Pony verkopen: proefperiode toestaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Re: Pony verkopen: proefperiode toestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:57

Hier ook ervaring met proefperiodes, zowel bij een door mij verkocht paard als bij het nieuwe paard dat ik daarna kocht was er een proefperiode van vier weken. In beide gevallen wel met volledige betaling en een koopcontract. Het is mij goed bevallen om het op deze manier te doen.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:03

Idd nooit je pony meegeven zonder dat ie volledig betaald is.

Op proef doe ik sowieso ook al nooit, maar al helemaal niet van het erf af zonder volledig betalen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:05

als je op proef doet, wel volledgie bedrag laten betalen.
Wanneer de proef periode niet goed gaat kunnen ze de pony terug brengen en krijgen ze het geld terug.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 10:35

Ik heb dit topic net naar mijn vader gestuurd. Ik schrik toch wel van de reacties, bijna iedereen is negatief over de proefperiode. Dat ben ik zelf ook, maar ik wil deze mensen wel een kans geven, want het klinkt allemaal goed voor Thiba. Wanneer ik nu zeg, proefperiode gaat niet door, kopen ze haar niet en dan zit ik weer zonder geinteresseerden. Ik kan nog wel proberen hen een aanbetaling te laten doen, of het volledige bedrag te laten betalen, of hen op vreemd terrein en bij mij thuis Thiba te laten proberen. Zij hebben echter al gezegd hier niet mee akkoord te gaan. Érg lastig, dus. Als wij met hun eisen akkoord gaan, hebben we dus geen cent ontvangen en gaat ze 2 weken daarheen. Dan moet ik ze puur vertrouwen...

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:40

Ik zou toch het volledige aankoopbedrag vragen voor dat de pony het terrein verlaat en nooit de pony meegeven zonder geld te hebben gekregen. Jij zit zometeen met een groot probleem als hun de pony niet terugbrengen en niet betalen. Ik zou ze niet puur vertrouwen, misschien ben ik iets te wantrouwig maar je kunt je zo vergissen in mensen. Mijn advies, niet doen. Proef periode prima, maar eerst betalen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:41

CCindy schreef:
Ik heb dit topic net naar mijn vader gestuurd. Ik schrik toch wel van de reacties, bijna iedereen is negatief over de proefperiode. Dat ben ik zelf ook, maar ik wil deze mensen wel een kans geven, want het klinkt allemaal goed voor Thiba. Wanneer ik nu zeg, proefperiode gaat niet door, kopen ze haar niet en dan zit ik weer zonder geinteresseerden. Ik kan nog wel proberen hen een aanbetaling te laten doen, of het volledige bedrag te laten betalen, of hen op vreemd terrein en bij mij thuis Thiba te laten proberen. Zij hebben echter al gezegd hier niet mee akkoord te gaan. Érg lastig, dus. Als wij met hun eisen akkoord gaan, hebben we dus geen cent ontvangen en gaat ze 2 weken daarheen. Dan moet ik ze puur vertrouwen...

Weet je wat het is, als jij hier de koper was en je vroeg of het redelijk was om om een proefperiode te vragen dan riep iedereen dat je dat vooral moet vragen en als de verkoper het niet wil je dan verder moet zoeken. Dus het is maar net vanaf welke kant je het vraagt ;).

Je paard het terrein af laten gaan zonder te betalen is ronduit dom.
a) omdat ze haar dus gewoon overal mee naar toe kunnen nemen en jij daar geen zicht op hebt. In 2 weken kan ze bij de slager liggen.
b) mensen zijn voorzichtiger met iets waar ze voor betaald hebben
c) welke reden heb jij om hen volledig met jouw paard te vertrouwen?

Als ze niets willen betalen, niet bij jou op het terrein willen rijden met alleen je pony in willen laden en vertrekken zou ik ze vertellen dat ze maar opzoek moeten naar een andere pony. Het is heel gebruikelijk dat voor een proefperiode het gehele bedrag betaald wordt.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:46

Volledige bedrag laten betalen en dan op proef.
Gaan ze er niet mee akkoord is dat vervelend maar zo overdreven lang staat je pony nog niet te koop en ik zou het risico niet nemen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:46

Gezien je pony wedstrijd ervaring heeft en daardoor behoorlijk wat op "vreemd" terrein is geweest hoef je op dat punt niet bang te zijn dat ze zich niet goed kan/zal aanpassen.

