Paard alleen laten bij hoefsmid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:22

Milan_lover schreef:
Ik ben er altijd bij, gewoon omdat ik wil weten wat ze gedaan heeft en hoe mijn pony daarop reageert.. Als ik er dan onverhoopt niet bij kan zijn zorg ik voor iemand die hem kent en hem vast kan houden, maar daarna heb ik nog contact met de hoefsmid over wat ze allemaal gedaan heeft...

Doet ze niet altijd hetzelfde dan? Mijn smid wel, maar wellicht heeft je paard moeilijke hoeven?

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:26

Mijn paard staat altijd in de agenda van de smid. Die pakt hem om de zoveel weken mee. Hij loopt daar voor de meeste paarden rond, paard of 14. Ben er soms bij als het toevallig zo uitkomt. Mijn paard is altijd rustig en doet niks raars dus dat vertrouw ik wel.
Mijn oude paard word ook door hem gedaan. Daar maak ik wel altijd een afsrpaak voor. Die staat ergens anders en daar zit meestal ook meer weken tussen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:26

Ik ben er ook bijna nooit bij.
Van de uren die ik daar voor vrij moet maken kan ik de hoefsmid betalen :)
Heb je een lastig paard dan vind ik het een ander verhaal maar anders heeft hij mij echt niet nodig.
En ik vertrouwe hem volledig in de omgang met het paard ook zonder dat ik daar bij ban.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:27

Mijn paardje heeft nog wel eens de witte lijn bacterie in zijn hoeven zitten, en hij heet een aantal maanden geleden een flink stuk hoef afgebroken, en dat doet zeer, hij gaat dan lopen steigeren enzo.. Ook kan hij op een bepaald been niet goed blijven staan waardoor hij af en toe door zijn knieën zakt, dus ja, iedere keer is er wel wat anders.. Als hij niets mankeert, dan is het zo gebeurd en blijft hij ook gewoon netjes staan :)

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:34

Gini schreef:
Ik zorg ervoor dat ik er altijd bij ben. Is wel zo makkelijk.
En ook al vertrouw ik mijn smid, ik weet niet hoe ver zijn geduld reikt als er niemand is om te controleren.
Blindelings een DA of HS 100% vertrouwen doe ik niet meer. Ik ga uit van hun kennis en kunde, maar maak ook de bedenking dat het ook mensen zijn en fouten kunnen maken.

Dit had ik kunnen schrijven. Ben er ook altijd het liefst bij om bovenstaande reden. Een enkele keer lukt het niet om er bij te zijn en dat geeft geen goed gevoel.

Rapperijder

Re: Paard alleen laten bij hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:38

Vroeger, toen mijn paard nog bij mijn ouders stond was ik er altijd bij.
Tegenwoordig moet ik overdag werken, en staat mijn paard op een pensionstal. Dus ik ben er al jaren niet meer bij als ze beslagen wordt. De stalhouder spreekt rechtstreeks af met de smid, vaak weet ik niet eens op welke dag hij gaat komen.
Als ik een vraag of opmerking heb over de hoeven bel ik met de smid, dat gebeurt heel regelmatig, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik hem al maanden niet meer in het echt gezien heb :o
Ik zie eigenlijk het probleem niet zo. Als je zo weinig vertrouwen hebt in de kunde van je smid, dat je hem alleen aan je paard wil laten komen terwijl je hem in de gaten houdt, dan moet je een andere smid nemen.

Bij de DA ben ik er wel altijd bij, dat is iets heel anders.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:16

Geen probleem mee om de hoefsmid alleen aan het werk te laten.
Pony is exmanege pony en heeft altijd alleen bij de hoefsmid gestaan, manegehouder was er echt niet de hele tijd bij als de hoefsmid bezig was, zeker niet om vast te houden.
Daarnaast is mijn pony heel erg braaf, kwestie van gewoon vastknopen en de man kan aan het werk.
Laatst moest hij tijdens mijn vakantie nieuw beslag, afspraak gemaakt voor een bepaalde dag en hij zou zelf inplannen hoe laat hij dan kwam, afhankelijk van de andere klandizie.

