Veulen , kost meer of minder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:50

Een veulen opfokken is sowieso niet goedkoop. Veel kosten en risico's.
En als het dan eindelijk 3 is en je gaat röntgen, kan het zomaar 3 ocd's hebben of slechte straalbenen.
Terwijl als je een volwassen paard aanschaft, kan je keuren en een gezond paard aanschaffen.
Dit garandeert niet, dat er dan niets mee kan gebeuren, maar dat lijkt me logisch :D

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:55

capopjekop schreef:
Cassidy schreef:
Ik hoor hier meerdere mensen zeggen dat de band met een dier dat je al vanaf veulen af aan kent, zoveel beter is dan bij een volwassen paard. En dat kan ik toch niet beamen. Het character van een dier dat je van veulen af aan hebt kan door werken heel erg veranderen, in positieve of negatieve zin. De gangen kunnen tegenvallen, het paard kan niet lekker zitten. Vanaf de grond kan de band heel goed zijn, en in het zadel compleet botsen.

Voordeel van een wat ouder dier, dat ingereden is, is dat je er op kunt zitten, kijken of de bewegingen je aanstaan, of hij zich makkelijk laat bewerken en of er een klik is.
Bij een veulen kun je dat niet.

Helemaal mee eens :j Ik heb Amber en Hans vanaf een half jaar oud. Grietje kwam als 2 jarige bij mij. Maar met haar heb ik niet een minder goede band omdat ik haar ouder heb gekocht.

in de omgang is dit zeker zo, met mn veulens had ik een enorme band, ze waren compleet op mij gericht en hadden ook geen rare gedragstikken wat je vaak bij oudere paarden ziet omdat ze dingen hebben meegemaakt, ze stonden er volledig open in dat ze 3 waren en klaar waren om beleerd te worden, maar komt ook omdat ik dagelijks met ze bezig ben geweest, ook in de opfok, denk dat dit een heel stuk scheelt dan dat je ze bij de opfok aflevert en af en toe eens komt kijken, het rijden is idd een risico/gok, je weet pas of je een klik qua rijden hebt zodra je erop gaat, maar dat is ook weer afhankelijk van hoe je het aanpakt, breng je hem weg om te laten beleren of doe je het grotendeels zelf en hoe handig ben je hierin, hier kan een boel mis gaan, zowel als je zelf gaat klooien als naar welke zadelmakmaker je hem brengt (zitten ook veel prutsers tussen) dus kortom veel is een gok, dat moet je wel bedenken, oh ja nog een risico, je veulen kan OCD krijgen en van een volwassenpaard weet je na r-keuring dat het op dat moment in ieder geval goed zit, bij een veulen is dit wederom een gok/

flavlip

Re: Veulen , kost meer of minder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:24

Bij aanschaf ben je goedkoper uit, maar daar blijft het inderdaad bij....als je alles bij elkaar opteld. Wat anderen ook zeggen, je kan een veulen wel helemaal naar je eigen hand zetten, maar aan de andere kant, met een 4 jarige kan dit ook nog best... Ik heb Flavio sinds hij anderhalf was, zelf ingereden en ben echt superblij met hem, maar daarvoor heb ik ook een schuwe tinkermerrie van 4 jaar ingereden en om eerlijk te zijn was met sommige dingen de band met de tinker sterker! Het heeft gewoon ook heel erg met het type paard te maken. Is niet zozeer leeftijdsgebonden denk ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:29

Ik heb het geluk dat ik de opfok op dezelfde stal heb waar mijn andere paarden staan. Ik ga regelmatig kijken maar overdreven veel heb ik niet met mijn veulens gedaan. De basis zat erin toen ze de opfok ingingen, en die is snel genoeg opgefrist op het moment dat ze echt aan werken toezijn. Ze vergeten niets.

En te vrij naar mensen toe is ook niet goed. Het is een kunst om een middelweg te vinden.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:39

Veulens moeten vaker naar de smid omdat de hoeven sneller groeien.
Verder ben ik het er niet mee eens dat je band beter is als je een paard vanaf veulen af aan hebt, ze veranderen enorm zodra je ze aan het werk zet.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:36

ikzelf zou nooit een veulen kopen. Kost de eerste jaren net zoveel als een volwassen paardje maar imo heb je er nog niks aan. Tel daarbij ook nog op dat het veulen naar een trainingsstal moet om beleerd te worden (zou ik tenminste doen). Je moet dan ook nog maar afwachten of het met rijden wel klikt.

