Deken gesloopt door ander paard, WA aansprakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Deken gesloopt door ander paard, WA aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:47

NEE DUS GAAT NIET LUKKEN

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:48

waarom niet? op mijn vorige stal is dit ook gedaan hoor, werd keurig vergoed. Je kunt Tamadine even pben, die doet dit voor haar werk.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:48

Even heel kort:

Eigen gedraging van het paard dus de eigenaar is aansprakelijk.
De vraag of er ook een schadevergoedingsverplichting is kan je ontkennend beantwoorden,
de schadelijdende partij heeft namelijk 100% eigen schuld.

Wel aansprakelijk dus, geen schadevergoedingsverplichting.
Daarom zal een verzekeraar niet betalen.

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:49

Colway schreef:
Ja, dat zullen die paarden ook echt beseffen :+

Of bedoel je de eigenaar? Die snapt dat echt wel hoor, maar wat kan die eraan veranderen?

Geen zakgeld voor het paard? Of huisarrest?

betalen of paard apart of op stal zetten, heel simpel dus!
niemand wil die dekenslopers meer bij hun paarden hebben
LEES wij hebben ongeveer 80 paarden op stal en maar 2 hele grote weide's en een paar paddocks

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:50

Anoniem schreef:
Paarden hebben daar namelijk een vacht voor, die mooi terug groeit als hij kapot gaat...

Helaas.... mijn paard niet, die krijgt gewoon geen / amper wintervacht en ik ben daardoor min of meer verplicht hem in de dekens te zetten.
Gelukkig houdt hij zich redelijk afzijdig van wilde toestanden dus dekens zijn tot nu toe heel gebleven :D
Maar wat ik af en toe door de wei zie lopen := Pas nog een pony gered van deken die zo'n beetje op z'n kop aan hem hing...
Tja ik vind het ook eigen risico hoor, liever deken kapot en paard lekker in de wei ravotten dan paard heel de dag in stal en deken heel.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:50

Iedereen die een WA verzekering heeft kan zijn verzekering hierover informeren en wordt dan echt uitbetaald door de verzekering.
Ik heb het zelf aan de hand gehad met een paard wat de deken van een ander paard kapot trok, ik heb mijn WA verzekering ingeschakeld en die hebben aan de eigenaar van het paard netjes uitbetaald.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:51

En de paarden die wel eens een schop geven ook op stal? De paarden die de anderen wegjagen bij het hooi ook op stal? Zo kan je bezig blijven :')

Citaat:
Wel aansprakelijk dus, geen schadevergoedingsverplichting.
Daarom zal een verzekeraar niet betalen.

dacht ik ook, maar goed, het valt wellicht te proberen....als de andere eigenaar akkoord gaat

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:52

Taniya schreef:
Iedereen die een WA verzekering heeft kan zijn verzekering hierover informeren en wordt dan echt uitbetaald door de verzekering.
Ik heb het zelf aan de hand gehad met een paard wat de deken van een ander paard kapot trok, ik heb mijn WA verzekering ingeschakeld en die hebben aan de eigenaar van het paard netjes uitbetaald.

dat is netjes opgelost! :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:53

Taniya schreef:

En zo zie je maar weer dat lang niet iedereen bij een verzekeringsmaatschappij weet hoe het zit :D .

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:53

Altijd moeilijk dit soort dingen.

Als de eigenaar van het paard die jou paards deken gesloopt heeft mee wilt werken zou ik zeker kijken of er verzekerings technisch iets op te lossen valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:04

IKbenEllen schreef:
Anoniem schreef:
Paarden hebben daar namelijk een vacht voor, die mooi terug groeit als hij kapot gaat...

Helaas.... mijn paard niet, die krijgt gewoon geen / amper wintervacht en ik ben daardoor min of meer verplicht hem in de dekens te zetten.
Gelukkig houdt hij zich redelijk afzijdig van wilde toestanden dus dekens zijn tot nu toe heel gebleven :D
Maar wat ik af en toe door de wei zie lopen := Pas nog een pony gered van deken die zo'n beetje op z'n kop aan hem hing...
Tja ik vind het ook eigen risico hoor, liever deken kapot en paard lekker in de wei ravotten dan paard heel de dag in stal en deken heel.

Goed uitzonderingen daar gelaten!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:07

Ik lees even mee, inmiddels al drie dekens in de prullenbak door een ander paard in een hit actief stal.
De eigenaresse geeft zelfs toe dat haar paard de dader is.

In het verleden heb ik meegemaakt dat er een deken vergoed werd omdat een paard door de tralies heen een deken kapot maakte.

Degene die beweren dat een paard goed gehouden kan worden met een dikke vacht. Hoe doe/zie je dit met een wedstrijdpaard wat ook in de winter getraind wordt en ook binnen gereden wordt?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:10

langer droogstappen?

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:15

Langer droogstappen inderdaad en tijd vrij maken om je paard toch een halfuur langer te poetsen vooraleer je begint te rijden ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:21

Attitude schreef:
Ik lees even mee, inmiddels al drie dekens in de prullenbak door een ander paard in een hit actief stal.

In het verleden heb ik meegemaakt dat er een deken vergoed werd omdat een paard door de tralies heen een deken kapot maakte.

Degene die beweren dat een paard goed gehouden kan worden met een dikke vacht. Hoe doe/zie je dit met een wedstrijdpaard wat ook in de winter getraind wordt en ook binnen gereden wordt?

