weinig aanschafgeld, wel voldoende geld voor onderhoud?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 23:25

Marion71 schreef:
En dat is dus waar het omdraait, Ship. Niet of je een duur paard kunt kopen, maar of je hem kunt onderhouden (vind m'n woordspelling zelf errug grappig).

nou dat is dus ook wat ik een beetje bedoel.....
als ik zekers te weten een super huisje kan vinden mag hij zelfs voor minder weg, dat geld boeit mij toch al niet meer ,verlies is al zwaar genoeg
maar, als ik dus die advertentie's lees bij GZ dan bekruipt mij een bepaald gevoel daarbij en daarom startte ik dit topic
want is dat gevoel terecht of niet ;)

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:26

Ik had helemaal geen buffer toen ik de mijne kocht maar was dan ook niet echt van plan om een paard te kopen ze kwam gewoon op mijn pad. Nu 2 jaar later en ongeveer 2500 DA kosten verder heb ik nog steeds geen buffer. Ik betaal de DA gewoon van mijn salaris dan maar een maand geen kleding of dure boodschappen kopen. 1 keer kon ik een rekening niet direct in 1 keer betalen dus die heb ik in 2 termijnen betaald. Paard komt verder helemaal niets tekort...

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:28

Lizzyy schreef:
Zelf koop ik liever een wat goedkoper paardje, met meer geld over voor noodgevallen dan een duurder paard en minder geld voor noodgevallen. :)

Helemaal mee eens, dat is precies mijn reden. Daarnaast heb ik geen Z-ambities, dus waarom zou ik dan een paard in hogere prijsklasse zoeken als ik ook een leuk basis-wedstrijdpaard kan kopen voor wat minder? Geld voor als er echt wat mis gaat heb ik wel (dat is apart gezet spaargeld + eventueel bijspringende ouders).

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:29

@Ojajoh ik denk dat dit toch per topic anders is je hebt een klik of niet dat geld voor zoal mens als dier ik denk als je mij tegen zou komen kwa advertentie dat je denk (kwa woorden en verwoording) mij zou overslaan maar zou je mij zien en leren kennen doe je je paard voor veel minder geld weg.

ik weet van mij zelf dat dieren alle zorg krijgen die ze nodig zijn zou zelfs met een vis naar een DA gaan mocht het nodig zijn..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 23:32

ship schreef:
@Ojajoh ik denk dat dit toch per topic anders is je hebt een klik of niet dat geld voor zoal mens als dier ik denk als je mij tegen zou komen kwa advertentie dat je denk (kwa woorden en verwoording) mij zou overslaan maar zou je mij zien en leren kennen doe je je paard voor veel minder geld weg.

ik weet van mij zelf dat dieren alle zorg krijgen die ze nodig zijn zou zelfs met een vis naar een DA gaan mocht het nodig zijn..

ja dus eigenlijk zou ik iedereen daarin een gelijke kans moeten geven.....

nou is mensen die op jouw advertentie reageren altijd nog wel anders dan zelf advertentie's snuffelen

maar dat doe ik omdat ik zoiets heb, straks zie ik wel het ideale huisje, dan grijp ik die kans wel aan :j

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:35

Ojajoh schreef:
Marion71 schreef:
En dat is dus waar het omdraait, Ship. Niet of je een duur paard kunt kopen, maar of je hem kunt onderhouden (vind m'n woordspelling zelf errug grappig).

nou dat is dus ook wat ik een beetje bedoel.....
als ik zekers te weten een super huisje kan vinden mag hij zelfs voor minder weg, dat geld boeit mij toch al niet meer ,verlies is al zwaar genoeg
maar, als ik dus die advertentie's lees bij GZ dan bekruipt mij een bepaald gevoel daarbij en daarom startte ik dit topic
want is dat gevoel terecht of niet ;)

