Paard zonder toestemming eigenaar bij ander paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:26

@Mindim wie zei er dan dat ik een probleem had??? Ik niet.
Maar mag ik daarom niet aangeven dat ik furieus zou zijn als een stalhouder dat met mijn paard zou flikken? Ik heb vroeger ook mijn paard in pension gehad, en daar werden zulke grappen echt niet uitgehaald. En werd het integreren van een nieuw paard altijd in overleg met, en in aanwezigheid van de eigenaar, gedaan. Mijn oudje, die nog wel een pensiontijd heeft gekent, werd af en toe wel als eerste bij een nieuwe gezet. Maar daar was ik altijd bij en er werd me altijd gevraagt of het mocht. Er werd ook nooit gelijk een dominant paard bij gezet, dat is vragen om problemen en meppartijen. Mijn oudje is dus ook niet dominant. Maar de draak (Clips) is een heel ander caliber. Die zomaar bij een ander paard is vragen om echte schade.
Dus als eigenaar van een erg dominant paard kan ik me heel goed voorstellen dat je boos bent als jou paard zomaar ZONDER jou weten en toesteming bij een nieuw paard gezet wordt. Jij als eigenaar bent nl verantwoordelijk als er wat gebeurd. En reken maar dat als er wat gebeurd ze proberen de schade op jou te verhalen.

daffodil

Re: Paard zonder toestemming eigenaar bij ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:28

Nou dat zou ik toch ook niet grappig vinden.....ik wil daar op zijn minst bijzijn namelijk! En dan nog, het is je eigen paard en daar hoort iemand anders niet zomaar iets mee te gaan doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:29

ik zou daar geen probleem van maken :n hier staan ze met zn allen in 1 grote kudde dus er vallen heus wel eens klappen. Als mjin paard bji een vreemde in de bak wordt gezet zal mij dat dus een zorg wezen.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 10:32

daffodil schreef:
Nou dat zou ik toch ook niet grappig vinden.....ik wil daar op zijn minst bijzijn namelijk! En dan nog, het is je eigen paard en daar hoort iemand anders niet zomaar iets mee te gaan doen!

Zo denk ik er dus ook over!

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 10:33

Yvank_ schreef:
ik zou daar geen probleem van maken :n hier staan ze met zn allen in 1 grote kudde dus er vallen heus wel eens klappen. Als mjin paard bji een vreemde in de bak wordt gezet zal mij dat dus een zorg wezen.

Ook zonder jou toestemming vind je dat geen probleem? en wat als er dan iets gebeurt? en dan heb ik het niet alleen over een oppervlakkig wondje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:35

cinn87 schreef:
Yvank_ schreef:

Ook zonder jou toestemming vind je dat geen probleem? en wat als er dan iets gebeurt? en dan heb ik het niet alleen over een oppervlakkig wondje!

Nee hoor in de kudde kan er net zo goed wat gebeuren en in de stal kan die ook zn benen breken :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:46

Ik zou denk ik woest zijn. Prima in een groep introduceren maar dan wel op de juiste manier. eerst ernaast en dan na een paar dagen er bij in prima.

Maar zomaar erbij zetten nee. Ik wil zien wat er gebeurt en als het fout gaat dan zijn mijn paarden snel weg door een hek dat ik openzet (we hebben een eigen weide en wel eens wisseling) als het te erg wordt. Dan springen we er ook tussen met een zweep even uit elkaar halen en de volgende dag weer proberen.

Voor het samenzetten ben ik nog niet zo bang maar wat als er wat fout gaat en je ziet je paard de volgende dag op 3 benen lopen. Dan zie ik liever wat er gebeurt (en natuurlijk er gebeurt ook wel eens wat in een stabiele groep maar met een net nieuwe erbij gaat het er toch wel eens wat ruiger/harder aan toe)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:52

Ik zou het ook niet zo fijn vinden als iemand zomaar mijn paard even bij een ander nieuw paard gooit, zonder dat ik ervan af weet.
Daarnaast vind ik in de bak/ paddock ook nog een heel anders iets dan samen in een wei staan.
Ons weiland is 2 hectare ofzoiets groot, de bak is 20x40.
In een wei is eten, in een bak niet.