Ik doe er zelf ook dekens op hoor ;) maar daar kies ik voor. Niemand die mij dat verplicht. Jij kiest er voor om wedstrijden te willen rijden, Er is ook niemand die jou dat verplicht. En langer droogstappen is mogelijk hoor. Een dunne vacht is praktischer, dat ben ik met je eens. Maar niet persé nodig

Dus ik vind het volledig eigen risco!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:22

Ik zou ook wel balen hoor als mn deken stuk is, maar zou dat echt niet via de verzekering verhalen....

paard van mn zusje moest overigens een 'muilkorf' (graasmasker) om aangezien die dus echt wekelijks alle dekens van de paarden sloopte...die stond in een mini prive stal in klein groepsverband (4paarden) en geen mogelijkheid om apart te staan...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:25

Elin_ schreef:
Ik denk dat het gewoon zo netjes is van de eigenaar van dat paard jou gewoon je deken terugbetaalt? :)

Dat was mij ook overkomen in het voorjaar, de eigenaar is gewoon zo eerlijk om mij de schade te vergoeden.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:38

Wordt wel vergoed!
Ik heb 2x een eczeemdeken vergoed gekregen van de verzekering van mijn stalgenootje. Haar paard is duidelijk de sloper, al werkt mijn merrie er net zo hard aan mee (ze laat zich door dat paard dekken als ze hengstig is, en hij heeft ijzers, zij een eczeemdeken van 200 euro). Dus gewoon proberen!
Wij hebben na de 1e keer natuurlijk de paarden apart gezet toen ze weer hengstig werd, maar over het hek heen lukte het weer. Nu staan zit er minimaal 1 wei tussen in de periode dat ze haar deken om moet.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:43

inesje15 schreef:
Langer droogstappen inderdaad en tijd vrij maken om je paard toch een halfuur langer te poetsen vooraleer je begint te rijden ;-)

Waarom zou ik langer moeten poetsen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:46

Ragdollcat schreef:
Elin_ schreef:
Ik denk dat het gewoon zo netjes is van de eigenaar van dat paard jou gewoon je deken terugbetaalt? :)

Dat was mij ook overkomen in het voorjaar, de eigenaar is gewoon zo eerlijk om mij de schade te vergoeden.

Daar heb je dan geluk mee, ik zou het niet betalen. Ik neem aan dat je geen toestemming meer hebt gegeven je paard met deken bij de ander in te zetten?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-11 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:46

Anoniem schreef:
Ik doe er zelf ook dekens op hoor ;) maar daar kies ik voor. Niemand die mij dat verplicht. Jij kiest er voor om wedstrijden te willen rijden, Er is ook niemand die jou dat verplicht. En langer droogstappen is mogelijk hoor. Een dunne vacht is praktischer, dat ben ik met je eens. Maar niet persé nodig

Dus ik vind het volledig eigen risco!

Ik kies er voor dat mijn wedstrijdpaard in een hit actief mag staan, en daarbij ook wedstrijden.
Op hoger nivo is het niet wenselijk ( lang/dik haar), want ook droogstappen werkt niet altijd. ( zie teveel paarden die nog nazweten en daardoor dus snel kou vatten) Zie ik aan andere paarden in de hit actief.
Wedstrijden rijden is inderdaad mijn keuze, net zo goed dat het mijn keuze is dat mijn paard zeker mag genieten van het paard zijn en niet 23/7 op stal staat. Zoeken naar een goed alternatief/oplossingen vind ik meer dan normaal.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:47

Mindim schreef:
Daar heb je dan geluk mee, ik zou het niet betalen. Ik neem aan dat je geen toestemming meer hebt gegeven je paard met deken bij de ander in te zetten?

Als je kind/hond/paard/auto etc ( paard valt onder wa) iets kapot maakt van een ander dan is het toch fatsoenlijk om dat te vergoeden
Of vergoed je een spijkerbroek van een buurjongen ook niet, als jouw hond dat kind omver loopt en spijkerbroek van buurjongen gaat kapot?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:48

Attitude schreef:

En wat moet de eigenaresse er tegen doen dan? Jij blijft delkens op doen en zij blijft betalen? Welke oplossing vind je dan en welk paard moet wijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:50

Attitude schreef:
Mindim schreef:

Als je kind/hond/paard/auto etc ( paard valt onder wa) iets kapot maakt van een ander dan is het toch fatsoenlijk om dat te vergoeden
Of vergoed je een spijkerbroek van een buurjongen ook niet, als jouw hond dat kind omver loopt en spijkerbroek van buurjongen gaat kapot?

Dat vind ik iets anders, ik zet niet willens en wetens mijn hond bij een kind, dus dat is dan aan mijn nalatigheid te wijten. Zet ik mijn paard in een wei met andere paarden en iemand zet haar paard met deken in die zelfde wei. Dan neemt zij willens en wetens een risico en niet ik. Dat vind ik het verschil.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:51

Ik weet (helaas en later bleek ook onterecht) uit ervaring dat het vergoed kan worden door je verzekering.

Mocht ik ooit een stal beginnen dan komt er absoluut een bordje te hangen dat het dragen van dekens voor eigen risico is.
Als ik zie hoeveel er gesloopt word dan blijf je bezig.
Ik zeg ook altijd dat ik niet verantwoordelijk ben als mijn paard eens aan (een losse flap) een deken trekt. Hun willen een paard met dek ik niet.

Nog ff en we zijn net zo gek als die amerikanen.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 07-12-11 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt