Ik krijg mijn pony niet terug, sta ik in mijn recht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:30

he oude eigenaar van switch!
Ik denk dat het niet de bedoeling is dat we jou aanvallen! we proberen TS alleen te helpen
ik heb er geen verstand van maar misschien zou Ts er wel na bij moeten denken als de oude eigenaar ook op bokt zit......
Ik ga mij er verder niet in mengen maar misschien kunnen TS en de eigenaar tot een overeenkomst komen

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:30

Je hebt het paardje verkocht. En hun willen hem nu niet verkopen/weg geven. Paard is dus niet meer van jou. Hem ophalen is pure diefstal!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:31

Maar JoyCiej007, je vergeet een gedeeltje.. JA er is een overeenkomst (mondeling en schriftelijk) dat de pony voor een tijd van de staleigenaresse werd. Maar er is ook een overeenkomst dat de TS hem weer terug krijgt als zij hem weer zelf kan betalen... En dat is ook mondeling (en dus juridisch gezien) bindend.

Eigenlijk is het enige bewijs van eigendom een schriftelijke koopovereenkomst . Wanneer je een mondeling koopovereenkomst hebt sta je sterker met getuigen, ik weet niet of de TS getuigen heeft van de mondelinge overeenkomst?

Mocht het nu nog flauwer worden zou ik zeker kijken hoe ik het zou kunnen spelen op die "6 maanden betaling" regeling.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:31

Ingeborg86 schreef:
Van wat ik heb gehoord is dat als je een maand niet hebt betaald voor je pony, de staleigenaar recht heeft op jouw pony... Weet ik niet precies wat er waar van is, maar als het klopt heb je gewoon pech en dat is heel vervelend.
Zou idd doen wat barbalata zegt.... Wat een vervelende situatie zeg!

voor een maand,,, dat zou handig zijn als ik en maand achterloop en de eigenaar krijgt dan mijn dure sportpaard.. van veel meer.. (ik ken geen paard/pony die je snel koopt voor een maand stalgeld!

horzlover

Re: Ik krijg mijn pony niet terug, sta ik in mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:32

ik denk dat dat ook niet helemaal klopt logisch gezien?

Sleeper

Even buiten alles, de nieuwe eigenaren hebben nu wel een gratis pony 'gekregen'

Onali

:+

horzlover je ziet het verkeerd. TS heeft de pony van Joyce gekocht vorig jaar juli. Nu echter heeft ze zelf de pony verkocht aan haar staleigenaar.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:37

horzlover schreef:
he oude eigenaar van switch!
Ik denk dat het niet de bedoeling is dat we jou aanvallen! we proberen TS alleen te helpen
ik heb er geen verstand van maar misschien zou Ts er wel na bij moeten denken als de oude eigenaar ook op bokt zit......
Ik ga mij er verder niet in mengen maar misschien kunnen TS en de eigenaar tot een overeenkomst komen

? Waarom? ik heb verder geen problemen met TS. Dus waarom zouden jullie me moeten aanvallen????

Ik ben de oude eigenaresse die de pony dus v/h zomer aan TS heeft verkocht.

Om even misverstanden uit de wereld te helpen.

IndianLady schreef:
:+

horzlover je ziet het verkeerd. TS heeft de pony van Joyce gekocht vorig jaar juli. Nu echter heeft ze zelf de pony verkocht aan haar staleigenaar.

Héhé, danku, jíj snapt het! _/-\o_

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:40

Focussed schreef:
Maar JoyCiej007, je vergeet een gedeeltje.. JA er is een overeenkomst (mondeling en schriftelijk) dat de pony voor een tijd van de staleigenaresse werd. Maar er is ook een overeenkomst dat de TS hem weer terug krijgt als zij hem weer zelf kan betalen... En dat is ook mondeling (en dus juridisch gezien) bindend.

Eigenlijk is het enige bewijs van eigendom een schriftelijke koopovereenkomst . Wanneer je een mondeling koopovereenkomst hebt sta je sterker met getuigen, ik weet niet of de TS getuigen heeft van de mondelinge overeenkomst?

Mocht het nu nog flauwer worden zou ik zeker kijken hoe ik het zou kunnen spelen op die "6 maanden betaling" regeling.

Ik heb TS deze pony ook verkocht met de afspraak: 'mocht je hem ooit kwijt moeten/willen, dan heb ik de 1e terugkoopmogelijkheid'. Dit had ik ook op papier kunnen zetten, niet gedaan. Ondanks mijn juridische achtergrond.
Want dan nog, al zet je dat op papier, maak je een heel koopcontract en laat je de koper er z'n handtekening onder zetten, dan nog kan dat niet zomaar afgedwongen worden en uiteindelijk heb je alsnog geen poot om op te staan.

