mening gevraagd, pony kopen of terug brengen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: mening gevraagd, pony kopen of terug brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:01

Alles bij elkaar ben je goed bezig.
Nu volhouden totdat je het resultaat hebt.

Nog een klein adviesje.
Schrapen tijdens poetsen of zadelen ?
Niks zeggen, gewoon een ander been oppakken.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 23:16

bedankt voor de tip. ik zal hier mee aan de slag gaan ( ik heb immers nog een dikke maand)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:22

Tsja... Mijn hengstveulen is ook een soort grote hond (seriously, die is in het verkeerde velletje geboren, had een schoothondje moeten worden := ) en zo staan er écht nog wel meer...

Wat je is reden van twijfel? En dan bedoel ik niet de redenen om hem terug te doen, maar de reden om hem te houden. Je ziet er een leuke kinderpony in, maar er zijn (nu nog) ook een hoop dingen die hem minder geschikt maken. Staan er zát te koop die nu al een leuke kinderpony zijn, zeker in die maat :)

T is net wat je zelf graag wilt... Wil je hier tijd en opvoeding in steken of heb je er liever eentje die al wat meer ''af'' is? Dat drammerige zul je er gerust uit krijgen maar kost wel een hoop tijd, terwijl je wellicht nu ook een pony kunt kopen waar je zusjes al gelijk lekker op rond kunnen hobbelen :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:30

Het zijn en blijven dieren.
Ook elke rustige kinder pony kan zijn uitspattingen hebben.
Dan is het wel belangrijk dat het kind dit kan opvangen.

Dus ik bedoel, de ruitertjes moeten wel een zit en paarden rij les krijgen.

Afbeelding

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:33

TS, gelukkig heb je nog een maand om dit besluit te overdenken...

Iets om mee te nemen in de overwegingen:
Je zegt dat de pony braaf is onder het zadel.
Dit is natuurlijk voor de pony iets geheel nieuws; in die zin nog maar een kleuter.
Als het karakter (mede door de opvoeding) wat brutaal is, kán het zijn dat hij ook wat meer gaat experimenteren als het nieuwtje er af is.

Maar in glazen bol kijken kan niemand.
Echt brave kinderpony's zijn, ook in deze tijd, lastig te vinden.
Succes met beslissen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:54

TS na het lezen van al jouw berichten, is er mij even iets onduidelijk.
Wat zoek je precies?
* Een pony voor jouw zusjes en het zou leuk zijn als jij er ook nog op kan rijden
* Een pony voor jou en het zou leuk zijn als jouw zusjes er ook nog op kunnen rijden

Want -persoonlijk ;) - vind ik het in het eerste geval niet eerlijk om een pony te kopen voor jouw zusjes waarmee ze nog niet eens het erf alleen mee af kunnen. En nu zeggen ze misschien wel dat ze het niet erg vinden om te wachten, maar geloof mij, als ze na een halfjaar nog altijd niet gezellig op hun eigen pony kunnen rijden is de fun er voor die kinderen snel af.

Dus wanneer je echt op zoek bent naar een kinderpony, zou ik eigen wensen opzij zetten en echt gaan voor een oudere pony (uit de puberjaren) met een stabieler karakter.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 12:59

gezien ik 7 dagen in de week voor de pony moet zorgen en er maar 2 dagen in de week kleine dingen overgenomen kunnen worden door mijn zusjes ( poetsen uitstappen en zo) is de pony in eerste instantie voor mijzelf. maar uiteindelijk als ze oud genoeg zijn om hier zelf heen te fietsen ( neem een jaar of 12-13) zou het wel leuk zijn als hun hem kwa training een beetje over kunnen nemen.

dus het is nu nog mijn pony die ik verzorg en train en waar het kan hun wat leuke dingetjes met hem mogen doen. en uiteindelijk mijn zusjes hem kunnen overnemen. ( het word nu ook om de rede van evt verkopen mijn pony. ik kan natuurlijk niet zomaar hun pony verkopen als dat moet.)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:10

Ah zo, dat maakt de situatie al wat helderder.
Dan zou ik nu dus eerder naar jouw eisen:kijken. Als jij nu tijdens de proeftijd een "klik" hebt met het dier en je hebt wel het gevoel dat je lekker met hem aan de slag zou kunnen gaan, dan zou ik hem aanhouden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:18

waarom heb je in de eerste plaats voor deze pony gekozen?

