Paard en elanden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Worrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:54

Op Wiki:

"Aggression
Moose are not usually aggressive towards humans, but can be provoked or frightened to behave with aggression. In terms of raw numbers, they attack more people than bears and wolves combined, but usually with only minor consequences. When harassed or startled by people or in the presence of a dog, moose may charge. Also, as with bears or any wild animal, moose that have become habituated to being fed by people may act aggressively when denied food. During the fall mating season, bull moose may be aggressive toward humans due to the high hormone levels they experience. Cows with young calves are very protective and will attack humans who come too close, especially if they come between mother and calf. Unlike other dangerous animals, moose are not territorial, and do not view humans as food, and will therefore usually not pursue humans if they simply run away.[56] Like any wild animal, moose are unpredictable and should be given a respectful amount of space." http://en.wikipedia.org/wiki/Moose#Aggression

Ik vind elanden indrukwekkende dieren, je kunt er op rijden bovendien:Afbeelding

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:54

Hestejente, zoals je eerder kon lezen, snap ik je antwoorden wel. Maar dat is niet waar TS om vraagt. Je gaat van de paarden uit. TS vraagt zich af wat een eland zou kunnen doen.

Quir, ik heb een hele (paarden)vriendenkring in Finland, die allemaal in het bos wonen, in de heuvels, met de paarden aan huis. Ze rijden allemaal in de bossen en komen allemaal regelmatig dieren tegen. Waaronder een heleboel elanden. Tot nu toe is het altijd zo geweest als hierboven ergens beschreven: zo lang ze de ruimte hebben om weg te vluchten, is er niets aan de hand. Ze zijn soms niet onder de indruk en blijven je stom aan staan kijken. Maar tot nu toe nog nooit een aanval geweest. Wel zeggen ze dat je dus gewoon door moet rijden, niet stil gaan staan om te gaan kijken, dan kunnen ze zich bedreigd voelen. En als ze kleintjes hebben (hele kleintjes dus) dan even extra oppassen, moeders kúnnen wat sneller agressief reageren. Maar dan kun je je paard nog in de vierde versnelling zetten. (hoewel een eland ook héél hard kan rennen... maar ze zullen je niet kilometers achtervolgen) Niemand heeft zoiets nog meegemaakt.

Naast de wei waar mijn paard staat (in het oosten van Finland, vlakbij de Russische grens) is een overnachtingsplaats van elanden. De elanden die daar steeds weer heen komen, blijven ook staan en op een 1,5 meter staan ze je aan te kijken als je voorbij komt stappen. Die hebben volgens mij in eerste instantie niet eens door dat er ook nog een mens op zit, ze ruiken het paard en horen de geluiden waar ze aan gewend zijn (Sirelli stampt nogal met z'n grote klossen met ijzers :D ). Als ik dan wat tegen paardlief zeg, schrikken de elanden en draven meestal weg.

Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn, gewoon rijden en genieten, jij zal ook in een prachtig gebied wonen! En anders toch even een beren bel aan je zadel, voor de zekerheid. Dan weet je zeker dat je ze niet meer van dichtbij zult zien ;)
(Heb jij daar ook een beren bel nodig?)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 21:11

Worrel; Is dat niet een rendier? Die zijn inderdaad ook ingezet voor werk, elanden nog nooit van gehoord. :)

Wanneer hebben ze de ruimte om weg te lopen, GamblersCup? Gewoon als ze in de bossen zijn, neem ik aan? Dan zou ik er dus gewoon altijd voorbij moeten kunnen rijden. Stelt wel gerust, hihi.
Alleen dus wel extra opletten als ze hele kleintjes hebben, maar ik denk dat ze dan ook eerder weg gaan? Deden ze hier van de zomer namelijk wel, alleen nu blijft ze staan kijken. Ze ziet er niet uit of ze in de aanval gaat, maar blijft gewoon schaapachtig staan kijken.

Maar je kunt dus gewoon rustig door rijden, even mijzelf nog overtuigen. :D
Vind het toch machtige en indrukwekkende beesten.

Geen beren bel hier -Gaat even zoeken wat het precies is- want hier zijn maar extreem weinig beren. Ze zitten er wel, maar worden zelden gezien en zelden sporen gevonden. Hier in de buurt nog nooit. Daar ben ik dus ook niet bang voor, de grotere aantallen beren zullen meer naar het noorden zitten. Denk ik tenminste. :D Twee jaar terug zijn er 2 beren geschoten tijdens de beren jacht, dat was 35km en 40km hier vandaan.

