Paard laat zich ineens vallen in de bochten, wat doen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard laat zich ineens vallen in de bochten, wat doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:01

Maar dan zou ik een draadloze camera (zoiets als een helmcamera) in hangen om te kijken, niet zelf :n

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:06

Het is een bekend probleem. Ik hoor het veel vaker. Het is opgelost door zo'n paard 1 1/2 paards of 2 paards te zetten. Probeer maar.
Ze willen breder staan en dat lukt niet door het schot. Het kan plotseling komen als ze een keer om een of andere reden hun vertrouwen in de bocht zijn kwijtgeraakt.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:09

Ik ga ook mee met het idee van het tussenschot weg te halen. paarden staan dan veel comfortabeler. ze kunnen ook kiezen hoef scheef ze staan en kunnen dus ook beter hun evenwicht bewaren. Ik hoop dat het werkt. want dit wil je absoluut niet nog een keer meemaken :n

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:15

Misschien al langsgekomen, maar paar vragen voor mijn beeldvorming:
- heb je een vast tussenschot of flexibel (dus met rubber of kunststof)?
- gebeurt het in bochten naar links en rechts of naar een van beide kanten?
- of ook gewoon als je rechtuit gaat?
- staat je paard links of rechts?
- zeiltje open of dicht?
- hoe staat hij vast?

Overigens moet een trailerprobleempaard wel heel knotsgek zijn wil ik er niet een keer bij in de trailer meerijden. In het mobielloze tijdperk vaak genoeg gedaan. Tegenwoordig veel makkelijker: met een mobieltje bij de hand kun je tijdig aangeven als het te gek gaat. Of inderdaad even camera erin hangen. Soms krijg je ook al duidelijkheid als iemand er even achteraan rijdt. Je wilt weten wat hij precies doet, dan kun je zoeken naar een oplossing.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:19

jeetje, wat vervelend.
ik lees, nieuwe auto, nieuwe trailer..
is alles wel goed uitgebalanceerd, uitgelijnd, bandenspanning in orde enzo? dat kan ook veel verschil uitmaken.

veel sterkte ermee!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 15:31

koeke schreef:
Misschien al langsgekomen, maar paar vragen voor mijn beeldvorming:
- heb je een vast tussenschot of flexibel (dus met rubber of kunststof)?
- gebeurt het in bochten naar links en rechts of naar een van beide kanten?
- of ook gewoon als je rechtuit gaat?
- staat je paard links of rechts?
- zeiltje open of dicht?
- hoe staat hij vast?

Overigens moet een trailerprobleempaard wel heel knotsgek zijn wil ik er niet een keer bij in de trailer meerijden. In het mobielloze tijdperk vaak genoeg gedaan. Tegenwoordig veel makkelijker: met een mobieltje bij de hand kun je tijdig aangeven als het te gek gaat. Of inderdaad even camera erin hangen. Soms krijg je ook al duidelijkheid als iemand er even achteraan rijdt. Je wilt weten wat hij precies doet, dan kun je zoeken naar een oplossing.

Dit is onze trailer..
Afbeelding

Afbeelding
Alleen wij hebben geen zadelkamer, dus meer ruimte vanvoor dan bij bovenstaand plaatje, maar dit is dus de binnenkant.

* Paard staat links
* Het gebeurd het meeste in de bochten naar rechts, op de heenweg hebben we dezelfde bochten alleen links, terugweg dus alleen bochten naar rechts..
* Rechtuit staat ie stil en is er niks aan de hand
* Zeiltje is open, heb dat eigenlijk nooit dicht
* Hij staat vast aan zo'n trailerkoord

Afbeelding

Wel een opmerking over het koord, het koord is best lang, dus misschien dacht ik dat het daar aan lag en ik hem dus korter moest zetten?

Ik ga morgen, of iig wanneer we weer weg gaan, eerst proberen met het schot opij.
Wanneer het dan weer drama is dan kan ik altijd de DA nog vragen, geld is het probleem niet..

juval schreef:
jeetje, wat vervelend.
ik lees, nieuwe auto, nieuwe trailer..
is alles wel goed uitgebalanceerd, uitgelijnd, bandenspanning in orde enzo? dat kan ook veel verschil uitmaken.

veel sterkte ermee!

Daar ga ik wel vanuit, beiden hebben pas een beurt gehad..

Filmen ga ik proberen, ik kan vast wel ergens even een cameratje profosorisch vastmaken dat ik het even kan filmpen..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:37

en wta doet hij als je hem in de terugweg links laad?
wss heeft hij gewoon geen plaats genoeg, en leunt daarom tegen de zijwand, schuift weg met de voeten en panikeert...

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 15:38

Hij staat altijd links.. :) Maar ik kan hem idd eens aan de andere kant zetten..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:44

hij staat links, in doorgaan doet hij niks (bochten naar links) in terugweg (bochten naar rechts wel) dus laad hem eens aan de andere kant en kijk of het probleem omgekeerd wordt (domdoen in heenweg en rustig in terugweg)
indien wel is het gewoon omdat hij zich tegen de zijkant laat leunen en wegglijdt...

