wat te doen bij geen contract maar wel 1 maand opzeg termijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:47

ik heb nu 2 x stalling opgezegt en allebei de keren gewoon ruim op tijd.
De stalbazen zeggen altijd wanneer wil je weg ? heel simpel na een maand.

Sterker nog bij de eerste keer opzeggen had ik de afspraak dat mijn paard een maand het land op zou gaan,elders, en inprincipe dus niks met mijn stalbaas te maken heb hem toch kale huur betaald ondanks hij mij jaren lang genaait had.
Het schilt zo ontzettend veel gezeik als je gewoon op tijd op zegt en betaald.

Trouwens als de stal waar je heen wil zo een haast heeft met het feit dat je komt , en begrijpelijk want je zal de eerste niet zijn die uiteindelijk niet op komt dagen, betaal je daar toch een borg?
Jaa heb je januari een dure paardenmaand maar februari gaat dit weer van je stalling af.

Nee ik vind dat de stalhouder in zijn recht staat en je zelf ook had kunnen weten dat je een opzeg termijn hebt.
Dit hoeft niet gemeld te worden en ook niet in een contract te staan om zo iets te snappen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:52

Geen bon is voor mij zwart. Die stalhouder moet gewoon een bon geven,die moet hij ook overleggen met de boekhouding. Weet niet wat je nu betaald maar misschien kan je een week extra betalen.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:52

Yessy schreef:
Je had ook al eerder open kaart kunnen spelen. Als jij uitlegt dat je op zoek bent naar nieuwe stalling vanwege de kosten en niet omdat je het niet goed hebt op stal, dan maakt echt niemand daar een probleem van. Nu valt het nogal rauw op z'n dak natuurlijk. Daarnaast heeft hij wettelijk gezien gewoon gelijk, of hij nou wel of niet bot reageert.
Je kunt je verhaal uitleggen en misschien aanbieden om te betalen tot jouw stal weer bezet is? Misschien heeft hij een wachtlijst en is jouw stal volgende week weer bezet. Nee heb je, ja kun je krijgen :)
Ik zou iig geen schennis gaan schoppen, dan heb je kans op een slot op je box die er pas af gaat als je netjes betaald hebt voor januari..

Een slot op de stal van een eigendom mag never nooit niet.
Ook eens zo iets aan de stok gehad en politie gebeld de zelfde avond kon de staleigenaar terug komen om het slot te verwijderen, met schaamrood op zijn kaken en een probleem met paps :D .
Daar zijn namelijk deurwaarders voor in het leven geroepen.
In dit geval had ik wel de stalling betaald maar toen ik wegging geen doei gezegt(had ik wel maar hij heeft duidelijk niet gehoord) >;) En wat spullen mee naar huis genomen dus hij dacht dat ik die avond zou vertrekken -O- en dat na er zeker 7 jaar te staan :=

Yessy

Re: wat te doen bij geen contract maar wel 1 maand opzeg termijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:59

Maar dat is dan toch niet zo'n slecht plan voor de stalhouder? Slot erom, TS belt politie, die komt, slot moet eraf en TS moet rekening netjes betalen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:01

Dat het voor jou zwart is houdt niet in dat het dan ook zo is he :+... Ik heb echt nog nooit ergens een bon van gehad, en bij een stal waar ik het wel overmaakte gebeurde ook een hoop zwart, dus dat zegt allemaal niks :n.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:04

moyra schreef:
Ook eens zo iets aan de stok gehad en politie gebeld de zelfde avond kon de staleigenaar terug komen om het slot te verwijderen.

Wanneer een pensionklant zijn stalgeld niet betaalt (achterstallig!) mag op basis van retentierecht een slot geplaatst worden.
Citaat:
Uit het boek 'Paard en recht': Bij een opeisbare vordering op grond van een stalovereenkomst is er in beginsel voldoende samenhang wanneer de stalhouder het paard waarvoor de stalling is aangegaan terughoudt. Samenhang t.b.v. retentierecht kan worden aangenomen wanneer voor het achterstallige stalgeld voor paard X, de stalhouder tijdelijk een ketting op de stal hangt, totdat de klant het verschuldigde stalgeld heet betaald.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:09

_kajo_ schreef:
moyra schreef:
Ook eens zo iets aan de stok gehad en politie gebeld de zelfde avond kon de staleigenaar terug komen om het slot te verwijderen.

Wanneer een pensionklant zijn stalgeld niet betaalt (achterstallig!) mag op basis van retentierecht een slot geplaatst worden.
Citaat:
Uit het boek 'Paard en recht': Bij een opeisbare vordering op grond van een stalovereenkomst is er in beginsel voldoende samenhang wanneer de stalhouder het paard waarvoor de stalling is aangegaan terughoudt. Samenhang t.b.v. retentierecht kan worden aangenomen wanneer voor het achterstallige stalgeld voor paard X, de stalhouder tijdelijk een ketting op de stal hangt, totdat de klant het verschuldigde stalgeld heet betaald.

