vrachtwagen rijbewijs voor het trekken van een trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:49

ikke schreef:
suvan schreef:
Rijbewijs B vanaf 2013:

Voertuig: motorrijtuigen van maximaal 3500 kg, maximaal 8 personen exclusief
bestuurder
Leeftijd: vanaf 18 jaar
Rijbewijs: 10 jaar geldig
Examen: theorie- en praktijkexamen
Aanhanger: maximaal 750 kg of, aanhanger zwaarder, maar totale combinatie van
maximaal 3500 kg
Opmerking: De tricycle valt niet meer onder categorie B, maar onder A

Van RDW, zelf op te zoeken!
Oftewel: de aanhanger hoeft niet meer lichter te zijn dan de auto, wat tot nu toe wel zo was zonder E rijbewijs...

----------------
Rijbewijs B+ (code 96)
Voertuig: voertuigen van maximaal 3500 kg, maximaal 8 personen exclusief
bestuurder
Leeftijd: vanaf 18 jaar
Rijbewijs: 10 jaar geldig
Examen: praktijkexamen (gelijk aan BE examen)
Aanhanger: zwaarder dan 750 kg en de totale combinatie tussen 3500 kg en 4250 kg

Aanvulling:
Rijbewijs B-E: Auto max 3500kg MTM plus aanhanger max 3500kg MTM. Waarmee het combinatiegewicht met B-rijbewijs altijd ophoudt bij 7000kg.

De oplettende lezer zal zich afvragen wat er dan met die opleggercombi's gaat gebeuren, die nu 10 - 11 ton MTM mogen zijn? Wel, het zou dus kunnen zijn dat voor die combi's, ondanks dat de trekkende auto < 3500kg MTM is, er toch een C-E rijbewijs nodig is. Dat zou de verklaring van het gerucht kunnen zijn, want ik heb formeel hierover nog niks op I-net kunnen vinden.

Voor degenen die nu overwegen hun E-rijbewijs te gaan halen: bedenk dat B, B+, B-E rijbewijs straks dus drie keer examen is, voordat je met een serieuze aanhanger (tweepaards trailer o.i.d.) op pad mag. Nu heb je datzelfde "recht" nog met twee keer examen doen. trek uw conclussies........

ikke: maar als je een anderhalfpaardstrailer trekt, of een tweepaards met geen te zware paarden erin, mag dat in principe dan toch gewoon met je b? (mits de mtm onder de 3500 blijft?)

orkaan

Re: vrachtwagen rijbewijs voor het trekken van een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:16

Wil je met een 2 paards VEILIG de weg op kunnen (max massa + max massa auto ) zal ( bijna) altijd boven de 3500> komen..dus dan heb je weer een B+ rijbewijs nodig......

Dus als je in 2012 nog je E haalt zit je altijd helemaal safe.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:44

Duhelo schreef:
ikke: maar als je een anderhalfpaardstrailer trekt, of een tweepaards met geen te zware paarden erin, mag dat in principe dan toch gewoon met je b? (mits de mtm onder de 3500 blijft?)

HET punt in de nieuwe regelgeving blijft het uitgangspunt van het papieren (maximaal) gewicht van auto en trailer, zolang de chauffeur geen "volwaardig" B-E rijbewijs heeft.

studiemiep schreef:
Wil je met een 2 paards VEILIG de weg op kunnen (max massa + max massa auto ) zal ( bijna) altijd boven de 3500> komen..dus dan heb je weer een B+ rijbewijs nodig......

Je kunt op vrijwel geen enkele manier 2000kg aan een auto hangen, binnen deze regels, tenzij je een "volwaardig" B-E rijbewijs hebt.
Immers, bij het B+ rijbewijs (4250kg TMM) heb je voor de auto nog 2250kg over. Trek daar gauw 500 - 600kg laadvermogen vanaf en je blijft met 1650kg leeg autogewicht zitten. Er zijn enkele auto's met dat eigen gewicht die ook daadwerkelijk die 2000kg mogen trekken, zoals de Land Rover Freelander, maar dat segment auto's is vrij klein en het zijn zeker geen "budgetauto's".