Bij een dierenarts zou ik er zelf bij willen zijn (tenzij het alleen om een enting gaat), omdat er dan doorgaans iets aan de hand is waar je graag advies over wil.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:23

Ik wil er zo veel mogelijk wel bij zijn, maar meer voor de kennis van de smid en om even met hem te babbelen. Het gebeurt vaak genoeg dat ik er niet bij ben. Komt ook omdat ik nooit weet wanneer hij precies komt, het is altijd "ergens volgende week" als we de afspraak maken. :+ Smid zit 4 deuren verderop, en hij komt altijd wanneer het hem het beste uitkomt, als ie vroeger terug is pikt ie ons mee. Staleigenaar is eigenlijk ook altijd wel thuis, en anders pakt ie ze zelf wel, dan belt hij nog even snel welke er precies gedaan moeten worden.
Ik fok wel ieder jaar een veulen, en op het moment dat die bekapt moet worden maken we wel echt een afspraak op dag zodat ik er wel bij ben. Met een veulen weet je het nooit en daar wil je hem niet alleen mee opzadelen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:28

De hoefsmid vertrouw ik, want anders laat ik het niet eens aan de hoeven komen als ik er zelf bij bent.

Ik ben er altijd bij zodat ik hem ook gelijk kan betalen voor zijn afgeleverde werk.

Vind het ook leuk om te zien en als er wat kan hij me tips geven bijvoorbeeld, het is altijd goed om erbij te zijn.

RoefNikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:30

Ik ben er geen fan van,

ik wil toch graag erbij zijn. Vind het voor mijn gevoel fijner

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:32

Paard van mij is ook vaker alleen bij de hoefsmid geweest. Ofja alleen hij heeft altijd een stagiaire bij zich en we kennen de hoefsmid al jaren.
Tevens is mijn eigen broertje ook hoefsmid en die kent mij knol ook. Alleen hij bekapt haar nog niet.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:33

Ik zou er ook geen problemen mee hebben, het is wel eens voorgekomen. Hij doet mijn paarden al jaren, kent ze door en door. Ik ben er het liefst wel bij, maar soms loopt het gewoon zo..

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:35

Ja mijn smid redt zich al jaren alleen hoor.
Kan hij het ook gewoon plannen wanneer het hem uitkomt.
Mijn paarden zijn braaf, mijn smid is kundig genoeg dus waar zal ik mij druk om maken?

Dierenarts vind ik anders, daar zal ik ze niet alleen laten.
Bij de eerste paar keren bij de smid vind ik ook dat je er bij hoort te zijn. :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:37

Ik doe het echt nooit en gaat ook niet gebeuren ook.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:38

Ja inderdaad, de eerste paar keren zou ik hem ook niet alleen laten.

Mijn hoefsmid woont in Frankrijk, komt om de zoveel weken terug om langs al zijn klanten te gaan. Hij stuurt ons dan een rooster, waarin niks te schuiven valt. Dus soms is het op een dag dat ik moet werken en dan is het gewoon jammer maar dan kan ik er niet bij zijn.

Lieveranders

Tooske schreef:
Ik doe het echt nooit en gaat ook niet gebeuren ook.

Waarom niet?

Sietara

Hoi,
ik ben er altijd bij, gezellig babbelen met de hoefsmid en de kijkers op afstand houden... paard staat bij mijn schoonouders en die hebben een groepsverblijf, kinderen komen graag kijken... wil alleen graag dat ze een beetje opletten dus ben er daarvoor bij... hoefsmid vertrouw ik volledig!!! maar er moeten geen kids tegen hete ijzers oplopen ofzo...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:44

Hoe is het gegaan TS? :)

Mijn bekapper heeft mijn paard door omstandigheden ook weleens zelf uit de wei geplukt en mijn paard bekapt zonder dat ik daar bij was. Paardje blijft netjes staan, met het touwtje over z'n hals geslagen. Dat gaat beter dan dat ik meekijk, en net iets minder goed dan wanneer ik bij mijn paard zijn hoofd sta. De keren dat mijn bekapper er was zonder dat ik er was heb ik de betaling per bank overgemaakt.

Tegenwoordig staat mijn paard achter slot en grendel :P , je moet door een afgesloten hek dus ik ben er nu altijd als paard wordt bekapt. Ik weet ook altijd ruim van tevoren wanneer hij er weer is dus dat is het probleem niet. Is ook eigenlijk altijd gezellig :)

Mijn vorige smid zou ik nooit alleen hebben durven laten met mijn paard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 06:22

Ik ben er wel bij om een van de paarden van stal te halen want die weigert zich te laten vangen door de smid. Staat hij eenmaal vast en pakt de smid gewoon de voetjes etc. dan is er niks aan de hand dus verder kan ik gewoon naar binnen. Soms blijf ik staan, omdat hij ook altijd even vertelt wat de conditie van de hoeven nu is en wat tips voor verbetering. Soms ga ik naar binnen. Soms ga ik ondertussen met een paard wat al gedaan is rijden.

