Paspoorten bij stalhouder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

just_kiki

Re: Paspoorten bij stalhouder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:42

daarom staat er ook naast je koopovereenkomst ;) voor het stamboek ben je dus wel eigenaar van het paard :) daarnaast 'voor de nederlandse' wet, de koopovereenkomst :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:42

Tja als het moet dan moet het.

Je kan m in je eigen kast in een goed afsluitbare plastic bak doen en dat de stalhouder dan een sleutel heeft van je kast, zodat ze het kan tonen aan de controleur voor als ze toch komen controleren.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:44

just_kiki schreef:
daarom staat er ook naast je koopovereenkomst ;) voor het stamboek ben je dus wel eigenaar van het paard :) daarnaast 'voor de nederlandse' wet, de koopovereenkomst :)

goed mijn paard had ook een stamboom en een koop overeenkomst en toen ze gestolen werd.
was ik wettelijk gezien niet de eigenaar

mennnnnnnn

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:46

even een pb omdat we offtopic gaan :D

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:47

ja dat is waar :')
maar goed ik heb mijn paspoorten ook thuis liggen
geen idee waarom
ik wist dit inderdaad ook niet
zal ze morgen wel in mn kast leggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:48

Ik zou mijn paspoort niet aan de stalhouder geven :n veel te onhandig met wedstrijden/hoefsmid/keuringen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:51

Bij ons op stal is al een keer een controle geweest, een paar jaar geleden.
Toen was het niet voor elkaar, maar dat is bij een waarschuwing gebleven. Na een paar weken is de AID terug geweest om alle paspoorten te controleren.

Nu liggen die in een bak in het woonhuis, waar iedereen gewoon bij kan, als je op pad gaat met je paard pak je het paspoort, kom je terug stop je hem er weer in.
Wil je dat niet, dan ga je maar ergens anders staan.
Bij die bak liggen ook de papieren van de trailer, voor als je die gehuurd hebt, gaat dus in één moeite door.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:52

Ik vind de kast dan wel een goede methode eigenlijk :j
want dan kan de stalhouder toch bij de papieren
en jij hoeft ze niet telkens te vragen als je ergens heen wilt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:53

bij ons heeft iedereen een verklaring getekend dat ze de paspoorten in bewaring hebben gegeven aan de pensionhouder. Alle paspoorten liggen daar in een afsluitbare kast op kantoor, buiten kantoortijden is het kantoor ook afgesloten. Je kunt dus dagelijks tussen 7 en 5 uur je paspoort opvragen ivm wedstrijden enz.
Er wordt ook jaarlijks in 1x geent op d ehele stal, de DA kan dan in 1x alle paspoorten aftekenen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:55

Suelza schreef:
Ibbel schreef:
Nee Myrthe, dat is het niet. De houder van het dier is degene die er letterlijk voor zorgt, stalt etc. Hij is degene op wiens terrein het dier staat. Zo is het nou eenmaal in de wet beschreven. Dáár is waar het paard staat. En dáár hoort het paspoort bij te zijn.

Jeetje, daar heb ik niet bij stil gestaan. Bedankt voor jouw input... Je bent er aardig in thuis?

Ik ben pas op een hippische bijeenkomst van ons advocatenbureau geweest en zo is het idd.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:00

opisop_shop schreef:
bij ons heeft iedereen een verklaring getekend dat ze de paspoorten in bewaring hebben gegeven aan de pensionhouder. Alle paspoorten liggen daar in een afsluitbare kast op kantoor, buiten kantoortijden is het kantoor ook afgesloten. Je kunt dus dagelijks tussen 7 en 5 uur je paspoort opvragen ivm wedstrijden enz.
Er wordt ook jaarlijks in 1x geent op d ehele stal, de DA kan dan in 1x alle paspoorten aftekenen.

En stel je paard moet om 7 uur savonds met spoed naar de kliniek kan dat niet omdat je niet bij je paspoort kunt. Ja handig :)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:01

ik neem aan dat er voor zulke dingen wel een regeling is

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:01

gossie..

Ik denk dat veel stalhouders hier niet mee bekend zijn. Op de pensionstal waar mijn pony heeft gestaan is nooit gevraagd naar een paspoort. Alleen wanneer de DA kwam om te enten. De volgende dag kon je het paspoort gewoon weer ophalen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:09

ehh... dan zet je je paard op de trailer en ga je gewoon, dan neem je het risico op een controle (ben in al die jaren onderweg nog nooit gecontroleerd, jullie wel??) En breng je het paspoort de volgende dag.
Geen probleem toch?

stalhouder woont bij stal trouwens dus voor spoed kun je heus wel bij het paspoort komen.
Onze stal is tot 10 uur open, dan zijn er ook wel mensen met een sleutel.
Maar een paspoort houdt mijn paard niet thuis hoor als het nodig is.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:10

ik weet niet of ik er uberhoud wel aan zou denken om mijn paspoort mee te nemen:')
ik denk dat ik paardjelief dan wel wat belangrijker vind

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:11

Als er 's nachts problemen zijn is de stalbaas al uit zijn bed hoor, dan is het paspoort geen probleem meer.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 00:12

Enkel de AID is volgens mij de bevoegde instantie met oog op de controle van paspoorten.

De kans op een nachtelijke controle van de AID is minimaal. Die werken volgens mij voornamelijk tijdens kantooruren...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:20

Nee hoor Politie kan ook controleren, niet dat ze er veel verstand van hebben :D

Een kennis reed met twee paarden, hengst en merrie, in de trailer. Was het paspoort van de hengst vergeten, maar had wel een paspoort van een merrie met de zelfde kleur en nagenoeg de zelfde aftekening.
Oh ja, 3 zwarte paarden, één bles een kol, prima in orde rijd maar door.

