[Beginner] algemene vragen / raad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 17:02

De beschikbare oppervlakte is idd zeer klein. Hier staan de paarden op een wei van 1600 m2 en dan nog een klein streepje wat de naam weiland niet echt waardig is. Dus laat ons zeggen dat ik over ongeveer evenveel grond beschik als jij. Er staan twee paarden de hele dag op ('s nachts op stal). Het is gewoon onmogelijk om de wei groen te houden. Zelfs in de zomer valt het nog onder de categorie 'zeer schrale wei'. Het is nu september en de wei is nu al zwart. Hooi bijvoeren moet continu en in grote hoeveelheden. In de winter gaan ze daarom altijd voor een paar maanden naar een grote wei van een bevriende boer, anders is het gewoon echt niet te doen (ook zodat de paarden terug kunnen ontdekken wat echt galopperen is).

Een paard alleen houden is not done. Wanneer de mogelijkheid totaal niet bestaat om zelf twee paarden/pony's te houden (groter weiland? 1 paard maar die toch stallen op een pensionstal?) vind ik dat je van je hart een steen moet maken en de beslissing om een paard te kopen moet terugdraaien.

Het is goed dat je hier vragen stelt (en ook luistert) , maar heb ik ook een beetje gelijk wanneer ik zeg dat ik denk dat je al te ver bent meegesleept in het enthousiasme en de droom van je kinderen? Niet dat je totaal onrealistisch bent, maar je hebt toch de neiging om de moeilijke kantjes en problemen te veel af te ronden. ;)

perrush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 20:17

Hier zijn we weer *\o/*

Citaat:
Waarom zoeken je kinderen geen verzorgpony voor een aantal jaren?

Die tip leek ons eerst niet zo interessant, maar na wat evaluatie is het misschien toch niet zo'n slecht idee. Niet zozeer omdat we dan geen paard hoeven te kopen, maar wel omdat we zo in contact komen met een paardeigenaar die ons wat op weg kan helpen.
We zouden dan wel willen dat het paard gedurende de zomer (deels) op onze (kleine) weide staat. Zo staat hij toch dicht bij huis (was een voorwaarde) en kunnen we al eens nadenken wat te doen met de mest :+
Mogelijks probleem is dat we 4 kids hebben die dan wel op de pony willen rijden. Geen idee of de eigenaar dat ziet zitten. Maar dat kunnen we dan nog wel zien.

Citaat:
De ruimte vind ik te beperkt & De beschikbare oppervlakte is idd zeer klein

Daar zijn we ondertussen ook al van overtuigd geraakt. Misschien toch maar eens kijken of hier in de loop van het jaar geen weide te koop komt (er liggen er nogal wat in een straal van pakweg 4 km). Ik denk dat we toch op 4000 à 5000 m2 extra moeten rekenen voor 2 paarden. Wordt dan wel een dure grap, maar een stuk grond (verstandig gekocht) is nooit weggesmeten geld. Het is iig niet zoals een wagen die je na 15 jaar kunt weggooien.

Citaat:
Waar ga je hooi, bodembedekking van de stal etc opslaan? Dat neemt veel meer ruimte in als je denkt.

Ruimte is niet direct een probleem. In België wonen we nogal ruim (op 1400m2 hier :) )

Citaat:
Het is echt niet dat we jullie van het plezier van een eigen paard misgunnen.

Zo voelt het ook niet aan hoor. Als je een vraag stelt moet je ook bereidt zijn rekening te houden met de antwoorden, anders moet je de vraag niet stellen 8-)

Citaat:
Is het niet veel handiger als je gewoon eens een gesprekje hebt met een ervaren paardenman/vrouw die je eventueel ook verder kan helpen bij de mogelijke aanschaf? Iemand die jou, je kinderen en je situatie kent en goed kan inschatten?
Een paard aanschaffen met hier en daar wat tips van bokt is niet verstandig

bokt is maar een onderdeel van onze informatieronde. face to face is natuurlijk veel 'handiger'. Maar dat is ook maar 1 mening, op een forum krijg je er meerdere waar je het beste dan maar uit moet destilleren.