Is dus niet relevant op deze situatie. ;)
Dit betreft een opzegtermijn die wordt opgelegd na opzegging van de stal.
TS was hier niet van op de hoogte, heeft geen stalcontract, dus vandaar haar vraag.

TS: vraag of je de kale boxhuur mag betalen en ga naar je nieuwe stal. Opgelost! ;)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:13

en tevens niet relevant geweest op mijn situatie.
Ik had wel betaald.

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 18:14

het gaat in principe om, dat het niet helemaal juist van zijn kant ook komt.
en een te dure stal dus had je in eerste instantie niet moeten doen.
vind ik erg onterecht.
want de dingen zijn niet gelopen zoals we gehoopt hadden,
en de kosten zijn erg duur voor wat we ervoor terug krijgen.
maar die details laat ik achterwegen.

mij gaat het erom, dat wij met hem wilde praten of er ene compromis te maken was, of een uitzondering vanwege 'het potje is leeg' dan zonder opzeg termijn weg konden.
want die opzeg termijn is NOOIT verteld. en andere stalklanten hebben ook nooit direct van hem dit te horen gekregen.
maar de staleigenaar wilde er niet in over discussie!

hij zal best in zijn recht staan over de opzeg termijn, en dat ik dat wel moet weten en snappen.
maar zo heel erg bekend ben ik niet in de stal wereld!
wat de zaak ook niet heel erg veranderd.

het zwart/wit verhaal van sommige, is ook niet van toepassing.
het gaat erom, dat nergens zwart OP wit staat, dat ons paard daar staat!
en ook niks ondertekend dat we akkoord gaan met der overeenkomsten of dergelijk.

maar alsnog erg bedankt voor de leuke reacties!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:15

Chanice92 schreef:
het gaat in principe om, dat het niet helemaal juist van zijn kant ook komt.
en een te dure stal dus had je in eerste instantie niet moeten doen.
vind ik erg onterecht.
want de dingen zijn niet gelopen zoals we gehoopt hadden,
en de kosten zijn erg duur voor wat we ervoor terug krijgen.
maar die details laat ik achterwegen.

mij gaat het erom, dat wij met hem wilde praten of er ene compromis te maken was, of een uitzondering vanwege 'het potje is leeg' dan zonder opzeg termijn weg konden.
want die opzeg termijn is NOOIT verteld. en andere stalklanten hebben ook nooit direct van hem dit te horen gekregen.
maar de staleigenaar wilde er niet in over discussie!

hij zal best in zijn recht staan over de opzeg termijn, en dat ik dat wel moet weten en snappen.
maar zo heel erg bekend ben ik niet in de stal wereld!
wat de zaak ook niet heel erg veranderd.

het zwart/wit verhaal van sommige, is ook niet van toepassing.
het gaat erom, dat nergens zwart OP wit staat, dat ons paard daar staat!
en ook niks ondertekend dat we akkoord gaan met der overeenkomsten of dergelijk.

maar alsnog erg bedankt voor de leuke reacties!

Die opzeg termijn hoef ook niet verteld te worden, omdat dat een wettelijke regel is. Dat is gewoon overal zo, je betalingstermijn is je opzegtermijn, tenzij anders aangegeven in een contract.

Ik zou gewoon overleggen of je de kale stalhuur kan betalen voor die ene maand, en het anders nemen als een dure les en gewoon betalen.

Misschien heb jij hem over 2 jaar weer nodig en geeft hij dan niet thuis omdat jij hem nu in de kou laat staan.

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 18:17

dat het een wettelijke regel is weet ik nu wel! dus dat hoeft niet 6x door dezelfde persoon herhaalt te worden.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:21

Mensen behoren de wet te kennen. Dus tja...

Ik weet niet hoeveel je moet betalen bij je oude stal en dat hoef ik ook niet te weten. Maar het lijkt me een slechte zaak wanneer je die ene maand niet kan betalen. Hoe moet het dan als je pony of paard morgen met koliek staat? Ik mag hopen voor het dier dat je dat wel kan betalen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:22

Chanice92 schreef:
dat het een wettelijke regel is weet ik nu wel! dus dat hoeft niet 6x door dezelfde persoon herhaalt te worden.

Herhaal jij dan niet steeds dat je het niet wist! Je hoort de wet te kennen, je hebt je stalhouder er ook nooit naar gevraagd, dus het is niet bepaald zijn fout dat jij dat niet weet.