Ze hebben echt niet allemaal een chiplezer in de auto.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:22

Ik zou mijn dieren nooit op een dergelijke stal stallen... net even iets te weinig vertrouwen in de mensheid.
Nog nooit van deze regel gehoord trouwens.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 00:24

tiwi1969 schreef:
Nee hoor Politie kan ook controleren, niet dat ze er veel verstand van hebben :D

Op welke grond mogen ze daar dan naar vragen volgens jou?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:29

Gewoon tijdens een algehele verkeerscontrole. Rijbewijs, blazen, kenteken, aanhanger controleren etc. Nemen ze ook de paspoorten van de paarden mee.
Ze moeten de wet handhaven en die paspoorten staan in de wet.

Politie mag ook gewoon een steekproef nemen om een combinatie te controleren en met een trailer achter de auto ben je een opvallende verschijning daarom wordt je er makkelijker uitgehaald.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:32

Ik weet toen mijn vorige paard in de opfok stond, wij ook het paspoort moesten afgeven. Ik vond het geen fijn gevoel en voordat we het paard daar weer op kwamen halen heb ik het ook meteen weer terug gevraagd.

Ik vraag me af hoe doen ze dat dan op grote manege's? Ik heb zelf 11 jaar op een grote manege gestaan en iedereen had zijn eigen paspoort thuis.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 00:40

tiwi1969 schreef:
Gewoon tijdens een algehele verkeerscontrole. Rijbewijs, blazen, kenteken, aanhanger controleren etc. Nemen ze ook de paspoorten van de paarden mee.
Ze moeten de wet handhaven en die paspoorten staan in de wet.

Politie mag ook gewoon een steekproef nemen om een combinatie te controleren en met een trailer achter de auto ben je een opvallende verschijning daarom wordt je er makkelijker uitgehaald.

Tijdens een verkeerscontrole controleren ze op basis van de verkeerswetgeving... dat ze vragen naar een paspoort mag, echter als eigenaar ben je niet verplicht deze af te geven.

Evenals jij als bestuurder van een voertuig niet verplicht bent de kofferbak van jouw auto te openen, als hier geen aanleiding voor is...

Dat jij verplicht bent jouw rij- kenteken- en APK keuringsbewijs te kunnen tonen, staat beschreven in het RVV 1990. En dus ben jij dit verplicht en anders bega je een strafbaar feit. Echter, nergens wordt hierin gesproken over een paardenpaspoort. Politie is in eerste instantie een opsporende instantie en heeft een toezichthoudende taak voor slechts een aantal wetten. Daar waar zij niet als toezichthouder is aangesteld, dient (het vermoeden van) een strafbaar feit vooraf te gaan aan enige vorm van onderzoek.

De AID daarentegen is wel toezichthouder als het aankomt op dergelijk gerelateerde wetgeving en kan jou de vorderen jouw paspoorten op eerste vordering ter inzage te tonen en bij transport zonder de bijbehorende paspoorten, mogen ze zelfs overgaan tot inbeslagname.

Voor zover mijn, uit het blote hoofd, reikende wetskennis gaat...

Correct me if i'm wrong...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 00:47

_Luziream schreef:
Ik weet toen mijn vorige paard in de opfok stond, wij ook het paspoort moesten afgeven. Ik vond het geen fijn gevoel en voordat we het paard daar weer op kwamen halen heb ik het ook meteen weer terug gevraagd.

Ik vraag me af hoe doen ze dat dan op grote manege's? Ik heb zelf 11 jaar op een grote manege gestaan en iedereen had zijn eigen paspoort thuis.

Nou het was toevallig een manege-eigenaar van een grote manege/pensionstal hier in de regio die mij erop aansprak. Hij houdt inderdaad alle paspoorten van de paarden onder zich (in de kluis welteverstaan).

En gelijk heeft hij, want ja, als je een steekproef krijgt en je kunt geen enkel paspoort overleggen, heb je toch een probleem lijkt mij?

Maar ik denk dat het grootste probleem is, dat mensen niet van wet- en regelgeving op de hoogte zijn, waardoor deze regels niet nageleefd worden. Ik schaar mijzelf onder deze groep, want ik wist het ook niet en heb op mijn stal ook 1 pensionner met 2 paarden die haar paspoorten thuisheeft liggen, maar ook niet in bewaring wilt geven.

Maar goed, als deze regelgeving serieus is, dan zal dit toch moeten, vrees ik. Want ik zit echt niet op een AID controle met een 'staartje' te wachten. Want uiteindelijk ben jij als houder ten alle tijdens aansprakelijk en een AID ambtenaar zal altijd zeggen dat het mijn verantwoording is om ervoor te zorgen dat ik ten alle tijden paspoorten kan overleggen.

Ergens begrijp ik de logica wel. OVerigens werd het aangehaald (schijnt dat er zeer recentelijk over gesproken is) dat de regels strakker aangetrokken gaan worden, ook met oog op handel. Waardoor paarden in de toekomst binnen een termijn van 5 dagen op naam gezet moeten gaan worden, maar ook dat men wellicht wel naar een vorm van houderschapsbelasting zal willen gaan. Wat mij niet zal verbazen, aangezien de overheid toch overal aan wilt verdienen. Dus wellicht kunnen wij, pension-/stalhouders binnen nu en 5 jaar wel weer een percentage belasting gaan betalen aan de hand van de hoeveelheid paarden die wij stallen. Een soort hondenbelasting voor paarden...

Maar goed... ik vraag mij af in hoeverre dat zal gaan gebeuren. DAt zal toch voor een hoop weerstand gaan zorgen. Alhoewel ik er niet raar van zou staan te kijken hoor... zolang het de staat geld opleverd...

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:52

maar een paard mag zich niet op de openbare weg begeven zonder geldig paspoort :)*