Leeftijdsgrens bijrijder vreemd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Leeftijdsgrens bijrijder vreemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:18

voor mijn paard had ik ook leeftijdsgrens, voor mijn pony niet maar ja wat wil je dan op een c-pony zetten, de meeste volwassenen zijn daar toch echt te groot voor.
Maar het ligt imo zowel aan je paard/pony (is het eentje die bomproof is, makkelijk en geschikt voor iemand met minder ervaring, of juist niet?) en wat je doelstelling is (beetje aandacht, is het een ouder paard die een beetje beweging nodig heeft of wil je dat er nog zoveel mogelijk uitgehaald wordt?).
Dat zijn afwegingen die jij maakt en als je er bijzet wat de reden is van je leeftijdsverzoek dan hebben mensen het daarmee te doen, niets van aantrekken dus ;)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:07

aikon schreef:
Het vreemde vind ik dat de meeste negatieve reacties van volwassenen komen. Dat snap ik dan weer niet.

Misschien waren het zo moederkloeken waar dochterlief tegen is beginnen wenen "mamaaa, ik wil dat paard verzorgen maar die stomme eigenaresse wilt alleen maar een volwassen persoon ;( " . Dan moet mamaatje toch even laten weten hoe je het in je hoofd haalt kinderen uit te sluiten :P .

Nee maar zonder gekken, jouw paard en jouw beslissingen. JIJ bent wel degene die ermee zit als er ooit iets foutgaat. En met een volwassen persoon is dat nu eenmaal makkelijker dan een kind wat gewoon nog niet even goed in staat is zijn verantwoordelijkheden te nemen. Ik zou ook geen kind willen, tenzij ik het gewoon doe om haar een plezier te doen en er altijd bij ben.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:10

Ik zou zelf niet zo snel een leeftijdsgrens stellen. Er lopen heel wat 'volwassen' 16 jarigen rond die prima met hengsten overweg kunnen denk ik :j We hebben een ruin op de manege die dominant is als de pest maar waar best wel een aantal jeugdruiters (12 tot 18 geloof ik) gewoon goed op rijdt. Mij lukt dat echt niet :+ (ben 20) en zie het ook niet zitten.

Nu is er ook wel een aanzienlijk verschil tussen 18 en 12 13 14 hè ;) ik neem aan dat je ook niet iemand van 16 of 17 waar je wel van denkt van 'goh die kan nog wel eens goed uitpakken ' meteen eruit bonjourt vanwege de leeftijd?
Het is natuurlijk niet zo dat er op de 18e verjaardag ineens een knopje omgaat 8)7

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:13

Het probleem is, een twaalfjarige ziet zichzelf al als heel volwassen, maar door de jonge leeftijd hebben ze niet voldoende zelfreflectievermogen om te bedenken dat een flessenveulen hengst dat net is bereden nogal hoog is gegrepen. Daar komt nog eens bij dat de meeste meisjes rond die leeftijd nog in de laatste fase van het "pennybestaan" zitten, en dus ook het inzicht niet hebben dat ze niet zomaar op elk paard kunnen stappen met alleen een paar manegelessen.

Maar om jou nu een preek te geven vanwege je besluit alleen een volwassene op je paard te laten rijden 8)7 Dat is niet alleen heel raar, immers, jij bent de eigenaar en jij mag zelf bepalen wat je het beste voor je paard vind. Ik denk ook dat het averechts werkt := Zo'n kind zal ik in ieder geval niet op een hengst zetten. Toont naar mij toe alleen maar dat ze het inzicht missen om een reële schatting te maken van het niveau dat nodig is om een hengst goed op te voeden en te rijden :')

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:17

Ik heb geen leeftijdsgrens getrokken aangezien ik een meisje heb gevraagd die veel met mijn paard omging en hem heel leuk leek. ze is 15.
ze doet het goed met mijn paard, het enige nadeel is dat ze geen verantwoordelijkheids gevoel heeft en daarom al in een korte tijd een hoevenkrabber en een dure borstel is kwijtgeraakt en een dure deken door haar schuld kapot is gegaan (en daarover nog liegt ook :x )

de volgende keer zal ik dus wel een leeftijdsgrens trekken van 18+
kleine kinderen bieden zich al genoeg aan maar daar gaat mijn paard mee wandelen :')