Dus ik 'vergeet' dat deeltje niet dat TS de pony weer terug zou krijgen, maar dat heeft geen enkele nut. + dat ze in haar geval daar helaas niets van kan bewijzen.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:41

Focussed schreef:

Stel dat er getuigen zijn van de mondelinge overeenkomst dat TS de pony weer mag hebben als ze dat wil, dan is natuurlijk nog de vraag onder welke voorwaarden. Ook gratis? Of tegen betaling? En wanneer het tegen betaling is, wat is dan de prijs? Ik denk niet dat het redelijk is te verwachten dat iemand anders je pony overneemt als jij het niet meer kunt betalen en dat je hem dan weer op kunt eisen zodra het jou belieft.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:42

Ook al ben ik advocaat zou ik het als volgt spelen. Aangezien het om een maand onbetaalde stalling gaat in principe, zou ik die maand stalling aan de mensen geven en de pony inladen. Indien hun de politie inschakelen heb je de bankrekeningafschriften en DA rekeningen. Niemand bewijst wat er mondeling is afgesproken, dat kan jij niet noch de wederpartij. Indien de politie komt vragen wat het verhaal is, dan zeg jij dat je de stal bent vergeten te betalen en dat je deze alsnog hebt betaald (als zijnde vergeten).

Edit: reactie op de vorige eigenaresse, art.3:83 BW is in casu niet van toepassing aangezien het geen koopovereenkomst is. Het zou gaan om een schenkingsovereenkomst, maar alles is mondeling en dus in rechte geen bewijs.
Laatst bijgewerkt door Douraque op 21-03-12 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:43

Roxx schreef:
Focussed schreef:

Stel dat er getuigen zijn van de mondelinge overeenkomst dat TS de pony weer mag hebben als ze dat wil, dan is natuurlijk nog de vraag onder welke voorwaarden. Ook gratis? Of tegen betaling? En wanneer het tegen betaling is, wat is dan de prijs? Ik denk niet dat het redelijk is te verwachten dat iemand anders je pony overneemt als jij het niet meer kunt betalen en dat je hem dan weer op kunt eisen zodra het jou belieft.

En dat zijn dus waarschijnlijk precies 'de omstandigheden van het geval', waar naar een rechter bijv. ook zal kijken.
Want feitelijk is het dus wel zo.....

Douraque schreef:
Ook al ben ik advocaat zou ik het als volgt spelen. Aangezien het om een maand onbetaalde stalling gaat in principe, zou ik die maand stalling aan de mensen geven en de pony inladen. Indien hun de politie inschakelen heb je de bankrekeningafschriften en DA rekeningen. Niemand bewijst wat er mondeling is afgesproken, dat kan jij niet noch de wederpartij. Indien de politie komt vragen wat het verhaal is, dan zeg jij dat je de stal bent vergeten te betalen en dat je deze alsnog hebt betaald (als zijnde vergeten).

Dan ben je dus glashard aan het liegen tegen politie, justitie etc........ en dan schop je uiteindelijk je eigen ruiten in. Leuk bedacht.
Maar volgens TS is er wel een mailtje geweest over de afspraak hem aan deze mensen te verkopen. Alleen staat die afspraak mbt terugkopen er niet specifiek in genoemd........

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:47

JoyCiej007 schreef:
Douraque schreef:

Dan ben je dus glashard aan het liegen....... en dan schop je uiteindelijk je eigen ruiten in. Leuk bedacht.
Maar volgens TS is er wel een mailtje geweest over de afspraak hem aan deze mensen te verkopen. Alleen staat die afspraak mbt terugkopen er niet specifiek in genoemd........

Het spijt me, maar dat liegen is niet bewijsbaar. Indien het mondeling is, valt er niets te bewijzen over de gemaakte afspraken en dus kan je het altijd in je voordeel buigen. Je wilt niet weten hoe vaak ik dit tref in de praktijk.

Edit: is er bevestiging van de overdracht geweest of is er enkel in de mail een intentie tot overdracht van de pony geweest. Bij intentie is de overdracht nooit officieel geworden door de mail.
Laatst bijgewerkt door Douraque op 21-03-12 19:48, in het totaal 2 keer bewerkt

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:47

[quote="Patty14"]Het is een lastig verhaal, maar zou het zo goed mogelijk proberen uit te leggen.

Juli 2011 heb ik een super leuke shetlander gekocht. Februari 2012 heb ik hem verhuist van stal.
Helaas had ik op dat moment niet genoeg werk om mijn pony te kunnen betalen en heb besloten hem te koop te zetten. Ik heb toen de stal eigenaren in gelicht dat hij te koop stond. Een paar dagen daarna vertelde de vrouw dat zij Switch wel graag van mij over wouden nemen en dat ik hem weer terug zou nemen als ik hem weer kon betalen. Hiermee ben ik akkoord gegaan. Echter wouden ze niks voor Switch betalen en ik heb dus het paspoort nog.

dus, je hebt de pony aan deze mensen gegeven ??? of was het de bedoeling dat hun voor de pony zorgen en jij hem zo weer kosteloos mee kon nemen ???
zo werkt het niet lijkt mij. wat heb je precies afgesproken, en heb je voor dat je de pony weggaf wel pensiongeld betaald ???