Bij de DA ben ik er altijd bij, niet alleen omdat dat handiger is met vasthouden, maar ook omdat we de medische conditie van de paarden compleet doorspreken. Mijn DA onthoudt dat ook nog allemaal, vind dat zo knap, want zo vaak komt hij niet op stal (even afkloppen nu)!

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 08:42

Het gaat mij er ook niet om dat ik mijn smid niet vertrouw,
ik ben er graag bij omdat t een gezellige vent is, om met koffie heen en weer te sjouwen, netjes contant te betalen etc.

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 08:51

Het komt bij mij ook wel eens voor dat mijn smid komt en ik er niet ben.
Er is bij ons vaak altijd wel iemand thuis, daar verteld ze tegen wat ze heeft gedaan en soms belt ze mij
zelf ook nog wel op hoe ze het vond. Ik vertrouw mijn hoefsmid volledig, ze kent mijn meisjes ook al een aantal jaren, dus dat maakt het voor mij wel gemakkelijker. Als het niet anders kan, dan is dit een fijne oplossing, maar ik heb ook een hele fijne smid. Het is denk ik ook per paard afhankelijk of het kan ja of nee, maar het lijkt mij dat het bij die van jou wel kan, want anders had je de smid wel verschoven.

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 09:40

Het is inderdaad allemaal goed gegaan. Een meisje van stal heeft wel even geholpen met vasthouden. Hij doet het volgens mij ook wel vaker alleen want er hing een envelop met rekening aan mijn staldeur. Dat heeft hij anders niet bij de hand denk ik. De volgende keer ben ik er wel weer gewoon bij want ik vind het toch wel fijn om zelf in de gaten te houden hoe mijn paard reageert en of er nog bijzonderheden zijn.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:46

Als het enigszins kan dan ben ik er altijd bij maar het is ook wel vaker voorgekomen dat het organisatorisch niet te regelen was, ik vertrouw mijn hoefsmid en die heeft zijn eigen hulpje bij zich, dus dan deed hij mijn paarden zonder dat ik er was. Nooit een probleem, vind dat dat vertrouwen er ook wel moet zijn :) . Maar ben er uiteraard wel het liefste bij, omdat het interessant is, ik vragen kan stellen en gewoon graag zie wat er met mijn beestjes gebeurt :)

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:47

mijn smid doet altyd alle paarden alleen bij ons...
we laten ze op stal staan voor hem.
en hij zet ze op de wei als ie klaar is.

het werken gaat bij ons ook gewoon door....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:02

Rapperijder schreef:
Als je zo weinig vertrouwen hebt in de kunde van je smid, dat je hem alleen aan je paard wil laten komen terwijl je hem in de gaten houdt, dan moet je een andere smid nemen.

Ik koppel kunde los van omgang.
In de kunde vertrouw ik voldoende. De hoefsmid levert altijd perfecte voetjes af, weet veel over hoefproblemen en geeft voldoende advies. Dat is niet de reden waarom ik er bij wil zijn.
Daarvoor moeten we bij het tweede punt zijn: omgang. En daar vertrouw ik idd niet altijd 100% in. Verschillende mensen hebben verschillende omgangsvormen met paarden. Van extreme betutteling tot extreme hardhandigheid en alles daartussenin. Ik verwacht van mijn smid niet dat die exact dezelfde omgangsvormen als die van mij hanteert. Misschien is de smid net wat hardhandiger als jij bent, heeft die net wat minder geduld, of juist omgekeerd, pakt die net niet genoeg door bij een klierend paard. En DAAROM ben ik erbij, om dat in goede banen te kunnen leiden. De hoefsmid komt om de hoeven te doen, punt uit, niets meer niets minder.

Voor mij is dit eigenlijk de normaalste zaak van de wereld: het is mijn paard en ik ben ervoor verantwoordelijk. Daarom ben ik er ook altijd bij wanneer een ander persoon (HS, DA, mijn moeder, het verzorgmeisje van om de hoek, weet-ik-veel-wie...) met mijn paard bezig gaat.