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:17

Ik ben ook heel blij dat mensen mij de kans hebben gegeven toen ik zestien was. Het verschilt gewoon echt per persoon vind ik. Zo ken ik een meisje van vijftien dat de meeste 18 plussers eruit rijd en heel veel verantwoordelijkheidsgevoel heeft. Maar dit kun je natuurlijk vanaf het internet niet zien. Wél aan de manier waarop bv een mailtje is opgebouwt, taalgebruik ed. Iemand die gelijk al zijn pluspunten opnoemt sta ik al gelijk negatief tegenover. Iemand die daarintegen eerlijk toegeeft dat zij ook nog moet leren ed sta ik al veel positiever tegenover.
Het ligt er gewoon helemaal aan. En jij staat natuurlijk wel in je recht een leeftijdsgrens te stellen. Maar durf ook buiten die grens te kijken want daar lopen ook behoorlijke ruiters rond. Je moet ze er gewoon tussenuit weten te pikken :+

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:23

Jij moet gewoon helemaal zelf kunnen bepalen wie jij op jouw paard zet, zeker omdat het ook nog eens jouw verantwoordelijkheid is. Als jij dat wilt kun je zelfs een lengtegrens, gewichtsgrens of desnoods een intelligentiegrens aan je advertentie toevoegen! Niet ieder paard is geschikt voor iedere bijrijdster...

aikon schreef:
Mag toch hopen dat ik mijn eigen paardje die ik zelf groot gebracht heb met de fles toch beter ken dan menig bokker die hem nooit gezien heeft. Hij is nogal onberekenbaar voor iemand die hem niet kent, ja geld ook voor volwassenen, en is erg druk (ADHD zeg maar) Niet gevaarlijk, maar wel met gemene trekjes.

Klinkt als een fijne hengst om op je merrie te hebben... :')
Lees ik tussen de regels door overigens enige trots omdat je hengst zich zo gedraagt of gaat mijn fantasie met me aan de haal?

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:26

Ik had een grens van 16+. Er reageerde een meisje van 15 met een zeer nette mail. Ik had wat twijfels maar heb haar toch laten komen samen met een van haar ouders. Zodat ik ook met hun kon praten. Dit heeft zeer goed uitgepakt, want nu 3 jaar verder is ze er nog steeds. En het gaat super. Maar ik snap je grens heel goed. Ik had alleen een oudere bijrijdster voor ik de huidige had en die kon niet goed met mijn paard omgaan omdat je bij hem wel consequent moet zijn, en met de jongere bijrijdster gaat dat prima. Dus leeftijd zegt niet altijd wat.

Maar dat mensen jou daar mails over sturen? Dat vind ik toch raar. Het is jou paard en jij kent hem het beste.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:54

Het is natuurlijk jouw goed recht om een leeftijdsgrens te eisen. Jouw paard, jouw wil, toch.

Wel zou ik je willen aanraden om zelf niet te strikt deze regel te handhaven. Ik durf van mezelf te zeggen dat ik een zeer verantwoordelijke tiener was toen ik 15 was. En als ik tegen een probleem aanstootte waarvan ik de oplossing niet wist, ging ik altijd raad vragen aan de eigenaar (waar een volwassene het vaak zelf wil "oplossen").
Hiermee pleit ik niet voor een verlaging van jouw leeftijdsgrens, maar ik pleit wel voor een beetje krediet. Als een 16-jarige een mailtje stuurt, deze niet meteen naar de prullenbak verwijzen. Lees het mailtje grondig, misschien is het echt wel een verstandig iemand die verantwoordelijk met jouw paard kan omgaan. Niet alle jongeren zijn onverantwoorde penny's en niet alle volwassenen zijn nette mensen waar je paard in veilige/kundige handen is.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:57

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan inderdaad. Ik heb een sterke, grote fjord x tuiger, daar kunnen gewoon geen kinderen op rijden.

Leeftijd is bespreekbaar, als ze toonbaar kunnen aangeven dat ze op grote paarden hebben gereden, niet bang zijn en zo'n groot paard durfen vast te houden.

