Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MamboBeach schreef:Italië is een land dat ontzettend veel paardenvlees eet, dus uiteraard gaan daar ook veel transporten naartoe.
Spiritdancer schreef:MamboBeach schreef:Italië is een land dat ontzettend veel paardenvlees eet, dus uiteraard gaan daar ook veel transporten naartoe.
Heb je daar ook een bron van? Ik kom daar al mijn leven lang maar heb nog nooit ergens paardenvlees op het menu zien staan......salami zit over het algemeen alleen maar varkensvlees in, dus ik vraag me af waar dat paardenvlees dan blijft?
Italie wordt wel heel veel varkensvlees verwerkt, voor de eigen markt maar voornamelijk voor de export. Je ziet daar ook met grote regelmaat nederlandse vrachtwagens met varkens op de snelweg rijden. Ik heb er echter nog nooit een vrachtwagen met paarden gezien.
Marije_jiplover schreef:Ik ben zelf in mijn regio nog geen (slacht)transporten naar Italië tegengekomen (regio Gelderland Zuid en klein stukje Veluwe).
Wel heb ik met enige regelmaat een transport van slachtpaarden naar België meegemaakt, althans, het vertrek van die dieren. Dit zijn maximaal 18-20 paarden, meer passen er niet op een oplegger.
Dit transport duurt ongeveer 3 uur, als ik me niet vergis.
Dit zijn heel verschillende typen paarden, van jong tot oud, beleerd of onbeleerd.
Deze paarden worden allemaal zeer netjes opgeladen en getransporteerd. Heb van de betreffende handelaar begrepen, dat als de dieren teveel stress oplopen tijdens het transport, het slachthuis boos aan de bel trekt dat er rustiger met de dieren moet worden omgegaan, want ze willen geen gestresste paarden bij aankomst. En als dat wel gebeurt, heeft dat weer z'n weerslag in de uitbetaling, dus er wordt echt wel voor gezorgd dat de dieren netjes vervoerd worden.
Deze paarden eindigen ook echt in een slachthuis, paarden worden met verfspray genummerd, in alle paspoortrn is de bestemming slacht afgetekend en ze worden gecertificeerd als slachtpaard naar een slachthuis als bestemmingsadres.
Bij langere transporten (langer dan 8 uur) moeten de dieren allemaal in individuele stands op de wagen, met dus voor elk paard voldoende ruimte (europese wetgeving) en bij transporten langer dan 24 uur moet er een verplichte controle post worden aangedaan, waar de dieren afgeladen dienen te worden en 24 uur te worden opgestald en verzorgd.
Daarnaast moet er tenminste om de 8 uur worden gevoerd en gedrenkt tijdens het transport.
Dit is europese wetgeving waaraan ook de poolse en roemeense transporten moeten voldoen.
stef schreef:Mirgino, we hebben het over nu, niet de haren 80
Zyrina_MF schreef:Las net ff in ander topic dat veel paarden strak als de paardenmarkten zijn geweest bij einde/afloopt van de markt naar de slager gaan. Is dat echt zo???
Heb net ook eens ff gegoogeld ik kom ook echt geen info hierover tegen. Wel de verhalen hier op bokt en wat berichtjes in kranten maar geen duidelijke vast gelegde feiten
stef schreef:Dit topic is niet bedoelt om de discussie "slacht is zielig" weereens uit te melken....
Atalanta schreef:Dit is al meer in de richting: Europese gegevens, je kan bij "meat item" de gegevens kiezen om weer te geven, oa import paarden of aantal slachtingen per land, en bij "select data" de hele tabel aanpassen:
http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui ... C%23%23%23
One_Love schreef:stef schreef:Dit topic is niet bedoelt om de discussie "slacht is zielig" weereens uit te melken....
Sorry maar ik moet het even kwijt al is het offtopic. De laatste tijd ben jij mij opgevallen met sarcastische/gemene rotopmerkingen. Wil je daar misschien een beetje op letten? Het is erg jammer om een leuk of informatief topic te lezen ( en dan niet deze) tot jij komt met een harde opmerking die kant nog wel slaat. Vriendelijkheid doet geen pijn echt niet.
Ontopic: Ik vraag het mij soms ook af, stalgenootje zegt dat ze al 3 paarden van een transport naar Italie heeft afgehaald, of het waar is dat is een 2de maar ik zal bij haar eens navraag gaan doen.
Citaat:Vorig jaar verwerkte de Flanders Meat Group, het grootste paardenslachthuis van België, wekelijks 120 paarden. Momenteel zijn er dat elke week 150. Het is vooral de recessie die paardeneigenaars naar het slachthuis brengt. “Iemand die vroeger vijf paarden hield, houdt het nu bij drie. Een vijfde van de dieren die hier geslacht worden, komt uit Duitsland, Nederland en Frankrijk”, zegt veearts Luc Van Esbroek van de Flanders Meat Group.