Mijn voorkeur (voor mijn situatie) zou uitgaan naar een paard van rond de 10 jaar, koel in het hoofd en betrouwbaar.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:03

Okay...ik ga dan eens een lekker positief verhaaltje vertellen. Want het is nou net of veulens grote boemannen zijn.

Ik kocht mijn fjord op zuidlaren als 4 maanden oud veulentje wat eigenlijk niet eens de bedoeling was.
Ja hij heeft stalling gekost, ja de hoefsmid kwam elke 6 a 8 weken en laat ik nou een smid hebben gehad die hem soms voor niks mee nam. Ja hij kostte ook wormen kuren en at een beetje biks...nee geen podo grow of weet ik wat...gewoon een basis brok . Volgens mij bestonden er in die tijd amper brokken of supplementen voor jonge paarden.
Hij is ook een beetje ziek geweest en ik moest hem laten castreren. Opfok????? wat is dat???? Hij stond gewoon op de pensionstal bij de boer, gemengde groep dus geen kleuters die elkaar moesten opvoeden.
Toen hij ff ruim 3 was heb ik hem zelf zadelmak gemaakt en ben ik begonnen met de beginselen van het aangespannen rijden.
Helaas kwam mijn rug roet in het eten gooien en was door beleren onder het zadel niet meer van toepassing. Ik heb hem om dezelfde reden weg moeten brengen naar een beleer stal om hem voor de kar te zetten. Hier kreeg ik zelf nog complimenten dat hij alles al zo goed kon, 5 weken later had ik een beleerd paard.

En nu zijn we 13 jaar verder na aankoop. Ik heb een geweldig paard om mee te mennen kan er dwars mee door Amsterdam als het moet. Hij is sinds zijn castratie(1,5 jaar) 1x ziek geweest van de droes. En vorig jaar helaas een gebroken griffelbeen door toedoen van een ander paard, kostte mij 2x een foto. Verder is hij kerngezond.
En het leukste van alles was toch wel zijn reserve kampioenschap in 2007.
Opvoeding vond ik een eitje en vind ik voor 99% geslaagd. Hij is verder super braaf en word nog wel eens gebruikt als poestpaard voor mensen met een handicap.

Ik kijk niet wat ie gekost heeft, ik kijk wat ik ervoor gekregen heb want het is hobby en hobby's kosten geld.
Een kant en klaar rijpaard kost ook geld, wat denk je van al die dekens, lessen, hoefbeslag, hoofdstel, zadel,wedstrijden, stalling, je eigen rijkleding(heb je nog niet nodig als je een veulen hebt) etc etc.

Ik weet zo net niet of een veulen nou echt zo veel kost als iedereen beweert.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:21

Veulens worden niet als boemannen afgeschilderd, maar het is een feit dat ze tijd, geld en moeite kosten om tot een goed eindproduct te komen om het even zo oneerbiedig te zeggen.
Dat het jou gelukt is om er een prima paardje van te maken, wil niet zeggen dat het iedereen zo goed afgaat, er zitten een hoop paarden in de handel waarbij van alles is misgegaan.
Het is ergens veiliger om, zeker als het om een eerste gaat, een paard te kopen waarvan je weet wat het heeft of niet, en hoe het is met rijden en in de omgang.

Persoonlijk ben ik dol op oudjes, en ook op die van alles hebben meegemaakt, en die laatste zijn ook paarden waar lang niet iedereen mee om kan gaan, maar daartussen zit nog een wereld van paarden die voor alle ruiters en eerste eigenaren geschikt zijn!

En ja, paarden kosten geld en dat moet je er voor over hebben, maar een veulen kost eerst al een boel geld voordat je er op kunt. Dat is iets wat ieder voor zich moet bedenken, of ze geld uit willen geven aan het alleen hebben of aan het ook gebruiken van een dier. Persoonlijk kan het me niet schelen of ik er op kan of niet, maar voor anderen kan het wel belangrijk zijn.

