Zou jij nog een paard aanschaffen na overlijden huidige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:18

ik heb er ook twee, een 15 jarige en een tweejarige.
Zolang dat diegene die overblijft "rijdbaar" is, zou ik niet direct een nieuwe rijpaard aanschaffen.
Als bv mijn jong paard sterft, en mijn "oude" is inmiddels op pensioen, komt er, als de financieen het aankunnen, wel een nieuwe.
Als mijn oude paard sterft en mijn kleine is rijdbaar, komt er geen nieuw, ofwel dat ik ze tegen dan aan huis staan heb en ze anders alleen komt.
Dan zou ik het financieel laten afhangen of er bv een tweede groot paard bij komt, of dat de keus eerder naar een (kinder)pony zou gaan.

voordeel is dat mijn paarden niet duur zijn, noch in aanschaf, noch in onderhoud (Belgjes)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:18

Toen mijn Nunique overleed had ik met 1,5 week Lynn in de stal staan, vreselijk om in zo'n groot leeg gat te vallen en niks meer te kunnen.
Buiten dat is zij mijn steun en toeverlaat geweest en heb ik het mede door haar alles een plekje kunnen geven.

Ik zou heel graag een veulen uit mijn huidige merrie willen, wanneer zij komt te overlijden heb ik altijd nog een stukje van haar in het veulen.

Moet er wel bijzeggen dat mijn ouders alles hebben bekostigd en dit een grote rol speelt, ik zou het zelf bij lange na niet kunnen opbrengen om een nieuw paard te kopen.

hotchocolat

Re: Zou jij nog een paard aanschaffen na overlijden huidige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:20

Ja dan komt er weer een nieuwe.

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:23

Wij hebben 6 paarden waarvan er 2 echt van mij zijn, moeder van 15 jaar en dochter van 4,5 jaar. De 'oude' blijft in ieder geval tot ze niet meer kan en ik hoop dat mijn jonge paard nog een jaar of 15-20 mee zal gaan, dan ben ik 65-70 jaar oud en hou het voor gezien (denk ik :+ ). Gaat ze veel eerder door omstandigheden dan zou ik in ieder geval geen jong paard meer kopen maar een ouder dier.

Gully

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:24

Jazeker. Zal wel een tijd tussenzitten, omdat je maatje verliezen niet niks is.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:26

Ik zou m'n paard ook nooit alleen laten staan, als ik ooit de mogelijkheid heb om ze aan huis te houden dan zou ik in ieder geval één iemand (afhankelijk van hoeveel land ik heb) erbij zoeken..

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:28

Tendance schreef:
micha_a schreef:
Ik wil even inhaken op het deel crisis en een paard aanschaffen. Ik zit niet in hetzelfde schuitje van dat ik twee paarden heb, maar ik ga nu heel vaak naar het paard van mijn moeder. Hij is 20 jaar en mijn moeder heeft er een tijd erover gedacht dat ze het paard willen verkopen.

Wij hebben even zitten kijken of het voor ons financieel haalbaar zou zijn om hem over te nemen en of het mogelijk is een paard te kopen mocht hij dood gaan. Nu op dit moment zou het makkelijk kunnen, want we wonen in een koop appartementje. Het appartement staat te koop en we willen graag naar een huisje verhuizen. Als ik een schatting maak van de kosten die we dan hebben, dan zouden we echt heel moeilijk een paard kunnen betalen. En als we onze inkomens bij elkaar leggen verdienen we echt niet weinig, ik vraag me al vaak af hoe mensen nu een paard betalen...

Ik werk en mijn vriend ook. Ik heb 2 paarden en een shet. We hebben een behoorlijke hypotheek, dus het lukt allemaal best.

Heb je die paarden dan aan huis? Of in pensionstalling staan?

Ik heb een schatting gemaakt waarop ik uit kwam op 350 euro per maand gebaseerd op de stallingskosten hier in de omgeving, hoefsmid, inentingen, wormenkuren en 50 euro per maand opzij te zetten. We willen dan ook nog graag sparen gewoon voor onvoorziene kosten in het leven en vakanties, zeg 150 euro per maand. We zouden dan 400 euro in de maand overhebben voor boodschappen, de katten, uitstapjes. En dan heb ik zelfs mijn auto al uit de kosten gehouden want ik zou liever een paard dan een auto hebben...

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:29

Toen mijn oude paard met pensioen ging, heb ik er een nieuw wedstrijdpaard bij gekocht.
Helaas stierf hij in 2004 aan een darmtorsie. Heb toen opnieuw een wedstrijdpaard gekocht.
In 2005 moest ik mijn oude merrie op 30 jarige leeftijd in laten slapen.
Twee jaar later moest ik ook mijn tweede wedstrijdpaard in laten slapen ivm geschreurde gewrichtsbanden.
Toen heb ik wel in tweestrijd gestaan om nog eens een vierde paard aan te schaffen.

Echter, bloed kruipt waar het niet gaan kan. Vier jaar geleden een Fries aangeschaft voor recreatie.
Die loopt nu met succes in het M ;)

Mijn paarden waren altijd goed verzekerd, dus geld om een nieuw paard te kopen was geen probleem.
Laatst bijgewerkt door nadita op 22-11-11 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:30

350 euro is wel erg ruiùm gerekend, ik betaal stalling en hoefsmid en wormenkuren voor twee paarden aan 300 euro ...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:35

zolang ik nog plezier in het rijden / mennen (gewoon de paarden) heb zal ik weer op zoek gaan naar een geschikt paard. Afgelopen augustus heb ik mijn maatje verloren aan koliek en ook al heb ik directe familieleden van haar nog op stal staan het is toch anders maar gelukkig kan ik weer genieten. Zou het plezier wat ik beleef aan mijn paarden toch niet zo snel weg willen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:43

duhelo dat ligt ook aan de situatie; welke regio en wat voor stalling...

