Paardenstalling zonder contract

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:57

HorseTopShop schreef:
Een paard achter slot en grendel zetten is stelen. En je mag niet stelen in NL. Politie erbij halen.

Dat is niet stelen maar gebruik maken van het retentierecht, bovendien is het ook nog eens civiel ;)
De politie zal je dit ook uitleggen en je verder een fijne dag wensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:00

Dat is dus niet zo ... wij hadden huurders die niet betaalden. Toen die paarden stonden in te laden (en om de trailer daar te krijgen een hek hebben moeten slopen) en we de politie erbij haalde konden die niks doen. Diegene heeft papieren, de paarden horen daarbij? Dan mag je ze gewoon meenemen. Het niet betalen aspect moet je aangifte van doen met alle gevolgen en kosten van dien. En hoe zeer de politie aan onze kant stond, konden ze niks tegenhouden. Je hebt gewoon het recht om je eigen paard te verhuizen. Ook als je op de huidige plek nooit stalling hebt betaald.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:03

Je had het paard en/of de spullen die er bij horen gewoon achter slot en grendel mogen zetten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Retentierecht
Op het moment dat de schuld de waarde van het paard begint te evenaren kun je bij de rechtbank een verzoek indienen om eigenaar te worden om zo de schuld te vereffenen.
Maar zo als gezegd is het civiel en niet strafrechtelijk!

Polly
Moderator Algemeen

Re: Paardenstalling zonder contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:05

@Albert, maar het is toch wel zo dat als de stalhouder het paard achter slot en grendel zet en het dier word ziek dat hij wel verplicht is een dierenarts te bellen en te betalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:06

Waar is de mede-eigenaar waaraan jij je geld gaf in dit verhaal?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:07

Ja, de stalhouder is op dat moment de houder (dus geen eigenaar) en heeft zorgplicht.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:08

Ik zou in zo'n geval iig nooit uitgaan van een bron als Wikipedia. Bel liever je rechtbijstand of de wetswinkel daarvan weet je zeker dat hun kennis klopt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:09

Albert kennende weet hij heel goed waar hij over praat.

Albert

Ik heb wikipedia er even bijgepakt om simpel op Jip en Janneke-niveau uit te leggen wat retentierecht is.
Laatst bijgewerkt door Albert op 27-02-12 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

__YSB__

Beetje ooms en andere mannen op trommelen. Die willen je vast wel helpen bij het inladen van je paard.
Niet zomaar over ja kant laten gaan, dit is diefstal en dat mag niet.
Zeggen dat je je paard komt halen of dat je aangifte gaat doen bij de politie en belastingdienst. Dan is de keuze aan hem.

Roxybie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 18:11

skippy1 schreef:
Waar is de mede-eigenaar waaraan jij je geld gaf in dit verhaal?

Hoe bedoel je waar is de mede-eigenaar ?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:12

__YSB__ schreef:
Beetje ooms en andere mannen op trommelen. Die willen je vast wel helpen bij het inladen van je paard.
Niet zomaar over ja kant laten gaan, dit is diefstal en dat mag niet.
Zeggen dat je je paard komt halen of dat je aangifte gaat doen bij de politie en belastingdienst. Dan is de keuze aan hem.

aangifte waarvan? Als jij niet kunt bewijzen dat je betaald hebt en zij gewoon de stalling factureren heb je geen poot om op te staan, helaas maar waar.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:13

Ik denk dat je een probleem hebt met de mede-eigenaar en niet met de stalhouder. Je krijgt hier de meest uiteenlopende adviezen maar als je zeker wilt weten hoe het zit, informeer dan gewoon bij de politie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:13

Maar als er nergens zwart op wit staat dat die betaling via bank moest gebeuren en je een mondelinge afspraak hebt dat contant te doen. Dan hebben zij ook geen poot om op te staan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:14

Je zegt dat je betaald hebt aan de mede-eigenaar. Waar is hij gebleven?
Heeft hij het geld in eigen zak kunnen steken? Ontkent hij dat je hem betaald hebt? Hoe zit het met andere pensionklanten, hebben zij ook problemen?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:15

Maar je hebt zelf toch net zo goed geen poot om op te staan? Staleigenaar kan niet bewijzen dat je niet hebt betaald, jij kunt niet bewijzen dat je wel hebt betaald.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:16

misschien heeft de stalhouder wel echt nooit geld ontvangen van de 'mede eigenaar'

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:16

Maar zij is degene die een dienst afgenomen heeft en dus moet bewijzen dat er voor die dienst betaald is.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:17

Ik ben denk ik een stuk harder hierin. Ik zou me niet laten afbluffen. Al helemaal niet als het ten koste zou gaan van mijn paard.
Geen poot om op te staan? Het is verdorie haar eigen paard.
Betonschaar mee en ophalen dat paard...

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:22

Ik heb dit ook eens aan de hand gehad of nouja soortgelijk de stalhouder dacht dat ik wegging.
Politie gebeld en de rest heeft paps geregeld en paarrd werd er achter vandaan gehaald.
Later beweerde hij dat ik een maand niet betaald had maar helaas voor hem had ik mij ingedekt en betaald in een overvolle kantine (niet mijn manier maar werd mij wel duidelijk dat dit wel moest op deze wijze) later kregen ze ook niet altijd hooi en heb toen mijn paard gepakt, de bekende druppel, daarintegen stond ik er 10 jaar dus ga je minder makkelijk weg.

Roxybie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 18:22

skippy1 schreef:
Je zegt dat je betaald hebt aan de mede-eigenaar. Waar is hij gebleven?
Heeft hij het geld in eigen zak kunnen steken? Ontkent hij dat je hem betaald hebt? Hoe zit het met andere pensionklanten, hebben zij ook problemen?

De mede-eigenaar woont daar, zij is de vriendin van de eigenaar, altijd als wij het geld gaven stak zij dat gewoon in haar rijbroek.
En zij ontkent inderdaad dat wij telkens betaald hebben, ik dacht nog bij de laatste betaling van 'eigenlijk zou ik het op papier moeten
zetten en het haar laten tekenen dat ik betaald heb'.

Wij zijn zo goed als de enige pensionklanten (staan nog 2 oudere mensen), we hebben amper contact met de andere pensionklanten. Wij gaan meestal 's avonds, zij overdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:22

Ik ga met _ysb_ mee. Paard pakken en weg daar. zeker als het ten koste gaat van het paard. Je mag je paard verhuizen wanneer je wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:24

Aangifte doen van diefstal van geld door de mede-eigenaar! Is zou toch eens mijn licht opsteken bij de politie over deze praktijken!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:24

En wie zegt dat TS de waarheid schrijft? Een paard dat binnen geen vreten krijgt, maar er al wel 3 weken staat, vermagerd niet zienderogen. Die is op een haar na dood.
TS heeft nergens bewijzen van. Geen getuigen, geen pinbon, geen niks. Dan kun je onervaren zijn, maar je kunt als volwassene toch op je blote voeten aanvoelen dat dit niet slim is?

Adviezen als betonschaar meenemen, grote stoere mannen optrommelen en dat soort zaken,is het domste wat je kunt doen. De enige die dan strafbaar is, ben jij. Dan is er namelijk wel sprake van een strafbaar feit (vernieling, huisvredebreuk e.d.).

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:28

Betwijfel het ook een beetje, en anders vind ik het maar vreemd dat je daar nog steeds staat :n Ik zou vanavond nog mijn paard gaan halen, geen haar op m'n hoofd dat ie daar nog langer zou staan.

Mijn tip dus ook als dit verhaal echt klopt, wegwezen daar.