Citaat:
vind ik dat je van je hart een steen moet maken en de beslissing om een paard te kopen moet terugdraaien.

niet terugdraaien ... wel aanpassen ;) wezenlijk verschil
Ondertussen ben ik ook meer en meer overtuigd geraakt dat 'iets speciaals' in de wei ondergeschikt is aan 'verkeersmak'.

Citaat:
Niet dat je totaal onrealistisch bent, maar je hebt toch de neiging om de moeilijke kantjes en problemen te veel af te ronden

vind ik niet echt. Maar ik heb wel wat ervaring met dieren allerlei en eigenlijk nooit slechte ervaringen gehad. Ik denk dus wel te weten wat me ongeveer te wachten staat en waarvoor ik moet oppassen. Daarbij ben ik ook iemand die geen schrik heeft om problemen op te lossen als ze zich stellen. Dat ik nuchter overkom wil niet zeggen dat ik mijn kop in't zand steek.

@ loes : voldoende geantwoord ? :)

Thirty

Re: [Beginner] algemene vragen / raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:27

Ik vind je nou niet direct 'nuchter' overkomen. Eerder naief. Je zoekt wel informatie, maar heb het idee dat ondanks dat jouw situatie echt niet geschikt is om een paard te houden, de negative adviezen maar wat afwimpelt. "Dat lossen we dan wel op'. Maar zo werkt het niet helemaal.
Sommige dingen zijn met name met jouw ruimtetekort niet op te lossen.

Hier staan 3 paarden op 7000m2, wordt niet gereden en er staan twee stallen op, en nog hebben we gras tekort. We hebben een kleinere weide een stuk verderop, waar ze regelmatig een paar weken doorbrengen om de grote weide wat te laten bijkomen. En ja ze staan 24u per dag buiten.

1400m2 is echt niet 'nogal ruim' zoals je het zelf stelt. Het is veel te klein.

Maar goed, daar zal je ongetwijfeld zelf wel achter komen.

perrush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 20:35

Thirty schreef:
Sommige dingen zijn met name met jouw ruimtetekort niet op te lossen.

lezen is ook een kunst :D

Citaat:
1400m2 is echt niet 'nogal ruim' zoals je het zelf stelt. Het is veel te klein.

en waarover ging die 1400 m2 ... juist over de opslagruimte. Want dat is de grootte van het perceel waar ons huis op staat. En in verhouding tot NL maatstaven is dat wel 'ruim'

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:42

:j :D

Als ik ergens mee kan helpen, laat gerust weten hoor ;) .

perrush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 20:44

LDRD schreef:
:j :D

Als ik ergens mee kan helpen, laat gerust weten hoor ;) .

misschien een 100-tal km zuidelijker komen wonen ? _/-\o_

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:45

perrush schreef:
We hebben de beschikking over 2 aangrenzende weides van elk 'slechts' 1000 m2, waar op eentje dan nog een stal moet komen. We willen het paard heel het jaar bij ons houden (dus niet ergens gaan opstallen in de winter). De 1800 m2 weide zal te weinig zijn om het paard heel het jaar door te voeden. Nu vraag ik me af in welke grootte orde in moet denken qua bijvoeren. M.a.w. hoeveel kg hooi / krachtvoer / bieten of wat dan ook, moet ik voor een groot paard per jaar voorzien indien deze enkel de beschikking heeft over 1800 m2 weide ?

Je wilt iets dat niet mogelijk is. Heel simpel. Of je dat nu leuk vind om te horen of niet, het past gewoon niet.
En als er op die 1400m2 nog een huis staat, tuin, en dan nog dat hok wat je als stal wilt gebruiken, dan ook nog een opslagplaats wilt bouwen...succes. :')

perrush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 20:47

Thirty schreef:
perrush schreef:
We hebben de beschikking over 2 aangrenzende weides van elk 'slechts' 1000 m2, waar op eentje dan nog een stal moet komen. We willen het paard heel het jaar bij ons houden (dus niet ergens gaan opstallen in de winter). De 1800 m2 weide zal te weinig zijn om het paard heel het jaar door te voeden. Nu vraag ik me af in welke grootte orde in moet denken qua bijvoeren. M.a.w. hoeveel kg hooi / krachtvoer / bieten of wat dan ook, moet ik voor een groot paard per jaar voorzien indien deze enkel de beschikking heeft over 1800 m2 weide ?