Maar het is heel normaal om het gehele bedrag te betalen als je haar koopt. Zodra ze terug komt (neem aan dat deze mensen zelf de pony komen halen?) moeten deze mensen naar jou toe komen om dr te brengen, dan krijgen ze het aankoop bedrag terug.
Als ze niet terug komt hoeven deze mensen ook niet meer terug naar jou te komen om het geld alsnog te komen brengen.

Dat je een proef periode toestaat vind ik niet heel vreemd. Ik zou het ook graag willen. De pony bij de eigenaar op stal rijden kan heel verschillend zijn met de eigen stalling. Maar pas betalen als de proefperiode bevalt? nee :n
dan heb je geen borg en niks achter de hand als de pony binnen 2 weken "kapot" is (in een draad gehangen, vast gelegen op stal, rug problemen door ernstig niet passend zadel en weet ik veel wat).

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:47

Zij hebben nu de macht om te zeggen, als je dat doet koop we hem niet, maar als ze de pony echt graag willen hebben dan bedenken ze zich wel. Het volledige bedrag vooraf laten betalen is niet onredelijk en ook een langere proef periode bij jouw thuis niet. Een pony kopen brengt altijd risico's met zich mee.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:50

Hier geen proefperiodes.. Ze kopen de pony en klaar. Mochten er verborgen gebreken naar boven komen dan heeft de koper wettelijke rechten en krijg je em ws terug.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:51

PBA_ schreef:
teveel elende gezien. De ervaring is er bij bekenden van mij dat een eigen contractje niet rechtsgeldig is. Pas als deze via de notaris is gegaan. Je hebt anders geen poot om op te staan.

Onzin. Als je een door beide partijen ondertekende overeenkomst hebt, is dat gewoon rechtsgeldig.

Zoals de meesten zeggen, zou ik de pony niet zonder aanbetaling op proef meegeven. Uiteindelijk ken je de mensen niet goed genoeg en kunnen ze er zo vandoor gaan met jouw pony. Dus ik zou óf zonder aanbetaling op jouw terrein laten proberen, óf met aanbetaling op proef meegeven. Overigens vind ik twee weken wel erg kort. Een maand is meen ik gebruikelijker.

En als de kopers hier niet mee akkoord gaan? Tja, dan zat het misschien al niet goed. Ik zou als koper het niet meer dan redelijk vinden minimaal een aanbetaling te doen voor een paard dat ik meeneem. Geef desnoods aan dat je best op schrift wil vaststellen dat als de pony na twee weken niet bevalt, ze hun geld terugkrijgen (maak hier wel duidelijke afspraken over evt. blessures). Je kan mensen nu eenmaal niet (meer) vertrouwen op hun mooie blauwe ogen.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:55

CCindy schreef:

Als ze de pony echt graag willen hebben, zou die proeftijd met (aan)betaling geen probleem voor ze moeten zijn. Het feit dat ze het niet willen, kun je, je vraagtekens bij zetten. De pony op goed vetrouwen meegeven moet je echt niet doen. Je biedt met de opties die je noemt genoeg mogelijkheden voor de potentiële kopers om de pony goed te leren kennen, willen ze dit zo niet, jammer dan.
Op dit moment is dit nog steeds jouw pony en jij beslist.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:59

GamblersCup schreef:
Als je goede afspraken maakt over de proefperiode, is dat best te doen (wat te doen bij DA kosten etc.). Maar zéker gewoon al laten betaloen, met de afspraak dat als de pony terug komt, het geld weer terug. Zonder COMPLETE betaling zou ik er niet aan beginnen.

Dat zou ik dus ook adviseren, als je al proefperiode doet, laat op zijn minst alles betalen en zet dingen goed op papier
als ze niet willen betalen en de pony is ineens weg, kom dan nog maar eens aan je geld

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:05

je kan ze gewoon laten betalen en een document laten tekenen( beide partijen) dat ze een proefperiode krijgen van 2 weken. Als het ze niet bevalt dat ze dan gewoon het aan koopbedrag terug krijgen als de pony terug wordt gebracht. Mischien gaan ze wel akkoord als je dat allemaal op papier zet. Dat is vbeiliger voor beide partijen. Als ze dat niet willen doen vraag ik me toch af wat ze dan te verliezen hebben. Na 2 weken zouden ze je toch zowiezo moeten betalen.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:06

Ik heb dat wel op proef gedaan, dat wil ik immers zelf ook als ik een paard wil kopen. Uiteraard wel alles op papier vastleggen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:12

Ik vind het wel raar dat die mensen de pony mee willen nemen zonder te betalen. Ze kunnen nog zo betrouwbaar overkomen maar straks gebeurd er iets met de pony en zie dan je geld nog maar eens te krijgen. Echt niet aan beginnen! Als die mensen serieus zijn en de pony graag willen hebben dan moeten ze gewoon betalen, dat is niet meer als redelijk.
Maar ik ben bang dat als je de pony meegeeft je je geld nooit weer terug ziet.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:13

Gewoon alles laten betalen..in principe kopen ze 'm al. Op papier alles vast leggen onder welke voorwaarden de pony toch terug kan naar jou en dat zij dan het geld terug krigjen.