Op dit moment zou ik geen nieuw paard kopen omdat er voor ons veel veranderingen aan zitten te komen, maar als ik weer tijd en geld zou hebben zou er wel weer een nieuwe komen, kan toch echt niet zonder!

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:50

Ik heb 2 paarden aan huis staan waar van eentje van 31 jaar.
Als die komt te overlijden dan komt er wel weer een nieuwe bij anders
mijn 11 jarige alleen

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:52

Dat is een vraag die ik mezelf ook vaak afvraag...
Als ik met mn verstand moest kiezen, zou ik geen nieuw paard kopen.
Maar ik denk dat het bloed kruipt waar het niet gaan kan... :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:55

Die van mij is nu ruim een jaar geleden overleden en heb er geen terug kunnen kopen omdat ik door de crisis mijn baan ben kwijtgeraakt en niet zo'n goede baan als toen ervoor terug gekregen.
Dus nee, helaas genoeg is er geen paard voor terug gekomen, al had ik het wel heel graag gewild.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:59

Toen we Moppie in moesten laten slapen dacht ik nooit meer een paard. Iig niet van mezelf.
Na een tijdje ben ik wel weer gaan rijden en toen begon het toch weer te kriebelen om een paardje voor ons zelf te hebben

Toen zijn we dus opzoek gegaan en nu hebben we 2 paarden. 1tje van 9 jaar en 1tje van anderhalf.
Als de oudste zou overlijden weet ik zeker dat er na een tijdje een ander paard komt. Bij de jongste weet ik het niet zeker.

Daphne_65

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:03

Ik zou er niet zo snel 1 terugkopen. Ik heb er nu 2 en als er zou komen te overlijden dan houd ik het bij 1. Toen 6 jaar geleden mijn eerste en enige paard overleed heb ik wel een ander paard gekocht, puur omdat ik niet zonder paard in mijn leven kan.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:06

Mijn pony is vorig jaar juli overleden. Net 2 maanden voordat we gingen verhuizen naar een vrijstaand huis met een stuk grond. Daar zou zij d'r oude dag gaan slijten en zou ik een 2 jarige erbij kopen. Vroeger zei ik altijd; Na haar dood komt er geen ander. Het laatste half jaar dat ze ziek was, wist ik wel beter, er zou weer een ander komen. We hadden net de stallen besteld en het zand voor de bak dat ze overleed. Dat was wel heel dubbel. Heb je net alles lekker thuis voor elkaar, overlijdt je maatje die ik al 15 jaar had. Eerste 2 weken had ik er totaal geen behoefte aan, maar daarna begon het toch weer te kriebelen. Ik op internet kijken en tja ik was op slag verliefd. En 3 september is ie gekomen. Totaal anders dan mijn merrie, maar ik ben er zielsgelukkig mee. En nog een super leuke mini shet als vriendje.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:08

Als Uk nu zou overlijden, ga ik meteen kijken voor een eigen paard, maar verder spaar ik nu rustig voor een paard erbij. Als Uk sterft zal hij niet vervangen worden. Als mijn paard sterft denk ik dat ik wel weer kijk voor een 2de, maar daarna zal het ook wel stoppen.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:09

Ik had een jaarling waar ik nog niets mee kon (als opvolger voor mijn 'zieke paard'), en dat paard overleed helaas al op 11 jarige leeftijd, terwijl ik hoopte dat hij het zou redden tot zeker 20, ondanks zijn kwaaltjes. Ik heb er 1 van 21 jaar, gekocht toen ze 18 was, een bewuste keuze, als overbrugging! Kjartan is nu 3,5 en we zijn met wat licht werk begonnen, en de oude dame blijft gewoon werken, als ze dat niet meer kan mag ze met pensioen tot haar dood.
Als Kjartan (3,5) over hopelijk 25+ jaar dood gaat koop ik echt geen nieuwe meer! Dan ben ik 65+ !!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:14

was het niet van plan.
Vooral omdat ik er, nadat het gemis minder werd, achter kwam dat
het toch ook wel erg fijn is om héél veel tijd en
vooral ook héél veel geld over te houden.
Maar, zoals je aan mn onderschrift kunt zien, na driekwart jaar toch weer een paard *\o/*

dan maar geen tijd en geen geld, van knoeien met mn eigen paardje
wordt ik toch het gelukkigst :D

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:15

Nee, we hebben op dit moment 8 paarden en mocht er eentje voortijdig hemelen blijven er nog 7 over wat eigenlijk al meer dan genoeg is.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:20

Deze vraag gaat regelmatig door mijn hoofd......mijn verstand zegt nee {ik word te oud} maar mijn hart....pffff ik hoop dat het nog lang niet aan de orde gaat komen want wat zal ik het moeilijk krijgen....

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 08:05

binky schreef:
Deze vraag gaat regelmatig door mijn hoofd......mijn verstand zegt nee {ik word te oud} maar mijn hart....pffff ik hoop dat het nog lang niet aan de orde gaat komen want wat zal ik het moeilijk krijgen....

Dit heb ik dus ook. Mijn pony's zijn nu 5 en 7 en ik ben 37 mocht ze wel een mooie gezonde oude dag krijgen dan heb ik die dan ook

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 08:16

Ik heb er nu vier aan huis. Maar als er een weg komt te vallen dan komt er waarschijnlijk een mini pownie voor in de plaats. :)

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 08:30

Mijn eerste eigen paard is na 10 jaar trouwe dienst helaas overleden afgelopen juni.
Er komt nog alleen nog maar voor de verkoop. Wil me niet meer zo binden aan een paard
Zoals ik met hem verbonden was.