Ik wil daar gewoon zeker de eerste keren zelf bij zijn. Dan kan ik precies zien hoe mijn paard op het andere paard reageerd.
Het is namelijk zo dat ze met sommige paarden op de wei geen problemen heeft, maar in de bak vreet ze ze met huid en haar op.
Heeft met de ruimte te maken die er is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:53

TanteSabien schreef:
Ik zou me daar dus echt niet druk om maken.

En daarbij...als mijn paard zó dominant zou zijn dat ze/hij andere paarden het land of de bak uit jaagt dan wist ik het wel;
Dan kwam er een nóg dominanter paard bij in die mijn paard maar eens laat zien wie er de baas is :o

Ja en dan halen we er een nóg dominanter paard bij om dat 2e dominante paard te laten zien wie er de baas is, leuke voortdurende hobby voor de staleigenaar! Maar ach het werkt wel ook al zit je op een gegeven moment met 20 paarden waarvan de een nog dominanter is dan de ander. :+

Ik ben het ook voor het grootste deel eens met TS, denk ook dat als er iets mis was gegaan en het andere paard had iets ergs opgelopen het erg vervelend had kunnen worden voor de staleigenaar maar ook voor beide paardeneigenaren. Een staleigenaar doet er sowieso handig aan dit soort dingen altijd in overleg te doen om te voorkomen dat er straks meerdere vingers naar hem wijzen in een situatie waarin het wel misgaat. Je hebt dan namelijk altijd het 'voordeel' dat het in samenspraak met beide eigenaren is gegaan en je dus niet alleen de verantwoording op je hoeft te nemen.

Gelukkig wordt het bij ons op stal wel altijd overlegd. In de zomer alleen niet, dan staan ze op zo'n enorm land dat ze elkaar gemakkelijk kunnen ontwijken. Maar in de paddock/bak samen staan gaat altijd in samenspraak met beide eigenaren en er wordt goed op de paarden gelet wanneer zij voor het eerst naar buiten gaan saampjes :)

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:49

Miss_Montana schreef:
TanteSabien schreef:
Ik zou me daar dus echt niet druk om maken.

En daarbij...als mijn paard zó dominant zou zijn dat ze/hij andere paarden het land of de bak uit jaagt dan wist ik het wel;
Dan kwam er een nóg dominanter paard bij in die mijn paard maar eens laat zien wie er de baas is :o

Ja en dan halen we er een nóg dominanter paard bij om dat 2e dominante paard te laten zien wie er de baas is, leuke voortdurende hobby voor de staleigenaar! Maar ach het werkt wel ook al zit je op een gegeven moment met 20 paarden waarvan de een nog dominanter is dan de ander. :+

Wat een onzin zeg.

Haal de leider van de kudde erbij -vaak de meest dominantste- en die zorgt er wel voor dat de rangorde weer goed bepaald wordt.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:01

ik was ook woest geweest! deze keer ging het goed,maar wat als het fout was gegaan?wie was er dan de verantwoordelijke geweest?

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:08

Wat maken jullie je toch allemaal druk zeg?!

Een paard hoort met soortgenoten te staan en ook hier op bokt is het "sielugh" als je paard in z'n uppie staat maar wanneer er een nieuw paard aan de kudde wordt toegevoegd gaan we ineens spastisch doen? :roll:

Geen wonder zeg dat er hier zo veel topics zijn die gaan over een wondje van een paard omdat hij een soortgenoot heeft gezien en daar contact mee heeft gehad.....