Je wilt iets dat niet mogelijk is. Heel simpel. Of je dat nu leuk vind om te horen of niet, het past gewoon niet.
En als er op die 1400m2 nog een huis staat, tuin, en dan nog dat hok wat je als stal wilt gebruiken, dan ook nog een opslagplaats wilt bouwen...succes. :')

Zoals ik zei, lezen is ook een kunst. Maar je moet dan wel alles lezen (tja sorry dat ik teveel typ)

Citaat:
De ruimte vind ik te beperkt & De beschikbare oppervlakte is idd zeer klein

Citaat:
Daar zijn we ondertussen ook al van overtuigd geraakt. Misschien toch maar eens kijken of hier in de loop van het jaar geen weide te koop komt (er liggen er nogal wat in een straal van pakweg 4 km). Ik denk dat we toch op 4000 à 5000 m2 extra moeten rekenen voor 2 paarden. Wordt dan wel een dure grap, maar een stuk grond (verstandig gekocht) is nooit weggesmeten geld. Het is iig niet zoals een wagen die je na 15 jaar kunt weggooien.

om ff alles op een rijtje te zetten :

1) 1400m2 met woonhuis op, daar staat dus een 4*4 'tuinhuis' welk als box zou kunnen ingericht worden als nachthok tijdens de winter en een 5*10 'tuinhuis met zolder' welk als stockageruimte kan dienen
2) 1000 m2 nog aan te leggen weide met schuilhok
3) 900 m2 nog aan te leggen weide met schuilhok. één van de 2 weiden zou best een grotere zandbak krijgen
4) 4000 m2 nog aan te kopen weide (anders kan het hele verhaal idd niet doorgaan)

En dit voor 2 niet te grote paarden. Enige vraag is of we van de gemeenten de 2 1000m2 bouwgronden mogen omvormen tot weide. Dat weten we maandag pas.
Laatst bijgewerkt door perrush op 10-09-11 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:52

Om heel eerlijk te zijn, ik ken heel veel meiden en jongens die 1 a 2 jaar reden, vervolgens van pappie en mammie een eigen paard kregen. Dolgelukkig 1 jaar lang en er daarna nooit meer naar om kijken. Wie kunnen de vuile klusjes opknappen? mama en papa. Daarnaast, kinderen die net een jaartje rijden hebben niet genoeg ervaring en kunsten om fatsoenlijk voor het beestje te zorgen en te berijden.

Mijn advies, wacht nog een jaartje of 3 voordat je aan zo'n grote verantwoordelijkheid begint.

Dit is niet om gemeen te zijn, dit is om een paard/pony te sparen. Laat ze eerst een keertje in de vakantie hele dagen op de manege doorbrengen en vraag aan de instructrice of ze klaar voor zo'n grote verantwoordelijkheid zijn.

perrush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 21:00

Leppie schreef:
Om heel eerlijk te zijn, ik ken heel veel meiden en jongens die 1 a 2 jaar reden, vervolgens van pappie en mammie een eigen paard kregen. Dolgelukkig 1 jaar lang en er daarna nooit meer naar om kijken. Wie kunnen de vuile klusjes opknappen? mama en papa

Dat is ook een punt waar ik met mijn vrouw uitvoerig over gesproken hebben. Het gaat ten slotte niet over een paar euro, maar wel over een hele investering + lopende kosten. Gezien het karakter van onze kinderen achtten we de kans redelijk groot dat er op zijn minst 2 geïnteresseerd blijven. Onze kinderen zijn niet zo nieuwsgezind, ze blijven nogal trouw aan hun hobbys. Maar zeker weet je dat natuurlijk nooit, ze komen binnen een paar jaar op een leeftijd waar hun interesses sterk kunnen veranderen. Dus een gok blijft het wel een beetje.

Vandaar ook (en ook om op je 2° punt te antwoorden) dat we proberen om voor een verzorgpony te gaan. Dan hebben we wat meer tijd om rest (extra stuk grond, praktijkervaring ed) op punt te krijgen. Het aanleggen van de 2 weiden moet eigenlijk toch gebeuren omdat die percelen best proper blijven. Bovendien is dat ook niet de grootste kost.

