Pony VERleasen, hoe en wat? Help alsjeblieft. Ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 00:08

Suelza schreef:
Misschien ben ik hier heel simpel in, maar wel eens gedacht om een uitgebreide ziektenkostenverzekering voor jouw pony af te sluiten? Kost je een paar euros per maand (als je hem niet achterlijk hoog verzekerd en enkel tegen kosten, dan vallen de kosten reuze mee) en als er dan wat gebeurd, kun je hem zonder kopzorgen naar een dierenkliniek brengen...

Ik zit hier inderdaad al het 1 en andere aan het over uit zoeken :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:11

Ik heb mijn pony te lease aangeboden. Iets andere situatie, want de pony was bij mij Z1 drs / L spr en onder een andere ruiter Z startg in het springen en het was een merrie... De pony hoefde dus niet meer 'verbeterd' te worden, maar diende juist als leerpony. En een merrie is overal wel te stallen + geen niveau vereist.

De pony werd verplaatst voor onbepaalde tijd (net zo lang tot er voor een van de partijen een reden zou zijn om de lease te beëindigen). Wij hebben een contract gemaakt waarin o.a. een verklaring stond dat wij te allen tijde eigenaar bleven. Stallingskosten waren voor de leaser, net als alle normale onderhoudskosten (ook de wormkuren en de inentingen). Buitengewone dierenartskosten (buiten de schuld van de leaser) waren nog gewoon voor ons. Maar bij een langdurige blessure zou ze gewoon weer naar huis komen, want dan kan de leaser toch geen gebruik maken van de pony en dan kunnen wij zelf de revalidatie regelen.
Wij stelden alle spullen beschikbaar en ik kocht ook nog steeds nieuwe spullen voor de pony als dat nodig was (zadel aan laten passen, dekens, etc.). Maar dat kan je natuurlijk naar eigen wens afspreken. Wij hebben ook besproken wat er moest gebeuren in geval van uiterste nood, aangezien het voor ons langer dan een uur rijden was. Dus even hard gezegd: als ze dood lag te gaan aan koliek of als ze een gebroken been had, dan mochten ze haar direct in laten slapen, ook als ik niet ter plaatse was of als ze me nog niet hadden kunnen bereiken. Wel wilde ik altijd geinformeerd worden als er iets was, ook bij kleine dingetjes.

Het wordt wel lastig om een leaser te vinden die de pony echt professioneel op hoger niveau gaat trainen. Die kosten geld ipv dat je geld kan vragen. En als je de pony bij de leaser op stal zet, dan heeft de leaser sowieso al de stallingskosten en naar afspraak bijkomende kosten. Een verdere bijdrage zal dan moeilijk gevraagd kunnen worden, omdat je dan als leaser beter af bent met een eigen paard/pony. Ook omdat de pony in kwestie heel leuk is, maar geen leerpony is. De leaser heeft dus minder voordeel.

Verder mag je wel van alles eisen. Ik had ook allerlei eisen wat betreft stalling en gebruik. ([EA-TK-PP] Stoere leasepony aangeboden (Grote D)) Maar natuurlijk geldt wel: hoe meer eisen je stelt, hoe lastiger het zal worden om iemand te vinden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:40

friesiszwart schreef:
let wel indien een ander schade met je paard zou veroorzaken (of je paard veroorzaakt met die ander ruiter schade) jij als eigenaar aansprakelijk bent en blijft.

Dat is maar de vraag hoor.

Je bent namelijk niet als eigenaar aansprakelijk, maar als bezitter.

Bij een lease-constructie hangt het er maar helemaal vanaf wie bezitter zal zijn. Van belang is hoe de hele feitelijke situatie is en hoe het contract is opgesteld. Helaas is dat wel een behoorlijk grijs
gebied, waarop niet vooraf een sluitend antwoord te geven is.

linnke

Re: Pony VERleasen, hoe en wat? Help alsjeblieft. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:36

Ik heb ook wat vraagjes:
Wij zitten er ook over te denken om onze paarden te verleasen gezien de paardenmarkt op dit moment.
Wat zou je kunnen vragen ervoor en hebben jullie misschien ook voorbeeldcontractjes?

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:17

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:19

Even vanuit het oogpunt van de leaser:
Je least een paard, betaalt een bedrag per maand. Dierenartskosten zijn ook voor jou.
Dus, je hebt alle kosten die je bij een eigen paard ook hebt, alleen heb je er beperkt zeggenschap over.
Na een jaar ben je gehecht geraakt aan het paard en kan je weer gaan.

Ik vind het knap als je iemand weet te vinden die dit wil doen!

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:22

Ik heb al aangeboden de pony gratis te rijden maar helaas is ze noodgedwongen om de pony te verkopen.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:25

pony is inmiddels ook al verkocht :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:34

Netje schreef:
pony is inmiddels ook al verkocht :D

Aan jou? :)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:19

:j