Financien

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:12

Raja schreef:
@ eenitraM

Er wordt hier niet gezegd dat het allemaal duurder MOET, maar dat TS er wel degelijk rekeing mee houdt, dat het ook allemaal veel duurder KAN zijn dat zij nu in haar lijstje heeft staan.
En dat het erg belangrijk is dat je een potje hebt om grote uitgaven te kunnen betalen zoals een DA of iets anders wat noodzakelijk is.

Die aanvallende posts vind ik persoonlijk een beetje vervelend...

Iemand die een paard gaat aanschaffen moet gewoon goed weten dat het een stuk duurder uit kan vallen dan dat je in eerste instantie had gedacht.

Maar dan is er nog een maar ; en dat heb ik aan gegeven. Je kunt het zo duur maken zoals je wilt.

En trouwens, mijn post gaat helemaal niet over de TS

Kirsterr

Re: Financien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 20:53

Bedankt voor alle berichtjes (:
In ieder geval is duidelijk dat ik een potje moet klaarmaken voor eventuele dierenartskosten en spullen die stuk kunnen gaan. Als je hier van een getal uit moet gaan, waar moet ik dan ongeveer van uit gaan? Natuurlijk is dat ook weer relatief, maar even voor een idee of het om honderden of om duizenden euro's gaat, zegmaar.

Nogmaals bedankt voor alle reacties!

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:03

Ik heb mijn pony op een manege staan voor €265. Dit is 2x per dag brok en hooi.
Dan nog €20 per maand voor extra muesli, zemelen, wortelen en lijnzaadolie.
Hoefsmid komt 1 keer in de 6 weken bekappen: €25
Lessen zijn er 2 per week: €18.50 per week
Tandarts met verdoving 1 keer per jaar: €70
Mijn zadel kostte €1700. En dan heb je het hoofdstel, singel, beenbescherming, dekens, dekjes, je eigen kleding enz nog niet.... Heb wel allemaal voor Prestige en andere prijzige merken gekozen, dit is luxe en hoeft natuurlijk niet. Maar een goed passend zadel is een must en heb je niet voor €100.
Deze maand is de dierenarts al 3 keer geweest: €400. 2 keer om te enten en 1 keer omdat mijn pony niet goed loopt en medicatie nodig heeft. Ik ben 20 en betaal ALLES voor mijn pony zelf.
Dan moet ik waarschijnlijk over 3 weken beginnen met eenvoedingssupplement. 1 pot kost €250 en ga er 2,5-3 maanden mee. Pony was goedgekeurd maar door ruw spelen op de wei een gewricht verrekt. Allemaal kosten waarop ik niet gehoopt had, maar dat ik blij ben dat ik ermee rekening heb gehouden.
Ik wist dat ik er sowieso €500 per maand voor moest hebben. 1 tip denk echt heeel heeeel heeeeel goed na voordat je de echte koop doet want het is een gigantisch dure hobby. De aankoop is niks maar geloof me het onderhoud....
Maar als je er volmondig JA op kunt zeggen, zou ik het zeker doen. Het blijft geweldig, je eigen paard.
Veel succes! :D

Petra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:21

Vergeet ook niet de spullen voor je zelf: paardrijbroeken, warme jas, laarzen, handschoentjes, cap, eventueel sportondergoed, warme sokken, regenjas. Ook dit kan best oplopen en is soms ook weer aan vervanging toe zijn.

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:23

Petra83 schreef:
Vergeet ook niet de spullen voor je zelf: paardrijbroeken, warme jas, laarzen, handschoentjes, cap, eventueel sportondergoed, warme sokken, regenjas. Ook dit kan best oplopen en is soms ook weer aan vervanging toe zijn.

Goh inderdaad, als ik zie wat ik inmiddels aan Pikeurbroeken en bodywarmers, paar leren laarzen en andere kleding heb uitgegeven...haha daar had ik een 2e pony voor kunnen kopen! (bij wijze van spreke)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:39

Kirsterr schreef:
Bedankt voor alle berichtjes (:
In ieder geval is duidelijk dat ik een potje moet klaarmaken voor eventuele dierenartskosten en spullen die stuk kunnen gaan. Als je hier van een getal uit moet gaan, waar moet ik dan ongeveer van uit gaan? Natuurlijk is dat ook weer relatief, maar even voor een idee of het om honderden of om duizenden euro's gaat, zegmaar.

Nogmaals bedankt voor alle reacties!

Nou, precies daarom roep ik dat je die 500 euro per maand opzij moet kunnen leggen. Daar zitten alle onvoorziene potjes bij inbegrepen, ook als je auto, je TV, je koelkast en je stofzuiger het tegelijk begeven. Ook dan wil (en moet) je nog steeds de vaste kosten van je paard kunnen ophoesten.

Het gaat erom dat je voldoende ruimte in je financien hebt om je buffers op te bouwen nadat je er eens flink in hebt lopen roeren.

Wil je ook extreme gevallen af kunnen vangen, dan is het toch wel wenselijk om 3000 - 4000 euro achter de hand te hebben. Met dergelijke buffers is een verzekering ook geen noodzaak meer.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:08

Ik vind die link van de bokt wiki een hele goede! Afhankelijk van waar je in nederland woont zul je die prijzen iets kunnen aanpassen. Bij ons hier in het westen is alles verschrikkelijk duur in vergelijking met het noorden ofzo. In die link staan mooie gemiddelde prijzen en daarbij kan je het inderdaad net zo mooi en duur maken als je het zelf wilt. Je kan een zadel van rosner kopen van 800 euro of een wow-zadel van 3000 euro. Je kan een hoofdstel kopen van 50euro of een hoofdstel van 250 euro. Tis dus maar net war je van houd. je Kan inderdaad ook nog spullen tweedehands kopen. Echter zal het bedrag wat je altijd achter de hand moet hebben ongeveer wel bij iedereen hetzelfde zijn. Afhankelijk van je verzekering zal lederen het er wel me eens zijn dat een potje van minstens 1000 altijd wel noodzakelijk is.. Zo kan je als het nodig is direct je zadel vervangen, een duur dierenarts bezoek gelijk betalen of iets dergelijks.. Na die uitgaven zorg je dan dat je zo snel mogelijk wet het potje aanvult tot 1000 euro..

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:49

Ik vind het wel een redelijk lijstje hoor :)

Bedenk wel dat je een paard niet altijd met toebehoren kan kopen.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:52

Ik vind het een heel irreëel lijstje. De aanschafprijs is aan de lage kant maar dat hangt natuurlijk sterk af van wat je wensen zijn. Op harnachement moet je nooit bezuinigen. Je paard heeft maar 1 rug en daar moet je heel zuinig op zijn. Een goed op maat gemaakt zadel kost toch al snel minstens 1200 euro.

Je stallingskosten heb je gecheckt zeg je dus dat zal wel kloppen. Hier in de omgeving bestaan dat soort goedkope stallen helaas niet. 200 euro is het absolute minimum voor een heel basic stal zonder voorzieningen. 60 euro hoefsmid lijkt me sterk. Of heb je hem dan alleen voor op de ijzers? Eerlijk toegegeven heb ik een extreem goedkoop paard qua hoefsmid. De mijne heeft blote voetjes die heel symmetrisch afslijten en wordt 3 á 4 keer per jaar bekapt, voor 37 euro per keer. Maar ga er vanuit dat de meeste paarden niet zulke prachtvoeten hebben en meer kosten zullen meedragen.

Andere kosten vallen beduidend hoger uit. De tandartsrekening dit jaar was wegens groot onderhoud 160 pleuro. Mijn paard had laatst voor het eerst in 20 jaar koliek. Even de veearts laten komen kostte 110 euro (en toen was het alweer over toen de DA er was :+ ).

Ik heb een ouder paard dat medicatie gebruikt en ik ben nu ongeveer 400 euro per maand kwijt. Uitgaande van een gezond paard denk ik dat je moet rekenen op minstens 300 euro per maand. Plus dat je een potje moet hebben voor noodgevallen. Bedenk dat een dierenartsrekening in no time richting de 1000 euro kan gaan en dat moet je dan wel kunnen ophoesten. Paarden zijn dure dieren, onderschat dat niet.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:53

Saar4 schreef:
Ik vind het een heel irreëel lijstje. De aanschafprijs is aan de lage kant maar dat hangt natuurlijk sterk af van wat je wensen zijn.

Mijn paard heeft maar 3000,- gekost. En daar heb ik toch ook mee in de sport gereden. Prijs zegt niks. Op een koe kun je nog in het Z komen bij wijze van spreken. ;)

@TS: Vergis je niet in de kosten van een goed passend zadel. Als jou paard net zo'n rug heeft als die van mij dan ben je de Sjaak. Ik was 2.200,- kwijt voor een Alboin SLK. Hij paste niks anders.