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 18:24

ik wist ook echt niet dat je boos werd. maar aan de hand van de reacties is mijn verhaal niet echt duidelijk.
anders word er niet 6x hetzelfde herhaald!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:24

Je zult hoe dan ook die januari moeten betalen.
Probeer anders wat ik aangegeven heb en op de nieuwe stal een borg te betalen anders zit je dadelijk met stallingkosten op je huidige stal en kosten op je nieuwe stal.
En laten we eerlijk zijn als huidige stal al een opgave is gaat de nieuwe stalkosten erbij helemaal niet lukken.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:26

wij hebben een klein pensionstalletje en wij willen wel graag wat op voorhand weten als mensen weggaan
zodat we nieuwe eigenaren voor de box kunnen vinden en er dus financieel niet onder lijden
verder maken we er geen probleem van
de eigenaren moeten de maand wel uitbetalen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:29

Dat dingen niet zo lopen als jullie gehoopt hadden daar kan de stalhouder toch niets aan doen? Ik kan me niet voorstellen dat jullie verwacht hadden dat de stalhouder het heel normaal zou vinden als je meldt dat je over 5 dagen vertrekt.

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:33

Proberen een maand kale huur te betalen, vind ik een goede tip. Wie weet is de staleigenaar genegen
om je tegemoet te komen. Of als dat niet lukt het bedrag in termijnen betalen, toon goede wil ;)

Het is inderdaad een kleine wereld, je weet maar nooit :Y) Je zei dat je er zonder klachten hebt gestaan, dus
probeer er een goed einde van te maken!

Succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:35

Nou als je een maand van te voren betaald en je gaat weg de 1e januari en je hebt deze maand voor de maand januari betaald, dan kan het heel goed zijn dat hij het geld houdt.

Maar als jij geen contract hebt, heb je geen opzegtermijn...als jij gewoon onderhands staat en wellicht zelfs wel zwart, kan je stalbaas nog zo interessant doen, maar dan kan je gewoon gaan...als je gaat omdat je een duidelijke reden hebt, laat je dan helemaal niet gek maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:37

Vjestagirl schreef:
Chanice92 schreef:

Herhaal jij dan niet steeds dat je het niet wist! Je hoort de wet te kennen, je hebt je stalhouder er ook nooit naar gevraagd, dus het is niet bepaald zijn fout dat jij dat niet weet.

Wettelijk bepaalt? Mag jij mij even het wetsartikel geven.....

Dan heb je huisregels waar je voor kan tekenen, maar ook die zijn niet wettelijk bepaald.

TS heeft nl GEEN contract getekend.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:42

Of het nog wel of niet wettelijk bepaald is, ik vind het zeker omdat je zonder trammelant weg gaat.
(las namelijk dat het puur is omdat nieuwe stal goedkoper is, voor je paard wordt bij huidige stal netjes gezorgd.)
Dat het veel netter en slimmer was geweest het echt op tijd te melden.
Of je had de optie kunnen gebruiken pas later intrekken in de nieuwe stal.
Ik snap op zich de reactie van je stalhouder wel, dat hij er niet blij mee is.
Aangezien het vaak heel snel in een buurt rondspreekt hoe klanten omgaan met hun stalbaas (net zo als andersom) en je nooit weet of je niet een keer terug zou willen naar die stal,
of een andere in de omgeving.

Ik zou dus ook proberen om de kale huur met de huidige stalbaas af te spreken, zoals hier al wordt geopperd.
dan schiet hij er niets bij in en jij hebt het keurig afgehandeld.

edit tikfout hersteld.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 28-12-11 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:44

Om geen ellende te creeeren zou ik ook een maand wachten, maar als je al die andere stal hebt toegezegd dan zit je 2 maanden met dubbele kosten...

Overigens heb ik verschillende keren verkast en heb nooit een maand extra hoeven te betalen ook niet met contract.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:48

Contract is helemaal niet nodig, er is gewoon wetgeving (uiteraard). TS heeft een mondelinge overeenkomst. "zwart" huren bestaat dan ook niet. Als jij geld betaalt voor gebruik van iemands onroerend goed ben je voor de wet gewoon huurder. Ongeacht hoe dat allemaal tot stand komt. Onderhuur is weer wat anders maar daar is hier geen sprake van.

Tadaaaa: http://lexius.nl/burgerlijk-wetboek-boe ... el228/lid2

Opzegtermijn is idd 1 maand voor TS.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:55

Wat gij niet wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander niet...Klinkt hopeloos ouderwets, maar je zou zelf toch ook niet zo behandeld willen worden?!? Stalhouder heeft niks verkeerd gedaan en stel nou dat je ooit in nood zit en terug moet met je paard? Gewoon netjes betalen en vertrekken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:00

Netjes is het niet om achteraf met de regels aan te komen, aan de andere kant kan je er ook om vragen als je ergens gaat staan of er regels zijn en hoe het zit met opzeggen enzovoort.
Normaal gesproken is het zo dat de opzegmaand gelijk staat aan de betalingstermijn. In jullie geval een maand wat de manegehouder ook al aan heeft gegeven.
Ik zou proberen om het in een gesprek duidelijk te maken dat je niet op de hoogte bent gesteld van een maand opzegtermijn en dat je er daarom pas zo laat mee bent gekomen. Dat je ook niet blij bent om achteraf met regels bekend te worden gemaakt. Wellicht dat hij dan inziet dat hij ook niet erg slim is geweest.