De vraag is of een veulen meer of minder kost en het antwoord daarop is: in de meeste gevallen meer of op zijn minst even veel.
Ik vind het slim dat er vooraf over na wordt gedacht en er ervaringen gedeeld worden zodat er wat inzicht in is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:23

Cowgirl, harnachement moet je uiteindelijk ook aanschaffen voor het veulen hoor, die wordt ook groot. Niet iedereen beleerd zelf, die kosten komen er ook bij. Verder heb je 2,5 jaar lang een paard op stal die nog niets kan. Als je ze niet thuis kan hebben komen de stallingskosten er bij. Eventuele castratie.Als je al die kosten van het veulen zijn bij elkaar optelt en kosten om het paard ingereden en bevestigd te hebben, dan kom je voor een 4 jarige op een behoorlijke prijs uit hoor. Daar kun je vooral in deze tijd een heel leuk kant en klaar paard voor kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:26

Lusitana schreef:
Veulens worden niet als boemannen afgeschilderd, maar het is een feit dat ze tijd, geld en moeite kosten om tot een goed eindproduct te komen om het even zo oneerbiedig te zeggen.
Dat het jou gelukt is om er een prima paardje van te maken, wil niet zeggen dat het iedereen zo goed afgaat, er zitten een hoop paarden in de handel waarbij van alles is misgegaan.
Het is ergens veiliger om, zeker als het om een eerste gaat, een paard te kopen waarvan je weet wat het heeft of niet, en hoe het is met rijden en in de omgang.

Persoonlijk ben ik dol op oudjes, en ook op die van alles hebben meegemaakt, en die laatste zijn ook paarden waar lang niet iedereen mee om kan gaan, maar daartussen zit nog een wereld van paarden die voor alle ruiters en eerste eigenaren geschikt zijn!

En ja, paarden kosten geld en dat moet je er voor over hebben, maar een veulen kost eerst al een boel geld voordat je er op kunt. Dat is iets wat ieder voor zich moet bedenken, of ze geld uit willen geven aan het alleen hebben of aan het ook gebruiken van een dier. Persoonlijk kan het me niet schelen of ik er op kan of niet, maar voor anderen kan het wel belangrijk zijn.

De vraag is of een veulen meer of minder kost en het antwoord daarop is: in de meeste gevallen meer of op zijn minst even veel.
Ik vind het slim dat er vooraf over na wordt gedacht en er ervaringen gedeeld worden zodat er wat inzicht in is.

Ik denk ook dat velen een veulen aankopen vanwege de aanschafprijs, die is beter te behappen. Ik had van beide wat, een oudje van nu 26 en eentje van 6, die sinds hij 5 maanden is, bij mij is :D Ken beide kanten en zowel oudjes als veulens hebben vaak wat meer zorg nodig en kunnen wat meer kosten. Tenminste hier wel.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:43

Klopt, Mindim, het romantische plaatje doet veel. Helaas verkijken veel mensen zich hierop :D

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:43

Ik heb mijn veulen zelf gefokt, de hengst heeft mij 1500€ gekost, vervolgens nog 300€ inseminatie centrum en 200€ voor de DA die daar langs kwam.
(Dan zit ik dus al op 2000€).
Paarden staan hier aan huis, dus ik betaal alleen brok en hooi (ongeveer 100€ per maand gok ik)
Verder heb ik geluk dat mijn vriend DA is, wormenkuren en entingen zijn dus gratis. Ook voor de verwondingen die ze al heeft gehad hebben we niets hoeven betalen (anders was dat ook zeker wel 2000€ geworden). En dan natuurlijk nog de hoefsmid a 30€ per keer elke 8 a 10 weken.
Als we zelf geen ruimte hadden gehad was ik nooit aan een veulen begonnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:19

setteke schreef:
Klopt, Mindim, het romantische plaatje doet veel. Helaas verkijken veel mensen zich hierop :D

Tot ze op 5 jarige eens gaan terugrekenen, dan heeft ie ineens best veel gekost.
Ik heb hem op pension al die jaren, castreren, entingen, hoefsmeden, laten beleren, harnachement, medische toestanden. Ik heb een belachelijk duur 6 jarig paard. Als ik hem zou aanbieden tegen de kostprijs wat ie me allemaal heeft gekost, krijg ik hem nooit verkocht, zal iedereen naar zijn voorhoofd wijzen :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:38

Mindim schreef:
setteke schreef:

Tot ze op 5 jarige eens gaan terugrekenen, dan heeft ie ineens best veel gekost.
Ik heb hem op pension al die jaren, castreren, entingen, hoefsmeden, laten beleren, harnachement, medische toestanden. Ik heb een belachelijk duur 6 jarig paard. Als ik hem zou aanbieden tegen de kostprijs wat ie me allemaal heeft gekost, krijg ik hem nooit verkocht, zal iedereen naar zijn voorhoofd wijzen :D

Haha, en dan moet ie compleet gezond zijn, dus benen, rug, hals :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 23:41

setteke schreef:
Haha, en dan moet ie compleet gezond zijn, dus benen, rug, hals :D .