Of dat gevoel terecht is, hangt -denk ik- vooral van de eigenaar af. Ik heb recent ook in een topic gereageerd omdat de middelen om een kreupelheid adequaat te onderzoeken volledig ontbraken en de eigenaresse voor imo de slechtste oplossing koos. Da's zo'n iemand aan wie ik nooit een paard zou verkopen. En waarvan ik ook hoop dat ze of haar paard verzekerd of er pas weer 1 koopt als ze haar treintje op de rails heeft.
Anderzijds ben ik voor m'n zus vorige jaar ook op zoek gegaan naar een maatje voor haar oude shet. Zij wilde ook weinig of niets betalen, niet omdat ze het niet kon, maar omdat ze bij voorkeur een oud en meer zorgvragend beestje wilde. Ze gaf dat geld liever aan het beest zelf uit dan aan de eigenaar. Van een bokker heeft ze zijn oude pony gekregen. Dat beestje heeft het super goed en ziet er ook zo uit. Het ligt dus ook aan het doel van iemand. En als ik hier een paar reacties lees, komen hun paarden echt niks te kort.

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:37

Ik heb al heeeeel lang een paard, binnenkort 2 en van mijn oude merrie moet ik binnenkort afscheid nemen. Mijn dochter heeft net 8 lesjes gehad. Ze vindt het heel leuk maar is veel te jong (8) en teveel andere interesses voor een pony. Dus ook ik kijk om me heen naar een goedkoop (liefst gratis) ponietje. Niet omdat ik het niet heb maar omdat de functie vnl gezelschap is en een beetje tutten met de meiden en af en toe wat rondhobbelen. Gezien de functie zonde om een dure te kopen. Maar goed, eerst nog een paar maanden wennen aan het idee van afscheid nemen en ik hoop dat dat moment samen gaat met een leuke penny-pony zodat het voor mijn meiden ook wat verzacht. Ze zijn immers opgegroeid met ons beesie.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:41

dat bedoel ik kijk naar de doel en naar persoon zelf wat willen ze willen ze een top paard ja dan zou je geld moeten neer tellen, ik zelf heb ook een bejaarde van 35 jaar oud nou voor geen goud gaat die pony weg

heb momenteel een 3 jarig tuigpaard gekocht voor echt weinig geld maar ben der super blij mee ik zocht ook braaf en goed karacter ras etc maakte mij niet uit nou en voor mijn uitgave heb ik echter niks te veel betaald maar heb wel mijn droom paard

Francis

Re: weinig aanschafgeld, wel voldoende geld voor onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:06

Ik denk dat het per persoon en vooral per 'motieven' verschilt.
Ik heb jaren eigen paarden gehad. Door pech en financiële moeilijkheden moeten verkopen en nu paardloos. Ik mis het zo enorm...
Inmiddels meer uren op 't werk en dus betere financiële positie om een paardje te bekostigen, maar nog niet genoeg gespaard om iets te kopen. Ik kan een súpergoed liefdevol en paardwaardig tehuis bieden maar 't geld voor aanschaf is er (nog) niet en sparen gaat gewoon langzaam. Aangezien ik vooral lekker buiten wil rijden, trektochten en TREC en daar geen duur paard met papieren voor nodig heb, zoek ik idd 'iets goedkoops' want dat betekent dat ik minder lang hoef te wachten.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 00:09

Francis schreef:
Ik denk dat het per persoon en vooral per 'motieven' verschilt.
Ik heb jaren eigen paarden gehad. Door pech en financiële moeilijkheden moeten verkopen en nu paardloos. Ik mis het zo enorm...
Inmiddels meer uren op 't werk en dus betere financiële positie om een paardje te bekostigen, maar nog niet genoeg gespaard om iets te kopen. Ik kan een súpergoed liefdevol en paardwaardig tehuis bieden maar 't geld voor aanschaf is er (nog) niet en sparen gaat gewoon langzaam. Aangezien ik vooral lekker buiten wil rijden, trektochten en TREC en daar geen duur paard met papieren voor nodig heb, zoek ik idd 'iets goedkoops' want dat betekent dat ik minder lang hoef te wachten.

ja en zoiets zoals jij, zou dus in mijn ogen een goede plek zijn.....maar soms komen advertentie's over alsof er geen geld voor het dier is
alleen kan en ga ik hier geen voorbeelden neerzetten want dat vind ik niet zo netjes dan :o :+

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:15

[EA-GZ-PP] brave ruin.

