brave pony gekocht, veranderd in een nachtmerrie!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:48

Mijn hemel!!! Geef dat beest wat ruimte!! Laat hem gewoon is een flinke week bij komen zou ik zeggen. Niet meteen van alles willen. Dit komt niet ten goede van een eventuele band die nog opgebouwd moet worden. Slechte start!

Handelstal is 1 maar dit is je eigen paardje. Wat je op die handelsstal doet moet jij weten maar als jij een beetje lol met je knol wilt in de toekomst moet je pas op de plaats doen!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:49

Axel_Valerie schreef:
Weet je wat mij echt een heel goed idee lijkt? Laten we lekker allemaal hetzelfde zeggen!

Wacht ik zeg het ook nog even: Laat de pony even een weekje bijkomen. _O-

Schijnbaar heeft TS dat nodig als ze dat niet eens zelf kon bedenken....

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:49

Kom op mensen kan het wat aardiger? Ts heeft toch al ingezien dat het teveel was?
Ik ben benieuwd hoe de pony is als hij is bijgekomen...

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:50

Allereerst wil ik even zeggen dat leestekens wel eens handig zouden kunnen zijn. ;)
Toen ik mijn paardje kreeg (onlangs overleden) heb ik wel een hele week in de wei naar haar zitten kijken.(natuurlijk ook gevoerd etc) Heb met bewondering gekeken hoe ze vanalles deed in haar nieuwe omgeving. Ik vind dat je je paardje gewoon tijd moet geven. Een paard gedraagt zich ook gewoon als een mens. Stel je voor,je bent helemaal alleen in een vreemde stad. Je kent niemand en alles is raar. Dan heb je ook tijd nodig om nieuwe vrienden te leren kennen niet? Misschien heel cliché gezegd maar de tijd zal het leren.
Veel succes ermee! ;)

angela1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:50

TS: zou toch denken dat je meer verstand zou moeten hebben als je met paarden werkt???? :n

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:51

man man man laat dat beestje eerst ff lekker bijkomen!!!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:52

nafkedemi schreef:
man man man laat dat beestje eerst ff lekker bijkomen!!!

komt spuit 11 aan..

Axel_Valerie

Dat ze onwetend is dat lijkt mij duidelijk Caira.. Maar om haar nu met ze 20en te overvallen. Okee het is echt geen goed idee om gelijk alles met die pony te gaan doen. Maargoed, iedereen maakt fouten. Toen jij en ik ons eerste paard kochten ging het vast ook niet altijd in 1x helemaal goed en had je vast wel eens een "oeps" moment.

Diane65

Elk paard of pony reageert weer anders. t Zijn geen fietsen met haren tenslotte. Dit is waarschijnlijk toch een wat gevoeliger dier. Ik kan me alleen maar aansluiten bij de vorige reacties, namelijk laat m eerst even wennen voordat je eraan gaat prutsen. En als je eigenlijk nu al weet dat je m terug wilt brengen, bel dan nu direct de vorige eigenaren om het te regelen. Daar moet je dan ook weer niet te lang mee wachten.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:53

Werkt de TS met paarden?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:53

Axel_Valerie schreef:
Dat ze onwetend is dat lijkt mij duidelijk Caira.. Maar om haar nu met ze 20en te overvallen. Okee het is echt geen goed idee om gelijk alles met die pony te gaan doen. Maargoed, iedereen maakt fouten. Toen jij en ik ons eerste paard kochten ging het vast ook niet altijd in 1x helemaal goed en had je vast wel eens een "oeps" moment.

Maar ik legde de fout niet bij mijn pony neer..... ;)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:54

Tja, je hebt paardemensen en mensen met paarden he.. >;)

Als je zelf weet dat jullie zo overhaast waren, waarom déden jullie het dan?
En inderdaad, het is een pony, geen fiets die je heen en weer sleept en overal rijdt..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:55

Bedenk je even dat paarden gehecht zijn aan kudde, reizen op de trailer is erg stressvol, daarbij een vreemde kudde, vreemde plek, vreemde mensen die het onmogelijke van je verwachten.

Een paard doet er ruim een half jaar over om echt te wennen. (dit zie je de eerste perdiode wat sterker)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:56

om op iedereen maakt toch wel eens fouten?
of doen maken jullie nooit fouten?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:56

waarom wilde jullie alles al zo snel doen
wat is jullie reden?

een andere optie die ook kan bestaan als het paard een beetje gewend is en nog zo vreemd doet is dat hij gedrogeerd is op de vorige stal, of helemaal uitgeput voor dat jullie kwamen.

je hebt dus geen bewijs? bankafschrift? koopcontract? keuring? heb je wel het paspoort, chipnr enz?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:57

Caira schreef:
Axel_Valerie schreef:

Maar ik legde de fout niet bij mijn pony neer..... ;)

Ik ook niet maar geen mens is hetzelfde. En zij vraagt nu ook wat ze moet doen ofniet soms?

(ik moet er wel even bijzeggen dat ik dacht dat ze HEEL onervaren was, toen ik las dat zij al eerder pony's had en had geleerd hoe het niet moest dacht ik wel even van: "Oh, en nu dan?")