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 15:46

Dat ga ik idd eens doen.. :j

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:58

Ik heb met een paard precies hetzelfde gehad, ging altijd braaf mee en ineens kon hij niet meer in een twee-paards trailer staan. Hij stond te watertrappelen als het ware en hing tegen de zijkant. Soms liet hij zich zo vallen. Van alles geprobeert maar het enige dat hielp was zonder tussenschot vervoeren.
We hebben een lange buis laten lassen en hij heeft daarna nooit meer een pas verzet tijdens het reizen.
Jaren later nog wel weer eens geprobeert met tussenschot maar het getrappel begon gelijk weer.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:08

Niet mee achterin rijden? Ik zie het probleem echt niet om dat te doen. Je hoeft toch ook niet op een rit van een half uur op de snelweg erbij te zitten? Rij naar een fabrieksterrein, spreek af hoe je rijdt en de tijd. Het geeft je gewoon meteen info over wat er aan de hand ipv iets aanpassen wat misschien 3 keer werkt waarna het weer terug komt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:10

Ik had dat probleem ook en dat lag idd aan het tussenschot.
Tussenshot eruit en probleem was opgelost omdat ze dan de benen wijd kon zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:13

Zunzuncito schreef:
Niet mee achterin rijden? Ik zie het probleem echt niet om dat te doen. Je hoeft toch ook niet op een rit van een half uur op de snelweg erbij te zitten? Rij naar een fabrieksterrein, spreek af hoe je rijdt en de tijd. Het geeft je gewoon meteen info over wat er aan de hand ipv iets aanpassen wat misschien 3 keer werkt waarna het weer terug komt.

Mocht ie echt raar doen en bijv gaan lopen springen weet je niet waar er benen terecht komen, dus ik zou het niet onderschatten, een trailer is kleiner dan je denkt...

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:20

Ik heb met mijn merrie net hetzelfde probleem.
Zij kreeg dit een 3tal jaar geleden ook.. Ineens, zonder aanleiding.
En dat terwijl we ook meerdere keren per week gingen oefenen in clubverband en ze al jaren mee op wedstrijd ging.
We hoorden ook in de bochten gerommel en gestommel. Het was allesbehalve normaal. Als we haar dan gingen checken, stond ze rustig. Ze was totaal niet angstig of zo.
Zo ben ik op een keer bij haar in de trailer gebleven, om te zien wat ze deed. Is wel serieus verschieten hoor; Je merrie zich met haar volledige gewicht tegen de wand/het tussenschot aan de tegenovergestelde kant van de bocht zien gooien. Je kan niets doen op die moment.
Ze staat nochtans niet te vast of te los gebonden. Gelukkig draagt ze altijd beenbescherming. Daar hamer ik zelf ook enorm op.
Maar goed. We hebben er zelf dus nooit een oorzaak voor gevonden..
Hoe wij het opgelost hebben? Niet.
Wij hebben een tweepaardstrailer en als ze vervoerd wordt, halen we het tussenschot er tussen uit.
Op die manier moet ze haar 4 benen wijd zetten om haar evenwicht te behouden. En dat doet ze ook. Ze staat vaak netjes in het midden of meer ad rechterkant.. Waar ze vroeger ook altijd stond.
We hebben geen problemen meer ondervonden sinds we het zo aanpakken. Mja, we durven het dus niet meer proberen met tussenschot. En al helemaal niet met nog een paard ernaast.. Je weet maar nooit..

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:24

Paardje dat ik meehad naar cursus een paar jaar geleden, kon ook in de tweepaards met bochten naar rechts niet lekker blijven staan.

Waarschijnlijk proberen ze te leunen tegen de wand maar hebben geen grip, tegen de stang in het midden leunen gaat al beter vaak.
Wat ik eens zou proberen is, eens rechts in de trailer zetten, deken eens aflaten (dekens glijden alleen maar meer tegen de gladde wanden), rubber tegen de zijwand of je zijschot wijder zetten.

prizzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:29

Lastig, kan van alles zijn. Wij hadden laatst een die (stond ook links) zag ineens in de bochten naar rechts de tegenliggers blijkbaar als een eng gevaarte op hem af komen. Paard aan de rechterkant gezet en het probleem was opgelost.