Vind het wel reuze coulant van de verkopers zoals zij hierin staan, zelf zou ik geen proeftijd afspreken want je weet maar nooit hoe je hem terugkrijgt (kan genoeg mis gaan tijdens het beleren!), dus daar bof je wel mee. Als je nog zoveel jaar de tijd hebt voordat je zusjes hem echt "overnemen" dan zou ik hem om zijn karakter niet terugdoen, daar valt vast nog wel wat aan te veranderen en je zusjes groeien/wennen hier ook in mee natuurlijk.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:20

Gini schreef:
TS na het lezen van al jouw berichten, is er mij even iets onduidelijk.
Wat zoek je precies?
* Een pony voor jouw zusjes en het zou leuk zijn als jij er ook nog op kan rijden
* Een pony voor jou en het zou leuk zijn als jouw zusjes er ook nog op kunnen rijden

Want -persoonlijk ;) - vind ik het in het eerste geval niet eerlijk om een pony te kopen voor jouw zusjes waarmee ze nog niet eens het erf alleen mee af kunnen. En nu zeggen ze misschien wel dat ze het niet erg vinden om te wachten, maar geloof mij, als ze na een halfjaar nog altijd niet gezellig op hun eigen pony kunnen rijden is de fun er voor die kinderen snel af.

Dus wanneer je echt op zoek bent naar een kinderpony, zou ik eigen wensen opzij zetten en echt gaan voor een oudere pony (uit de puberjaren) met een stabieler karakter.

Helemaal mee eens!! Je zoekt zo te lezen eigenlijk meer een leuke pony waar je zelf mee aan de gang kan, dan een voor je zusjes!
Er staan meer dan genoeg hele leuke beginners pony's voor weinig te koop momenteel, waar jij je zusje op zou kunnen leren rijden.
Begin dan niet aan een die nog beleerd moet, dat is niet eerlijk voor het paard, maar ook niet eerlijk tegenover je zusjes!!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:30

Terugbrengen en een degelijke pony kopen die al beleerd is en waar jouw zusjes gewoon plezier mee kunnen beleven. Eeuwig zonde als ze nog maanden moeten wachten voordat pony klaar is voor hun.
Gewoon een brave oudere pony kopen waarmee ze lekker kunnen spelen en tutten. :)

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 19:51

Gini schreef:
Ah zo, dat maakt de situatie al wat helderder.
Dan zou ik nu dus eerder naar jouw eisen:kijken. Als jij nu tijdens de proeftijd een "klik" hebt met het dier en je hebt wel het gevoel dat je lekker met hem aan de slag zou kunnen gaan, dan zou ik hem aanhouden.

gezien ik de zorg en kosten er van heb wil ik idd wel graag een pony die ik zelf ook leuk genoeg vind om daar al die tijd en het geld in te steken. hij staat namelijk wel op een pension stal waar gewoon betaald moet worden. en natuurlijk is de fun die mijn zusjes van een pony kunnen hebben ook heel veel waard. maar dat is maar 2 dagen in de week en die andere 5 dagen moet ik het wel allemaal zelf doen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:57

Denk dat ik hem ook weg zou doen als jij er al moeite mee hebt zegt dat best veel
dit is een pony die altijd een streng iemand nodig zal hebben die hem op het rechte pad houd.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:04

Ariebren schreef:
Alles bij elkaar ben je goed bezig.
Nu volhouden totdat je het resultaat hebt.

Nog een klein adviesje.
Schrapen tijdens poetsen of zadelen ?
Niks zeggen, gewoon een ander been oppakken.

of duw m ff van opzij, dan moet hij heel snel zijn been waarmee hij aan het schrapen was neerzetten zodat hij niet omvalt hihi werkt altijd.