Over veiligheid kun je een boom apart opzetten, hoewel die feitelijk zeer simpel is: hoe groter en sterker de auto, hoe simpeler het is om er een veilige combinatie van te maken. Bedenk hierin heel goed: het is de chauffeur die de uiteindelijke veiligheid van de combi bepaalt!!!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:47

studiemiep schreef:

maar momenteel praten we dan ook niet over veilig (imo ligt dat volledig in de handen van de chauffeur, ik trek daar geen oordeel over) maar wat toegelaten is op papier ;)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:52

ik heb een C-rijbewijs. Mag ik dan in principe met trailer met 2 paarden trekken? want B+E heb ik niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:56

Dakario schreef:
ik heb een C-rijbewijs. Mag ik dan in principe met trailer met 2 paarden trekken? want B+E heb ik niet.

Nope, je mag aan je vrachtwagen een aanhanger tot 750kg TMM hangen, verder helemaal niets extra's!

Als je dan toch voor E gaat, doe dan C-E want dan heb je gelijk ook B-E EN C-E is simpeler!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:00

ikke schreef:
Over veiligheid kun je een boom apart opzetten, hoewel die feitelijk zeer simpel is: hoe groter en sterker de auto, hoe simpeler het is om er een veilige combinatie van te maken. Bedenk hierin heel goed: het is de chauffeur die de uiteindelijke veiligheid van de combi bepaalt!!!

..en die hoeft steeds minder vaardig te zijn en mag steeds sneller rijden :roll:

Met het eigen ruiterbelang als hoogste prioriteit het paard in de doodskist op wielen door het verkeer. Dat is waar het op neerkomt.
Niet; ´wat is veilig?` of wel het minimale risico.
Maar: ´Wat is minimaal vereist? ofwel het maximale risico(en dat dan nog oprekken).

Het is tenslotte een ruíterforum, geen dierenliefhebbers forum.

p.s. ´sterker´ NIET in motorvermogen! Dat is een valkuil waar éxtra vaardigheid voor nodig is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:43

Huertecilla schreef:
p.s. ´sterker´ NIET in motorvermogen! Dat is een valkuil waar éxtra vaardigheid voor nodig is.

Maar stel dat je een iets lichtere wagen hebt, maar wel mét een grote motorinhoud, én genoeg pk's (pakweg, een auto van 1500 kilo leeg, met een 3.0 motor en 200 pk (fictieve waardes, heb amper een idee hoe het zit met die auto's :D)
dan zul je toch veel makkelijker kunnen trekken dan als je een wagen hebt van 2500 kilo leeg, maar met maar een 1.8 motor en 120 pk?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:10

Duhelo schreef:
dan zul je toch veel makkelijker kunnen trekken dan als je een wagen hebt van 2500 kilo leeg, maar met maar een 1.8 motor en 120 pk?

Ja, en ook onveiliger; je hebt de in dit geval dúbbele valkuil perfect aangewezen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:18

Huertecilla schreef:
Duhelo schreef:

Ja, en ook onveiliger; je hebt de in dit geval dúbbele valkuil perfect aangewezen.

hoezo onveiliger dan? in de zin dat iemand met een auto met meer vermogen meer risico neemt of sneller rijdt, of eerder in de zin dat de wagen niet zwaar genoeg is kwa gewicht oid?

TAVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:34

Let er wel op bij alle berekeningen die hier worden uitgevoerd is het trekvermogen van de auto ook belangrijk. Je kunt wel een berekening uitvoeren met ledig gewicht auto enz. maar als de auto het niet kan trekken ben je nergens ;)

Het trekvermogen staat in de papieren vermeld van de auto en heeft niet alleen te maken met het motorvermogen van de auto maar ook hoe het chassis is gebouwd. Dus hoe stevig je auto is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:38

Duhelo schreef:
hoezo onveiliger dan? in de zin dat iemand met een auto met meer vermogen meer risico neemt of sneller rijdt, of eerder in de zin dat de wagen niet zwaar genoeg is kwa gewicht oid?

Beiden ja.
De wagen kan motorisch meer, maar brengt letterlijk minder gewicht in de schaal.
Mbt veiligheid beter andersom.
Je mag toch maar 90 (of 80) en wegrijden en/of trekkracht aan de wielen zijn een kwestie van reductie; van de versnellingsbak.