We zitten hier inderdaad in een prachtig gebied, het is hier ook echt enorm genieten!
In het begin ook wel beangstigend, omdat het er zo groot is en vooral heel stil. Je komt echt nooit iemand tegen en dat als je Nederland gewend bent... Maar nu echt genieten, lekker een zijn met je paard en zien wat échte natuur is.

Aradis

Re: Paard en elanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:13

Dat vraagt om foto's Quir :D

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 23:07

Zal morgen eens foto's hier plaatsen, zit nu op mn telefoon en das beetje lastig. :)

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:08

Ik ben benieuwd :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:54

Worrel, dat is een rendier :)
Quir, dat bedoel ik inderdaad, als ze gewoon in het bos lopen dan kunnen ze alle kanten op. Als je ze in zou sluiten (bijvoorbeeld bij onze paarden staat er natuurlijk een hek om de wei, aan de andere kant van het hek is de slaapplaats, daar moet je ze dus niet storen) dan zijn ze niet te beroerd om je even op de plaats te zetten. Wat best wel niet leuk is met zo'n mega groot dier.

Ze zijn gewoon niet snel onder de indruk of bang, ze staan echt vaak gewoon stom te kijken. Afgelopen Augustus nog, staat er eentje naast de weg. Dus ik zet de auto stil (zo vaak zie ik ze natuurlijk ook niet, ik woon er niet) en dacht, ach, ik probeer uit de auto te komen om het beest beter te bekijken. Deur open, ga naast de auto staan, beest kijkt me nog steeds aan met die schaapachige blik :D
Pas toen ik nog een keer bewoog besloot de dame dat ik niet leuk of interessant was en draaide zich om om weg te hobbelen.

Beren zijn er wel in het gebied waar ik altijd naartoe ga. De kans dat je ze ziet is héél erg klein. Ook die (net als een eland) kan op 1 meter afstand naast je staan en je loopt er zo voorbij. Maar omdat we soms echt best diep het bos in gaan met de paarden (prachtig rijden!!) krijg ik dan een beren bel aan het zadel. Dat ding klingelt bij iedere stap. Het schijnt averechts te werken in gebieden als Lapland, waar rendieren lopen (die hebben vaak een bel om en dat trekt beren dus juist aan). Maar hier zijn geen rendieren en geluid = weg voor een beer. Ik denk dat de elanden dan ook wel op een afstandje blijven. Hoewel ik ze er voor aanzie dat ze je zelfs dan schaapachtig na gaan staan kijken. :D

Die filmpjes op Youtube zijn natuurlijk gemaakt door idioten. Naar een eland toe lopen en proberen te aaien... tja, dat beest wordt natuurlijk boos en valt aan. En zelfs dáár zie je dat de eland eerst afwachtend is, wat wil dat mens? Pas als ze doorgaan valt het beest aan.

Juultjejuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:35

Het lijkt me zó gaaf om daar te rijden en zulke dieren te zien! Maar ook een beetje eng idd., ze zijn zo groot! Maar goed om te weten wat ik moet doen als ik er ooit 1 tegenkom (al is die kans klein in Nederland) :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:10

Lijkt me echt supergaaf om daar te rijden...alleen vind ik de beestjes die je hier op de Veluwe soms tegenkomt al zo groot.

Worrel: idd dat is geen eland maar een rendier.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:32

Ik heb vroeger in Zuid Zweden (bij Laholm in de buurt) op een boerderij gewerkt. 's Avonds gingen we rijden (boerderij was 63ha, waarvan 9ha eigen bos) en kwamen we een elandmama met jong tegen. Ze renden weg, mijn paard schrok, en ik lag ernaast. ;) Dus volgens mij reageren ze net als ander wild: ze gaan er vandoor.

Ben heel benieuwd naar mooie Zweden-foto's Quir!! En die wolven en beren, brrrrr... blij dat we die hier niet hebben.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 21:55

Ohja! Helemaal vergeten, de foto's.

Ik ga ze nu direct oploaden. :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 22:08

Hier in ieder geval alvast wat foto's, meer heb ik zo niet op deze laptop staan. Heb heel veel foto's op mijn andere (gecrashte) laptop staan, staan nu op een externe harde schijf en zal ze eens uitzoeken. :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:56