Nou dan is ie meer van jou van voor je zusjes??? ik zou zeggen kies voor jezelf wat vind je er zelf van? vind je m leuk, koop m dan, vind je m zelf niks, terugbrengen.

Jij zorgt ervoor en betaald alles dan moet je zeggen of ie leuk is voor jouzelf.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 15-01-12 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:07

en dan geef je hem aandacht en dat wil hij

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:14

Ik zou voor een ouder paard gaan. En wellicht ook een ander ras. Mijn ervaringen met Haflingers en Arabieren is dat dat nou niet bepaald de makkelijkste dieren zijn qua omgang. Tuurlijk kunnen zij ook fijne paarden zijn maar er zit wel karakter in ;)

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 22:30

ervaring met Arabieren heb ik niet. met haflingers wel. de ervaring die ik uit haflingers haal is dat ze een duidelijke leiding en hand nodig hebben. zolang je die geeft zijn het hele leuke betrouwbare paarden waar je een leuk familie paard aan kan hebben.

tot nu toe is hij wel heel braaf. ondangs dat hij ruig en drammerig is doet hij wel alles wat ik vraag zonder daar heel moeilijk over te doen. ook dingen die hij niet kent. hij laat wel merken als hij iets eng vind of niet leuk vind, maar gemeen zal hij zeker niet worden. voor nu is hij nog niet geschikt voor mijn zusjes, maar hij is wel eerlijk en nuchter genoeg om geschikt te worden.

de punten waardoor hij op dit moment niet geschikt genoeg voor is, kunnen ze nu wel met mijn merrie doen ( 6 jaar 1.56) die is onder het zadel niet geschikt voor mijn zusjes en dat zal ze ook nooit worden. maar met de omgang is zij juist weer heel lief en rustig. van mijn merrie kunnen ze nu dingetjes leren die ze met de pony niet kunnen doen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 01:09

Met een kruising moet je het treffen, vooral een kruising tussen die twee rassen. Gezien je alles blijft verdedigen denk ik dat je zelf het antwoord al weet, je wilt hem niet kwijt. Ik hoop dat jullie er een hele leuke pony aan gaan hebben, uit ervaring weet ik dat ze nog veel kunnen leren van de jusite kudde genoten, en dan in gedrag stabieler kunnen worden en misschien ook wel een kinderpony. Zekerheid heb je nooit en ik hoop van harte dat deze pony niet over een tijdje weer op marktplaats staat wegens niet klikkende combinatie oid.
Succes met hem.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 01:37

nicole_hetty schreef:
gezien ik de zorg en kosten er van heb wil ik idd wel graag een pony die ik zelf ook leuk genoeg vind om daar al die tijd en het geld in te steken. hij staat namelijk wel op een pension stal waar gewoon betaald moet worden. en natuurlijk is de fun die mijn zusjes van een pony kunnen hebben ook heel veel waard. maar dat is maar 2 dagen in de week en die andere 5 dagen moet ik het wel allemaal zelf doen.

OK, heel begrijpelijk. Maar gebruik je zusjes dan ook niet als argument want dan zou je gelijk wel een makkelijke pony hebben gekocht waar ze wel lekker met een los touwtje mee over het erf kunnen sjouwen. Deze pony klinkt niet erg geschikt voor kinderen, ook niet over een paar jaar. Een lompe drammer wordt echt geen lichtvoetige bambi die aan 1 woord van een kind genoeg heeft.

Je hebt deze pony dus voornamelijk voor jezelf gekocht wat natuurlijk prima is, dus kijk ook naar wat jij echt wil. Waarom twijfel je nou precies? EN zou je ook twijfelen als je zusjes helemaal geen rol meer zouden spelen?

