Lusitana schreef:Veulens worden niet als boemannen afgeschilderd, maar het is een feit dat ze tijd, geld en moeite kosten om tot een goed eindproduct te komen om het even zo oneerbiedig te zeggen.
Dat het jou gelukt is om er een prima paardje van te maken, wil niet zeggen dat het iedereen zo goed afgaat, er zitten een hoop paarden in de handel waarbij van alles is misgegaan.
Het is ergens veiliger om, zeker als het om een eerste gaat, een paard te kopen waarvan je weet wat het heeft of niet, en hoe het is met rijden en in de omgang.
Persoonlijk ben ik dol op oudjes, en ook op die van alles hebben meegemaakt, en die laatste zijn ook paarden waar lang niet iedereen mee om kan gaan, maar daartussen zit nog een wereld van paarden die voor alle ruiters en eerste eigenaren geschikt zijn!
En ja, paarden kosten geld en dat moet je er voor over hebben, maar een veulen kost eerst al een boel geld voordat je er op kunt. Dat is iets wat ieder voor zich moet bedenken, of ze geld uit willen geven aan het alleen hebben of aan het ook gebruiken van een dier. Persoonlijk kan het me niet schelen of ik er op kan of niet, maar voor anderen kan het wel belangrijk zijn.
De vraag is of een veulen meer of minder kost en het antwoord daarop is: in de meeste gevallen meer of op zijn minst even veel.
Ik vind het slim dat er vooraf over na wordt gedacht en er ervaringen gedeeld worden zodat er wat inzicht in is.
Ik denk ook dat velen een veulen aankopen vanwege de aanschafprijs, die is beter te behappen. Ik had van beide wat, een oudje van nu 26 en eentje van 6, die sinds hij 5 maanden is, bij mij is
Ken beide kanten en zowel oudjes als veulens hebben vaak wat meer zorg nodig en kunnen wat meer kosten. Tenminste hier wel.