Dus we nemen jullie raadgevingen echt wel ten harte. We zijn al een heel deel afgestapt van ons oorspronkelijk idee. Alleen om nu te zeggen, we nemen geen paard en blijven maar bij de manege rijden, zover zijn we nog niet. (al sluit ik dat niet uit :o )

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 22:19

oke :)
Gewoon op zoek naar een lief verzorgponytje én bij de manege blijven rijden.. dan zit je goed ^^,

perrush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 22:33

Leppie schreef:
oke :)
Gewoon op zoek naar een lief verzorgponytje én bij de manege blijven rijden.. dan zit je goed ^^,

voor het volgend jaar ziet er dat zo naar uit. Hebben we ook rustig de tijd om die andere puntjes bij te werken en dan kunnen we eind 2012 dezelfde vraag te stellen als we nu doen/deden. Misschien zijn er dan minder onzekerheden en kunnen we de stap naar een eigen paard misschien wel zetten. Zoniet, stellen we het opnieuw een jaartje uit.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 09:47

Ik lees dat je in Belgie woont wij ook, ik woon in de buurt van Lier en mijn dochter in Geel, als jullie in de buurt wonen kunnen we misschien eens contact op nemen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 09:59

Ik woon zelf in Zeeland. ALs je bij Essen woont is dat niet zo heel ver weg.
Tevens heb ik 3 paarden. ALs je wilt kennismaken met het verzorgen van een paard/pony en het is niet te ver weg dan moet je het maar laten weten.
Er zijn zoveel dingen die je op een manege gewoon niet tegenkomt en waar je ook geen rekening mee hoeft te houden, dat dat een slechte leerschool is als voorbereiding op een eigen pony.
Verzorgen is heel goed (ook voor papa) om te leren hoe het is om een eigen pony te hebben.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 10:03

perrush schreef:
misschien een 100-tal km zuidelijker komen wonen ? _/-\o_

Brabant is mij zuidelijk genoeg :j :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 11:26

Alles van het verhaal meegenomen zou ik in jullie situatie voor het volgende kiezen :

Nu eerst op zoek gaan naar een fijne verzorgpony / ponies zodat zowel pappa als kids kunnen wennen aan het dagelijks verzorgen van dieren , en tegen allerlei problemen aan kunnen lopen die je dan tegenkomt :)

Paardje dat niet wil luisteren omdat de kids het door hun geringe ervaring nog niet goed kunnen vragen , eventuele blessures , het vele werk dat er bij komt kijken , rotweer en slechter wordende weide , vroeger donker in de winter.... ga eerst maar eens een wintertje door met dagelijks uitmesten van wei / stal en weinig mogelijkheden om te rijden , vier kinderen die allemaal graag willen rijden maar dat niet allemaal kunnen , laat de nieuwheid er maar eens vanaf gaan , even allemaal van die roze wolk af donderen en wat praktijkervaring opdoen :P

Als je dan nog enthousiast bent dan en jullie jezelf aardig hebben kunnen redden en door de eigenaar van het dier / de dieren door allerlei puntjes heen geholpen zijn , kom je al veel beter beslagen ten ijs om zelf een eigen dier aan te gaan schaffen :)

Als je echt zeker bent dat je zèlf ook graag een paard wilt (voor het geval de kids allemaal afhaken) dan kun je in de tussentijd inderdaad alles paard-klaar maken thuis.

Het is het mooiste als je 1 plekje hebt waar de dieren altijd comfortabel kunnen staan , ook als het dagenlang regent en alles kletsnat is. Dat houdt dus in dat je begint met een schuilstal waar ze droog kunnen staan , beschut tegen regen en wind en met droge voeten (dus een stukje hoger leggen dan omliggend terrein).

Schuilstal moet ruim , hoog en licht genoeg zijn anders kunnen paarden het eng vinden om er in te gaan , veel paarden staan niet graag heel erg opgesloten. In stal moet de hele dag ruwvoer aanwezig zijn , reken op een halve tot een hele baal hooi per paard per dag als er niet of nauwelijks gras staat. Hooi is erg duur op het moment , 4 euro voor een baaltje ben je al snel kwijt en als je het voor die prijs vindt zijn er genoeg mensen jaloers op je ! Hooi moet goed droog opgeslagen liggen. Let op dat het niet overal naartoe waait want dan wordt je hele terrein een zooitje :P

Denk aan water en vorst , als je water van huis naar wei moet slepen dan kan dat best veel werk zijn , elke dag een speciekuip vol water drinken ze ZO weg.