Die van mij heeft zomereczeem :(

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 23:48

Ai, ik had het vachtje er niet bij staan :) . Bij je 6 jarige?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 23:54

setteke schreef:
Ai, ik had het vachtje er niet bij staan :) . Bij je 6 jarige?

Jep, 3 was ie toen ie het kreeg. Dus dan krijg je ze helemaal aan de straatstenen niet kwijt, dus hij mag blijven :D Was sowieso al de bedoeling en met de huidige markt vrees ik voor zijn plek wanneer ik hem zou willen verkopen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 23:59

Inmiddels een duur exemplaar dus. Moeilijk dit. Succes Mindim.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 00:02

Niet moeilijk hoor, hij blijft, hij is verder veel te leuk. Dank je wel.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 00:07

Ik moet eerst iets rechzetten, je bent leuk Mindim. Ook al vlieg ik je soms in de haren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 00:16

MD => TAO

lampinaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 00:52

Een veulen is idd altijd duurder doordat je er niet op kunt rijden. Je betaalt eigenlijk voor niets.

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 00:56

Lampinaar: dat vind ik een rare opmerking? Je kunt er niet op rijden dus je betaald voor niets? Wat dacht je van de liefde en plezier dat je kan beleven al kan je niet rijden? Ik ben zelf eigenaar van ondertussen een anderhalf jarige haflinger en die heeft me al zoveel plezier gegeven en ik heb nog nooit een seconde gehad dat ik dat überhaupt in gedachten had! Ik geniet net zoveel naast mijn paard als op een paard!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 01:08

Maar niet iedereen denk zo. Voor mij is het plezier met het paard niet zo belangrijk als erop.
Maar kijk maar een naar het aantal paarden dat geslacht wordt omdat er niet meer op gereden kan worden.
En stel jezelf dan nog een keer de vraag op iedereen zo denkt zoals jij....

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 01:15

Inderdaad lovehaffie!

Ik heb mijn paard als veulen gekocht. Puur omdat ik heel hard gezegd, helemaal geen behoefte had om paard te rijden en wist dat ik er in de toekomst, nu dus, meer tijd voor zou hebben. Maar de hoofdrede was toch dat ik gewoon smoorverliefd werd op der bekkie :P

Vergelijk het met je hond, een pup kan ook nog niet zoveel. Leuk is het wel!

Om de TS antwoord op haar vraag te geven, je kunt beter een volledig beleerd paard zoeken die aansluit op je wensen.

Verder ligt het aan wat je wilt:

als je een auto koopt omdat je wilt autorijden maak je eerst een proefrit. Elke auto heeft zo zijn eigen "ding" wat hem beter geschikt voor jou kan maken. In dit geval vergelijk ik dus met een auto, omdat je wilt rijden, de sport in wilt of de zekerheid wilt hebben van een goed opgevoed paard waar je zelf niet zo heel veel meer aan hoeft te doen.

Als je een puppy, konijn, vis of wat dan ook aanschaft, kijk je weer naar andere dingen. Uiterlijk, ouders, aanleg voor ziektes etc. De ene hond heeft ontzettende ambitie om te werken, terwijl de ander al gelukkig is met een blokje om. Het ene konijn springt over hindernisjes, de ander brengt zijn hele leven in een hoekje van zijn veel te grote hok door. Misschien wil je vissen kweken en lukt het niet met het paar wat je hebt gekocht. Je hebt aan al deze dieren ook kosten terwijl het niet zeker is of ze geschikt zijn voor jouw doeleinde.

Kortom: DE GULDEN MIDDENWEG? Koop een onbeleerde/basisgetrainde 3/4 jarige en laat hem röntgenologisch keuren, spannend, zekerheid en je kunt hem nog helemaal naar je eigen hand zetten :o