Twee weken terug reageerde een 16 jarige, dat leek wel goed, dus afgesproken. Ze durft het paard nog niet eens vast te houden.

Ik vind ook als je een minderjarige laat bijrijden je extra verantwoordelijkheid hebt. Vanaf 18 zijn ze immers zelf verantwoordelijk voor hun daden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:01

ik vind het wel verstandig, want jij weet immers hoe je paard is.
Ik heb zelf ook gereageerd, ze zocht iemand van 16+.
en ik zou 2 weken later 16 worden..
tjaa dan denk ik van als je me daar op gaat weigeren.. :+
uiteindelijk verzorg ik ze nu alweer een tijdje. *D

TryToGetIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:04

''Kindjes van 12.13.14''

Ik bedoel, toen ik 13/14 was was ik echt geen ''kindje'' meer, ik was al best groot voor mijn leeftijd en zat in meeste vrienden waren 'al' 15/16 etc. genoeg die 19 waren, dat scheelt ook hoor, hoe oud je vrienden in die tijd waren. En ook als mensen vroeg minimaal 16 etc. reageerde ik toen die tijd nog lekker, met ik ben zeer verantwoordelijk en was ik gewoon eerlijk, het scheelde vooral dat ik gewoon al best veel ervaring had op die leeftijd en 9 vd 10 keer mocht ik gewoon komen kennismaken en klikte het mocht ik het paardje gewoon lekker verzorgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:07

Magrathea schreef:
Nu is er ook wel een aanzienlijk verschil tussen 18 en 12 13 14 hè ;) ik neem aan dat je ook niet iemand van 16 of 17 waar je wel van denkt van 'goh die kan nog wel eens goed uitpakken ' meteen eruit bonjourt vanwege de leeftijd?
Het is natuurlijk niet zo dat er op de 18e verjaardag ineens een knopje omgaat 8)7

Maar met 18 zijn ze zelf verantwoordelijk voor hun afspraken en doen en laten.
Je hebt dan weinig tot niets met hun ouders van doen.

Heb ooit eens een moeder aan de telefoon gehad dat hun dochter (16) haar pink had gekneusd door mijn paard en wat ik dacht daar aan te gaan doen.
Ik deed mijn paarden helemaal zelf, maar 1x was het wat moeilijker en zij bood aan ze binnen te zetten (alles stond al klaar). Ik heel blij natuurlijk. Kreeg ik 's avonds een telefoontje dat de paarden nog buiten stonden. Dus ik bellen naar haar... vertelde haar moeder dat het niet de bedoeling was misbruik te maken van haar dochter en dat de afspraak was dat zij niets hoefde te doen. Meisje kon daar natuurlijk niets aan doen, maar moeders was niet de makkelijkste.
Vandaar ook voor mij nu 18+ (of 17 jaar met een leuke moeder hahaha).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:07

TryToGetIt schreef:
''Kindjes van 12.13.14''

Ik bedoel, toen ik 13/14 was was ik echt geen ''kindje'' meer. En ook als mensen vroeg minimaal 16 etc. reageerde ik toen die tijd nog lekker, met ik ben zeer verantwoordelijk en was ik gewoon eerlijk, het scheelde vooral dat ik gewoon al best veel ervaring had op die leeftijd en 9 vd 10 keer mocht ik gewoon komen kennismaken en klikte het mocht ik het paardje gewoon lekker verzorgen.

En hoeveel verzorgpaarden heb je op die manier gehad? Verantwoordelijk vind ik namelijk ook bij je verzorgpaard blijven.

Ik heb geen harde leeftijdsgrens, maar begin niet meer aan meisjes van 15 die een heel eind moeten fietsen. Sowieso is mijn ervaring dat oudere dames vaak wat meer communiceren, ipv gewoon maar wat te doen en verder niets te laten horen. En idd, het verantwoordelijkheids gevoel wat ze bij mij echt nodig hebben missen ze vaak nog als ze zo jong zijn, hoewel sommigen het op hun 25ste nog niet hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:10

Gewoon verzorgen (poetsen en een ritje door de wei) daar heb ik geen echte leeftijdsgrens voor, dat vind ik zelf gewoon leuk om bij te helpen. Maar echt een bijrijdster die mijn paard gewoon mag rijden waar ik niet bij ben?! Dan telt echt de 18+.

TryToGetIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:11

Vjestagirl schreef:
TryToGetIt schreef:
''Kindjes van 12.13.14''

Ik bedoel, toen ik 13/14 was was ik echt geen ''kindje'' meer. En ook als mensen vroeg minimaal 16 etc. reageerde ik toen die tijd nog lekker, met ik ben zeer verantwoordelijk en was ik gewoon eerlijk, het scheelde vooral dat ik gewoon al best veel ervaring had op die leeftijd en 9 vd 10 keer mocht ik gewoon komen kennismaken en klikte het mocht ik het paardje gewoon lekker verzorgen.

En hoeveel verzorgpaarden heb je op die manier gehad? Verantwoordelijk vind ik namelijk ook bij je verzorgpaard blijven.

Ik heb geen harde leeftijdsgrens, maar begin niet meer aan meisjes van 15 die een heel eind moeten fietsen. Sowieso is mijn ervaring dat oudere dames vaak wat meer communiceren, ipv gewoon maar wat te doen en verder niets te laten horen. En idd, het verantwoordelijkheids gevoel wat ze bij mij echt nodig hebben missen ze vaak nog als ze zo jong zijn, hoewel sommigen het op hun 25ste nog niet hebben.

Ik denk een stuk of 5? Ik had gewoon goede ervaringen ermee, hoorde van veel vriendinnen die wel al een verzorgpony hadden wat ik juist wel moest doen en helemaal niet. Ook kon ik goed rijden (geen Z niveau maar gewoon goed L niveau), en ging ik netjes met spullen om als ik iets niet zeker wist belde ik even op om e vragen hoe dat nu moest of het nou wel of niet mocht etc. Als ik is niet kon liet ik dit voortijdig weten en verder ging ik door weer en wind. Zo heb je idd mensen die op hun 25ste nog steeds geen evrantwoordelijkheid hebben en heb je kinderen van 16 die dat dus al wel hebben.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:51

Brainless schreef:
Magrathea schreef:

Maar met 18 zijn ze zelf verantwoordelijk voor hun afspraken en doen en laten.
Je hebt dan weinig tot niets met hun ouders van doen.

Heb ooit eens een moeder aan de telefoon gehad dat hun dochter (16) haar pink had gekneusd door mijn paard en wat ik dacht daar aan te gaan doen.
Ik deed mijn paarden helemaal zelf, maar 1x was het wat moeilijker en zij bood aan ze binnen te zetten (alles stond al klaar). Ik heel blij natuurlijk. Kreeg ik 's avonds een telefoontje dat de paarden nog buiten stonden. Dus ik bellen naar haar... vertelde haar moeder dat het niet de bedoeling was misbruik te maken van haar dochter en dat de afspraak was dat zij niets hoefde te doen. Meisje kon daar natuurlijk niets aan doen, maar moeders was niet de makkelijkste.
Vandaar ook voor mij nu 18+ (of 17 jaar met een leuke moeder hahaha).

Waha sorry hier moet ik toch wel om lachen hoor. Zouden dat dan van die "moederkindjes" zijn. Ik ben zeker al vanaf me 12 bezig met verzorgpaarden. Daar heeft mijn ma zich nooit mee bemoeit. Ik wilde dat dus moest ik er ook maar wat voor doen simpel.
Zijn de pubers van tegenwoordig dan zou "flauw" dat ze niet voor zichzelf kunnen opkomen en mammie alles laten oplossen?

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:55

Persoonlijk zou ik mijn dochter van 15 niet eens op een hengst willen hebben, die niet altijd even makkelijk is.
Ik begrijp dan ook niet dat er ouders zijn die daar al over zaniken.
Als je kind dan zo nodig moet rijden, koop haar dan een eigen paard.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:57

@Tigra_
Dat meisje was absoluut geen "mama's kindje" maar moeders had genoeg haar op d'r tanden.
Meisje was ook wel gemotiveerd, maar moeders wilde denk ik gewoon controle houden.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:59

Verschilt per persoon een beetje, voor mij. Toen ik met een gebroken rug kwam te zitten (Stomme zoldertrap...) had ik weinig keus. Er waren toen 2 meiden die op de manege werkten, op stage, die allebei 16 waren en de opleiding paardenhouderij deden. Veel met beiden gesproken, ze een beetje in de gaten gehouden, en uiteindelijk aan 1 van de 2 gevraagd of ze interesse had om mijn paardje bij te rijden tot ik weer hersteld was. (Heel specifiek, niet dat de andere niet zo goed was, maar zij kwam gewoon te onzeker over.)