Als je een fijne schuilstal hebt is het ideaal als die uitkomt op een uitloopje met bestrating , waar ze ook altijd droog op kunnen staan. Bestrating laat je dan weer uitkomen op een zandpaddock , als je iets kunt realiseren van minimaal 15 x 30 meter dan kan die uitloop tevens als rijbaantje gebruikt worden , altijd handig zodat de kids toch iets kunnen doen in de winter als het vroeg donker wordt , en ze dan niet langs de weg hoeven :=

Verlichting is dan ook handig zodat ze fatsoenlijk wat kunnen werken in het bakje.

Heb je zo'n stekje van ruime schuilstal + ruim stukje bestrating (zeg minimaal 30m2) + een paddock van minimaal 15 x 30 meter dan is dat een fijne thuisbasis voor de dieren. Het is ideaal als ze van daar uit ook op de wei kunnen , dan kun je zelf bepalen of je het hek naar de wei open zet of dicht doet , afhankelijk van de weersomstandigheden / bodemgesteldheid.

Maar het is natuurlijk ook een optie om de dieren dan 's nachts daar op de paddock / bestrating / schuilstal te zetten , en overdag naar een wei te brengen :)

Ik zou inderdaad wel iets van een halve hectare er bij zoeken want anders wordt het al snel sneu...

Je zou 2 paardjes kunnen kopen zodat de kinderen samen kunnen rijden , dat is toch leuker dan als er maar 1 kan gaan rijden. En ook wat veiliger wellicht. Een andere optie is het om zelf maar 1 paardje te kopen en dan nog een stalgenootje te zoeken. Iemand die een plekje zoekt voor zijn / haar paard en dit plekje bij jullie kan huren.

Wanneer je de juiste match hier in vindt heeft jullie paardje meteen een maatje , en hebben jullie iemand met ervaring die advies kan geven , waar je bij terecht kunt met vragen en probleempjes :)

perrush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 12:35

MarcR schreef:
Ik lees dat je in Belgie woont wij ook, ik woon in de buurt van Lier en mijn dochter in Geel, als jullie in de buurt wonen kunnen we misschien eens contact op nemen.

Heb mijn profiel ff aangepast. Wij zitten in Oevel, niet zo heel ver van Geel (al is Geel wel groot). Zag dat er een redelijk ervaren en actief bokt-lid van Westerlo is, wellicht neem ik eens contact met haar op. Met je dochter is ook een optie, als ze dan maar niet in Bel of op Ten Aard woont ofzo, want dan wordt het ook al snel 15km of meer.

@ Akhal_Teke : essen is dus jammer genoeg niet dicht genoeg :+

@ pmarena : ik denk dat je een vrij goede samenvatting gemaakt hebt. Morgen eerst ff naar de gemeente bellen en dan weten we wat mag en niet mag.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:44

Overigens qua mest : je zou eens kunnen rondkijken wie er hooi verkoopt bij jullie in de buurt.

In principe is het een redelijk veel voorkomende oplossing dat mensen hun mest kwijt kunnen bij degene bij wie ze ook hooi / stro inkopen :)

Je hebt dan een aanhangertje op je terrein staan waar je de mest uit de stal / weide / paddock op verzamelt , en die leeg je bvb. elk weekend bij je hooiboer , waarna je weer hooi / stro mee terug neemt dat je voor de komende week gebruikt.

Dan heb je ook weinig opslagruimte nodig :)

Kun je bvb. het schuurtje van 4x4 meter gebruiken als opslag voor je hooi / stro / voer / zadelkamertje voor alle spullen , met als optie dat je in geval van nood die ruimte leeghaalt om een paard te kunnen stallen.

Maar ik zou er van uitgaan dat je gewoon een fijne schuilstal realiseert op de wei.

Is natuurlijk wel een risico als het eigenlijk niet mag , doe je het dan toch en het gaat goed dan is er niks aan de hand , maar als je het hok moet slopen dan zit je wel met je paarden want dan is 1 hokje van 4 x 4 meter zonder uitloop wel erg beperkt....

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:26

Goed dat je zelf ook al door hebt dat het misschien nog niet heel verstandig is.