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:21

Wij hebben het ook eens gedaan met een pony.
Hele lieve mensen leken het, die zelf een pensionstal runnen.
Maar na een week hebben wij haar als een zielig beestje weer opgehaald, ze stond de hele dag op stal en kwam niet in de wei, er werd nauwelijks naar omgekeken! Dit was toch niet wat ze zochten...
Toen we haar kwamen halen waren de "kopers" niet eens thuis...Wat waren we blij dat we haar terug hadden!
Niet doen dus.
Laat de kopers zo vaak als ze willen langskomen om de pony te rijden, zelfs een buitenrit moet mogelijk zijn of samen ergens anders heen gaan.
Maar niet mee laten nemen, je weet nooit wat er mee gebeurt.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:22

Aan je laatste advertentie te zien gaat het ook behoorlijk wat geld. Ik zou ze volledig laten betalen voordat je pony het erf af gaat, proefperiode of niet.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:23

pompom schreef:
Niet aan beginnen......
Gewoon ouderwets keuren op eigen kosten,centjes meebrengen,trailertje in en :evaw:

Mee eens!!!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:26

Geen proefperiode hoor :n
Ze mogen zo vaak komen kijken als ze willen. Op ander terrein proberen? Prima, nemen we haar een keertje mee.
Maar aan een proefperiode (al helemaal zonder volledige betaling) zou ik niet beginnen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:27

Wij hebben een paar keer een pony verkocht met een proefperiode van 2 weken. Pony werd 100% betaald vóórdat deze mee ging!!
(had verder geen contract opgesteld, ben nogal goed van vertrouwen :o )

pennie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:27

Ik heb vorig jaar mijn paard ook verkocht met een contract en een aanbetaling (de helft) en een proefperiode van vier weken. Ik zat 'm wel te knijpen want je hoort zoveel verhalen maar het ging allemaal goed en heb netjes de rest van mijn geld gekregen na de proef periode!
De volgende keer zou ik dat niet meer doen.
Een goed contract opstellen (heb nog wel een voorbeeld als je wilt) en het hele bedrag laten betalen en samen een proef periode afspreken. In het contract opnemen dat zij verantwoordelijk zijn voor het paard vanaf het moment dat ze jouw erf verlaten, en dat ze alleen het paard kunnen terugbrengen als er een goede door de dierenarts verklaarde reden is! O ja er voor vertrek laten keuren zodat er niets te sjoemelen valt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:29

supertinkie schreef:
CCindy schreef:

Als ze de pony echt graag willen hebben, zou die proeftijd met (aan)betaling geen probleem voor ze moeten zijn. Het feit dat ze het niet willen, kun je, je vraagtekens bij zetten. De pony op goed vetrouwen meegeven moet je echt niet doen. Je biedt met de opties die je noemt genoeg mogelijkheden voor de potentiële kopers om de pony goed te leren kennen, willen ze dit zo niet, jammer dan.
Op dit moment is dit nog steeds jouw pony en jij beslist.

Dit dus. Je pony meegeven zonder te betalen is vragen om moeilijkheden. Proefperiode zou ik persoonlijk niet doen, je weet nooit wat er gebeurt en hoe je evt. het dier terugkrijgt.

Als deze mensen niet bereid zijn bij ophalen te betalen, zou ik me nog eens achter de oren krabben.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:30

Ik zou ook niet aan een proefperiode doen.Ik zou afspreken dat ze zoveel kunnen komen als ze willen,desnoods nemen ze de pony mee om te kijken wat ze op vreemd terrein doet maar niet zonder betaling daar op stal.Risico is veel te groot.Stel dat er iets gebeurd.
Als ze de pony graag willen,zullen ze voldoen aan jouw voorwaarden.Jij bent immers nog steeds de eigenaar.
Gaan ze niet akkoord,jammer dan.Ga er dan maar vanuit dat deze combinatie dan niet voorbestemd is geweest.