Zij verzorgde al 1 paard op die manege, en deed dat met heel veel verantwoordelijkheid. Ook toen het beestje een wond aan de schoft kreeg wegens niet goed passend tuig voor de kar. (Zij mende overigens zelf niet, dus was ook NIET haar schuld)
Die meid stond er dag en nacht voor dat paardje, terwijl de eigenaresse misschien eens 1 keer in de week een blik in de stal waardig achtte.

In de tussentijd is ze alweer bijna 19 en heb ik tijdelijk afscheid van haar moeten nemen, daar paardje en ik naar het buitenland zijn verhuisd. Maar in al die tijd, heb ik nog geen enkele klacht over haar gehad. En heb haar aan iedereen aangeraden die naar haar vroeg, toen bekend werd dat ik ging vertrekken.

Overigens gaf mijn verzekering geen probleem. Voor 20 euro per jaar was zij (Ook als 16-jarige) meeverzekerd op mijn paarden verzekering, met een fikse vergoeding in geval van ongelukken.

Aan de andere kant heb ik ook meiden van 16 gekend, die ik nog geen rosborstel zou toevertrouwen...
Maar ik zou zelf qua leeftijd niet altijd naar de 18+ marge kijken.
En mensen die dan berichtjes erover sturen?! Nee, dat gaat echt te ver. Het is toch zeker JOUW paard? Laat die koters zelf maar een paard kopen, zeg!

Tigra_

Brainless schreef:
@Tigra_
Dat meisje was absoluut geen "mama's kindje" maar moeders had genoeg haar op d'r tanden.
Meisje was ook wel gemotiveerd, maar moeders wilde denk ik gewoon controle houden.

Raar zulke bemoeierige ouders. Blij dat ik die niet heb en gewoon me eigen gang heb kunnen gaan.

puagaus

licht echt aan de persoons zelf, ik ben zestien heb twee paarden en vriendjelief van het begin af aan gezecht dat ze toch echt voor gaan :o

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:00

Ik vind het heel normaal. Ligt natuurlijke wel aan het soort paard, maar nee, ik zou ook geen 14 jarige op mijn jonge hengst willen. 16 jarige met veel ervaring (ook met jong hengsten) zou opzich moeten kunnen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 15:01

shirleyp schreef:
Klinkt als een fijne hengst om op je merrie te hebben... :')
Lees ik tussen de regels door overigens enige trots omdat je hengst zich zo gedraagt of gaat mijn fantasie met me aan de haal?

Zijn volle broer en zussen zijn heel anders in gedrag, dus wat betreft eventuele toekomstige veulens maak ik mijn geen zorgen. Met merries in de bak rijden gaat ook goed, doet ie beter zijn best :')
We wijten het aan dat hij TE vroeg geboren\ slechte start en met de fles is groot gebracht is. Ik ben best trots op hem, hoe hij als scharminkeltje toch een volwaardig sport paardje geworden is, niet zijn gedrag van tijd tot tijd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:04

Ik heb destijds duidelijk aangeven 18+ in verband met leeftijden andere stalgenoten. Liefst 20+, anders is het verschil te groot aangezien de puberteit allang achter ons lag.
Krijg ik eerst een mail van een 12 jarige dat ze echt zo verantwoordelijk was blablabla en heb haar een nette reactie terug gegeven. Kreeg ik van haar moeder een mail dat zij haar dochter echt de aangewezen persoon vond. Toen toch maar terug gemaild; als uw kind echt zo verantwoordelijk en zich ouder dan haar leeftijd gedroeg, had ze mama niet nodig om de zaak te helpen :')

Al wil ik iemand van 80+, mijn paard, mijn keuze.