Ik heb in gewicht en constructiesterkte twee vergelijkbare autos met 4x4 chassis.
Beiden turdodiesels.
De ene 2,3td, de andere 2.9td.
De 2.3 heeft in alle versnellingen een kortere overbrenging en is de veiliger keuze voor een aanhanger. Heeft nét zoveel stuurcontrole, minstens zoveel trekkracht aan de wielen, rijdt makkelijker weg, maar brengt je veel minder snel in een probleemzone.
Kun je nagaan als die meer overwicht op de schaal zou leggen :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:41

TAVA schreef:
Let er wel op bij alle berekeningen die hier worden uitgevoerd is het trekvermogen van de auto ook belangrijk. Je kunt wel een berekening uitvoeren met ledig gewicht auto enz. maar als de auto het niet kan trekken ben je nergens ;)

En voor trekkracht aan de wielen heb je de versnellingsbakverhoudingen nodig :)*
De versnellingsbak is belangrijker dan het motorvermogen.
Voor veiligheid moet je dat vermogen liefst VERGETEN!
Als je daar op in wil gaan, moet je naar de trekkrachtdiagram (aan de wielen) vragen.

TAVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:46

Om het nu makkelijk te maken kijk gewoon in de papieren van je auto :P .

Schakel of automaat maakt ook nog uit :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:57

Huertecilla schreef:
Duhelo schreef:

Beiden ja.
De wagen kan motorisch meer, maar brengt letterlijk minder gewicht in de schaal.
Mbt veiligheid beter andersom.
Je mag toch maar 90 (of 80) en wegrijden en/of trekkracht aan de wielen zijn een kwestie van reductie; van de versnellingsbak.

Ik heb in gewicht en constructiesterkte twee vergelijkbare autos met 4x4 chassis.
Beiden turdodiesels.
De ene 2,3td, de andere 2.9td.
De 2.3 heeft in alle versnellingen een kortere overbrenging en is de veiliger keuze voor een aanhanger. Heeft nét zoveel stuurcontrole, minstens zoveel trekkracht aan de wielen, rijdt makkelijker weg, maar brengt je veel minder snel in een probleemzone.
Kun je nagaan als die meer overwicht op de schaal zou leggen :)*

ik snap hem :D
dankjewel voor de uitleg!

Yttel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:01

Correct me if I'm wrong:

Een paarde(n)trailer is een tandemasser (twee-assig).. Heeft een eigen kenteken..
Ik heb begrepen dat, je voor een tandemasser altijd een BE rijbewijs nodig hebt.. Ongeacht het gewicht..

Een enkelassige aanhager (tot 750) mag je met B rijbewijs mee rijden..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:24

TAVA schreef:

Jep.
Neem het ledig gewicht x 90% (binnen NL blijven!! anders 80%) en hoppa = maximum wat erachter ´kan´.

Alles wat je er meer achter hangt is met paardbelang strijdig ruiterbelang.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:01

Yttel schreef:
Correct me if I'm wrong:

Een paarde(n)trailer is een tandemasser (twee-assig).. Heeft een eigen kenteken..
Ik heb begrepen dat, je voor een tandemasser altijd een BE rijbewijs nodig hebt.. Ongeacht het gewicht..

Dat is een bekende misvatting.

Al zitten er 3 of 4 assen onder.
Voor het criterium of je B of BE nodig hebt is alleen de tmm bepalend (i.c.m. trekauto)

Yttel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:07

stefanvi schreef:
Yttel schreef:
Correct me if I'm wrong:

Dat is een bekende misvatting.

Al zitten er 3 of 4 assen onder.
Voor het criterium of je B of BE nodig hebt is alleen de tmm bepalend (i.c.m. trekauto)

Dan ben ik altijd verkeerd ingelicht! Bedankt, voor je antwoord!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:27

TAVA schreef:

Schakel of automaat maakt ook nog uit :j

Leg eens uit?

Over die papieren:
Een VW Golf met een simpel 1.6 bezineblokje voor een trailer, in handen van een chauffeur die op de mm weet wat de combi wel of niet kan, is veiliger dan een 2400kg wegende Range Rover Sport met 300+pk in handen van een "beginner". Begin dus eens met naar jezelf te kijken!

