Lenen om paard te onderhouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij (ooit) een lening afsluiten om je paard te onderhouden?

Ja, want..
36 (14%)
Nee, want..
212 (85%)

Totaal aantal stemmen: 248

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:55

Uiteraard verschilt het per situatie, maar ik heb ja ingevuld.

Dit omdat ik mijn pony al 16 jaar heb. Ze is nu 25 en dat valt ook niet te verkopen.
Daarbij hou ik zielsveel van haar.
En zou ik zeker weten dat ik het financiele probleem snel weer te boven zou komen.
Mocht het toch een uitzichtloze situatie zijn, zou ik niet voor een lening gaan, maar een andere oplossing zoeken.

Maar een lening afsluiten voor de aanschaf van een paard zou ik never te nimmer doen.

Mri

Re: Lenen om paard te onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:00

een lening om je paard te onderhouden??? Nooit :n dan kan je dus ook geen onverwachtse DA rekening betalen!

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:05

Ik zou geen geld lenen om mijn paard te onderhouden.
Hier raak je alleen maar van in de problemen.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:07

Als je nu al geen geld heb om je paard te betalen, wie zegt dat je dadelijk wel genoeg heb om je schuld weer af te betalen. Dan blijf je altijd in zo,n cirkeltje zitten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:57

Nee, ik heb nog nooit geld geleend en wil het ook niet.. maar.. zou het met 1 uitzondering gedaan hebben, voor mijn haflinger als het nodig was geweest. Ik heb haar heel lang gehad en als bejaarde pony met wat medische kwaaltjes ook had ik haar nooit kunnen/willen verkopen. Het zou de laatste optie zijn maar ik had het wel gedaan als ik in een dergelijke situatie terecht was gekomen.
Voor mijn huidige paardje zou ik gewoon een ander huis kunnen vinden, een lening afsluiten voor de aanschaf van een paard vind ik helemaal idioot, zou niet eens in me opkomen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:42

Esmeralda schreef:
Als je nu al geen geld heb om je paard te betalen, wie zegt dat je dadelijk wel genoeg heb om je schuld weer af te betalen. Dan blijf je altijd in zo,n cirkeltje zitten

Dit is zeker iets om over na te denken.

Maar dit vind ik ook met allemaal die studenten met die torenhoge studieschulden.
Op zo'n studie wordt vaak baangarantie beloofd en mede naar wat je dan gaat verdienen moet zo'n schuld dan af te betalen zijn op een goede manier.
Maar hier zitten veel HBOers en zelfs nog hoger geschoolde vaak in verkoopfuncties met lage loontjes omdat er in hun vak geen werk is.
Wat ik wil zeggen is je altijd goed na moet denken wat lenen betreft, maar niemand heeft garanties.
Een huis kopen is ook lenen en ook hier kan het mis gaan, het gaat om risico en 0 garantie hoe het verder gaat lopen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:45

Nee geld moet je alleen lenen als je een rendement op kan halen of voor zaken die noodzakelijk zijn om te wonen en of leven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:59

Ik zou geen paard kopen als ik voor het onderhoud al moest lenen.
Als ik al een paard heb en het tijdelijk even krap heb, dan zou ik wel tijdelijk even kunnen lenen om die periode te overbruggen als ik weet dat ik het daarna wel weer terug kan betalen. Als die periode te lang duurt, dan zul je echt moeten verkopen...

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 00:11

Ik heb een tijdje idd wat via duo geleend (studielening) omdat ik anders mn paardje niet kon onderhouden. Dit kwam echter doordat ik op stage zoveel uur (onbetaald) moet werken dat ik daarnaast geen baantje kon hebben. Aangezien ik wist dat dit maar voor een paar maanden zou zijn heb ik gekozen voor een lening. Na de stage kon ik weer werken en ik ga niet vanwege die paar maanden geen werk mijn paard verkopen als ik weet dat ik hem daarna gewoon weer kon onderhouden :)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 00:14

in eerste instantie nee

moet mijn paard nou een hele dure ingreep hebben wat levens reddend is
dan wel

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 07:33

Aprils_joke schreef:
in eerste instantie nee

dan wel

Dat vindt ik niet het onderhoud van het paard. Dat is(als het goed is) een eenamlige uitgave.
Ik kan me dan voorstellen dat je dan een klein deel van familie leent. Klein deel want als je een paard hebt probeer je ook een potje onvoorziene zaken te hebben.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 07:43

Ja, ik heb wel een keer geld voor de stalling geleend toen ik een werkgever had die failliet aan het gaan was en ik al 2 maanden geen geld had gehad. Liep toen ook nog met een gipspoot..

Toen was ik blij dat ik bij mijn opa en oma kon lenen. Daarna nooit meer voor gekomen! :) dus ik zeg nooit nooit! :D

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:10

Hangt er van af, ik ben nu 18 jaar en studerend. Ik heb mijn pony bijna 5 jaar geleden gekregen van mijn ouders (ik deel hem samen met mijn zusje van 15) en ze betalen de stalling iedere maand. Op het moment dat mijn ouders het niet meer kunnen betalen, en ik kan op dit moment omdat ik studeer en veel stage loop ook niet de kosten van een paard op me dragen, zou ik absoluut gaan lenen bij DUO. Als ik dan een baan heb na mijn studie kan ik dit (hopelijk) wel terug betalen. (overigens is dit niet het geval en heb ik voorlopig niks om me druk over te maken)

Als ik werkend ben zou ik nooit geld gaan lenen om een paard aan te schaffen en te onderhouden, omdat ik denk dat als je moet lenen kan je die schulden ook niet aflossen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:21

