help ex beweert paard verkocht te hebben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

robeer

Re: help ex beweert paard verkocht te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:37

Wat een rotsituatie.
Groot slot op de staldeur hangen. Dan moet hij iig moeite doen om het beest uit de stal te krijgen. Daarnaast heb je dan braaksporen die bij een eventuele aangifte kunnen.

Paard kent helaas geen eigendomsbewijs. Ze zijn wel bezig met I&R.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:42

Koopcontract getekend door beide partijen en daarnaast facturen van stal e.d. kan je aanvoeren als eigendomsbewijs

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:48

Degene die de kosten een bepaalde tijd al betaald, die wordt toch als eigenaar gezien?
In ieder geval, succes!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:35

Evelli schreef:
Koopcontract getekend door beide partijen en daarnaast facturen van stal e.d. kan je aanvoeren als eigendomsbewijs

Dat vind ik wel een goeie! Dierenartsrekening had ik wel bedacht maar die nog niet!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:38

Ik snap wel waarom het je ex is zeg... wat een banketstaaf...(hahaha ik had wat anders getypt maar blijkbaar censuur aan staan..)
hij heeft geen poot om op te staan. gewoon rustig reageren dat het paard jouw eigendom is en dat het diefstal is wanneer hij het probeert op te halen of te verkopen.
het enige wat hij wilt is waarschijnlijk jouw reactie....

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:48

Ik hoop voor je dat je in je recht staat en dat het met een sisser afloopt!!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:58

hesterve schreef:
is het ook zijn hengst? Heeft hij de aankoop betaald? Voor de zorg van het paard betaald? Of jou geld gegeven om dat te doen.
Je schrijft dat je de zorg betaald maar sinds wanneer doe je dat alleen? Of heb je het altijd alleen betaald?

TS, zou je deze vragen even willen beantwoorden? Want iedereen staat wel gelijk op z'n achterste benen, maar als jouw ex gewoon eigenaar is is het z'n goed recht.

Reacties als "als jij al een tijd alles betaald, is het wettelijk gezien jouw paard"...ehm, zo makkelijk en automatisch is dat dus niet. Het is niet met een factuurtje zwaaien en "och, dan komt paard weer terug".

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:06

GamblersCup schreef:
hesterve schreef:
is het ook zijn hengst? Heeft hij de aankoop betaald? Voor de zorg van het paard betaald? Of jou geld gegeven om dat te doen.
Je schrijft dat je de zorg betaald maar sinds wanneer doe je dat alleen? Of heb je het altijd alleen betaald?

TS, zou je deze vragen even willen beantwoorden? Want iedereen staat wel gelijk op z'n achterste benen, maar als jouw ex gewoon eigenaar is is het z'n goed recht.

Reacties als "als jij al een tijd alles betaald, is het wettelijk gezien jouw paard"...ehm, zo makkelijk en automatisch is dat dus niet. Het is niet met een factuurtje zwaaien en "och, dan komt paard weer terug".

Vroeg ik me ook af.
Heb je de aanschaf van het paard betaald en alle kosten? Of heeft je ex dat gedaan of daar substantieel aan bijgedragen?

Heeft hij niets aan dat alles bijgedragen, zou ik zeggen groot slot erom of verplaatsen, heeft hij wel bijgedragen, tja, dan wordt het ander verhaal.

Vind de Duitsters dan toch praktische oplossing hebben in de vorm van een papier, wat bij het paard hoord wat gewoon een eigendoms bewijs is,
wat wordt getekend door verkoper en koper en meegaat met de koper. (dus buiten paspoort om.)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:07

Hoe het juridisch ook exact in elkaar zit, als het paard weg is, heb je het zo maar niet terug.
Recht is soms krom en al sta je in je recht, dan is je recht halen niet altijd eenvoudig.
Wat te denken van een gestolen paard dat te goeder trouw is doorverkocht.
Het is niet zo eenvoudig.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:09

En nog een vraag: er staat dat ex het kuil haalde etc. Heeft hij dan het kuil ook betaald? Want als jij stalling betaald en hij het kuil, heb je de kosten dus gewoon gedeeld. Bijvoorbeeld.

sasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:14

Maar als je ex zegt dat hij het paard op komt halen, waarom vraag je niet aan de boer of eigenaar van de pensionstal of hij je ex niet toe wil laten of je paard in een andere stal zet ( ergens waar je ex hem niet kan vinden) tot jij er bent en het allemaal kunt oplossen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:18

sasco: omdat ex misschien wel gewoon eigenaar is van het paard? We kunnen niet aan de OP zien of TS daadwerkelijk eigenaresse is van het dier.

sasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:20

GamblersCup schreef:
sasco: omdat ex misschien wel gewoon eigenaar is van het paard? We kunnen niet aan de OP zien of TS daadwerkelijk eigenaresse is van het dier.

Oh, ja
Maar dan moet hij het alsnog wel overleggen met haar omdat zij voor de paarden zorgt

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:21

Wilgje2003 schreef:
Nu kreeg ik een sms bericht vannacht
dat de hengst vandaag opgehaald zou worden

heb ik m dus sms gestuurd dat ik dan de politie zou bellen

waarop hij antwoord: "haha voor diefstal van mijn paard, naja tot vandaag."

Als ex inderdaad eigenaar is, staat niets hem een verkoop in de weg en is het eigenlijk nog best beleefd van 'm dat hij TS per sms laat weten dat hij de hengst verkoopt.
Als ex geen eigenaar is en illegaal een paard probeert te verkopen, is 't behoorlijk stom van 'm om dat dan per sms te laten weten voordat het paard weg is.

Ik ben geen jurist, maar uit wat ik zo hier en daar hoor en lees ligt het eigendom van paarden ligt wat lastig omdat paarden - in tegenstelling tot 'echte' huisdieren- veelal niet worden verzorgd door hun eigenaar. Eigendom moet in een conflictsituatie worden aangetoond en soms kan dat door een aankoopbewijs (dus altijd handig om een koopcontract op te stellen). In andere gevallen moet worden beoordeeld wie de rechtmatige eigenaar is en dan speelt uiteraard mee wie de zorg voor het dier in financieel opzicht draagt. Het werkt uiteraard niet tegen je als paspoort e.d. op jouw naam staan, maar op zichzelf is dat onvoldoende bewijs als een andere partij bijvoorbeeld kan aantonen stalling, voer en DA-kosten te hebben gedragen. Dat laatste beschermt bijvoorbeeld stalhouders, zodat zij een mogelijkheid hebben om (gedeeltelijk) uit de kosten te komen wanneer een 'eigenaar' de stallingskosten langdurig weigert te betalen.

moyra

sasco schreef:
GamblersCup schreef:

Oh, ja
Maar dan moet hij het alsnog wel overleggen met haar omdat zij voor de paarden zorgt

Als het echt zijn paard is hoeft hij het helemaal niet te overleggen wettelijk gezien

liesjecryos

GamblersCup schreef:
hesterve schreef:

Deze vragen had ik ook meteen na het lezen van de OP.
Ik mis nog een heel deel informatie.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:22

Sasco, als hij eigenaar is van het dier, hoeft hij met zijn verzorgster helemaal niets te bespreken :D
Als mijn paard verkocht wordt, zeg ik mijn bijrijdster op tijd dat ik er mee bezig ben, maar er wordt niets besproken hoor, het is mijn paard en ik bepaal wat er mee gebeurt. Als beslis ik zoiets 5 minuten vantevoren.

Wat netjes zou zijn en wat niet, is een ander verhaal.

Maar we wachten in spanning de antwoorden van TS af, ben wel benieuwd wie nou daadwerkelijk de eigenaar is van het beest.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:23

ik hoop niet dat hij is opgehaald!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:25

Ik heb het idee dat hij het alleen zegt om je op de kast te jagen. Het is hem gelukt ook..
Lastige situatie en wat een enorme etterbak. Sterkte in ieder geval!
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 07-12-11 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Voor het stamboek is TS de eigenaar want haar naam staat er op.
Paard mag niet vervoerd worden zonder de papieren dus daar kan hij op gepakt worden als hij m daadwerkelijk op komt halen.

Lusitano

Hoe je het ook wendt of keert. Het is op zijn zachtst gezegd onvriendelijk als je ex je op die manier laat weten dat je pride & joy verkocht is. Eens met veel van de 'critici' dat we de achtergronden niet kennen. Dat is het nadeel van een forum.
Ook al is hij eigenaar, dan is het nog steeds redelijk onsympatiek om op deze manier te laten weten dat het paard is verkocht en wordt gehaald.
Laten we maar even de antwoorden van TS afwachten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:26

maura, papieren op naam hebben staan of niet, heeft niets met "in je voordeel" of "tegen je werken" te maken. Dan zouden ál die mensen die het niet omgezet hebben een minpunt hebben als het op een conflict uit zou draaien? Ik heb geen zin om lid te worden van het (veels te dure) Friesche stamboek, dus papieren en paspoort staan nog op naam van de fokker van mijn dier. Ik ga daar geen geld aan uitgeven hoor, is geen eigendomsbewijs, die heb ik in de vorm van een koopcontract.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:29

meggiemeg schreef:
Voor het stamboek is TS de eigenaar want haar naam staat er op.
Paard mag niet vervoerd worden zonder de papieren dus daar kan hij op gepakt worden als hij m daadwerkelijk op komt halen.

Gelukkig maar dan dat het stamboek geen reet te vertellen heeft in een conflictsituatie ;)

Misschien bedoelde hij wel met zijn sms dat hij verwacht dat ze er vandaag staat met het paspoort. Hij schreef "tot vandaag".
Ik vind het helemaal niet zo raar, het paspoort van mijn friezeltje ligt op het moment ook bij de stalhoudster ivm langere tijd niet aanwezig, mocht paard naar kliniek moeten bijvoorbeeld. En voor het enten wat zij geregeld heeft.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:32

ze kunnen ook de papieren vervalsen. vergeet dat niet!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:34

Succes!!