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:58

Ts, alles is al gezegd maar het rare, overkruiste lopen kan ook komen dat ze ee vreemde beweging op trailer oid heeft gemaakt en de boel verkrampt is in de rug(vandaar het flippen en steigeren) Jij kun dan wel bij een stal werken, echter, ervaring heb je niet zomaar, dat blijkt wel weer. Geef het dier de tijd, net wat alle voorgangers je vertellen en kijk over een week maar eens weer. Ik bedoel, 3 halsters kapot trekken, dan heb je het al veel te ver laten komen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:59

Sjolvir schreef:
Wedstrijden betekend niet altijd van eigen terein af.
Soms kan je op je eigen terein bij een vereniging voldoende vaak starten.
Je kan bij de KNHS opvragen hoe hij L is... bv 1 x L1 gestart door iemand, of echt vaker meegeweest naar plaatsen.

Of hij moet wennen of zo is, is lastig te zeggen.
Echter dit ging allemaal wel heel snel.... Niet alle paarden zijn daarvoor geschikt.
Ook wel fijn als het diertje even kan wennen...
Trailer, in de wei met anderen, op stal, poetsen, longeren, rijden... is wel ineens alles op 1 dag willen.
Hoewel ik vind dat een doorgewinterde kinderpony niet zo makkelijk op de kast zou moeten zijn te krijgen.
En zo te horen was het de bedoeling dat het een hele braverd was?
Kan zijn dat hij echt overdonderd is en zo reageerd, of dat hij toen jullie hem gingen testen gedrogeerd was
en nog tig mogelijk heden.

Zou hem alsnog zo snel mogelijk laten keuren.

Je ging kijken of het zadel pastte? Dus ander zadel dan je daar mee gereden hebt?
En voor aankoop galopeerde hij normaal?
Wanneer hebben jullie testgereden etc.? Gisteren? Vorige week? vorige maand?
Als vorige eigenaar in de buurt woont, allicht die uitnodigen om een keer te komen helpen met de pony?
Kan hij zien wat hij doet, danwel hij doet het niet met hem erbij of minder.

Helemaal mee eens. Idd rap van stapel gelopen maar wel degelijk goed in de gaten houden want het zou niet de eerste pony zijn die gedrogeerd is. Mede om die reden zeker klinisch katen keuren, zo vlug mogelijk!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:00

Axel_Valerie schreef:
Axel_Valerie schreef:

Ik ook niet maar geen mens is hetzelfde. En zij vraagt nu ook wat ze moet doen ofniet soms?

(ik moet er wel even bijzeggen dat ik dacht dat ze HEEL onervaren was, toen ik las dat zij al eerder pony's had en had geleerd hoe het niet moest dacht ik wel even van: "Oh, en nu dan?")

Sorry, maar iemand die voor zijn beroep met paarden werkt zou beter moeten weten!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:01

Ik hoop héél erg dat de vorige eigenaar van de pony dit topic niet leest :(:)

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:02

hestejente schreef:
Ik hoop héél erg dat de vorige eigenaar van de pony dit topic niet leest :(:)

inderdaad..hij/zij zal er niet gerustgesteld op zijn :n

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:03

Het meeste over het laten wennen is gezegd..

Wat ik NIET snap is dat er nog steeds mensen zijn die een paard kopen zonder keuren of contract of ook maar IETS op papier...

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:04

Caira schreef:
Sorry, maar iemand die voor zijn beroep met paarden werkt zou beter moeten weten!

Ja daar ben ik het wel mee eens ja. Ik zou mijn paard niet bij zo iemand achter laten mocht ik mijn paard OOIT op een dressuurstal dumpen :P (wat ook al nooit gebeurd).

Sjolvir

Nou ja, zo gek ik het ook niet dat als je denkt doorgewinterde kinderpony te kopen dat je dan verwacht
dat hij toch enigzins wel wat gewend is.
Alles op 1 dag was allicht beetje te veel, maar stabiel goed in zijn vel zittend zelfverzekerd paard moet daar
tegen kunnen.
Echter ik heb geen idee hoe zijn karakter is.
Maar allicht dat deze behalve zijn eigen routine met zijn eigen routinematige baas nooit wat anders gewend is.

Zou dus echt gewoon vorige baasje uitnodigen om handje te helpen.
Paard heeft hij 6 jaar gehad, dus denk dat hij het misschien helemaal geen gek verzoek vind.

Overigens heb ik echt niet bij het krijgen van mijn paarden er eerst een week naar zitten kijken.
Heb de tactiek van de verschroeide aarde toegepast en ze meteen in het diepe gegooid.
Voordeel daarvan is dat paard heel snel doorheeft dat hij iets met jou heeft...
Dat iets moet dan alleen nog wel verder uitgewerkt worden.
Beken wel dat ik paard 1 al kende vanaf veulen (stond wel aan andere kant van NL) en paard 2
op zijn relaxte aard is uitgezocht en zadelmak is meegenomen.
Zaterdags mee gewandeld, gepoetst en in paddock met 1 maatje.
Zondag mee aan de hand naar de vereniging en erop! (hij vond andere paarden doodeng! in de bak)
(had ook niet veel keus, vroor dat het kraakte, longeer circels alles was kats bevroren.)

anneM_Ajax

Hmm apart normaal reageert bokt met iets in de trant van: Stom dat je niet hebt laten keuren, de pony was vast gesedeert. Nu is het ineens haar schuld.

Als jullie op wedstrijd gaan, doen jullie dat ook een week van te voren om te laten wennen?
En wees gerust, mijn paard kwam uit de opfok en heeft 2 maanden mogen wennen.