Alle grote monden ten spijt heeft tot nog toe geen enkel Bokker aan mij gedemonsteerd hoe geweldig de autorijkunsten zijn en hoe goed de beker chocomel-met-slagroom blijft staan op het dashboard.........

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:39

Maar is het niet evengoed zo dat de kogeldruk (verzekeringtechnisch) altijd ook bepaland blijft?

Als ik nu met de auto van mijn vader, VW Tiguan, op stap ga met 1,5 paards trailer (teruggekeurd) en pony, blijf ik binnen alle B rijbewijs normen. Mag dus.
VW Tiguan heeft een max. kogeldruk van 85.

Maar: ALs ik in 2013 op stap ga met dezelfde auto, alleen een tweepaardstrailer, en twee paardjes, is de auto niet meer zwaarder dan TMM trailer. Mag volgens die regels ook.

Maar: Dikke maar: Die kogeldruk van de auto blijft 85. En een tweepaardstrailer heeft al snel een kogeldruk van 100. Dus: Toch niet toegestaan.

Met andere woorden, je mag straks wellicht TMM technisch gezien een zwaardere combi trekken dan de auto, zonder E rijbewijs. Maar een auto met voldoende kogeldruk voor een tweepaardstrailer is toch al snel een pittige auto.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:44

Kukkie schreef:
Maar is het niet evengoed zo dat de kogeldruk (verzekeringtechnisch) altijd ook bepaland blijft?

Als ik nu met de auto van mijn vader, VW Tiguan, op stap ga met 1,5 paards trailer (teruggekeurd) en pony, blijf ik binnen alle B rijbewijs normen. Mag dus.
VW Tiguan heeft een max. kogeldruk van 85.

Maar: ALs ik in 2013 op stap ga met dezelfde auto, alleen een tweepaardstrailer, en twee paardjes, is de auto niet meer zwaarder dan TMM trailer. Mag volgens die regels ook.

Maar: Dikke maar: Die kogeldruk van de auto blijft 85. En een tweepaardstrailer heeft al snel een kogeldruk van 100. Dus: Toch niet toegestaan.

Met andere woorden, je mag straks wellicht TMM technisch gezien een zwaardere combi trekken dan de auto, zonder E rijbewijs. Maar een auto met voldoende kogeldruk voor een tweepaardstrailer is toch al snel een pittige auto.

Het maakt niet uit waar je mee op stap gaat; voor de verzekering MOET de auto de trailer mogen trekken, IN ELK OPZICHT!!! DAT is de verantwoording van de chauffeur. Jij dus.......
Wat voor auto er uiteindelijk voor die trailer komt, is een kwestie van de juiste getallen naast elkaar leggen en ja, een tweepaards trailer blijft een flink ding, dus blijft daar een flinke auto voor staan. Daar verandert het rijbweijs niks aan.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:55

Ikke, precies!

En waar ik me persoonlijk dan zo aan stoor is het aantal combinaties dat ik zo kan opnoemen dat nu al niet eens geschikt is, kogeldruktechnisch.
Dat er bij het noemen van alle nieuwe regels wederom geen aandacht is voor de kogeldruk, vind ik daarom dom. Er stevenen nu al zoveel mensen af op een persoonlijk faillisement, door de risico's die ze nemen, al dan niet bewust.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 02:01

Kukkie schreef:
Maar: Dikke maar: Die kogeldruk van de auto blijft 85. En een tweepaardstrailer heeft al snel een kogeldruk van 100.

Oeffff.... dan heb je de kogelhóógte toch bepaald niet goed en de stuureigenschappen van de tandemasser behoorlijk verminderd.

Tip: gebruik de zoekfunctie op kogelhoogte :)*

Oh; en het is kogellást!
Druk = kracht per vierkante centimeter.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 04:26

Huertecilla schreef:
Kukkie schreef:
Maar: Dikke maar: Die kogeldruk van de auto blijft 85. En een tweepaardstrailer heeft al snel een kogeldruk van 100.

Oeffff.... dan heb je de kogelhóógte toch bepaald niet goed en de stuureigenschappen van de tandemasser behoorlijk verminderd.

Tip: gebruik de zoekfunctie op kogelhoogte :)*

Oh; en het is kogellást!
Druk = kracht per vierkante centimeter.

Wij noemen dat in nederland kogeldruk.. ;)