren heeft het omdraaien en richting hond lopen wel gewerkt.
Milan_lover schreef:_Dune_ dankjewel voor de quote, maar het is op de grond écht al bevestigd, in de bak kan ik al zonder problemen met zweep rijden en ook gebruiken, buiten daarentegen is hij al heter als normaal, en als ik er dan een zweep bij pak ben ik hem kwijt, hij zal er eerder vandoor gaan en ik heb gewoonweg geen contact meer...
Ik heb geen gegevens, helaasIk zal vandaag wel eventjes een foto maken
Annemiek89 schreef:Maar terug komend op je vraag:
Die mvr is aansprakelijk zij heeft haar hond ergens los lopen waar het niet mag!

Sleeper schreef:vuurneon schreef:zijn ex mochten wij als contactpersoon houden, dus ook via haar verzekering het proberen te verhalen.
Anyway, bijna een jaar verder zijn wij daar nog mee bezig; eerst via die man gespeeld (tot hij van de aardbodem verdween want zijn telefoon werd afgesloten), vervolgens via de verzekering van haar (maar die wou niets zonder proces verbaal als bewijs... Maar ja die moest ik wel eerst lospeuteren bij de politie dus duurde ook even) en nu is alles nog steeds in behandeling.
)
Wat vaag dat de ex bij dit verhaal betrokken wordt. Was zij erbij? Was het haar hond? Haar verantwoordelijkheid?
) met zijn ex, met de verzekering, met de politie... Pfff en nog wachten wij nog op het geld omdat het zo'n gedoe is) jury schreef:Hier in de buurt probeer ik elke nieuwe hond en zijn eigenaar min of meer paardmak te maken. Dat kost dan een paar minuten maar levert tijden het rijden wel een hoop rust op. Eigenaren zijn minder gestrest, hond blijft luisteren en vinden paard veel minder en of interessant.
LecyTinker schreef:Wat is iedereen onvriendelijk over deze hond!
Het is niet jouw schuld, maar ook NIET de hond zijn schuld. Het is de eigenaar van de hond zijn schuld.
Milan_lover schreef:Ik hoorde dus net van iemand dat ik aansprakelijk ben als mijn paard die hond een lel verkoopt? Dat lijkt me eigenlijk niet helemaal eerlijk/logischMijn paard gehoorzaamt namelijk super, zeker als ik ernaast sta blijft hij stokstijf stil staat, maar ik kan natuurlijk niet voorkomen dat hij zijn been een keertje naar achteren gooit..
Zweep kan ik nog wel eens oefenen, maar dat wordt hem niet denk ik, daar heeft hij al teveel nare ervaringen mee gehad...
Hij heeft de normale entingen gehad, is dat voldoende?
LecyTinker schreef:Wat is iedereen onvriendelijk over deze hond!
Het is niet jouw schuld, maar ook NIET de hond zijn schuld. Het is de eigenaar van de hond zijn schuld.
Honden horen aangelijnt te lopen en altijd volledig onder controle te staan.
Ik zou als ik jouw was melding maken van dit incident. Of je er iets mee wint, dat weet ik niet, maar dat die vrouw erop aangesproken wordt, vind ik meer dan normaal.
Mijn honden lopen buiten de bebouwde kom ook los, normaal gesproken mag dit, maar dan moeten we wel onder appêl staan. Wanneer een hond een dier aanvalt, dan ligt de schuld altijd bij de eigenaar.
Dn is de hond niet goed afgericht, of verzuimdde eigenaar verantwoording te nemen voor de hond ( dorhem e muilkorven of gewoon aangelijnt te houden).
Als jij de hond slaat, dan komt zij straks nog met het verhaal dat je het uitgelokt hebt ofzo.