ik durf mijn gezocht advertentie hier wel te plaatsen zou je hier wel op reageren of niet?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:19

Ik snap wel wat je bedoelt hoor. Die zullen er ook zeker zijn. Maar 't is dus niet altijd zo, dat bedoel ik maar te zeggen. ;)
Maar goed, ondanks dat ik zelf m'n laatste paard zo'n beetje weggegeven heb, weet ik dat 'wensen' nou eenmaal geld kosten, dus ik verwacht ook niet dat iemand wiens paard ik leuk vind zoveel in prijs zakt dat ik het kan betalen. Ik weet dat ik gewoon moet wachten, ookal vind ik dat niet leuk. En wie weet heb ik mazzel en vind ik toch iets eerder iets, omdat iemand een goed tehuis echt superbelangrijk vind, of bijv. wel eerst wil verleasen...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 00:31

ship schreef:
[EA-GZ-PP] brave ruin.

ik durf mijn gezocht advertentie hier wel te plaatsen zou je hier wel op reageren of niet?

nee

want mijn paard voldoet niet aan jouw eisenpakket ;)

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:35

nee oke dat kan maar momenteel klopt dit beeld ook niet helemaal heb namelijk intussen een 3 jarige onbeleerd gekocht maar ging mij meer om de text de manier waarop ik dingen vraag..niet zozeer mijn eisen pakket (die is namelijk niet gevonden)..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 00:41

ship schreef:
nee oke dat kan maar momenteel klopt dit beeld ook niet helemaal heb namelijk intussen een 3 jarige onbeleerd gekocht maar ging mij meer om de text de manier waarop ik dingen vraag..niet zozeer mijn eisen pakket (die is namelijk niet gevonden)..

nou in dat geval zou ik wel vragen waarom het een lagere klasse moet zijn.....

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:42

ik zal nooit mijn paard verkopen aan iemand met weinig geld. geen geld-geen paard.
ten eerste wil ik zeker weten, dat het paard altijd het beste kan krijgen, en niet beknibbeld moet worden op b.v. een keertje extra smid, of DA.
en als je al krap zit, hoeft er maar wat te gebeuren, geen werk,zwanger of ineens een hoge rekening, en het paard gaat als eerste weer de deur uit.
no thanx !
een goed tehuis, is voor mij met VOLDOENDE financiele middelen.(dus niet alleen rijke stinkerds ;) )

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:52

Ik geef liever ook niet al te grote bedragen uit voor aankoop, want dat gaat ten koste van mijn spaarrekening, wat ook het noodpotje is voor de paarden.
Stel ik heb 10.000 euro, dan kan ik een mooi sportpaarden kopen voor 6000 euro en nog 4000 euro overhouden, maar er moet misschien ook nog een zadel bij...
Dan liever een paard van 3000 of 4000 euro... Wat dat betreft is het nu een goede tijd om een paard te zoeken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 01:22

Dat hangt er een beetje vanaf ik ken namelijk wel mensen die het erg goed doen ondanks hun lage inkomen. Inderdaad met behulp van verzekeringen of gewoon mensen die van te voren echt lang gespaard hebben.

Er is natuurlijk een verschil tussen niet willen en niet kunnen uitgeven. Je kan het allicht gewoon vragen ik denk eerlijk gezegd niet dat ik mijn paard zou willen verkopen aan iemand die niet begrijpt dat je je daar zorgen om kan maken. Tuurlijk maak je je daar zorgen om je bent vaak toch een verknocht aan zo'n beest en dan kan je het niet houden. Ik snap al te goed dat mensen graag zeker willen weten of zo'n diertje dan goed terecht komt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 01:32

spicegirl schreef:
...ten eerste wil ik zeker weten, dat het paard altijd het beste kan krijgen, en niet beknibbeld moet worden op b.v. een keertje extra smid, of DA....