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:23

Aan een kude toevoegen moet nog steeds vindt ik met zorg gebeuren niet zo erinploffen en dan maar zien wat er gebeurt. (dit zou misschien kunnen als je hectares hebt en paarden niet een hoek ingedreven kunnen worden)

Hier gebeurd het met rust waar ik en de eigenaar bij ben van het nieuwe paard. Eerst even aan elkaar wennen met een schot ertussen. Dan naast elkaar in de weide en dan langzaam bij elkaar. De paarden kunnen elkaar hier niet voor honderd procent uit de weg ze blijven altijd in het gezichtveld van elkaar en dan kunnen er ongelukken gebeuren als het fout gaat. Als we er dan samen bij zijn kunnen we niet iemand de schuld geven maar is het domme pech en zijn we beiden getuigen van wat er gebeurt.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 14:16

TanteSabien schreef:
Wat maken jullie je toch allemaal druk zeg?!

Een paard hoort met soortgenoten te staan en ook hier op bokt is het "sielugh" als je paard in z'n uppie staat maar wanneer er een nieuw paard aan de kudde wordt toegevoegd gaan we ineens spastisch doen? :roll:

Geen wonder zeg dat er hier zo veel topics zijn die gaan over een wondje van een paard omdat hij een soortgenoot heeft gezien en daar contact mee heeft gehad.....

Vind je opmerking een btje overdreven! niemand is hier spastich, iedereen heeft gewoon een andere mening. Nu ben jij degenie die spastich doet omdat je niet tegen de reactie's van andere mensen kan!

We hebben het hiero ook niet over een wondje, er had ook wat ergers kunnen gebeuren! zker nog nooit twee "vechtende paarden" gezien, kan er hard aan toe gaan hoor!

Ook hebben wij geen 1 grote kudde! de meeste paarden staan met zijn 2en of drieen bij elkaar, simpelweg omdat niet elk paard met elkaar kan opschieten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:24

Dan wennen ze daar maar aan := als ze elkaar hier niet aanstaan zoeken ze maar een ander vriendje en blijven maar lekker bij elkaar uit te buurt. Als we ze allemaal in 2 tallen zouden gaan zetten kunnen we 20 landjes gaan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:25

TanteSabien schreef:
Wat een onzin zeg.

Haal de leider van de kudde erbij -vaak de meest dominantste- en die zorgt er wel voor dat de rangorde weer goed bepaald wordt.

Niets onzin, het zijn jouw eigen woorden ;) Als jij vindt dat een trappend, dominant paard op zijn plek moet worden gezet door een ander dominant paard blijf je toch aan de gang? Volgens jouw eigen woorden moet het paard dat de ander op z'n plek zet dus ook weer op z'n plek worden gezet omdat hij de ander duidelijk maakt dat hij niet gediend is van zijn gedrag. Paarden zijn paarden, de een reageert heftiger dan de ander maar dat betekend niet dat we maar te pas en te onpas risico's moeten nemen.

Het gaat hier ook echt niet om een wondje, daar kan ieder paard zeker wel tegen. Maar met een gebroken been mag je toch al snel dag zeggen tegen je paardje, en wat moeten de eigenaren van het slachtoffer en de aanstichter dan? Hun schouders ophalen en vrolijk verder gaan? Het is gewoon ondoordacht om 2 paarden die niet van jezelf zijn (en waarvan je weet dat eentje nogal hard kan uithalen) bij elkaar te zetten. Ben ook blij voor beide partijen dat het goed is afgelopen wat ook 9 van de 10 keer wel zal gebeuren. Maar het zal maar net die ene keer zijn dat het wel goed mis gaat en dat gun je geen enkele paardeneigenaar :n

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 14:29

Yvank_ schreef:
Dan wennen ze daar maar aan := als ze elkaar hier niet aanstaan zoeken ze maar een ander vriendje en blijven maar lekker bij elkaar uit te buurt. Als we ze allemaal in 2 tallen zouden gaan zetten kunnen we 20 landjes gaan maken.

Die hebben wij ook, en ze zijn nog groot ook ;)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:33

cinn87: Het gaat hier niet om de vraag of paarden bij elkaar moeten staan, dat is helemaal het punt niet. Waar het om gaat is wat je zou doen als je paard ZONDER jouw toestemming en medeweten zomaar bij een vreemd ander paard gezet wordt. Dat is een heel ander verhaal.
Ja: mijn paarden staan in een groep, en JA ik wil het echt wel weten wanneer daar een ander paard bijgezet wordt!