Ik kom zelf ook uit een gezien waar ik als 10jarige op de manege terecht kwam, heb daar 3 jaar mijn best gedaan en gereden. Daarna ben ik overgestapt op een verzorgpony met zeer intensief les (vrijwel dagelijks) en alles zelf doen onder begeleiding. Van daaruit naar een verzorgpaard dat ik vrijwel zelfstandig verzorgde en daarna naar een eigen paard op een privéstal waar ik aan alle kanten begeleiding kon krijgen. Ik zat toen dus al (pas..) 10 jaar in de paarden en eerlijk? Het is me bar tegengevallen... Er komt zo ontzettend veel bij kijken, niet alleen qua tijd maar ook qua kennis. Niet dat ik er niet van geniet hoor (in tegendeel), maar het is echt heel erg veel werk om alles goed te blijven doen. Wat doe je als leek als je paard ziek wordt, wanneer is het ernst en wanneer is er niets aan de hand? Welke wormenkuren geef je je paard, hoe vaak. Alles is wel te vinden op internet, maar de vraag is of je je er van bewust bent dat je er ook naar moet zoeken!

Een verzorgpony lijkt me echt een super idee voor de meiden, lekker leren onder begeleiding van een ervaren persoon. Misschien kan pappa ook regelmatig even mee gaan om ook te leren.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:34

perrush schreef:
MarcR schreef:

Heb mijn profiel ff aangepast. Wij zitten in Oevel, niet zo heel ver van Geel (al is Geel wel groot). Zag dat er een redelijk ervaren en actief bokt-lid van Westerlo is, wellicht neem ik eens contact met haar op. Met je dochter is ook een optie, als ze dan maar niet in Bel of op Ten Aard woont ofzo, want dan wordt het ook al snel 15km of meer.

Mijn dochter woont tussen Sint Jozef Olen en Larum. Maar haar paint staat nog bij ons.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:46

perrush schreef:
Solleke_Noah schreef:
Een paard in de winter heel de dag op stal zetten is not done. Gaat het je enkel om 's nachts, dan zie ik geen problemen. In principe is een simpel schuilhok ook voldoende, maar kan je het tuinhuis als noodstal achter de hand houden.

ik wil sowieso een oplossing hebben als het weer echt te slecht is. Als hij/zij buiten kan blijven des te beter / makkelijker.

Nu zeg je dat het not done is om een paard een hele dag te stallen ? Vind ik zelf ook maar zielen, maar toch kom je dit imho in maneges regelmatig tegen. Paarden waar weinig op gereden wordt (omwille van uiterlijk of karakter) komen volgens mij niet te dikwijls uit hun kot |(

Als hij/zij in de winter grotendeels buiten blijft, dan is het wel best dat ik een 'zandbak' rond dat schuilhok voorzie denk ik. Anders gaat dat een slijkboel worden vrees ik.

Omdat je het ergens anders ziet betekent niet dat je het zelf ook maar zo op moet lossen :Y) Ik denk zelf dat de ruimte toch te klein is als je er een stal en paddochk op wil zetten en er 2 paarden op moeten staan.. Dat het handiger is voor julie dat julie niet naar julie paardjes hoeven te rijden is 1 ding. Maar moeten je mpaarden het daarom met minder doen? En dat maatje moet ook eten etc. Het gaat dan allang niet meer om 1 paard om 2 paarden - ponys.

Ik zou idd nog een paar jaar lekker de kinderen laten lessen, en dan verzorgponys daar leer je ook heel veel van! Er is veel op internet te vinden dat is waar, maar in een paar maanden weet je denk ik nog niet genoeg.. Ik heb ook 10 jaar voor andermans paarden gezorgd voor ik aan een eigen paard begon. En nu 6 jaar verder weet ik ook niet alles natuurlijk. Ik zit soms ook met vragen, niemand weet alles. Maar ik denk dat als iedereen nog zo 'groen' is je beter kunt denken aan verzorgponys en dan met de tijd een eigen pony. Een paard is zoiezo te groot voor de jongste en een pony miss weer te klein voor de oudste etc. En als de kinderen en jij zelf over een paar nog paardengek zijn kun je er altijd nog aandenken om er 1 aan teschaffen toch?

Veel succes met wat je beslist iig :-)