Mijn paarden krégen het beste... Ik had ze al voor mijn scheiding maar soms loopt het leven anders dan je zelf gepland had en moet je 't doen met wat je in je schoot geworpen krijgt. M'n Paintmerrie was verzekerd waarbij alleen kosten voor Utrecht (en een paar andere klinieken) vergoed zouden worden, maar toch heb ik de DA rekening van zo'n 800 euro voor lief genomen toen ze dik 2 weken lang doodziek was maar te zwak om naar Utrecht te brengen. Had ik dat wel gedaan dan waren de kosten vergoed maar ze kon de reis niet verantwoord aan en dus heb ik het niet gedaan... Dat ik daarna krom gelegen heb voor de rekening (die ik in etappes mocht betalen) was een gevolg maar dat ik weinig te besteden heb wil niet zeggen dat ik mijn paard de nodige zorg onthoud. Ik moest alleen wat meer moeite moeten doen dan een ander om het voor elkaar te krijgen en heb er wat meer voor moeten laten. Dat ik haar uiteindelijk verkocht heb was júist omdat ik wilde dat ze het beste kreeg en ik haar dat op een bepaald moment niet meer kon bieden.

De paarden die ik verkocht heb zijn alle drie naar mensen gegaan die het financieel (veel) beter hadden dan ik. De eerste bleek ontzettend verwaarloosd te worden, foto's die ik van haar kreeg waren Brooke-folder-waardig (zoek hier op Bokt maar op 'Spring Bid Flygirl, half Bokt is naar haar op zoek geweest toen de eigenaar haar verstopte voor de DB en AID). De tweede had op papier de beste plek maar maak ik me op dit moment het meest zorgen om omdat daar weer andere problemen ontstaan zijn (niet met 't paard zelf) en alleen de derde, degene die ik bijna voor niks weggegeven heb en het moeilijkst te plaatsen was omdat het een mega-traumapaard was, staat nu op een plek waar ik echt blij mee ben en waar het supergoed gaat.
Kortom... geld zegt lang niet altijd iets...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 02:19

Ik heb zonder budget een paard gekocht.

Ik had een ruin te leen van iemand (ik betaalde alles, maar geen aanschaf omdat hij weer terug zou gaan), maar wou er toch graag een paardje bij wat helemaal van mij was en ik zelf groot kon brengen. Mijn insteek was een veulen en rond deze tijd te kopen. Echter stuitte ik op een twenter, en een maand later stond ze er al (maart 2011). Toen had ik er ineens twee staan. Behalve onkosten ook elke maand 150 euro afbetaling naar de oude eigenaar (wegens lichamelijke beperkingen van haar is toen besloten dat paard wel al gelijk naar mij zou komen), beide paarden zijn nooit wat te kort gekomen. Inmiddels is de ruin (helaas) weer weg en de afbetaling van mijn eigen is voltooid. Het geld wat ik nu maandelijks overhou probeer ik te sparen (nu even niet wegens andere onverwachte grote kosten). Mijn paard is alles voor mij, krijgt bijna dagelijks liefde en aandacht, loopt in een grote weide met soortgenootjes, hoefsmid komt eens in de 10 weken (het gaat om een twentertje), enten etc. gaat ook gewoon door, bijvoeren bezuinig ik ook niet op, ze is alles en ze krijgt alles. Zowel ik als de oude eigenaresse hebben nooit spijt gehad van deze manier van handelen.

Ik leef zelf vrij zuinig en werk tussen de 30 en 40 uur per week (als 19 jarige voor miniumloon is dat niet heel veel...). Het is geen vetpot, maar ik krijg er zoveel voor terug. Luna is mijn droom die is uitgekomen. Ik ben de oude eigenaresse heel dankbaar voor de kans die ik gekregen heb.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 06:41

Ik heb niet alles gelezen maar mijn mening naar aanleiding van openingspost:

Lage aanschafwaarde kán een keuze zijn, maar bij de meesten is het gewoon omdat ze niet meer hebben. Als ik 1 jaar de maandelijkse kosten voor mijn paard en extraatjes als bijv. vakantiegeld apart zou leggen, zou ik al een héél behoorlijk paard kunnen kopen. Ik geloof wel dat die discipline moeilijker op te brengen is om te sparen dan wanneer je een paard hebt staan die gewoon betaald móet worden. Maar als je dat niet kunt, dan kun je dus ook niet de verantwoording nemen om een buffer op te bouwen voor als je bijv. eens tijdelijk zonder werk komt te zitten, of wat dan ook. Dus nee, bij mij gaat de stelling uit de titel absoluut niet op.