EDIT Ik zou er zeker niet bij in gaan maar gewoon achteraan rijden!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 17:33

Deken aflaten is wel een beetje heel koud voor zijn kale velletje nu.. :o

Het nadeel hier is ook dat we bijna geen rechte stukken weg hebben, tenminste niet naar de club waar we veel heen gaan, het is hier allemaal slingerpaadjes met haakse bochten. Dat zijn zowiezo al vervelende bochten en helemaal voor een paardje wat zich dus dit probleem aanmeet.. -O-

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:37

Wij hebben precies hetzelfde gehad met een haflinger die altijd met mij meereed naar les.
Eerst helemaal niets en vervolgens een kabaal uit de trailer echt niet normaal.
Het is een 2 paardstrailer met 2 paarden erin.
Wist niet wat het was maar ook beneb kapot transportbeschermers kapot,echt vanalles geprobeerd we hebben ook platen aan de zijkant gezet omdat ze ijzers had en de zijkant behoorlijk beschadigde.
De pony liep er altijd heel gemakkelijk in maar als we bij de club aankwamen was ze bezweet en rillerig.
Dit had ze daarvoor nooit want het is ook een hele tijd geweest dat er helemaal niets aan de hand was.......
Ze heeft met ijzers maar ook zonder ijzers gestaan en het gebeurde steeds meer totdat we haar ipv de rechterkant aan de linkerkant zetten en met weinig ruimte gewoon vast voor/achter en toen was het over.

zigoteau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:39

Hoi,hoi,
IK heb een paard, dat links geladen de grootste problemen maakt in de bochten.
Het rare is, dat als je hem rechts laadt, hij muisstil staat.

Vroeger hadden we ook een pony, die altijd de ruimte moest hebben en altijd met schuin schot vervoerd werd.
Probeer het allebei eens.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:42

Sita_ schreef:
Deken aflaten is wel een beetje heel koud voor zijn kale velletje nu.. :o

Het nadeel hier is ook dat we bijna geen rechte stukken weg hebben, tenminste niet naar de club waar we veel heen gaan, het is hier allemaal slingerpaadjes met haakse bochten. Dat zijn zowiezo al vervelende bochten en helemaal voor een paardje wat zich dus dit probleem aanmeet.. -O-

Is ff koud, maar wel proberen waard om te zien of daar een oorzaak zit, dan meteen een prijzig stuk rubber tegen de wand aan te plakken ;-)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:50

Mijn oude paard kon niet in een 2-paardstrailer, was gewoon te krap en dan liet hij zich ook vallen, het kon wel als het schot schuin stond maar dan moet je er wel een lange achterbalk bij kopen. In de 1,5 paards was er niks aan de hand. Ik zou idd eerst dat schot er uit eens proberen alhoewel ik persoonlijk dan liever het schot schuin zet, zonder schot is het wel weer er ruim.
En idd nooit zelf achterin gaan staan, als hij zich laat vallen trapt hij zo je enkels doormidden en je kan zelf nergens heen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:51

@Sita dank voor je antwoord op de vragen. Het lijkt dus vooral bij de bochten naar rechts te gebeuren. Dat zou je nog kunnen uittesten door op de heenweg een omweg te nemen zodat je dan ook bochten naar rechts hebt. Kan vermoeidheid op de terugweg ook nog een rol spelen? Last hebben van de deken vind ik ook geen domme gedachte.

Volgens mij zijn er al een heleboel suggesties langsgekomen. Je hebt op zich een fijn tussenschot en gelukkig geen ruimtegebrek voorin. Schot eruit lijkt me niet te kunnen als jullie trailer dezelfde is als op het plaatje. Dan heb je voor namelijk geen stang. Een keer rechts zetten zou een optie kunnen zijn (al besef ik dat dat niet 'hoort'). Schot scheef zetten zonder stang ben ik geen voorstander van. Misschien kun je een anderhalf paards of een trailer waar het schot veilig uit of scheef kan lenen?

Wij hebben een merrie gehad die het extreem deed. Bleek achteraf dat ze een ernstig ongeluk met de trailer had gehad en daardoor bij bochten naar links volledig in paniek raakte. Schot scheef gezet (met lange stang en extra gat in de bodem) en nooit meer problemen gehad. Sindsdien nemen wij als extra een lange stang (en een mini voor stabiliteit) bij een trailer. Vrijwel ieder paard geeft er de voorkeur aan om zo te staan in een 2paards trailer is mijn ervaring.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 22:35

Even een update.. :) Vanavond naar les geweest met Willy, ik zag er best tegenop om hem weer te laden. Maar hij liep er weer zo op. Had hem wel helemaal in de beschermers als voorzorg. Op de heenweg heb ik hem links gezet, zoals normaal. Op een kleine stamp na niks aan de hand. Fijne les gereden, wel erg zwaar deze keer, en op de terugweg rechts gezet. Dat ging eigenlijk helemaal niet zo verkeerd! Paar keer een stampje gehoord maar niet zo extreem dat ie zich heeft laten vallen. Dus ik ben hier al heel blij mee! Als hij dit zo vol kan houden ben ik tevreden.
Moest blijken dat dit na een tijdje ook niet meer werkt ga ik proberen met het schot op zij.. Zo ga ik alle tips rustig afwerken.

Ik wil in elk geval iedereen heel erg bedanken voor het meedenken! :D

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:09

Wat goed om te horen! Hopelijk blijft hij nu mooi staan :)
Succes in ieder geval!