Omgebouwd busje ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:36

ikke schreef:
Een Sprinter is een bestelbus, net als de Scudo en de Transporter. Het is een kwestie van voldoende binnenruimte, laadvermogen en motorvermogen. Merk speelt geen rol.

Ja, tuurlijk is een Sprinter een bestelbus, net zoals de Scudo en de Transporter.
Het merk speelt ook geen rol, maar het type toch wel?
En dát bedoel ik. ;)
En natuurlijk doel ik daarmee indirect op de binnenruimte, laadvermogen en motorvermogen. :)

Zo is een Mini ook een personen-auto, net zoals een Mercedes E-combi.
Maar in die Mercedes E-combi gaat toch net even wat meer in qua laadruimte etc. dan in die Mini !! ;)

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:44

Tamadine schreef:
Ik dacht dat een kennis van mij zo eentje gehad heeft. Aniek1985 hier op bokt. Misschien kan zij jou wat meer info geven.

Ik heb inderdaad zo'n busje gehad. Dat was een omgebouwde Renault Master, daar konden 2 paarden in. Hij had ook voldoende laadvermogen om daadwerkelijk 2 paarden en spullen te laden, iets wat bij veel B-rijbewijs vrachtwagentjes niet het geval was. Wat voor mij ook de rede was om voor dit busje te gaan en niet voor een B-rijbewijs vrachtwagentje. Mijn merrie was 1.60m en die pastte er prima in, maar grotere paarden pastte er niet in, daar was het te krap voor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Brainless

Re: Omgebouwd busje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:19

@aniek1985
Hoe hebben jullie hem op papier laten overzetten naar veewagen?

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:22

Ik heb de bus zo kant en klaar overgekocht, dus dat durf ik niet te zeggen.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 09:51

Wat een gewelig leuk busje ! Maar idd wel een slag groter dan wat ik gezien had. Ik ga eerst internet nog maar eens afstruinen naar de voorwaarden voor het ombouwen e.d.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 09:55

Op de site van equitrek of equiliner (de) staan plattegronden met afmetingen. Die heb ik ook als handleiding gebruikt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:25

Dandy schreef:
Wat een gewelig leuk busje ! Maar idd wel een slag groter dan wat ik gezien had. Ik ga eerst internet nog maar eens afstruinen naar de voorwaarden voor het ombouwen e.d.

Daarvoor heb je EG 1/2005 voor. Die beschrijft de regels waar een auto aan moet voldoen voor dierenvervoer.
Niet dat je daar wat mee opschiet want concrete uitspraken doen ze niet meer. De vloer moet sterk genoeg zijn en wat dat betekend moet je zelf maar uitzoeken.
Daarnaast moet de ventilatie goed zijn maar wat goed is, wordt niet opgegeven. Kortom, als particuliere bouwer schiet je er vrijwel niks mee op.

Misschien vindt je de oude regels nog ergens op het wereldwijde web; daar staan wel concrete waardes en getallen in. Als vuistregel kun je dat wel hanteren, maar rechten kun je er niet meer aan ontlenen, voor zover je dat vroeger al wel kon.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:38

ikke schreef:
Oh enne, je mag NOOIT paarden vervoeren in een wagen die daar niet voor gekeurd is. De RDW is de keurende instantie.

Jawel hoor, die keuring is afhankelijk van de tijden dat je rijdt met de dieren
" Voertuigen die bestemd zijn voor het vervoer van levende dieren (VLD) moeten aan bepaalde eisen voldoen. Er worden eisen gesteld aan onder andere het vloeroppervlak, de ventilatie en de watervoorziening. Wanneer het voertuig voldoet aan de eisen, voorkomt u onnodig letsel of lijden tijdens het transport van de dieren.
De eisen gelden alleen voor voertuigen waarmee veetransporten worden verricht die langer duren dan acht uur. "
bron: http://overheidsloket.overheid.nl/index.php?p=product&product_id=901336

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:01

Jasper schreef:
ikke schreef:
Oh enne, je mag NOOIT paarden vervoeren in een wagen die daar niet voor gekeurd is. De RDW is de keurende instantie.

Jawel hoor, die keuring is afhankelijk van de tijden dat je rijdt met de dieren
" Voertuigen die bestemd zijn voor het vervoer van levende dieren (VLD) moeten aan bepaalde eisen voldoen. Er worden eisen gesteld aan onder andere het vloeroppervlak, de ventilatie en de watervoorziening. Wanneer het voertuig voldoet aan de eisen, voorkomt u onnodig letsel of lijden tijdens het transport van de dieren.
De eisen gelden alleen voor voertuigen waarmee veetransporten worden verricht die langer duren dan acht uur. "
bron: http://overheidsloket.overheid.nl/index.php?p=product&product_id=901336

Ehm, er hoort nog altijd "veevervoer" in het kenteken vermeldt te worden voordat je daadwerkelijk dieren mag vervoeren in je wagen..........

Jasper

Re: Omgebouwd busje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:21

Nee, niet bij recreatief gebruik.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 08:56

Ff off topic, wat een geweldige trailers hebben ze op die site staan :~

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 08:58

Jasper schreef:

Ik zal het even checken voor je bij "mijn" jurist........

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:59

Jasper schreef:

Nee hoor, anders zouden de mensen met een shet in de achterbak ook door mogen rijden.

Een wagen moet goedgekeurd zijn voor veevervoer!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:45

Volgens mij moet mijn wagen ook als veewagen bij de RDW bekend zijn voor ik het kwarttarief mag aanvragen. Kwarttarief is wel alleen voor particulier, misschien daar mee in de war?

tsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:59

Ik zie dat dit topic al maanden stil ligt maar ben toch benieuwd of je toch nog iets gevonden hebt?
Ik ben namelijk ook op zoek naar een soortgelijk "busje" waar aniek1985 de foto's van plaatste. Mag ook voor 1 paardje zijn.
Weet iemand nog iets te staan...?