En ik ken ook mensen hoor die het maar net redden maar toch geweldig voor hun paard zorgen, en ik bewonder hen ook zeer, maar dat zijn de uitzonderingen!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:08

ik kan je standpunt begrijpen en toch hoeft het niet altijd te betekenen dat die persoon geen buffer heeft v onvoorziene zaken maar gewoon een maximaal budget heeft om te spenderen v een paard.
Ik heb zelf 2 jaar geleden mijn paard verkocht v de helft wat ik ervoor wilde hebben.
waarom? omdat die persoon niet meer te besteden had(huisvrouw middelbare leeftijd; 1e eigen paard) maar wel mijn paard een super goed thuis kon bieden en veel liefde en aandacht. dat heeft hij nu nog steeds dus mijn keuze is de juiste geweest al deed het me financieel gezien wel veel pijn.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:11

Ja, maar in dat geval is het dus een kéuze.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:24

ik vind de duscussie van onderhoud altijd zo een gedoe. Ik heb altijd prima voor mn paarden kunnen zorgen, maar helaas door onvoorziene omstandigheden ging het niet meer. Dus heb de helft van mn paarden verkocht. Ik heb altijd paarden in de lagere tot midden klasse gekocht. Gewoon omdat ik vind dat je voor een leuk en gezond paard niet de hoofdprijs hoeft te betalen. Buiten dat vind ik het ook een erg groot risico om heel erg veel geld voor een paard te betalen, tenzij je er ene voor de sport zoekt.
Of ik er nu wel of niet het geld voor had, ik zou toch altijd blijven kijken naar een paard in de lagere tot midden prijsklasse. ( IK ga niets meer kopen hoor, dus voor mij is de zoektocht voorbij).
De xtra uitgaven die je aan een paard hebt kan je nooit voorzien. De standaard kosten wel, maar als je de pech hebt dat je paard ineens wat krijgt, dan is dat pech. Niets meer.
Wat ik bedoel te zeggen is. Stel dat je dus een potje van 200 euro hebt elke maand die je voor ongevallen kan wegleggen, maar wat als je een paard hebt die dus week na week in een kliniek moet staan voor weet ik veel. Dan red je het niet met die 200 euro. Dus dan zou volgende de bokt-theory dat willen zeggen dat je geen paard kan veroorloven. Maar de ander heeft een paard die nooit ziek is en die heeft zo een paard al bijna 20 jaar en die heeft die uitgave niet en die zou het wel kunnen veroorloven?
Geld is uiteraard belangrijk en dat is waar de wereld op draait. Maar ik denk dat hart veel belangrijker is. Iemand die elke dag met liefde bezig is met zn paard, dan iemand die geld heeft en 1x per week zn paard komt rijden op een manege en de andere 6 dagen stil laat staan in zn box.
Een potje voor de noodzakelijke dingen is extreem belangrijk, maar een dierenarts die dingen op afbetaling zou willen doen is nog belangrijker. Want dan kan je tcoh zorgen dat je dier de juiste verzorging krijgt op de momenten dat hij het nodig heeft en jij het nog kan betalen ook.
Maar nog maals, dit is mijn mening, niet een feit.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:56

spicegirl schreef:
ik zal nooit mijn paard verkopen aan iemand met weinig geld. geen geld-geen paard.
ten eerste wil ik zeker weten, dat het paard altijd het beste kan krijgen, en niet beknibbeld moet worden op b.v. een keertje extra smid, of DA.
en als je al krap zit, hoeft er maar wat te gebeuren, geen werk,zwanger of ineens een hoge rekening, en het paard gaat als eerste weer de deur uit.
no thanx !
een goed tehuis, is voor mij met VOLDOENDE financiele middelen.(dus niet alleen rijke stinkerds ;) )

Hoe weet jij of iemand wel of geen geld heeft, dat zie je er echt niet van af hoor.
Bovendien mag je niet vragen aan de nieuwe eigenaar of het paard altijd het beste kan krijgen..jij verkoopt hem tenslotte je kan niet zijn verdere verloop gaan eisen.