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:46

Ik vind je kostenplaatje nogal laag. Tandarts kan hier niet goedkoper dan 50 euro.

Ik heb een heel goedkoop paard gekocht en ik sta op een hele goedkope stalling maar heb al wel een paar duizend uitgegeven ( ook aan onzin heb zelfs 4 hoofdstellen) maar dit heb ik in het begin betaald voor paard,stal en basispullen toen ik haar kocht had ik alleen borstels en een halster en met veel spullen heb ik geluk gehad zoals mijn zadel die heb ik voor weinig van een stalgenoot kunnen kopen en past mijn paard perfect. Ik wou mijn paard dekenloos maar dat trok ze niet dus toch dekens gekocht, ze bleek niet gezond te zijn dus ook vaak de DA erbij. Dit zijn eigenlijk de kosten voor mijn paard geweest in het eerste jaar bij mij.

Let op dit is alleen wat ik als basis heb gekocht! Dus niet 20dekjes etc ( heb ik nu wel hahaha)

500: paard zelf
125: stalling per maand.
100: Enten & tanden.
150: Winter en Regendeken.
50: Zadel inc singel/beugels/beugenriemen.
50: Hoofdstel inc bit.
58: Wormenkuren jaar rond. ( is bij mijn DA als pakket te koop)
50: hoefsmid per jaar, ze had toen nog goede gezonde hoeven.
12,50: half uur priveles per week.

Dit is dus de absolute basis wat ik heb betaald maar in dat jaar heb ik ook een ruime 1000 euro DA kosten gehad exc de tanden,enten en wormenkuren.

Nu heb ik haar 2 jaar en ben een kleine 2000 euro aan DA kosten kwijt, 3000euro aan stalling, paar honderd euro aan spullen ( halsters gaan kapot, bit was niet goed, dekens gaan kapot, dekjes wil je er ook bij, smeersels en supllemententjes, beenbescherming, longeerspullen etc...daar gaat bij mij nu het meeste geld aan op maar dat is omdat ik het wil en leuk vind, niet omdat het nodig is), heb een paar honderd euro aan les uitgegeven en ga zo maar door.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:35

ik woon in regio friesland: ik zal onze kostenplaatje naast die van jou leggen.
Kosten per jaar:
- stalling (150 euro p/m) 1800 euro ----------- 125 p/m
- wormenkuur (4x per jaar, max. 20 euro) max. 80 euro ----------- wormenkuur 10 euro per keer
- hoefsmid (6 x per jaar, max. 60 euro) max. 360 euro ------------- 30 euro per keer zonder ijzers
- tandarts (1 x per jaar, max. 40 euro) max. 40 euro --------------- 60 euro incl alles
- eventuele inentingen (1x per jaar, max. 60 euro) max. 60 euro ------------ net rekening binnen 53 euro

komt alleen bij de stalling het krachtvoer nog bij 25 euro per maand. daarnaast moet je idd rekening houden met onvoorziene uitgaven als dierenarts (je kan ook verzekeren) en eventuele tuigage.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:43

Ik ben er niet mee eens dat je 500 euro opzij moet kunnen leggen zonder te knipperen met je ogen.

Maar goed speciaal even voor jou in sept schafte ik mijn 2e paard aan en helaas enkel dekens kon ik opnieuw gebruiken letwel 1e jaar en eigenlijk zijn ze al te klein dat ik maatje groter heb gekocht ik weet dat volgend jaar weer maatje groter moet hebben.
Maar mijn zadel ed :n

Lijstje.

Goed passend tijdelijk zadel wel nieuw voor hooguit 1-2 jaar 800 euro
Hoofdstel goed merk dobbert 300 euro
regendeken 0 grams 139 euro
transportdeken 150 grams 60 euro
peesbeschermer 130 euro
rambo deken marktplaats 151 euro
chabrakken 4 stuks 248 euro

Ik kan nog wel even door gaan maar jouw 100 euro voor toebehoren klopt niet.
Wat dacht je van keuren.
Klinische keuring wat je echt moet doen kost tussen de 75-100 euro en rontgen tussen de 500-1200 euro.
Je hoeft natuurlijk niet allemaal duren spullen te kopen maar ik investeer liever in duurzaam.

Tandarts is momenteel 80 euro
Hoefsmidi bekappen tussen de 25 en 50 euro
Mijn pony kost 120 euro per 10-16 weken
Paard kost 32.50 euro en gaat gelijk met pony mee als zijn hoeven niet te snel groeien
Je zit echt te laag