trailer achter kleine auto

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:48

Wij hebben een Suzuki Vitara, is niet groot en niet zwaar, maar toch een leuke 4x4 die 1450 kg mag trekken :D

ingvdh

Re: trailer achter kleine auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:01

mijn niet zo grote auto is een golf diesel met zware motor. trekt prima mijn anderhalf paardstrailer met paard van 1,73.

Golfjes zijn niet goedkoop in de aanschaf, maar die van mij is wel goedkoop in het verbruik (rijdt erg zuinig). Maar het is een diesel, dus je moet wel veel kilometers maken (mag ook zonder trailer ;) )

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:04

ingvdh schreef:
mijn niet zo grote auto is een golf diesel met zware motor. trekt prima mijn anderhalf paardstrailer met paard van 1,73.

Golfjes zijn niet goedkoop in de aanschaf, maar die van mij is wel goedkoop in het verbruik (rijdt erg zuinig). Maar het is een diesel, dus je moet wel veel kilometers maken (mag ook zonder trailer ;) )

Ik weet niet hoe zwaar jouw golf is, maar wel is het zo dat je 1: vaak je E moet hebben (maximaal gewicht van de trailer is zwaarder dan gewicht auto) en 2: je trailer met paard zwaarder is dan de auto (en dit is niet echt gewenst).

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:07

De golf van mijn vriend kon makkelijk de 2paards trailer trekken met paard van 600 kg. Wel heeft mijn vriend alle rijbewijzen dus dat is het probleem niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:11

fjordjes schreef:
De golf van mijn vriend kon makkelijk de 2paards trailer trekken met paard van 600 kg. Wel heeft mijn vriend alle rijbewijzen dus dat is het probleem niet.

Maar of het veilig is, is een tweede.
Als je trailer zwaarder is dan de auto, gaat hij sneller met de auto aan de haal.
En paarden zijn geen doodgewicht, en door het bewegen van de paarden gaat de trailer heen en weer en daardoor de auto ook.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:12

ik heb ook keurig E achter B, de auto mag 1400 kg trekken dus dat is ook geen probleem. Sterker nog, deze auto mag meer trekken dan de suzuki vitara dit ik voorheen had.

Als je een "lichte" auto hebt, heb je sowieso E achter B nodig. Bij alle combinaties die hier genoemd worden heb je E achter B nodig, dat is niet alleen voor de Golf.

edit, ik weet dat het beter is om een super zware auto ervoor te hebben, maar het is een kwestie van keuzes maken, als ik ruim 20000 km per jaar rij en daarvan rond de 200 met trailer ga ik geen zware, dure en zuipende auto kopen, dan kies ik voor een voertuig die het aankan (en dat heeft de auto in de loop van de jaren wel bewezen) en daarnaast zuinig in het gebruik is.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:46

Ik zou gaan voor een jeep of een amerikaanse volumewagen (deze zijn meestal rond de 2 ton) Wij hebben een chevrolet als lichte vracht ingeschreven, op LPG. Is dus goedkoop in taks en verbruik :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:37

Mijn auto is niet erg licht, maar ik ben er wel vergeten bij te zetten dat je er wél je E voor nodig hebt ja.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:40

Ik heb geen E achter B nodig met de mijne.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:43

Leorah schreef:
Ik heb geen E achter B nodig met de mijne.

Hoe zwaar is jouw auto dan?

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:45

Ik ben bang dat als je een trailer achter de auto wil hebben dat je wel gedwongen wordt om een wat zwaardere auto aan te schaffen. Je kan dan idd denken aan een station of zo, maar let wel goed op de maximum te trekken massa. Een (1,5-paards) trailer weegt al snel een 600 a 700 kilo, eentje met een luxere uitvoering (zadelkamer o.i.d.) natuurlijk al weer meer. Mijn paarden wegen elk 700 kilo. Dan kom je al snel op een 1300/1400 kilo. Dit moet je auto dan wel makkelijk kunnen en mogen trekken als je er vertrouwd mee de weg op wilt. En of je er mee mag rijden is i.d.d sterk afhankelijk van het feit of je je E-rijbewijs hebt...

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:47

Ik rijd met een golf station die leeg 1450 kilo weegt. Een trailer die een max laadvermogen heeft van 1350.
En dit kan dus heel goed zonder E rijbewijs :)

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:49

Wij hadden en Citroën C4, die trekt met gemak een 2 paards trailer, en nu een Audi A3 (diesel) en daar sta ik echt versteld van, die trekt echt geweldig, wel heb ik een E rijbewijs. Een hele grote auto hoeft echt niet, goed kijken welke auto welk gewicht mag trekken.

Ik heb ook nog speciaal voor de trailer een LandRover Freelander, maar dat is geen geweldige trekker (mijn mening)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 14:50

wwillemijn schreef:
Ik rijd met een golf station die leeg 1450 kilo weegt. Een trailer die een max laadvermogen heeft van 1350.
En dit kan dus heel goed zonder E rijbewijs :)

Ik heb ook zoiets.

Mijn auto weegt (bijna) 1600 kilo, maximaal 2035 (incl laadvermogen) en mag 1580 trekken.
Trailer is maximaal 1400 kilo, = dus 1400+2035=totaal 3435 maximaal gewicht... dus ik mag er nog net met B mee rijden.

Ik ben wel bij andere auto's wezen kijken, maar dan zat ik totaal snel over die 3500 heen.
En dat risico neem ik niet. De meeste weten nl niet dat je het gewicht incl laadvermogen van de auto moet nemen om het totale maximale gewicht te berekenen.

Kruimel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:06

Het is niet wat voor auto maar of hij het volgens opgave RDW mag trekken, dit probleem kom je ook vaak tegen bij mensen met een caravan.
Als je nou een auto op het oog hebt en dan het kenteken op deze site https://ovi.rdw.nl/ invoert kan je precies zien wat mag kom je nooit in de problemen dat je bij een controle de trailer moet laten staan. 8)7
Soms kan een auto het makkelijk trekken maar als het volgens de RDW niet mag heb je een groot probleem, en spreek uit ervaring en geloof me das echt vervelend als je uit moet pakken onderweg of te paard verder moet bij een controle. /3 _O-
Je kan daar ook zien wat een auto weegt en als je dat invoert op http://www.belastingdienst.nl/reken/mot ... belasting/ weet je meteen wat je aan wegenbelasting kwijt bent.
Heel verhaal maar goed bedoelt en hoop dat je er wat aan hebt, succes en ben benieuwd.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:28