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:48

Wel jammer dat TS hier open en bloot op internet heeft gezet dat zij de pony aan de stalhouder heeft gegeven/verkocht...... Ik vrees dus dat het liegen nu wel bewijsbaar is.........

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:50

[quote="Douraque"]Ook al ben ik advocaat zou ik het als volgt spelen. Aangezien het om een maand onbetaalde stalling gaat in principe, zou ik die maand stalling aan de mensen geven en de pony inladen. Indien hun de politie inschakelen heb je de bankrekeningafschriften en DA rekeningen. Niemand bewijst wat er mondeling is afgesproken, dat kan jij niet noch de wederpartij. Indien de politie komt vragen wat het verhaal is, dan zeg jij dat je de stal bent vergeten te betalen en dat je deze alsnog hebt betaald (als zijnde vergeten).

jij maakt het helemaal spannend, vergeten te betalen, als je je hypotheek niet betaald woon je ook zo maar ergens anders , fijne advocaat met zo,n advies :+

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:51

sassefras schreef:
Douraque schreef:

jij maakt het helemaal spannend, vergeten te betalen, als je je hypotheek niet betaald woon je ook zo maar ergens anders , fijne advocaat met zo,n advies :+

Mensen het gaat hier over één maand niet betaalde stalling. Als de pony echt zo belangrijk is voor de persoon, dan moet je alles soms een beetje buigen. Hypotheek is niet een vergelijkbaar geval, in dit geval is het een pony die slechts één maand waarschijnlijk is overgedragen.

Bij een mondelinge overeenkomst is er niets te bewijzen, dus ieder kan zijn eigen verhaal maken. Dit gebeurt bij mondelinge overeenkomsten die bij de rechter komen in de praktijk ook, ieder geeft zijn eigen draai aan het verhaal en het is jouw woord tegen de wederpartij.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:55

Nee, het gaat hier om een pony die verkocht/weggeven is. Als de pony echt zo belangrijk is voor de persoon had de persoon de pony niet weg moeten geven/verkopen. Of moet de persoon de pony terugkopen.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:56

Nogmaals Douraque: het bewijs voor de overeenkomst heeft TS zelf geleverd door de informatie in de openingspost op internet te zetten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:56

Roxx schreef:
Wel jammer dat TS hier open en bloot op internet heeft gezet dat zij de pony aan de stalhouder heeft gegeven/verkocht...... Ik vrees dus dat het liegen nu wel bewijsbaar is.........

Ja, en ook staat er bij dat er wel degelijk mondeling afgesproken is dat de pony terug kan.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:57

[/quote][/quote]

Mensen het gaat hier over één maand niet betaalde stalling. Als de pony echt zo belangrijk is voor de persoon, dan moet je alles soms een beetje buigen. Hypotheek is niet een vergelijkbaar geval, in dit geval is het een pony die slechts één maand waarschijnlijk is overgedragen.

Bij een mondelinge overeenkomst is er niets te bewijzen, dus ieder kan zijn eigen verhaal maken. Dit gebeurt bij mondelinge overeenkomsten die bij de rechter komen in de praktijk ook, ieder geeft zijn eigen draai aan het verhaal en het is jouw woord tegen de wederpartij.[/quote]

mmmmmmmmm ik heb mijn hypotheek 1 maand niet betaald ( of misschien wel drie maanden ) geef je dan nog het zelfde advies ???? wie zegt dat het over 1 maand gaat ????

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:58

GamblersCup schreef:
Roxx schreef:

Ja, en ook staat er bij dat er wel degelijk mondeling afgesproken is dat de pony terug kan.

Dat is wat TS stelt, dat is niet bewezen.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 19:59

Ik wil Switch daar gewoon eerlijk weg halen. Ik heb geen zin om later nog problemen met politie of justitie te krijgen.

Het is gewoon ontzettend dom van mij om geen contract op te stellen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:59

Maar wel een mondelinge overeenkomst, rechtsgeldig. Dat staat in de wet, hoe moeilijk bewijsbaar dat ook is. Maar geen een rechter zou dat niet zomaar opzij schuiven.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:01

GamblersCup schreef:
Maar wel een mondelinge overeenkomst, rechtsgeldig. Dat staat in de wet, hoe moeilijk bewijsbaar dat ook is. Maar geen een rechter zou dat niet zomaar opzij schuiven.

Het probleem is dat er bij de rechter twee partijen hun eigen versie van de mondelinge overeenkomst geven, dan is het aan de rechter om één van de partijen te geloven. Een mondelinge overeenkomst is in werkelijkheid niet heel sterk.