Zou er niet bewust voor kiezen om een paard te nemen als ik van te voren zou weten dat ik voor het basis onderhoud zou moeten lenen. Maar ik kan me nog best wel voorstellen dat je in een situatie komt dat je geen geld hebt en je paard bijv lastig verkoopbaar is dat je dan wel moet.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:23

Ik heb 1 keer van de bank geleend om mijn hooizolder voor de winter vol te gooien met hooi. Vind ik toch ook een basisbehoefte, hooi. Het eerste deel van dat jaar had ik onmogelijk veel extra kosten (verhuisd en ineens ging alles kapot en kon vervangen worden, daar ging m'n spaarpot) en toen kwam de hooitijd eraan. Op dat moment natuurlijk betere prijzen (direct van het land) dan vlak voor de winter. Dus heb ik de keuze gemaakt te lenen, zolder vol, rust voor de winter voor 3 paarden. Ik heb in de loop van het jaar weer terug betaald en klaar.
Als ik weet dat ik de kosten kan dragen heb ik er geen problemen mee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:26

Beetje kort door de bocht, op het moment dat je geen of nauwelijks inkomen hebt is er geen enkel reguliere instantie die je geld leent, kom bij die snelle leningen terecht die totenhoge rentes vragen en zo kom je al heel snel heel veel tekort, deze leningen zijn bijna niet meer terug te betalen.

ShamalArabs schreef:
Er wordt hier specifiek gevraagd om het onderhouden, niet om een hoge DA rekening of andere onvoorziene hoge uitgave te kunnen bekostigen.
Hoewel ik eigenlijk NEE vind, zeg ik toch JA.

En wel om de volgende reden:

Als ik maar 1 paard zou hebben en deze zou zo'n 25 jaar oud zijn en ik zou niet meer kunnen werken en daardoor niet meer mijn paard kunnen bekostigen, dan zou ik daar indd een lening voor afsluiten. Je wil zo'n oudje immers ook niet zomaar wegdoen, en een goed en betrouwbaar rusthuis heeft óf een lange wachtlijst óf vraagt ook maandelijks een bijdrage. Gratis weggeven geeft geen garantie en inslapen of slachten is imo not done als het betreffende dier alleen maar oud is maar verder nog gezond.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:28

Esmeralda schreef:

Dit is idd ook mijn mening.

En nu hoop ik niet dat ik mensen tegen het hoofd ga stoten: maar een paard op afbetaling kopen zie ik ook regelmatig en dat vind ik ook zo ontzettend vreemd en echt heel fout. Een paard is een luxe product, als je het je niet kan veroorloven houd het gewoon op. Naar mijn mening leen je alleen voor je hypotheek (en voor je studie in beperkte mate bij de IB) en voor verder niks. Als je iets wil hebben spaar je er maar voor.

Edith: de situatie van gamblerscup kan ik ook wel begrijpen, in dat geval zou ik ook ff geld bij mn zus geleend hebben.
Als je een keer een tegenvaller hebt en je leent dan 1x wat bij familie omdat je weet dat je het op zeer korte termijn terug kan betalen, vind ik een uitzondering. Maar stelselmatig geld lenen, of geld bij de bank lenen hiervoor vind ik echt not-done.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:42

NatasjavE schreef:
Aprils_joke schreef:
in eerste instantie nee

dan wel

Dat vindt ik niet het onderhoud van het paard. Dat is(als het goed is) een eenamlige uitgave.
Ik kan me dan voorstellen dat je dan een klein deel van familie leent. Klein deel want als je een paard hebt probeer je ook een potje onvoorziene zaken te hebben.

daarom heb ik nou mijn paard van a tot z verzekerd :')

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:45

Nee, nooit :n Een paard is een luxe, wie geen luxe kan permiteren moet er niet aan beginnen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:48

Nee, maaaaar.....
Wel als ik het maand erna direct het kan aflossen.

Ik wil niet eeuwig blijven afbetalen, in geval van nood (dierenartsrekeningen terwijl tevens de wasmachine etc stuk gaat) waardoor de reserve pot leeg is en ik toch nog hooi moet kopen zou ik wel lenen. Maar alleen als ik het dus gelijk de maand erop kan afbetalen.

Anders niet, ik ga niet het ene gat vullen met het andere maandelijks := dat is een gebed zonder einde en dan is het toch 'dag paard!'.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:55

Aprils_joke schreef:

Lees dan wel heel goed die kleine lettertjes, want hoe dan ook ze betalen niet alles.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:56

Ik heb ook "ja" ingevuld.
Het is een feit dat er heel veel redenen zijn waarom je ineens zonder geld komt te zitten. Kan diefstal zijn, kan brand zijn waardoor je inens hoge kosten moet maken voor onderdak etc etc.
Wanneer ik eerder kan zien dat ik geldnood krijg, zal het paard verkocht of weggegeven zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:01

Esmeralda schreef:

Tuurlijk,
maar er zijn een hoop verschillende redenen te bedenken waarom je ineens (tijdelijk) zonder geld zit, zelfs als je daarvoor een spaarpotje voor nood had..
Wanneer je het vooraf aan kan zien komen (reserves gaan op bijv) ja dan moet je niet lenen maar direct het paard weg doen.

Ik zie het dus minder zwart-wit.
Al ben ik natuurlijk wel van mening dat een paard een bodemloze put is en je daar beter niet voor kunt gaan lenen ;)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:04

tamary schreef:
Aprils_joke schreef:

Lees dan wel heel goed die kleine lettertjes, want hoe dan ook ze betalen niet alles.

dat klopt ook .
maar er worden gelukkig wel een groot deel van de kosten vergoed dan :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:09

Aprils_joke schreef:
tamary schreef:

dat klopt ook .
maar er worden gelukkig wel een groot deel van de kosten vergoed dan :j

behalve als je de premie ook niet meer kan betalen ;)