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 14:34

riagr schreef:
cinn87: Het gaat hier niet om de vraag of paarden bij elkaar moeten staan, dat is helemaal het punt niet. Waar het om gaat is wat je zou doen als je paard ZONDER jouw toestemming en medeweten zomaar bij een vreemd ander paard gezet wordt. Dat is een heel ander verhaal.
Ja: mijn paarden staan in een groep, en JA ik wil het echt wel weten wanneer daar een ander paard bijgezet wordt!

euhhhh dat weet ik...ik heb het topic zelf geopend ;) maar aangezien iedereen denkt dat alle paarden maar bij elkaar moeten staan in 1 grote kudde!
En ik wilde het dus ook maar al te graag weten alleen denken heel veel bokkers daar anders over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:37

cinn87 schreef:
riagr schreef:

euhhhh dat weet ik...ik heb het topic zelf geopend ;) maar aangezien iedereen denkt dat alle paarden maar bij elkaar moeten staan in 1 grote kudde!
En ik wilde het dus ook maar al te graag weten alleen denken heel veel bokkers daar anders over!

Waarom zou het beter zijn een paard in 2 tallen te zetten? Zie ik de meerwaarde niet van. Worden ze hard van van een kudde. En daar worden rustig vreemde paarden bijgezet zonder dat wij het weten als eigenaar. Maakt we ook niks uit :) en het is al die jaren goed gegaan.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 14:38

Misschien omdat niet alle paarden samen kunnen? Sorry hoor, ik heb liever een paard wat zijn benen nog heel heeft dan een paard wat hard is!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:42

cinn87 schreef:
Het is niet zo dat ze ooit bij elkaar moeten! dat paard kan ook bij anderen die juist wel goed met andere paarden kunnen maar ze kiest juist die van mij uit! Ben idd wel blij dat het goed is gegaan ook al gaf de staleigenaar wel aan dat het nieuwe paard juist erg dominant was naar die van mij! Maar toch vind ik het raar dat ze niet even heeft gebeld om toestemming te vragen om het te proberen en daarom vroeg ik me dus af, wat als het wel mis was gegaan?

Dat zal toch niet voor niets zijn lijkt me.
Beetje meer vertrouwen mag wel hoor, de staleigenaar heeft ook niet voor het eerst een paard in handen.
Als het bij jullie normaal is dat paarden bij elkaar staan en dus gekoppeld worden wanneer er een nieuw paard komt is het toch logisch dat de staleigenaar bekijkt welke paarden er lijken te passen qua karakter?
Wellicht heeft hij juist jouw paard genomen omdat die ook dominant is, als het nieuwe paard zo dominant is zal dat wss niet goed gaan met een wat meegaander paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:44

Ach die van mij heeft al zn benen nog hoor een kudde is de natuur :) . Er heerst een zeer duidelijke rangorde in een kudde.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:44

Ik heb zoiets een jaar geleden ook meegemaakt, had toen een jong paard en die was nog niet helemaal opgevoed en wou zo iemand even een nieuw paard bij zetten zonder te vragen.. Ik boos hun boos. Achteraf heel blij geweest dat ze het niet gedaan hadden aangezien mn toenmalige paard echt alles over de zeik bleek te jagen en hij op een gegeven moment alleen nog maar alleen in de wei mocht. Daarnaast hebben we een paard op stal die echt enorm krengerig is en pas een paard enorm heeft toegetakeld, wonden dikke bulten van de trappen en helemaal de weg kwijt. Paard mag nu ook niet meer bij dat paard in de wei.

Gelukkig kan het paard dat ik nu heb met alles in de wei en is de dikste maatjes met het kreng :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:47

tja, dubbel... "wat nou als het fout had gegaan?" tja... maar het IS niet fout gegaan....

Wat als kan je niks mee..
Als mn tante ballen had gehad, had het mijn oom geweest...