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 13:40

mijn zusjes zijn op dit moment nog niet mans genoeg om echt te paardrijden.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:28

lailapri schreef:
Met een kruising moet je het treffen, vooral een kruising tussen die twee rassen. Gezien je alles blijft verdedigen denk ik dat je zelf het antwoord al weet, je wilt hem niet kwijt. Ik hoop dat jullie er een hele leuke pony aan gaan hebben, uit ervaring weet ik dat ze nog veel kunnen leren van de jusite kudde genoten, en dan in gedrag stabieler kunnen worden en misschien ook wel een kinderpony. Zekerheid heb je nooit en ik hoop van harte dat deze pony niet over een tijdje weer op marktplaats staat wegens niet klikkende combinatie oid.
Succes met hem.

:j Dat denk ik ook. Als je dit peerd echt zo leuk vind, jullie hebben elkaar het ja-woord zo'n beetje al gegeven, koop hem dan gewoon! :D Je zusjes kunnen ook veel leren van dit dier.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:34

Als een beginner er een keer of wat af sodemietert, dan gaat het vertrouwen erg snel weg, geloof mij!!
Nogmaals, heel veel leuke leer pony's te koop die een goed adres zoeken voor weinig of zelfs gratis, ga daar gewoon voor als je je zusjes echt wil helpen!!!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:24

Ik denk dat heel veel mensen een denkfout maken in de omgang met een paardje, pony.
Een paard hebben, houdt niet in dat je gelijk moet gaan paard rijden.
Ik weet dat heel veel mensen zo met paarden zijn begonnen, poetsen ?? gelijk erop.
Het manege systeem van paardrij les voor kleintjes.

Nee, is niet het goede systeem.
Bij mij op stal worden de jonge meiden eerst de beginselen geleerd van paard verzorgen.
Lekker poetsen, dan een keer de hoefjes uitkrabben.
Na wat keertjes mogen ze een paardje uit stal halen, halster omdoen en paard naar de stalgang brengen.
En dit gebeurt altijd onder begeleiding van een ouder ervaren persoon.
Als beloning krijgen ze ook nog de kans het paardje uit te stappen.
En nu is er een van die kinderen aan het leren hoe een bandage aangebracht moet worden.
Zo bouw je de omgang met paarden op, stap voor stap de verzorging, en dan als beloning desnoods een buiten rit met begeleider.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 00:47

Ariebren schreef:
Ik denk dat heel veel mensen een denkfout maken in de omgang met een paardje, pony.
Een paard hebben, houdt niet in dat je gelijk moet gaan paard rijden.
Ik weet dat heel veel mensen zo met paarden zijn begonnen, poetsen ?? gelijk erop.
Het manege systeem van paardrij les voor kleintjes.

Nee, is niet het goede systeem.
Bij mij op stal worden de jonge meiden eerst de beginselen geleerd van paard verzorgen.
Lekker poetsen, dan een keer de hoefjes uitkrabben.
Na wat keertjes mogen ze een paardje uit stal halen, halster omdoen en paard naar de stalgang brengen.
En dit gebeurt altijd onder begeleiding van een ouder ervaren persoon.
Als beloning krijgen ze ook nog de kans het paardje uit te stappen.
En nu is er een van die kinderen aan het leren hoe een bandage aangebracht moet worden.
Zo bouw je de omgang met paarden op, stap voor stap de verzorging, en dan als beloning desnoods een buiten rit met begeleider.

dit is ook de manier hoe ik het mijn zusjes graag wil leren.
het gene wat ik hun mee wil geven voor hun verdere leven met dieren (paarden) is dat de verzorging van een paard altijd belangrijker is dan het rijden op een paard.

zoals ik het zelf geleerd heb en ik ook aan mijn zusjes door wil geven: verzorgen is hoofdzaak en rijden is bijzaak.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:57

Dat is omgang met paarden leren.
Eerst de basis zoals hierboven beschreven is.
Jammer dat die kleine meiden nog niet sterk genoeg zijn om stallen te mesten. :7
Hoort er eigenlijk ook bij.
Maar die jonge meiden moeten bij mij wel een rondje peentjes en oud brood lopen.
Het begin van voeding en verzorging.